Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2009, 21:05   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
U legitimeert een wetgeving omdat er andere wetgevingen zijn die er gelijkaardig uitzien? Dat heeft wel wat weg van een cirkelredenering. Met evenveel gemak kan je stellen dat homoseksuelen aanspraak moeten kunnen maken op gelijke rechten, daar dat in andere landen ook al het geval is.

Als u overigens een essentialistische redenering wil opzetten die dit soort van pseudo-antropologische gronden claimt, dan raad ik u aan eens te gaan zien naar de wetgevingen in culturen voordat Europa in de zestiende eeuw haar katholicisme en wetgeving ging exporteren. Dan en alleen dan kan het aantal culturen dat homoseksualiteit verbiedt of bestraft een argument zijn voor andere essentialisten (mensen die geloven dat homoseksualiteit normaal of abnormaal is). Ik reken mezelf alvast niet tot die groep.
Tja...
U herleid alles tot pure essentie en dat is uw probleem.
Zo is alles normaal.

Het geeft een beetje een beeld van gebrek aan inzicht, prioriteiten, moraal, ethiek, waarden en nog wat van dat fraais over de personen die zo denken maar meer moet je er niet achter zoeken.
Oud 22 december 2009, 21:09   #22
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Djiezes, dat zou al voldoende moeten zijn om dat regime omver te werpen.
Het is niet alleen het regime. Het is dat regime, de belangrijkste oppositie tegen dat regime en datgene wat er aan ander gewapend verzet in Uganda rondhangt.

Vergelijk het met de toestand in Congo: Regeringstroepen zetten kindsoldaten in en begaan gelijk welke wreedheid. Buitenlandse en niet zo buitenlandse warlords doen hetzelfde. En hier en daar tracht de burgerbevolking (of toch een klein deel ervan) zichzelf te verenigen en de wapens op te nemen tegen indringers. Verkrachtingen, slachtingen tav burgers, de inzet van kindsoldaten, roof en hier en daar ook kannibalisme zitten daar in de samenleving zelf geworteld. Een verzetsleider of president neerschieten doet er hoogstens een nieuwe opstaan, en verwijdert noch de kindsoldaten noch de onbestrafte verkrachters of kannibalen uit die samenleving. D�*t zijn de lange-termijn gevolgen van die oorlog.

Overigens heeft Kony zich na een mislukte moordpoging op de man gewroken op de inwoners van enkele dorpen. Ik denk niet dat we van Museveni een andere reactie moeten verwachten. Niet het regime is het probleem, maar de organisatie van de samenleving. Vandaar dat je eerst de munitie en de wapens uit dat land zou moeten zien te halen, kindsoldaten opnieuw een 'normaal' leven zou moeten trachten te geven, en verkrachters op zijn minst proberen te bestraffen. Momenteel steunen verschillende Westerse landen (o.m. de VS) regelmatig die warlords die hen aan de juiste grondstoffen kunnen helpen. Wapens in ruil voor kobalt, kindsoldaten in ruil voor geld...

Laatst gewijzigd door Andy : 22 december 2009 om 21:13.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 21:10   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waarom?
Ik ben er zeker van dat het zal helpen.

Enne vroeger was homo bij ons ook strafbaar en vlogen ze ook in de bak.
Help mijn gaten-geheugen:
seks tussen instemmende volwassenen van 't zelfste geslacht, tot welk jaar was dat strafbaar in Vlaanderen ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 21:19   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toekijken en debateren helpt ook geen fluit, er moet iets snel en kordaat gebeuren. De vraag blijft hoe en wat.
Eèn adres, Chuck Norris!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 21:20   #25
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja...
Zo is alles normaal.

Het geeft een beetje een beeld van gebrek aan inzicht, prioriteiten, moraal, ethiek, waarden en nog wat van dat fraais over de personen die zo denken maar meer moet je er niet achter zoeken.
Wel integendeel. Ik meen helemaal geen 'abnormale' essentie in homoseksualiteit te ontwaren. Dat deed u. Als het aan mij lag werden homoseksuelen behandeld zoals ieder ander mens. Niet omdat ze normaal of abnormaal zijn, maar omdat hun eventuele (ab)normaliteit voor mij irrelevant is.

