Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 18:40   #21
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Voor alle mensen die per se willen dat de school 52 weken per jaar de kinderen opvangt, één gouden tip:

Een leerkracht secundair geeft 22 uur les voor een full-time (voor zover ik het me herinner) en doet daarbij nog een aantal uren andere activiteiten (toezicht en dergelijk). Wie zijn job goed wil doen heeft voor ieder uur les inderdaad nog een uur extra werk. Als Savatage dan wil dat leerkrachten 38 uur les geven, dan ga je ze voor die 76-urige werkweek toch echt meer moeten betalen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 18:42   #22
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
vooral veel afgeven op het onderwijs en leerkrachten.
is er straks helemaal niemand meer die het wil doen en kunnen de klagers en zagers hun dutskes zelf onderwijzen.
Ik ken een heel aantal leerkrachten die hetzelfde zeggen als Rudy hoor. Samen met de collegas eens goed eten en drinken. En een presentatieke aanhoren. Savonds eindigt het meer wel als niet in een zuippartij.

"Ah wat een luxe onze job" hoor ik dan. "Beter als in de prive zwoegen en zweten"

Ik vermoed dat het verhaal van de overstresste leerkracht met tonnen werk vooral wordt opgehangen om hun werkstijl niet te hoeven aan te passen.

Anyway, ik ga ooit nog een lerarenopleiding (deeltijds) doen zodat ik het als uitbolbaan kan doen. Lijkt me wel chill.

edit: zowat mijn gehele vriendenkring staat int onderwijs, fyi. Hard werken zie ik ze niet en vooral opscheppen over vakantie, studiedagen en schoolreizen. En slecht verdienen doen ze eigenlijk ook niet.

Laatst gewijzigd door Tavek : 27 januari 2010 om 18:50.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 19:11   #23
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is er straks helemaal niemand meer die het wil doen en kunnen de klagers en zagers hun dutskes zelf onderwijzen.
Er zullen steeds leerkrachten willen zijn. Het is trouwens de perfecte job voor vrouwen. Die onder het mom van fulltime steeds thuis willen zijn, ... als de kinderen thus zijn.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 19:16   #24
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er zullen steeds leerkrachten willen zijn. Het is trouwens de perfecte job voor vrouwen. Die onder het mom van fulltime steeds thuis willen zijn, ... als de kinderen thus zijn.
Leerkracht basisonderwijs en leerkracht secundair zijn beide knelpuntberoepen.

http://vdab.be/trends/vacatureanalys...roepen2008.pdf
Oud 27 januari 2010, 19:33   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht

Dat wisten we al. Niemand wil nog leekracht worden. Zeker niet met kleuters voor wie de kennis van het Nederlands zich beperkt tot hun eigen voornaam.

Je hebt gelijk. Leerkracht is een knelpuntberoep. Je moet masochist zijn om eraan te beginnnen: aan de opleiding.

Wat niet belet. En daar heeft Paul gelijk. Wie is gebaat met een pedagogische studiedag op 30 juni ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 27 januari 2010 om 19:34.
Oud 27 januari 2010, 19:34   #26
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Er lopen hier (jonge) moeders rond die voor leerkracht gaan gaan na hun doctoraat.

Juist omwille van de uren en het verlof. Tot ze schrikken dat hun lesbevoegdheid voor de universiteit niks voorstelt in het middelbaar
Oud 27 januari 2010, 19:48   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er lopen hier (jonge) moeders rond die voor leerkracht gaan gaan na hun doctoraat.

Juist omwille van de uren en het verlof. Tot ze schrikken dat hun lesbevoegdheid voor de universiteit niks voorstelt in het middelbaar
Ah. Die genieten van desnoods het levenslang tijdskrediet.

In de leerstoel aan de universiteit moet je permanent, zwart op wit, bewijzen wat je waard bent. Niet in de lagere school. Niet in de kleuterschool. Maar je geniet er wel van 4 maanden fulltime vakantie zonder gewetensproblemen over hoe ouders hun best doen hun arbeid te schikken in functie van de school.

Juist ja. Leerkracht is een knelpuntberoep geworden sinds iedereen kan lezen en schrijven.
Oud 27 januari 2010, 19:59   #28
Steve_M

Standaard

Citaat:
In de leerstoel aan de universiteit moet je permanent, zwart op wit, bewijzen wat je waard bent.
Bwa, de laatste jaren is het verbeterd, maar je moet als ZAP toch nog steeds je best doen om buiten te vliegen, hoor.
Oud 27 januari 2010, 20:04   #29
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Bwa, de laatste jaren is het verbeterd, maar je moet als ZAP toch nog steeds je best doen om buiten te vliegen, hoor.
Het hangt er vanaf wie ge tegen de schenen stampt. Als ge uw lessen geeft en het daar niet te bont in maakt zit ge meestal safe. Als ge hier en daar bij wat doctorandi als promotor of co-promotor staat (en uwen postdoc het werk laat doen) ook.

