Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2010, 16:02   #21
Eurofreak
Vreemdeling

Eurofreak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ze hebben al meer voorrechten (voor het moment) dan de Vlamignen in Wallonië.
??????????

Een huis te kopen ? "grond- en pandenbeleid" Om een terrein te kopen moet men "een nauwe band hebben met de streek" proeven....dwz mensen 'van de streek': wie er minstens drie jaar woont of (deeltijds) werkt, of "een familiale of socioculturele band met de regio".
In Vilvoorde, moet men een "machtige"kennis van het nederlands bewijzen.

In Zaventem en Overijse, mag men niet begraven worden met een epitaf in Franse of Engels. In Zaventem, als een britse investoor informatie wil om een "import-Export" maatschappij te creeeren, aantwoorde de aambtenaren op de telefoon "We are not allowed to speak any other language than Dutch". De zelfde investoor zal alle publiciteit en advies op zijn maatschappij in het nederlands schrijven (belachelijk voor een internationale maatschappij).
In Merchtem, 't is verboden (gemeetelijke beslissing) voor twee Franstalige kinderen in Franse te spreken in school en "omgeving"....(zelf broeren en zusters). In overijse, als men "Thai take away" schrijft op een Thaise restaurant moet het verandert worden. Daar is er ook een centraal meldpunt voor taalklachten... (Wat zal gebeuren met "Quick" ? "Snel" ? "carrefour" ? "Kruispunt" ?....). Grammont / Geraardsbergen...om de Minimex te krijgen, moet men zijn kennis van het nederlands proeven. In Zaventem, ""De "Hoeve Nothengem" wordt tegen vergoeding te beschikking gesteld van de Zaventemse Nederlandstalige verenigingen en/of partikulieren om een manifestatie met een opvoedend, menslievend, sociaal, cultureel of vanderlands karakter in te richten"...ENZ...

Geef me een paar voorbeelden vanuit wallonie ???

Komen: Vlaamse school is door de Vlaamse gemeenschap omdat om een "faciliteit school te creeren moet in 1982 een aanvraag komen van tenminste 16 "familieleiders" die in de gemmente wonnen....Dat heeft nooit gebeurd. Eindelijk, zou ik graag de reaktie van de Vlaamse gemeenten als de "Communaute Francaise" een school in de Vlaamse rand" begint te financeren.

Geen nederlandstalige ambtenaar,....zelf de OVV herkent dat er een "flamand de service" is in deie gemeenten....

In mijn eigen gemeente, in de ardennen (dus geen facilitieitgemeente), is het mogelijk nederlands met tenminste een ambtenaar te spreken....en die mag het doen.
Oud 1 februari 2010, 16:16   #22
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurofreak Bekijk bericht
??????????

Een huis te kopen ? "grond- en pandenbeleid" Om een terrein te kopen moet men "een nauwe band hebben met de streek" proeven....dwz mensen 'van de streek': wie er minstens drie jaar woont of (deeltijds) werkt, of "een familiale of socioculturele band met de regio".

In Zaventem en Overijse, mag men niet begraven worden met een epitaf in Franse of Engels. In Zaventem, als een britse investoor informatie wil om een "import-Export" maatschappij te creeeren, aantwoorde de aambtenaren op de telefoon "We are not allowed to speak any other language than Dutch". De zelfde investoor zal alle publiciteit en advies op zijn maatschappij in het nederlands schrijven (belachelijk voor een internationale maatschappij).
In Merchtem, 't is verboden (gemeetelijke beslissing) voor twee Franstalige kinderen in Franse te spreken in school en "omgeving"....(zelf broeren en zusters). In overijse, als men "Thai take away" schrijft op een Thaise restaurant moet het verandert worden. Daar is er ook een centraal meldpunt voor taalklachten... (Wat zal gebeuren met "Quick" ? "Snel" ? "carrefour" ? "Kruispunt" ?....). Grammont / Geraardsbergen...om de Minimex te krijgen, moet men zijn kennis van het nederlands proeven. In Zaventem, ""De "Hoeve Nothengem" wordt tegen vergoeding te beschikking gesteld van de Zaventemse Nederlandstalige verenigingen en/of partikulieren om een manifestatie met een opvoedend, menslievend, sociaal, cultureel of vanderlands karakter in te richten"...ENZ...

