Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: iedereen die kan werken, moet werken
juist 20 48,78%
mis 6 14,63%
niet alleen juist, maar ook verplicht maken 5 12,20%
niet alleen mis, maar oliedom 5 12,20%
dit is echt wel totalitair 5 12,20%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2009, 11:04   #21
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En met dergelijke astronomische werkoosheidscijfers beweren de schaamteloze verkopers van arbeidsonwilligheidsclichés dan nog dat er voor iedereen werk is die wil werken...
Het is vaak enkel een kwestie van uzelf een deftig te kleden, eens goed voor te bereiden op een solicitatiegesprek en vooral niet te veel beginnen te eisen van een baas als ge langdurig werkloos zijt geweest. Ge hebt u nog te bewijzen.

Ik wil niet dit, ik wil niet dat....en niet zus en zo....dat zijn dingen die een baas niet graag hoort in het begin. Gewoon even lekker flexibel zijn en nadien uw plek zoeken binnen het bedrijf.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 11:07   #22
eno2
Banneling

Standaard

De werkloosheid is de grote zwakte en de ziekte van het kapitalistische systeem, en die ziekte is onuitroeibaar, omdat ze structureel ingebouwd is in de exclusief competitief ingerichte arbeidsmarkt, zodat de lonen zolaag mogelijk blijven en de arbeidsreserve hoog.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 11:31   #23
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij bestaat er ook zoiets als een recht op luiheid.
In beperkte mate, ja.

Iemand die werkt voor zijn 'boterham' zal de dingen kunnen kopen die het leven makkelijker en aangenamer maken.
Die persoon zal kunnen leven.

Indien je niet kan/wil werken, dan zorgt de maatschappij er voor dat je kan overleven.

Nu ben ik voor een systeem dat toelaat mensen die willen werken te onderscheiden van deze die het niet willen.

Ik denk dat er jobs genoeg te vinden zijn die je kan doen zonder dat het de bestaande arbeidsmarkt destabiliseert.

Neem even dit voorbeeld:

Iemand die wil werken krijgt een job als bijvoorbeeld zakkenvuller in een grootwarenhuis. Die job wordt betaald door de staat met een loon dat hoger ligt dan de huidige werkloosheidsuitkering.

Iemand die dat niet wil doen krijgt dan een uitkering die lager ligt dan de huidige.

Op die manier creëer je een financiële nul operatie, maar zorgt je wel dat ons belastinggeld efficiënter besteed worden
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 11:43   #24
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu ben ik voor een systeem dat toelaat mensen die willen werken te onderscheiden van deze die het niet willen.
That's the crux.

Dat leidt onvermijdelijk tot inquisitie-comités en is in een vrije samenleving ongewenst.

De grootste free-riders bevinden zich trouwens niet in de groep werkschuwen.
Oud 29 december 2009, 11:44   #25
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Iemand die dat niet wil doen krijgt dan een uitkering die lager ligt dan de huidige.
Het is een gruwelijke wreedheid iemand die al 1OO€ onder de armoedegrens zit daar nog honderd euro dieper onder te duwen.
Oud 29 december 2009, 11:49   #26
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een gruwelijke wreedheid iemand die al 1OO€ onder de armoedegrens zit daar nog honderd euro dieper onder te duwen.
Het gaat niet om duwen, het is een keuze.

Iemand die geen deel wenst uit te maken van de maatschappij zal inderdaad zijn best moeten doen om te overleven.

Iemand die dat wel wenst te doen zal extra geld krijgen wat dan kan besteed worden aan opleiding en/of een betere levenstandaard.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 11:53   #27
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Iemand die geen deel wenst uit te maken van de maatschappij zal inderdaad zijn best moeten doen om te overleven.
Je vergist je.