Laatst gewijzigd door Andy : 22 december 2009 om 21:26.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 21:21   #26
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8412962.stm
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 21:25   #27
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet het regime is het probleem, maar de organisatie van de samenleving. Vandaar dat je eerst de munitie en de wapens uit dat land zou moeten zien te halen, kindsoldaten opnieuw een 'normaal' leven zou moeten trachten te geven, en verkrachters op zijn minst proberen te bestraffen.
Maar hoe? Op een diplomatieke wijze zal het niet lukken vrees ik.
Citaat:
Momenteel steunen verschillende Westerse landen (o.m. de VS) regelmatig die warlords die hen aan de juiste grondstoffen kunnen helpen. Wapens in ruil voor kobalt, kindsoldaten in ruil voor geld...
Om misselijk van te worden
Oud 22 december 2009, 21:37   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel integendeel. Ik meen helemaal geen 'abnormale' essentie in homoseksualiteit te ontwaren. Dat deed u. Als het aan mij lag werden homoseksuelen behandeld zoals ieder ander mens. Niet omdat ze normaal of abnormaal zijn, maar omdat hun eventuele (ab)normaliteit voor mij irrelevant is.
Ik heb toch niet gezegd dat u het "abnormaal" vond nietwaar?
U vind homofilie gewoon normaal.

Dat is dus niet zo normaal.
Oud 22 december 2009, 21:38   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
seks tussen instemmende volwassenen van 't zelfste geslacht, tot welk jaar was dat strafbaar in Vlaanderen ?
In de jaren van ons moe.
Oud 22 december 2009, 21:41   #30
Heftruck

Standaard

Citaat:
Toekijken en debateren helpt ook geen fluit, er moet iets snel en kordaat gebeuren. De vraag blijft hoe en wat.
Het probleem is dat daar "nu, snel en kordaat" niks aan gedaan kan worden.

Zeker binnen het huidige denkkader van de meeste mensen van "wat er zinvol gedaan kan worden!!1" is er geen quick-fix. Het grote probleem is steeds dat sommigen vragen dat anderen het oplossen, de zogenaamde politieke oplossing.

Korte termijn: zet een organisatie op om gevangen en ter dood veroordeelden daar weg te halen. Spaar geen moeite, schuw geen wegen, verwacht geen steun.
Lange termijn: politieke en maatschappelijke verandering in Uganda, maar dat ligt niet binnen ons bereik.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 21:45   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vele eeuwen lang hebben zowel de rooms-katholieke Kerk, de oosters-orthodoxe Kerk als de meeste protestantse kerken hun standpunt op de Bijbel gebaseerd en een vijandige houding ingenomen tegenover met name de mannelijke homoseksuelen. In vele gevallen werden betrapte homoseksuelen ter dood gebracht. Een beruchte affaire deed zich omstreeks 1730 voor in Utrecht, waar een circuit van "sodomieten" werd opgerold. Zeker een dozijn personen werd naar aanleiding van deze affaire geëxecuteerd (zie: Utrechtse homoseksuelen-affaire). Er spoelde daarop een golf van homofobie over de Republiek, waarvan de climax werd bereikt in een proces in het Groninger dorp Faan, dat uitliep op de executie van ruim twintig homoseksuelen (zie het artikel over Rudolf de Mepsche). Onder het Franse bewind werd de strafbaarbeid van homoseksualiteit afgeschaft, maar met de Zedelijkheidswet van 1911 werd voor homoseksuele contacten wel een minimumleeftijd ingevoerd van 21 jaar, tenzij beide partners jonger zijn (artikel 248bis van het Wetboek van Strafrecht), terwijl de minimumleeftijd 16 jaar was en voor heteroseksuele contacten ook bleef. Duizenden personen zijn vervolgd, met een hoogtepunt in de jaren vijftig van de twintigste eeuw. Artikel 248bis is vervallen in 1971, waardoor de minimumleeftijd ook voor homoseksuele contacten weer 16 jaar is geworden.