Komen: Vlaamse school is door de Vlaamse gemeenschap omdat om een "faciliteit school te creeren moet in 1982 een aanvraag komen van tenminste 16 "familieleiders" die in de gemmente wonnen....Dat heeft nooit gebeurd. Eindelijk, zou ik graag de reaktie van de Vlaamse gemeenten als de "Communaute Francaise" een school in de Vlaamse rand" begint te financeren.

Geen nederlandstalige ambtenaar,....zelf de OVV herkent dat er een "flamand de service" is in deie gemeenten....

In mijn eigen gemeente, in de ardennen (dus geen facilitieitgemeente), is het mogelijk nederlands met tenminste een ambtenaar te spreken....en die mag het doen.
Was ik een Franstalige kind van Merchtem, zou ik opzettelijk in het Frans spreken. Zouden Vlamingen klagen? Laat ze maar komen...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 16:36   #23
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Misbruik van de taalwetten voor een politiek spelletje rond belastingen... Hoe laag kan iemand zakken?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 17:36   #24
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wens door niemand "behandelt" worden.
"Wat Eurofreak" wil zeggen", zal Eurfreak zelf zeggen.

Ja, Ik ben waalse idd en fier ervan.
Als Waalse, voel ik me helemaal niet als een geassissteerd.
Als Waalse, voil ik me helemaal een gehandicappie niet.
Ik vind verbazend dat het leven van de leden van een minderheid (die toch een lokaale meerderheid is) in somige faciliteitengemeente moeijlijkker moet zijn voor dwaas taal redenen en dit vooral in een regio die beweert demokratische te zijn.

Meer rechten en respect geven aan die mensen (men spreekt hier van MENSEN) zal zeker Vlaanderen en de Vlaamse identiteit niet verzwaken.

Zulke rondzenbrieven zijn misschien wettelijk, maar die kunnen nieks tegen de sociale en demografische bewegingen doen...Meer en meer franstaligers zullen in die gemeenten gaan leven voor verschilende redenen (net zoals meer vlaamse mensen gaan in Jodoigne wonnen)...kost van het leven, huisen, dichtbij Brussel,... Die rindzenbrieven werken gewoon niet en geven van Vlaanderen een slechte imago.

Vlaanderen zou versterkt worden met die werkelijheid te leven en niet op zichzelf te sluiten. Meer respect en rechten voor de Franstalige in die gemeente (gewoon omdat zij, zijn de belastingbetalers) zou defeinitief de Vlaamse imago versterken en de onderhandelingspositie tov de Federale hervorming versterken.
Ze mogen daar gerust gaan wonen. Maar ze hebben naast rechten ook plichten. Een ervan is bijvoorbeeld Nederlands te spreken als men met overheidsinstanties in contact komt, want (net zoals in Wallonië) is Vlaanderen een eentalig administratief gebied.

Het is omdat het in het verleden al gebleken is dat Franstaligen zich weigeren aan te passen en overal op hun wenken moeten bediend worden in hun eigen taal (terwijl men in een ander taalgebied woont) dat de Vlaamse overheid maatregelen is gaan treffen. En je moet dat niet ontkennen, want de partij Union Francophone is daar het levende bewijs van. Voor elke Franstalige partij is er immers een Vlaamse tegenhanger waar ze kunnen op stemmen (uitzondering FDF). En toch blijven de Franstaligen zich organiseren in "hun" Franstalig front in de Rand tegen de Vlamingen. Wie sluit er hier zich dan op in zijn cocon?

U moet er trouwens vanuit gaan dat België maar 1 doel heeft, en dat is de belangen van de Franstaligen in te willigen. Als de Vlaming eens iets wil moeten daar altijd compensaties voor zijn.

