Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De welvaartsstaat bestaat niet
De stelling klopt 4 33,33%
de stelling klopt niet 3 25,00%
de stelling klopt in zekere mate 5 41,67%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2010, 11:15   #21
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het is dan ook een uitkering. Wil je meer geld? Ga werken
zeg dat tegen die honderduizend bijgekomen werklozen.

En tegen die zeven procent van de actieve bevolking die zo gelukkig is wel te mogen werken, maar tegelijk zo ongelukkig van daar niet et kunnen van leven.

Jouw platte clichés zijn aardig wat vermoeiender dan mijn 1001 vertellingen van armoede dag en nacht.

Eeen beetje respect voor ouderen hé (vooral als die aan body-building doen)

Ik ben 64,99999999 jaar oud en genoot wel het twijfelachtig voorrecht vijftien jaar geen baan meer te kunnen krijgen waarop ik kon overleven (ik zeg niet eens: leven)

De autostrade naar de armoede dus, behalve dat ik toen al zeven jaar gewerkt had onder de armoededrempel...

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2010 om 11:19.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:20   #22
eno2
Banneling

Standaard

Iemand die niet gescheiden is en die zijn huis niet aan zijn ex heeft moeten afstaan, die kan natuurlijk riant leven van een uitkering, vooral als hij een extra-anciënniteitsuitkering krijgt.

Jaja, van een uitkering kan je ook riant leven.

Kijk maar eens naar al die voorgepensioneerden...

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2010 om 11:21.
Oud 6 januari 2010, 11:22   #23
eno2
Banneling

Standaard

xx

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2010 om 11:22.
Oud 6 januari 2010, 11:22   #24
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
De welvaartsstaat bestaat wel maar werkt niet optimaal. Het zijn niet altijd de mensen die echt steun nodig hebben die het ook krijgen.
het is natuurlijk overduidelijk dat de welvaartstaat vooral voor de sukkelaars niet bestaat.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2010 om 11:23.
Oud 6 januari 2010, 11:22   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

...

Zeven procent van de actieve bevolking verkeerd nu nog in die revolterende omstandigheid, dat ze van hun loon niet kunnen leven...

En er zijn natuurlijjk die honderduizend bijkomende werklozen.

Maw er is geen welvaartstaat, er is een alleen een staat van zaken, die de welvaart in gevaar brengt.
De PS de la Wallonie geeft je ongelijk.
In Vlaanderen is er wel welvaart en daar mag gerust nog wat meer van afgesnoept worden voor de vele levenslange werklozen te behoeden voor werk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:28   #26
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben 64,99999999 jaar oud en genoot wel het twijfelachtig voorrecht vijftien jaar geen baan meer te kunnen krijgen waarop ik kon overleven (ik zeg niet eens: leven)
Vaak gesolliciteerd in die 15 jaar?

Citaat:
De autostrade naar de armoede dus, behalve dat ik toen al zeven jaar gewerkt had onder de armoededrempel...
Het is onmogelijk dat u legaal onder het minimumloon heeft gewerkt. Het minimumloon is voldoende om niet onder de armoededrempel terecht te komen tenzij u natuurlijk boven uw stand gaat leven.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:36   #27
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanuit welk bos kom jij? Ik heb honderduizenden € belastingen betaald en sociale bijdragen, tientallen jaren lang, voor een werkloosheidsverzekeringssysteem.
Dan moet u ook honderdduizenden € verdiend hebben in uw leven.

Citaat:
Niet verhongeren met een werkloosheidsuitkering, dat is geen welvaartstaat.
Dat is langzame uithongering, want normaal eten en normaal wonen kan je hier niet met een werkloosheidsuitkering, die is namelijk erop voorzien je NIET in leven te houden op een normale manier.
Je hebt een dak boven je hoofd en eten op je bord en dat zonder de laatste 15 jaar gewerkt te hebben. Dat is dus het ultieme bewijs van de welvaartsstaat.

Citaat:
Ik heb zeven jaar lang mijn eigen tewerkstelling gefinancierd vanuit mijn spaargeld, omdat mijn loon onvoldoende was.

Zeven procent van de actieve bevolking verkeerd nu nog in die revolterende omstandigheid, dat ze van hun loon niet kunnen leven...
Het is niet echt eerlijk om financieel wanbeheer van de eigen middelen af te schuiven op de rest van de actieve beroepsbevolking.