Marginalen zijn gewoonlijk gemarginaliseerden, dwz tegen hun wil.
Oud 29 december 2009, 11:55   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er jobs genoeg te vinden zijn die je kan doen zonder dat het de bestaande arbeidsmarkt destabiliseert.
Dat is een erg rare uitspraak in onze huidige grondig gedestabiliseerde arbeidsmarkt
Oud 29 december 2009, 12:00   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Helemaaaaal niet. Als het is om zijn luiheid te belonen. Als het is om zijn gebrek aan solidariteit met echte werkonbekwamen (zij die niet kunnen werken wegens ziekte, ouderdom, handikap ...) te belonen. Als hij weigert die solidariteit te betonen, door simpelweg zijn handen uit zijn mouwen te steken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 12:05   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Helemaaaaal niet. Als het is om zijn luiheid te belonen. Als het is om zijn gebrek aan solidariteit met echte werkonbekwamen (zij die niet kunnen werken wegens ziekte, ouderdom, handikap ...) te belonen. Als hij weigert die solidariteit te betonen, door simpelweg zijn handen uit zijn mouwen te steken.
Tegeltjes- en Troglodietenwijsheid.

Je moet altijd nog eerst eerst eens vaststellen wie wil werken en wie niet.

Als je dat doet, dan doe je aan inquisitie.

Maar zolang je het niet doet, kan je ook geen enkele maatregel treffen.

Clichés staan peroreren vanaf een twijfelachtige morele hooggrond volstaat niet.

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 december 2009 om 12:06.
Oud 29 december 2009, 12:06   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En met dergelijke astronomische werkoosheidscijfers beweren de schaamteloze verkopers van arbeidsonwilligheidsclichés dan nog dat er voor iedereen werk is die wil werken...
Ja maar, wat is het nu waarover je wilt diskuteren ?

Ofwel is het recht op luiheid: dat betekent dat er werk is, maar dat je het laat liggen, omdat je lui bent.

Ofwel is het recht op een werkloosheidsvergoeding, omdat je onvrijwillig werkloos bent ? Maar dat is helemaal geen luiheid.

Alleen al het feit dat je zo tussen die twee polen zit te surfen, doet mij overhellen naar de kant van de iets striktere beleidsvoering: werkloosheidsvergoedingen mogen zeker nooit levenslang zijn; ocmw ondersteuning mag nooit zonder aansporing om maar rustig lui te kunnen blijven .... enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 29 december 2009, 12:12   #32

Karma's schermafbeelding

Standaard

Als ik ooit de hoofdprijs in "win for life" win doe ik enkel nog waar ik goesting in heb (misschien is dat wel werken .. )
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 12:23   #33
eno2
Banneling

Standaard

[quote=De schoofzak;4515559]

Citaat:
Ja maar, wat is het nu waarover je wilt diskuteren ?
Dat is het probleem natuurlijk, moderatie sloot de draad waarin ik perfect bepaalde waarover ik wou discussiëren, dus moest ik een andere titel bedenken.

Citaat:
Ofwel is het recht op luiheid: dat betekent dat er werk is, maar dat je het laat liggen, omdat je lui bent.

Je kan het recht op luiheid ook "werkend" uitoefenen.

Dat is trouwens veel belangrijker dan het povere aandeel van die kleine groep met luie testikels.

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ofwel is het recht op een werkloosheidsvergoeding, omdat je onvrijwillig werkloos bent ? Maar dat is helemaal geen luiheid.
Veel doppers zijn allesbehalve lui, zou je kunnen afleiden uit hun notoire neiging tot zwartwerk.

Citaat:
Alleen al het feit dat je zo tussen die twee polen zit te surfen, doet mij overhellen naar de kant van de iets striktere beleidsvoering: werkloosheidsvergoedingen mogen zeker nooit levenslang zijn; ocmw ondersteuning mag nooit zonder aansporing om maar rustig lui te kunnen blijven .... enz.
id, maar dan alleen als die luiaards jobs geweigerd hebben

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 december 2009 om 12:23.
Oud 29 december 2009, 12:33   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Als ik ooit de hoofdprijs in "win for life" win doe ik enkel nog waar ik goesting in heb (misschien is dat wel werken .. )

Ik heb zo'n win-for-life op zak.
Neen, ik heb er niet enkele €'s voor betaald, om een piepkleine kans te maken op die winst;
neen, ik heb er hard voor gewerkt, een loopbaan lang, zonder ooit één dag beroep te moeten gedaan hebben op den dop, na eerst gestudeerd te hebben zonder ooit een hereksamen laat staan bissen, ...

en ik ben nu op pensioen.

Ik 'moet' dus niet werken; je kan ook zeggen misschien dat ik door mijn leeftijd verondersteld word niet meer te kunnen werken .... (kijk naar de titel van de draad).

