![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een nva die nu voor haar gesloten afrit staat te wachten moet het licht beginnen zien. De enige manier om de cd&v niet verder te laten vastroesten is de crisis en die kan er komen door de Vlaamse regering te laten voor wat ze is. De aardschok kan komen als de nva het cordon breekt... Te nemen of te laten, er staat een houdbaarheidsdatum op Bart Dewever, en die is omgekeerd evenredig met het aantal gebroken beloftes.
![]() |
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Hoeft voor mij geen kartel te zijn, maar het mag een soort samenwerkingsakkoord over Vlaams nationale thema's zie ik zeker en vast als een noodzakelijkheid.
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dewinter en De Wever samenwerken ?? Daarvoor is hun beider ego veel te groot.
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Ik deel je vrees, alhoewel minder voor BDW. Die is voorzitter en moet breed spreken voor de partij. Achter de schermen zijn het eerder Brepoels en Bougeois die ons rouw lusten.
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Alle toppolitici hebben een groot ego, daar twijfel ik geen seconde aan. Maar of het TE groot is voor samenwerking durf ik sterk betwijfelen. Bedoel maar, als er een mogelijkheid is op een goede oogst dan zie ik niet in waar dit ego's in de weg zou staan.
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het cordon sanitaire heeft er mede voor gezorgd dat Brussel-Halle-Vilvoorde niet werd gesplitst. Terwijl aan de éne kant het Waalse front ééndrachtig en kordaat is, zorgt het cordon sanitaire ervoor dat 25% van het Vlaamse electoraat buiten spel staat. Terwijl in Wallonië alle politieke partijen - van het fransdolle en openlijk racistische FDF van Olivier Maingain, over MR, PS en CDH tot en met Ecolo - iedereen aan hetzelfde zeel trekt, weten de Walen bijzonder goed dat er aan Vlaamse kant van overleg geen sprake is, laat staan van een eensgezind Vlaams front. Door het cordon sanitaire tegen het Vlaams Belang te handhaven geeft Vlaanderen immers de meerderheidspositie waarover zij in onderhandelingen met Wallonië beschikt uit handen. Via het cordon sanitaire kan de PS van Di Rupo de Vlaamse partijen uit elkaar spelen en onder druk zetten. Het cordon sanitaire zorgt ervoor dat Vlaanderen permanent gegijzeld wordt door Wallonië en dat we bij iedere communautaire onderhandeling onderuitgehaald worden. De PS heeft dan ook baat bij een sterk cordon sanitaire. Hoe hechter het cordon sanitaire tegen het Vlaams Belang, hoe zwakker het Vlaams front. Filip Dewinter pleit voor de oprichting van een "Vlaams forum" waar alle Vlaamse partijen - ook het Vlaams Belang - rond de tafel gaan zitten en een éénsgezind minimum programma naar voor schuiven. De verschillende moties gestemd in het Vlaams Parlement kunnen hiervoor als basis dienen. Enkel indien Vlaanderen laat zien dat het ééndrachtig en eensgezind is, kunnen we opnieuw aan tafel gaan zitten met Wallonië. Zoniet zullen we telkens opnieuw het onderspit moeten delven. Het cordon sanitaire zorgt er ondertussen in het Vlaams Parlement voor een gigantisch democratisch deficit. Het normale spel van meerderheid en oppositie is in het Vlaams Parlement onmogelijk geworden. Naar aanleiding van de jongste crisis hebben we vastgesteld dat wat er ook gebeurt de Vlaamse regering hoe dan ook in het zadel blijft. In een normale politieke situatie - zonder cordon sanitaire - zou de Vlaamse regering gevallen zijn en zou er een nieuwe meerderheid gevormd worden. Niet zo in Vlaanderen. Het cordon sanitaire rond het Vlaams Belang maakt van Vlaanderen steeds meer een ondemocratisch en zelfs abnormaal land. Bij falen of crisis kan een zetelende coalitie immers niet meer vervangen worden door een andere aangezien het cordon sanitaire dit onmogelijk maakt. Het cordon sanitaire wordt hoe langer hoe meer het blok aan het been van de democratie. http://vlaamsbelangvlaamsparlement.org/8/10
![]() |
![]() |
#29 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Filip Dewinter zei letterlijk: "indien een nauwere samenwerking mogelijk zou zijn door mijn terugtreden, zou ik ik onmiddellijk een stap terugtreden"
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeggen, ja. Doen ?? zeer twijfelachtig. Dewinter ziet in een samenwerking met de N-VA enkel een opslorping van die partij.
Laatst gewijzigd door Pietje : 5 januari 2010 om 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zo iets zeg je niet, kondig je niet aan, dat doe je gewoon. FDW is hier in hetzelfde bedje ziek als de rest, ik stap nooit in een regering 'als', enz.. Daarbij we hebben al een staaltje gezien binnen het VB van 'terugtreden'. FDW stond daar zeker niet op de eerste plaats, integendeel. Laatst gewijzigd door De Prof : 5 januari 2010 om 14:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Je moet alle schuld niet bij N-VA leggen, binnen het VB zijn er ook voldoende mensen die niks van N-VA moeten hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() Hetgeen in historische context zeer weinig is...
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De partij heeft in haar bestaan de laatste 3 decennia veeeeel kiezers verloren. Momenteel 'voelen' ze zich weer oppermachtig of niks hen kan overkomen. Maar die 800.000 'Vlaamse kiezers" voor Leterme zijn allang verdwenen hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens, onder de gewone partijleden van onze partijen bestaat er niet zo een grote afkeer. Hoe erg het moge klinken maar vooralsnog ligt de sleutel voor Vlaamse onafhankelijkheid bij de cd&v. Die doen bewegen of barsten is dus de boodschap.
![]() |
![]() |
#40 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ja Leterme heeft mij aangenaam verrast. Eindelijk wordt alles binnen het juiste perspectief bekeken. Simpel gezegd er is geen communautaire crisis en tussen de inwoners van de verschillende regio's is er geen probleem. Trouwens menigsverschillen tussen vlamingen en walen steeds opkloppen tot een crisis is belachelijk.
Echter economische crisis heeft in ons land zwaar toegeslagen en het einde is volgens mij nog niet in zicht. Hetgeen wij kunnen afleiden uit de voorbije drie jaar is oa de slogan uitrit crisis meer vlaanderen is totaal achterhaald en als we erop terug kijken getuigd deze slogan van geen economisch inzicht, geen realiteitszin kortom prietpraat van de bovenste plank. Institutionele hervormingen zullen de crisis NIET oplossen. Enkel samen gaan wij uit de crisis komen, een samenwerkingsfederalisme wat een positieve instelling, wat een mooie gedachte eindelijk terug positivisme in de politiek, da's wat we nodig hebben. Het deprimerende discours van Bourgeois en De wever weg ermee! Vooruit met de geit zou ik Leterme adviseren en gooi het beklemmende vlaams nationalistische juk van U af! Laatst gewijzigd door jbl : 5 januari 2010 om 14:31. |
![]() |
![]() |