Trek uw conclusies.
Oud 1 februari 2010, 17:45   #25
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Ze mogen daar gerust gaan wonen. Maar ze hebben naast rechten ook plichten. Een ervan is bijvoorbeeld Nederlands te spreken als men met overheidsinstanties in contact komt, want (net zoals in Wallonië) is Vlaanderen een eentalig administratief gebied.

Het is omdat het in het verleden al gebleken is dat Franstaligen zich weigeren aan te passen en overal op hun wenken moeten bediend worden in hun eigen taal (terwijl men in een ander taalgebied woont) dat de Vlaamse overheid maatregelen is gaan treffen. En je moet dat niet ontkennen, want de partij Union Francophone is daar het levende bewijs van. Voor elke Franstalige partij is er immers een Vlaamse tegenhanger waar ze kunnen op stemmen (uitzondering FDF). En toch blijven de Franstaligen zich organiseren in "hun" Franstalig front in de Rand tegen de Vlamingen. Wie sluit er hier zich dan op in zijn cocon?

U moet er trouwens vanuit gaan dat België maar 1 doel heeft, en dat is de belangen van de Franstaligen in te willigen. Als de Vlaming eens iets wil moeten daar altijd compensaties voor zijn.

Trek uw conclusies.
Ze hebben een échte apartheidsmentaliteit. Vlaanderen is voor hen wél goed om te komen wonen. Maar ze willen met zijn bevolking, zijn taal en zijn cultuur volstrekt niets te maken hebben. Daarom willen ze zo graag voor Franstalige Brusselse politici stemmen.
Oud 2 februari 2010, 00:44   #26
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik wens door niemand "behandelt" worden.
"Wat Eurofreak" wil zeggen", zal Eurfreak zelf zeggen.

Ja, Ik ben waalse idd en fier ervan.
Als Waalse, voel ik me helemaal niet als een geassissteerd.
Als Waalse, voil ik me helemaal een gehandicappie niet.
Ik vind verbazend dat het leven van de leden van een minderheid (die toch een lokaale meerderheid is) in somige faciliteitengemeente moeijlijkker moet zijn voor dwaas taal redenen en dit vooral in een regio die beweert demokratische te zijn.
Ik kan me enkel niet voorstellen dat Vlamingen zouden klagen om hun taalrechten in Wallonië. Meer nog, de Frans-taligheid daar respecteren belet hen weliswaar geen Nederlands te praten, maar men begrijpt dat de taalgrens vaststaat.
Het feit dat sommigen die niet kunnen accepteren op risico van communautaire spanningen getuigt mijns inziens van taalkundige nationalisme hunnerzijde.
Hoe anders kan men het hier opvatten dan als imperialisme? Een beschaafde persoon zou in jouw plaats op voorhand aanvaard gehad hebben dat hij/zij zich in het Vlaamse Gewest heeft gevestigd, da's toch logisch?

Je bent ook een Waal zonder kennis van jouw eigen regio trouwens, want in Komen waren ze aanvankelijk niet tevreden met de Nederlands-talige aanwezigheid. Waarom? Men transponeerde eigen imperialisme op die aanwezige Vlamingen aldaar, maar later groeide toch het besef dat Vlamingen geen ambities hadden/hebben om Komen-Waast te annexeren.
Nog eerder vreesde men in Waalse steden de opkomst van Vlaamse taaleilanden. Wederom een onterechte vrees, en men besefte dat vanaf men te weten kwam dat die Vlamingen accepteren dat ze in een Frans-talig gebied woonden/wonen. Waarom was men er zo onvriendeijk? Wellicht omwille van dezelfde imperialistische mentaliteit die jij tentoonspreidt?
In Wallonië zijn Vlamingen migranten, en worden als dusdanig ook beschouwd vandaag de dag. Dat vind ikzelf ook terecht. Genoeg Walen zelf gesproken die er zo over denken hoor.

Het grappigste is: gisteren in Antwerpen zat ik op de bus met een familie franskiljons. Niemand maakt er een probleem van dat ze in het openbaar Frans praten. Het verschil tussen die franskiljons en jou echter, is dat zij niet blèten dat ze ook Nederlands moeten kunnen spreken en zij beschouwen zich in tegenstelling tot jou ook Vlaming. Dit is dus hoe 'beschaafde' culturen in de XXIste eeuw met elkaar omgaan in onze post-nationalistische tijden.