Citaat:
En er zijn natuurlijjk die honderduizend bijkomende werklozen.
Tijdelijke werkloosheid van mensen die snel weer aan een baan zullen raken eens de economie weer aanzwengelt. Deze mensen kunnen nu dus tijdelijk terugvallen op een werkloosheidsuitkering. Ze zullen uiteraard de tering naar de nering moeten zetten tot ze weer aan de slag zijn. Zo gaat dat nu éénmaal.
Oud 6 januari 2010, 11:40   #28
eno2
Banneling

Standaard

De legaliteit van het minimumloon kan me gestolen worden, in de praktijk kan je er zelfs als asceet niet op overleven.

Als taxichauffeur kwam ik zeven jaar lang achtduizend frank per maand te kort, met mijn dop slechts vierduizend.

Ik rook niet, drink niet, eet geen vlees, heb geen tv geen wasmachine geen frigo geen pc geen gsm, geen auto uiteraard en ga niet uit.

Maw ik leef als een Zen asceet, en dat deed ik al toen ik nog werkte.

trouwens, als ik geen asceet was, dan was ik al dood.

Vandar dat mijj sympathie uitgaat naar mensen die het met niet meer dan ik moeten stellen, maar die daar niett zo goed op ingesteld zijn en daar dus gruwelijk onder lijden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2010 om 11:51.
Oud 6 januari 2010, 11:48   #29
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
O ja, daar begin ik zeker aan, zodra mijn speellijst honderd liedjes omvat. Ik ben aan tien toe.
Eigen liedjes, wel te verstaan.
Oud 6 januari 2010, 11:52   #30
eno2
Banneling

Standaard

Halverhongerend overleven, dat is volgens sommige clichédenkertjes, die van geen enkele armoedepraktijk aan den lijve op de hoogte zijn, dus de welvaartstaaat...
Oud 6 januari 2010, 15:57   #31
Woetse
Partijlid

Standaard

De welvaartstaat bestaat wel, de 'wel-zijn'staat niet
Woetse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 16:11   #32
Sam M.
Lokaal Raadslid

Standaard

U verdiende dus meer met de dop dan met u loon als taxichauffeur, dat wil toch zeggen dat de staat een redelijk hoge dop geeft. En ik denk ook dat we hier te maken hebben met iemand die te lang teveel heeft opgedaan (dit is relatief, maar ten opzichte van je verdiende is dit waarschijnlijk het geval geweest) en daar nu de gevolge van draagt, neem daar nog een echtscheiding en een verloren huis bij en je zit in de problemen.
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 16:18   #33
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Halverhongerend overleven, dat is volgens sommige clichédenkertjes, die van geen enkele armoedepraktijk aan den lijve op de hoogte zijn, dus de welvaartstaaat...

Als dit mogelijk gemaakt wordt zonder dat je ook maar 1 poot hoeft uit te steken dan is dit het beste voorbeeld van een welvaartsstaat. Het is toch geweldig dat iemand uberhaupt kan overleven op de kap van de werkende bevolking en diezelfde werkende bevolking nog kan schofferen door te zeggen dat ze niet genoeg geven.
Oud 6 januari 2010, 16:35   #34
kameleon
Minister

Standaard

Je moet wel als een asceet leven. Besparen op alles wat gezond is en ongezonde shit binnensmikkelen. Iemand psychisch en lichamelijk kapotmaken.
Jaja...ik hoop dat de naft weer snel boven de 100 dollar staat. Dan komt het werkvolk weer bleiten dat het uitgemolken wordt.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 16:44   #35
Woetse
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam M. Bekijk bericht
U verdiende dus meer met de dop dan met u loon als taxichauffeur, dat wil toch zeggen dat de staat een redelijk hoge dop geeft. En ik denk ook dat we hier te maken hebben met iemand die te lang teveel heeft opgedaan (dit is relatief, maar ten opzichte van je verdiende is dit waarschijnlijk het geval geweest) en daar nu de gevolge van draagt, neem daar nog een echtscheiding en een verloren huis bij en je zit in de problemen.
Dat zegt iets over het loon dat je als taxichauffeur krijgt. En niet enkel dat van een taxichauffeur. Ook lonen in andere sectoren flirten met "den dop". Maar "den dop" is iets waar je zelf toe bijgedragen hebt, dat afhankelijk is van je werkprestaties. Het is dus vrij schandalig, eigenlijk gewoon dom, om te zeggen dat die dop omlaag moet. Het is het loon dat omhoog moet!
Oud 6 januari 2010, 16:47   #36
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woetse Bekijk bericht
Het is het loon dat omhoog moet!
Zolang ze dat loon moeten kapotbelasten om al de doppers te onderhouden zal dat niet gebeuren !