En nu doe ik alleen nog maar waar ik echt goesting voor heb. Wat kloten in de tuin en mijn kleinkinderen wild maken ...., moto rijden als 't niet koud is, internetten om nietsnutten van wederwoord te dienen .... zalig ... (niet in het minst omdat ik mijn werk nog graag deed ook nog)

Oud 29 december 2009, 12:38   #35
eno2
Banneling

Standaard

En bol staan van zelfvoldaanheid.
Oud 29 december 2009, 12:40   #36
eno2
Banneling

Standaard

Als ik van jou was, zou ik me met de luie testikels van een ander niet inlaten,
Oud 29 december 2009, 12:54   #37

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb zo'n win-for-life op zak.
Neen, ik heb er niet enkele €'s voor betaald, om een piepkleine kans te maken op die winst;
neen, ik heb er hard voor gewerkt, een loopbaan lang, zonder ooit één dag beroep te moeten gedaan hebben op den dop, na eerst gestudeerd te hebben zonder ooit een hereksamen laat staan bissen, ...

en ik ben nu op pensioen.

Ik 'moet' dus niet werken; je kan ook zeggen misschien dat ik door mijn leeftijd verondersteld word niet meer te kunnen werken .... (kijk naar de titel van de draad).

En nu doe ik alleen nog maar waar ik echt goesting voor heb. Wat kloten in de tuin en mijn kleinkinderen wild maken ...., moto rijden als 't niet koud is, internetten om nietsnutten van wederwoord te dienen .... zalig ... (niet in het minst omdat ik mijn werk nog graag deed ook nog)
Je hebt dan ook het winnend nummer op zak gekregen door voor de ambtenarij te kiezen hé.
Mijn vrouw doet al heel haar (werkend) leven ambtenarenwerk maar is niet vastbenoemd en zal dus met de helft zoveel pensioen moeten verder doen.

Mijn werk wordt bij de provincie gedaan door "ambtenaren" en hun pensioen is een heel pak hoger dan het mijne ondanks dat ik krak hetzelfde doe.
Drie jaren geleden hebben we de wedde's nog eens vergeleken en zelfs de wedde's waren hoger dan bij ons.
Bij ons is het "privé gesubsidieerd door de staat".

't Is dus afhankelijk WELK lotje je toebedeeld krijgt hé.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 13:14   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tegeltjes- en Troglodietenwijsheid.

Je moet altijd nog eerst eerst eens vaststellen wie wil werken en wie niet.

Als je dat doet, dan doe je aan inquisitie.

Maar zolang je het niet doet, kan je ook geen enkele maatregel treffen.

Clichés staan peroreren vanaf een twijfelachtige morele hooggrond volstaat niet.
Ik geef toe dat vaststellen wie wl en wie niet wil werken, uiterst moeilijk is. Vaak zelfs zou leiden tot te eksesieve zaken (de remedie zou erger zijn dan de kwaal).

Daarom is het simpeler te werken met vagere, algemenere zakes, voornamelijk gebazeerd op:
- verschuiven van belasting op arbeid, naar belasting op andere dinges
- afschaffen van de levenslange werklozensteun
- veel vrijer maken van arbeid (voorbeeld: die wijkpostbodes ... waarom zou een gezinsinkomen niet kunnen of mogen bestaan uit meneer die wijkpostbode is aan 16 werkuren per week en opvang van zijn kindjes, en madam die in plaats van 38 u per week, sistematisch 42 uren werkt, omwille van de gegeerde sentjes ...??)

In ieder geval: als luiheid sistematisch beloond wordt, dan gaat er zand geraken tussen de tandwielen van de maatschappij, en als dat wat te lang duurt, dan komen er echt ongewenste dinges van (vb. suksesvolle ekstremistische partijen ...)

Oud 29 december 2009, 13:15   #39
eno2
Banneling

Standaard

Ik verdiende altiijd op een procent van mijn omzet, dat was tenminste nog wat anders dan al dat zacht verdiend geld van al die ambtnaartjes in luie zetels.
Oud 29 december 2009, 13:17   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom is het simpeler te werken met vagere, algemenere zakes, voornamelijk gebazeerd op:
Maw woorden, nattevingerwerk is beter dan niet nader te bepalen criteria om de sociale structuren af te breken.

Jonge jonge how conservative can you get?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be