Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2010, 15:17   #21
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Maar ze konden de chip blijkbaar wel lezen... Weet er iemand nog hoe je die kan onschadelijk maken? Ik vind de draad niet meer waar dat ooit eens ter sprake kwam.
Een sterke magneet?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 15:25   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

dzu dat had ik een uur geleden moeten weten.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 15:26   #23
van Maerlant

Standaard

Hebt ge iets te verbergen ofzo, rooie?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 18 januari 2010, 15:28   #24
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Wat heeft dat er mee te maken, dooie?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 15:29   #25
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat heeft dat er mee te maken, dooie?
Reported! Dat kan best wel eens een bedreiging wezen

Oud 18 januari 2010, 15:30   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
misschien wel?

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 18 januari 2010 om 15:31.
Oud 18 januari 2010, 15:34   #27
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Reported! Dat kan best wel eens een bedreiging wezen

de lijst! de lijst!
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 18 januari 2010, 15:36   #28
van Maerlant

Standaard

Ge staat er al lang op, witte!

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 18 januari 2010 om 15:36.
Oud 18 januari 2010, 15:44   #29
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge staat er al lang op, witte!
Oud 18 januari 2010, 15:56   #30
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
² of de wet moest gewijzigd zijn ... dacht dat alleen politieagenten dat mochten, en dan nog met gerechtvaardigde oorzaak ...
Sinds 2 maart 2009 kregen "lijncontroleurs" er enkele bevoegdheden bij:
- oplegen van een administratieve geldboete
- uitschrijven van een proces-verbaal bij de vaststelling van bepaalde inbreuken op de wegcode
- controleren van de identiteit
- vatten van personen bij een wanbedrijf of misdaad
- uitvoeren van een veiligheidscontrole (d.w.z een oppervlakkig aftasting van een reiziger en zijn bagage door iemand van hetzelfde geslacht)
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 16:10   #31
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is dat grondwettelijk mogelijk?
Oud 18 januari 2010, 16:47   #32
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet het niet.

Ik hoop dat iemand me zwart op wit kan zeggen (uittreksel uit het wetboek)
Oud 18 januari 2010, 16:48   #33
skaldis
Banneling

Standaard

Volgens een draad in het mobiliteitsforum mag je weigeren je identiteitskaart te laten zien aan conducteurs, begleiders, inspecteurs, ... Als die de politie in schakelen moet je je identiteit aan de politie bekend maken. Maar de politie mag die gegevens niet doorgeven aan derden Maw iedereen kan gratis op het openbaar vervoer.
Volgens die draad.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 16:50   #34
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Ik weet het niet.

Ik hoop dat iemand me zwart op wit kan zeggen (uittreksel uit het wetboek)
Een wettekst wilt in België nog altijd weinig zeggen.

Oud 18 januari 2010, 16:51   #35
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Volgens een draad in het mobiliteitsforum mag je weigeren je identiteitskaart te laten zien aan conducteurs, begleiders, inspecteurs, ... Als die de politie in schakelen moet je je identiteit aan de politie bekend maken. Maar de politie mag die gegevens niet doorgeven aan derden Maw iedereen kan gratis op het openbaar vervoer.
Volgens die draad.
Is dat zeker?
Er is nogal wat onenigheid rond de laatste tijd.

Zou er wel een duidelijke wettekst rond bestaan?
Oud 18 januari 2010, 16:52   #36
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Is dat zeker?
Er is nogal wat onenigheid rond de laatste tijd.

Zou er wel een duidelijke wettekst rond bestaan?
http://www.polnet.be/forums/index.php?showtopic=9643
http://www.micheldoomst.be/index.php...akingsagenten/