Kip. Ei.
Oud 6 januari 2010, 17:14   #37
Woetse
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Zolang ze dat loon moeten kapotbelasten om al de doppers te onderhouden zal dat niet gebeuren !

Kip. Ei.
Dat loon wordt kapotbelast om de notionele interestaftrek, de subsidies e.d. te betalen.

Kip.

En daarnaast wil ik ook niets liever dan dat iedereen een job heeft. Maar dat werkt enkel niet in deze welvaartstaat.

Laatst gewijzigd door Woetse : 6 januari 2010 om 17:18.
Oud 6 januari 2010, 17:54   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat loon wordt kapotbelast om de notionele interestaftrek, de subsidies e.d. te betalen.

Kip.

En daarnaast wil ik ook niets liever dan dat iedereen een job heeft. Maar dat werkt enkel niet in deze welvaartstaat.
Ik wil nu niet spesiaal die nosionele interestaftrek verdedigen of zo,

maar meer algemeen gezegd: als ge Opel Antwerpen als bedrijf zwaar belast, dan zullen ze nogal rap zijn om hun schup af te kuisen, en dan moogt ge vergif nemen dat Volvo Gent zich zal haasten om een uitbreiding hier bij ons te verkiezen boven elders.

Maar ja, als ge liever drie jaar wacht op een bestelling van een auto, dan een Lada krijgt, om vervolgens een brood te gaan kopen met een voedselbon in een winkel die maar drie dagen op zeven bevoorraad wordt .... wel, goed voor 1000 Chinezen, maar liever niet met den deze ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 17:54   #39
Sam M.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat zegt iets over het loon dat je als taxichauffeur krijgt. En niet enkel dat van een taxichauffeur. Ook lonen in andere sectoren flirten met "den dop". Maar "den dop" is iets waar je zelf toe bijgedragen hebt, dat afhankelijk is van je werkprestaties. Het is dus vrij schandalig, eigenlijk gewoon dom, om te zeggen dat die dop omlaag moet. Het is het loon dat omhoog moet!
Ik heb nooit gezegd dat de dop omlaag moet, ik heb gezegd geef de dop aan de mensen die proberen er iets van te maken, mensen die gaan solliciteren, en kunnen aanwijzen dat het niet hun fout of onwil is dat ervoor zorgt dat ze geen werk kunnen krijgen. De mensen die dat kunnen en die dagelijks proberen mogen van mij genoeg geld krijgen om op een gewone manier te kunnen leven. Maar als ik hier hoor dat sommigen niet willen werken, blij zijn dat ze niet werken, en lachen met de mensen die dat wel doen, maar dan nog eens gaan meer geld eisen, die zouden van mijn geen eurocent krijgen. Ik heb het dus enkel over de mensen die geen werk hebben door hun eigen arrogantie of onwil. Met al de rest heb ik geen enkel probleem en die moeten we steunen, zelf nog meer dan nu.
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 18:41   #40
Woetse
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik wil nu niet spesiaal die nosionele interestaftrek verdedigen of zo,

maar meer algemeen gezegd: als ge Opel Antwerpen als bedrijf zwaar belast, dan zullen ze nogal rap zijn om hun schup af te kuisen, en dan moogt ge vergif nemen dat Volvo Gent zich zal haasten om een uitbreiding hier bij ons te verkiezen boven elders.

Maar ja, als ge liever drie jaar wacht op een bestelling van een auto, dan een Lada krijgt, om vervolgens een brood te gaan kopen met een voedselbon in een winkel die maar drie dagen op zeven bevoorraad wordt .... wel, goed voor 1000 Chinezen, maar liever niet met den deze ...
Qua vastzitten in vooroordelen kan dat ook weer tellen anders
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be