Tegenwoordig wordt er in de kerk verschillend gedacht over homoseksualiteit. Sommige kerken wijzen homoseksualiteit nog steeds af, maar in andere is homoseksualiteit geaccepteerd en kan een homohuwelijk worden ingezegend. Het officiële standpunt van de rooms-katholieke kerk is dat mensen met een homoseksuele geaardheid met respect behandeld dienen te worden maar dat dit geen goedkeuring van homoseksualiteit of het homohuwelijk mag inhouden.[7]

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden homoseksuelen door het naziregime van Hitler vervolgd onder paragraaf 175. Er was echter geen gecoördineerd protocol om alle homoseksuelen uit te roeien (zoals dat wel voor de Joden en de zigeuners het geval was), waardoor deze vervolging meer een incidenteel dan een systematisch karakter had. De roze driehoek, naast de regenboogvlag een van de homoseksuele symbolen, gaat terug op de vervolging in de nazitijd: personen die vanwege hun homoseksualiteit in een Duits concentratiekamp terechtkwamen, droegen op hun kleding een roze driehoek om aan te geven tot welke categorie gevangenen zij behoorden. Overigens werden lesbiennes niet op deze manier vervolgd omdat vrouwen volgens Hitler seksueel passief waren.

In bepaalde delen van de wereld worden ook heden ten dage nog homoseksuelen vervolgd. Anaal verkeer (meer algemeen sodomie) blijft op veel plaatsen een serieuze misdaad.
Op homoseksualiteit staat de doodstraf in Iran, Jemen, Mauritanië, Saoedi-Arabië, Soedan en de Verenigde Arabische Emiraten. Levenslange gevangenisstraffen kunnen worden gegeven in Bangladesh, Bhutan, Guyana, India, de Maldiven, Nepal, Singapore en Uganda. In Uganda werd eind 2009 een wetsvoorstel in behandeling genomen om de straffen aanzienlijk te verscherpen. De doodstraf zou mogelijk worden voor mensen die homoseksuele seks hebben terwijl ze hiv-positief zijn.
Oud 22 december 2009, 21:51   #32
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Het probleem is dat daar "nu, snel en kordaat" niks aan gedaan kan worden.

Zeker binnen het huidige denkkader van de meeste mensen van "wat er zinvol gedaan kan worden!!1" is er geen quick-fix. Het grote probleem is steeds dat sommigen vragen dat anderen het oplossen, de zogenaamde politieke oplossing.

Korte termijn: zet een organisatie op om gevangen en ter dood veroordeelden daar weg te halen. Spaar geen moeite, schuw geen wegen, verwacht geen steun.
Lange termijn: politieke en maatschappelijke verandering in Uganda, maar dat ligt niet binnen ons bereik.
Zoek die organisaties die op een correcte wijze het verzet organiseren. Help die organisaties financieel, materieel. Wissel er ervaring mee uit etc. Zorg ook dat de zaak constant in de Westerse media blijven, bespeel de publieke opinie hier.
Soms kan louter morele steun, zoals een solidariteitsactie aan de Oegandese ambassade voor de mensen ter plekke het verschil betekenen tussen doordoen of ermee kappen.

Voer de druk op op de Westerse regeringen, dat het ter sprake komt op alle internationale fora.
Informeer je naar transporten naar Oeganda (zeker wapentransporten en andere zaken voor de regering en de heersende klasse). Blokkeer die transporten, saboteer de bevoorrading van Oeganda.

De arbeidersklasse beschikt over enorm veel middelen om dergelijke zaken te stoppen. Maar de traditionele organisaties van de arbeidersklasse weigeren de laatste decennia om het voortouw te nemen in de strijd.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 11:51   #33
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Net op radio 1:
Oeganda wil zijn anti-homowetten verstrengen, waarbij homo's de doodstraf kunnen krijgen.
Familieleden die homo's niet aangeven kunnen drie jaar gevangenis krijgen.
Dit zijn zeer zware schendingen van de mensenrechten. Een soort zwart Iran, dus. Moet er niet dringend een betoging georganiseerd worden aan de Oegandese ambassade?