A propos, het ironische aan dit alles is dat deze draad eigenlijk reclame voor Vlaams-nationalisme is. Als je een groep Vlamingen de opdracht gaf om een zo'n xenofoob mogelijk beeld van Walen te schetsen, dan zouden die karikaturen niet ver afliggen van wat jij hierboven schreef.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 februari 2010 om 00:54.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 12:04   #27
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

De kern van de zaak blijft onbeantwoord.

Ongemakkelijke vraag?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Mijn vraag aan jou was, hoe lang denk je dat dat zou duren als Mexico te kennen gaf dat het New Mexico, Texas, e.d. zal annexeren van zodra de Spaanssprekende bevolking daar in de meerderheid is? Ik zou daar graag een antwoord op krijgen. Wat denk je dat de reactie van de Amerikanen zou zijn?

Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 12:46   #28
Eurofreak
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik kan me enkel niet voorstellen dat Vlamingen zouden klagen om hun taalrechten in Wallonië. Meer nog, de Frans-taligheid daar respecteren belet hen weliswaar geen Nederlands te praten, maar men begrijpt dat de taalgrens vaststaat.
Het feit dat sommigen die niet kunnen accepteren op risico van communautaire spanningen getuigt mijns inziens van taalkundige nationalisme hunnerzijde.
Hoe anders kan men het hier opvatten dan als imperialisme? Een beschaafde persoon zou in jouw plaats op voorhand aanvaard gehad hebben dat hij/zij zich in het Vlaamse Gewest heeft gevestigd, da's toch logisch?

Je bent ook een Waal zonder kennis van jouw eigen regio trouwens, want in Komen waren ze aanvankelijk niet tevreden met de Nederlands-talige aanwezigheid. Waarom? Men transponeerde eigen imperialisme op die aanwezige Vlamingen aldaar, maar later groeide toch het besef dat Vlamingen geen ambities hadden/hebben om Komen-Waast te annexeren.
Nog eerder vreesde men in Waalse steden de opkomst van Vlaamse taaleilanden. Wederom een onterechte vrees, en men besefte dat vanaf men te weten kwam dat die Vlamingen accepteren dat ze in een Frans-talig gebied woonden/wonen. Waarom was men er zo onvriendeijk? Wellicht omwille van dezelfde imperialistische mentaliteit die jij tentoonspreidt?
In Wallonië zijn Vlamingen migranten, en worden als dusdanig ook beschouwd vandaag de dag. Dat vind ikzelf ook terecht. Genoeg Walen zelf gesproken die er zo over denken hoor.

Het grappigste is: gisteren in Antwerpen zat ik op de bus met een familie franskiljons. Niemand maakt er een probleem van dat ze in het openbaar Frans praten. Het verschil tussen die franskiljons en jou echter, is dat zij niet blèten dat ze ook Nederlands moeten kunnen spreken en zij beschouwen zich in tegenstelling tot jou ook Vlaming. Dit is dus hoe 'beschaafde' culturen in de XXIste eeuw met elkaar omgaan in onze post-nationalistische tijden.

A propos, het ironische aan dit alles is dat deze draad eigenlijk reclame voor Vlaams-nationalisme is. Als je een groep Vlamingen de opdracht gaf om een zo'n xenofoob mogelijk beeld van Walen te schetsen, dan zouden die karikaturen niet ver afliggen van wat jij hierboven schreef.
Een voorbeeld van waalse imperialism ?
Toen Di Rupo stelde voor om tweetallige scholen in Vlaanderen, Brussel en Wallonie te creeren, wat was de reaktie van de Vlaamse overheid ? Vlamingen in Wallonie hebben dat niet gevraagd, dat was een voorstel van een waalse politici.
Dat was zeker een poging om Vlaanderen te verfransen en Wallonie te verVlamingen (vlaamse taaleilanden) ?????