http://www.brusselnieuws.be/artikels...l?format=print

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 januari 2010 om 17:05.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 16:54   #37
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Volgens die draad.
Welke draad was dat?
Oud 18 januari 2010, 16:54   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar we wijken wel wat af. Mijn hoofdvraag in deze draad was hoe ik die chip kan liquideren.
Oud 18 januari 2010, 16:56   #39
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirupo Bekijk bericht
Eerst en vooral, wil ik even kwijt dat ik niet vind dat het openbaar vervoer gratis zou moeten zijn. Want een heleboel mensen hebben niet de mogelijkheid om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Gewoon omdat er geen of weinig verbindingen zijn waar zij wonen of werken. Of omdat zij op onregelmatige uren werken, dit op momenten dat er geen openbaar vervoer voorhanden is. Toch zouden deze mensen dmv belastingsgeld mee moeten betalen voor al degenen die wel in grootstad wonen en wel een 9 to 5 job hebben. Want gratis is natuurlijk een utopie. Vervoersmaatschappijen zullen altijd op één of andere manier moeten betaald worden. Onderhoud van de voertuigen, benzine en natuurlijk hun personeel. Als men het openbaar vervoer gratis maakt zal dat dus betaald worden met belastingsgeld, ook van degenen die er nooit gebruik van kunnen maken.

En toch is het openbaar vervoer sinds begin december gratis.
Mss hebt U het bericht in zowel de nederlandstalige als franstalige pers gemist? Want in het geval dat U door controleurs wordt gesnapt zonder ticketje, mogen deze U wel om Uw identiteitskaart vragen om PV op te stellen. Maar U mag dat weigeren. Zonder Uw gegevens kan dus ook geen PV opgesteld worden. De controleur zal U dan voorstellen om een ticketje te kopen of om het voertuig of station te verlaten. U neemt dus gewoon het volgende voertuig. Dit kan toch niet, zult U denken? En toch, dit is weer typisch belgische wetgeving. Let wel, doe niet moeilijk en ga in op het voorstel van de controleur. Want hij mag U dan wel weer met dwang uit het voertuig verwijderen. Vroeger hadden controleurs U ter plaatse gehouden tot aankomst van politie. Indien U geen geldig vervoersbewijs had en U zich niet wou laten identificeren. Nu is echter gebleken dat indien politie ter plaatse komt, zij Uw gegevens niet mogen doorgeven aan een controleur van een vervoersmaatschappij. En geloof me, sinds een maand gebeurd dat ook niet meer. Want U zou klacht kunnen indienen, zowel tegen de politie als tegen de vervoersmaatschappij.

Als men U dus niet meer kan beboeten voor zwartrijden, betekend dat dus meteen dat een ticketje of een abonnement kopen. Vooral heel dom is. Velen hebben het nooit gedaan en vele anderen doen het sinds begin december al helemaal niet meer. Dat maakt dus dat het openbaar vervoer eigenlijk gratis is.
Controleurs van zowel De lijn, MIVB/STIB, TEC als de treinbegeleiders van de NMBS zijn door dit (foutje) in de wet gebonden.

Hoe moet dat dan praktisch? Als je je naam, identiteitskaart of eender welk identificatiebewijs vrijwillig aan een controleur meedeeld. Zal ie PV opstellen en kost dat je minsten 84€. Je zegt of toont gewoon niks en wacht op het voorstel om een ticketje te kopen of het voertuig te verlaten.
Let op, als je een abonnement hebt en je weet dat het is verlopen. Dan zeg je beter dat je helemaal niks hebt. Want op je abonnement staan je gegevens en via deze gevens zal zonder pardon PV worden opgesteld.

Heb je net een jaarabonnement aangekocht en vind je het oneerlijk dat al die anderen gewoon gratis rijden? Dan moet je klacht indienen. Zowel bij het Ministerie van binnenlandse zaken als bij de betrokken vervoersmaatschappij.
Het is de enige manier om in te gaan tegen deze dwaze regelgeving.
Ofwel kies je ervoor om in de toekomst ook gewoon gratis te gaan rijen. Tot men eindelijk inziet dat men de wet toch eens zou moeten aanpassen.

Dit klinkt mss ongelooflijk? Maar werkt het en is volledig wettelijk.
't Komt van Di Rupo zelf, vraag het hem anders

http://forum.politics.be/showthread.php?t=133538

Laatst gewijzigd door skaldis : 18 januari 2010 om 16:57.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 16:59   #40
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dank u wel.

Dat ga ik vanavond eens goed toepassen want ik weet toevallig via via dat er ook weer controle gaat zijn op de lijn die ik moet gebruiken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be