Moeten alle mensen die iets inzitten met mensenrechten niet dringend in actie komen?

Stefan Van Ackere, minister van Buitenlandse zaken wordt geïnterviewd. Hij vindt dat we moeten afwachten, en kijken of die wetgeving werkelijk tot veroordelingen en discriminaties zal leiden. Hallooooooo????

Wachten tot er doden vallen? Wat een idioot is dat?

Is dat de nieuwe trend? Zagen omdat er niet betoogd wordt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
De arbeidersklasse beschikt over enorm veel middelen om dergelijke zaken te stoppen. Maar de traditionele organisaties van de arbeidersklasse weigeren de laatste decennia om het voortouw te nemen in de strijd.
Wel, wacht niet tot anderen iets doen in jou plaats, doe het zelf! Zelforganisatie verdomme!
Oud 23 december 2009, 12:06   #34
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slecht is dat ook niet.

Zo normaal ben je niet bezig hoor als homo. Al eens gezien hoeveel er verwijfd bij lopen de dag van vandaag?
Of zie je dat niet meer...uit gewoonte van het te zien?

Je kan daar over discussiëren tot aliens een basis op aarde hebben, maar dat veranderd er toch niks aan.
We gaan nog eens klappen als de doodstraf voor "abnormale mambo's" wordt ingevoerd.

Mensen vermoorden gewoon omdat ze verliefd worden op iemand van hetzelfde geslacht is gewoon schandalig.

Ik wens jou hetzelfde lot toe als het lot dat jij homo's toe wenst.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 12:09   #35
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tja...
Zo is alles normaal.

Iemand die pleit voor de doodstraf voor holebi's heeft beschaafde mensen geen lessen te spellen over moraal, ethiek en waarden.

De kans bestaat trouwens dat de president van Oeganda zijn veto stelt tegen deze wet.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 23 december 2009 om 12:10.
Oud 23 december 2009, 12:11   #36
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
1792
Oud 23 december 2009, 12:35   #37
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Moeten alle mensen die iets inzitten met mensenrechten niet dringend in actie komen?
Bwah nee, de forumholebi's (Raf, Fozzie, Andro, ...) zijn te druk bezig hier op het forum met het VB aan te vallen owv hun onmenselijke standpunten t.o.v. holebi's ... Ze zouden beter eens een studiereisje richting Uganda boeken
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 16:16   #38
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Bwah nee, de forumholebi's (Raf, Fozzie, Andro, ...) zijn te druk bezig hier op het forum met het VB aan te vallen owv hun onmenselijke standpunten t.o.v. holebi's ... Ze zouden beter eens een studiereisje richting Uganda boeken
2 wrongs never made 1 right.

De situatie in Iran, Uganda, Saoudie-Arabië, enz... is vreselijk (ter uwer informatie, ik heb al mee actie gevoerd voor de wereldwijde legalisering van homoseksualiteit en zal dat in de toekomst nog doen), maar dit wil nog niet zeggen dat ik volledig akkoord moet gaan met de homo-onvriendelijke standpunten van het VB.

By the way, als het VB niet wil dat uit de landen waar ze vervolgd worden nog holebi's politiek asiel aan vragen, dan zou ze beter mee ijveren voor de wereldwijde legalisering van homoseksualiteit.
Oud 23 december 2009, 18:21   #39
Heftruck

Standaard

Citaat:
Om misselijk van te worden
Politiek is zo.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 20:50   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
We gaan nog eens klappen als de doodstraf voor "abnormale mambo's" wordt ingevoerd.

Mensen vermoorden gewoon omdat ze verliefd worden op iemand van hetzelfde geslacht is gewoon schandalig.

Ik wens jou hetzelfde lot toe als het lot dat jij homo's toe wenst.
..geeuw
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be