Zelf niemand anders dan Maingain zou akkoord zijn om meer taalrechten aan de Vlaamse minderheid in Wallonie te geven: http://levif.rnews.be/actualite/belg...-pas----.html#

Kwa Komen, ken ik dit toestand echt well. Zeker de IND daar is ook een imperalistiche school die tweetalig lessen geef (45% van het programma mag in het nederlands gevolgd worden). Zeker omdat die door de Communaute Francaise gefinanceerd school maakt deel uit van een plan om de nederlandstalige aanwezigheid te verzwaken ? Allei...

"In Wallonië zijn Vlamingen migranten". Allei ? Zoals al geschreven, is er geen poging vanuit de Waalse zijd om de aankomst van Vlamingen naar wallonie te vermoeilijken...geen wooncode, geen "waalse ardenen",...
Is er een Waalse rand organisatie in Jodoigne om zeker te maken dat de "waalse karakter" van Jodoigne verdediegt wordt ? Geen "Jodoigne: ou les wallons sont chez eux". Misschien zijn er idioten die "die er zo over denken" maar tenminste die idioten zijn een minderheid en hun aantaal is te klein om de wetgeving te veranderen.

Uiteindelijk, zie ik geen vrees vanuit die zijde. Ik zou graag meer Vlamingen in Wallonie krijgen. Uitendelijk zullen ze daar hun belastingen betalen, familie hebben, werkgeven en krijgen. Ik zie er meer voordelen dan nadelen. Als mijn gemeente tweetalig school heeft om meer Vlamingen hier te brengen, is het ten voordeel van iedereen waalse en Vlaamse.

"Het verschil tussen die franskiljons en jou echter, is dat zij niet blèten dat ze ook Nederlands moeten kunnen spreken en zij beschouwen zich in tegenstelling tot jou ook Vlaming." Ik ben geen Franskiljon. Ik leefde in Wallonie vanuit een waalse familie dus ik zou me als vlaming of scots of duits of Franse niet beschouwen. Ik heb ervoor geen reden. ????????????
Oud 2 februari 2010, 16:39   #29
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Was ik een Franstalige kind van Merchtem, zou ik opzettelijk in het Frans spreken. Zouden Vlamingen klagen? Laat ze maar komen...........
Wij hebben hier in Zele dat ook voor, maar dan met Turkstaligen.
ze kunnen je voor rot schelden in het Turks waar je bij staat en je verstaat er niets van.
dus: in alle Zeelse scholen is het verboden om Turks te praten.

reactie van de Turkse gemeenschap: zeer goed, wij zijn voor.

doe het zelfde met het Frans en het land staat op z'n kop.

Franstaligen zijn echt wel meer waard in dit land, niet?
Oud 2 februari 2010, 16:41   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uiteindelijk, zie ik geen vrees vanuit die zijde. Ik zou graag meer Vlamingen in Wallonie krijgen. Uitendelijk zullen ze daar hun belastingen betalen, familie hebben, werkgeven en krijgen.
en ze zullen zich aanpassen, ze zullen Frans spreken en er nog niet aan denken om faciliteiten aan te vragen, laat staan te eisen dat hun gemeente wordt geannexeerd door Vlaanderen.
Oud 3 februari 2010, 09:31   #31
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
??????????

U vergeet er wel bij te vertellen dat het hier enkel om sociale woningen gaat, he. Met andere woorden, als je will dat Vlaanderen een deel van je huis betaalt, zijn daar enkele sociaal-economische voorwaarden aan verbonden. Onder andere, inkomen, maar inderdaad ook bereidheid om de taal te leren, aangezien dat één van de belangrijkste factoren is voor de sociaal zwakkeren in de rand.

Voor niet-sociale woningen geldt het vrij verkeer van goederen, daar komt niemand tussen, en heeft de gemeente ook niets te zeggen.

Citaat:
Met plezier:
Citaat:
Aanpassen of opkrassen”

03.08.2006 13.37u - Daar komt, kort gezegd, de boodschap van burgemeester Deconinck wel op neer. Zijn gemeente wordt meer en meer een typische ‘slaapgemeente’. Het kleine dorp wordt overspoeld door massa’s anderstaligen die aangetrokken worden door de relatief goedkope bouwgrond (De Tijd, 03/08/2006). De Tijd weet verder dat de nieuwkomers – voorlopig? – nog geen faciliteiten wensen. “Volgens Deconinck is dat niet het geval en is hij ook geenszins van plan op dat vlak toegevingen te doen”. Anderstaligen die naar zijn gemeente komen, zijn welkom, maar “ze moeten zich integreren en dat betekent dat zij de cultuur en dus de taal van de streek moeten leren.”

Het artikel in De Tijd betreft de officieel Waalse gemeente Bevekom, en burgemeester Deconinck is van PS-signatuur. Hij werkte in het verleden op verschillende Waalse kabinetten. Deconinck: “De Vlamingen betalen voor bouwgronden zotte prijzen, waardoor de autochtone bevolking verplicht wordt uit te wijken naar goedkopere oorden. Het gemeentebestuur heeft in Hamme-Mille een terrein van 2,5 ha gekocht om er op termijn 25 sociale woningen voor de eigen mensen neer te poten”.
Citaat:
Komen: Vlaamse school is door de Vlaamse gemeenschap omdat om een "faciliteit school te creeren moet in 1982 een aanvraag komen van tenminste 16 "familieleiders" die in de gemmente wonnen....Dat heeft nooit gebeurd.
Dit is een leugen, die heel graag gepropageerd wordt door uw media. Natuurlijk is die aanvraag wel gebeurd, voor de eerste maal in 1979. Ook nu ligt er een dergelijke aanvraag op het bureau van burgemeester Deleu.

Denk je nu werkelijk dat er 30 jaar lang over is aangedrongen en onderhandeld, tot op federaal niveau, dat er zelfs een weg is gebouwd om de Franstaligen te paaien, dat er >250 kinderen elke dag de taalgrens oversteken om in Vlaamse scholen les te gaan volgen, dat er 35 kinderen in de Taalkoffer zelf zitten, maar dat iedereen al die tijd simpelweg vergeten is om de aanvraag in te dienen? Je moet niet vragen hoe onkritisch jij met je pers omspringt, als ze je dergelijke dingen kunnen wijsmaken.

Lees ook dit artikel eens: http://forum.politics.be/showthread.php?t=94444

Is dit de manier waarop je graag zou willen dat Vlaanderen de Franstaligen behandelt?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 13:40   #32
Eurofreak
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
U vergeet er wel bij te vertellen dat het hier enkel om sociale woningen gaat, he. Met andere woorden, als je will dat Vlaanderen een deel van je huis betaalt, zijn daar enkele sociaal-economische voorwaarden aan verbonden. Onder andere, inkomen, maar inderdaad ook bereidheid om de taal te leren, aangezien dat één van de belangrijkste factoren is voor de sociaal zwakkeren in de rand.

Voor niet-sociale woningen geldt het vrij verkeer van goederen, daar komt niemand tussen, en heeft de gemeente ook niets te zeggen.

Met plezier:

Dit is een leugen, die heel graag gepropageerd wordt door uw media. Natuurlijk is die aanvraag wel gebeurd, voor de eerste maal in 1979. Ook nu ligt er een dergelijke aanvraag op het bureau van burgemeester Deleu.

Denk je nu werkelijk dat er 30 jaar lang over is aangedrongen en onderhandeld, tot op federaal niveau, dat er zelfs een weg is gebouwd om de Franstaligen te paaien, dat er >250 kinderen elke dag de taalgrens oversteken om in Vlaamse scholen les te gaan volgen, dat er 35 kinderen in de Taalkoffer zelf zitten, maar dat iedereen al die tijd simpelweg vergeten is om de aanvraag in te dienen? Je moet niet vragen hoe onkritisch jij met je pers omspringt, als ze je dergelijke dingen kunnen wijsmaken.

Lees ook dit artikel eens: http://forum.politics.be/showthread.php?t=94444

Is dit de manier waarop je graag zou willen dat Vlaanderen de Franstaligen behandelt?
"Je moet niet vragen hoe onkritisch jij met je pers omspringt" ????

* De Tijd Bevekom artikel...rechtsreeks vanuit de VLAAMSE BELANG webstite...Geen spoor op de Tijd, of een andere krant ?????
* "De taalkoffer": geen aanvraag ingediend van 16 familieleiders, die nederlandstalige zijn en die in de gemeente leven (wet Jul 1963). In Moeskroen is de Vlaamse school gefinaceerd door de CF omdat zij de wet respecteren (+ de CF doet geen pedagogische inspectie alleen maar financiele).
De taalkoffer is door de KNOKK georganiseerd met de steun van de VG. Good.

Wie zijn die kerels (KNOKK) ?

Gui Celen: gast spreker bij de Vlaamse Belang (http://www.vlaamsbelang.org/0/5608/)
Bruno Valkeniers: VB voorzitter
Roger Bouteca: VB kamer
Filip De Vlieghere: voorzitter Marnixring
Andre Durnez: davidsfond
enz....
Oud 3 februari 2010, 14:40   #33
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Twee leden van de Nederlandstalige eenheidslijst en oppositiepartij Open Vld uit de gemeenteraad van faciliteitengemeente Kraainem hebben bij de gouverneur klacht neergelegd tegen het feit dat de drie andere leden van hun fractie Frans hebben gesproken tijdens de gemeenteraad van eind december.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...lgebruik.dhtml

@

Wat denken jullie daarvan ?
Die willen graag slechte publiciteit? Dat ze het maar binnen hun fractie regelen...
Oud 4 februari 2010, 09:10   #34
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
* De Tijd Bevekom artikel...rechtsreeks vanuit de VLAAMSE BELANG webstite...Geen spoor op de Tijd, of een andere krant ?????
Tja, het is niet omdat het VB dat achteraf citeert dat het daarom met terugrekende kracht onwaar wordt, he.

Citaat:
* "De taalkoffer": geen aanvraag ingediend van 16 familieleiders, die nederlandstalige zijn en die in de gemeente leven (wet Jul 1963).
Je herhaalt gewoon wat je ervoor al hebt gezegd, dus ik herhaal mijn vraag aan jou: geloof jij dat nu werkelijk? Dat Vlaanderen al 30 jaar aandringt over dat schooltje, dat de minister van onderwijs tussenkomt, dat we speciaal een nieuwe weg aanleggen, dat de kinderen spitsroede lopen langs "les sorcieres de Comines", enkel omdat we al die tijd stomweg vergeten zijn om de aanvraag in te dienen? Of omdat er al 50 jaar in geen enkele faciliteitengemeente 16 Nederlandstaligen te vinden zijn? Werkelijk? Dat klinkt aanneembaar voor jou?

Of, ben je bereid om toe te geven dat er politieke onwil bestaat om daar een faciliteitenschool in te richten? Ik verwijs nog eens naar het interview met de verantwoordelijke van de school.

Maar goed, stel dat ik je in een perverse bui gelijk wil geven en dat alle gemaakte aanvragen op de technische details vielen af te wijzen. De taalwetten moeten dan klaarblijkelijk met een maximum aan restrictiviteit en een minimum aan flexibiliteit worden toegepast, ook als dat leidt tot 'pesterijen' op basis van de taal van mensen. Ook de dienstverlening aan de inwoners is onbelangrijk.

Staat dat niet lijnrecht tegenover jouw standpunt over de Franstaligen in de Rand? Ondankt het feit dat de Vlamingen meer dan duidelijk een wettelijk recht hebben op een faciliteitenschool, en de Franstaligen meer dan duidelijk géén wettelijk recht hebben op extra privileges?

Mogen we dat langs onze kant een beetje hypocriet vinden? Zelfs een beetje taalracistisch?

Citaat:
In Moeskroen is de Vlaamse school gefinaceerd door de CF omdat zij de wet respecteren (+ de CF doet geen pedagogische inspectie alleen maar financiele).
Die school maakt deel uit van het vrij onderwijs, niet van het gemeenschapsonderwijs. De politiek moet daar dus geen goedkeuring over geven. Het is dus ook in de verste verte geen faciliteitenschool.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be