Ik vermoed dat vooral uw lessen slecht of niet geven wel gevaarlijk kan zijn. Maar voor de rest, hebben die enorm veel vrijheid. Het is vooral een enorme opgave om ZAP te worden, maar als ge het eenmaal zijt cava.
Oud 27 januari 2010, 20:08   #30
Tavek
Banneling

Standaard

Bvb ik heb al regelmatig moeten gaan vragen bij de secretaresse of ik mag kloppen op zijn deur of "is em even aan het rusten".

Ik kon het gesnurk horen tot buiten
Oud 27 januari 2010, 20:10   #31
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bvb ik heb al regelmatig moeten gaan vragen bij de secretaresse of ik mag kloppen op zijn deur of "is em even aan het rusten".

Ik kon het gesnurk horen tot buiten
Herkenbare toestanden
Oud 27 januari 2010, 21:20   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ha wat een debatstijl, nu ga je al chanteren...
niets mee te maken, puur professioneel, leg mij maar uit waarom je 4 maand geen les moet geven, in een lesrooster van 18u per week wat een halftime job is, lijkt het inderdaad voor de slaven uit de privésector alsof het onderwijs inderdaad 2/3 van het jaar een parttime jobje doet.

Maar uiteraard hebben jullie nog wat voorbereiding , maar dat is wel goed genoteerd niet elk jaar toch als je zo 10 jaar aan een stuk hetzelfde vak doceert ?

EN uiteraard heb je dan nog die huiswerkjes te verbeteren, zeker genoteerd, maar hoeveel leerkrachten verbeteren ze tijdens de lesuren samen met de leerlingen ....

En uiteraard heb je nog proefjes te ontwerpen, maar met dat voorgedrukt lesmateriaal heb ik sterk de indruk dat dit nogal allemaal ster vereenvoudigd is geworden.

En uiteraard heb je nog die namiddag dat je moet luisteren naar die oelewappers van ouders die hun kind allemaal zo super vinden.. en die hun frustraties ventileren op de leraar

Maar nogmaals ontwijk het debat niet: Nederland doet het beter en heeft de scholen verplicht naschoolse opvang en vakantie opvang te organiseren...
Dit bepaalt ook de concurentiekracht van de economie;..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 21:22   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah. Die genieten van desnoods het levenslang tijdskrediet.

In de leerstoel aan de universiteit moet je permanent, zwart op wit, bewijzen wat je waard bent. Niet in de lagere school. Niet in de kleuterschool. Maar je geniet er wel van 4 maanden fulltime vakantie zonder gewetensproblemen over hoe ouders hun best doen hun arbeid te schikken in functie van de school.

Juist ja. Leerkracht is een knelpuntberoep geworden sinds iedereen kan lezen en schrijven.
We spreken uiteraard niet van de professoren, waarvan de meeste toch volgens mijn beeld ernstig hun werk doen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 21:27   #34
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
onzin.
ik ken mensen uit de banksector (toch een van de meest commerciële en competitieve sectoren) die soms een half jaar thuis zitten, doktersbriefje met 'depressie' op.
goed beschermde, oudere kaderleden uiteraard.
die meer dan 2500 euro netto per maand verdienen.
of op 55ste een mooie uitstapregeling, volle pot doorbetaald tot hun 60ste.
Een kleine minderheid die al binnen is zal zich dat mss kunnen veroorloven, maar probeer zoiets als twintiger, dertiger of jonge veertiger en je vliegt eruit. Zo comptetitief zijn ze nog net wel. Dat itt een vastbenoemde leerkracht van 30 jaar oud, die krijg je enkel buiten als ie zich schuldig maakt aan haast strafbare feiten (dronken voor de klas staan, geweld tegen leerlingen, ...).
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 21:32   #35
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zijn job goed wil doen heeft voor ieder uur les inderdaad nog een uur extra werk. Als Savatage dan wil dat leerkrachten 38 uur les geven, dan ga je ze voor die 76-urige werkweek toch echt meer moeten betalen.
Nope, een 38-uren week volstaat ruimschoots daarvoor, en dan hebben we het er nog niet eens over dat een lesuur geen 60 minuten duurt. Ik denk trouwens niet dat er in België 5 leerkrachten rondlopen die voor elk uur dat ze lesgeven ook nog eens een uur werk hebben. In het begin van hun carrière zullen ze daar wel wat tijd in steken, maar na 4 a 5 jaar kennen ze die lessen ondertussen ook wel ..
Oud 27 januari 2010, 21:33   #36
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het zijn vooral cyclische beroepen, de ene periode is er een enorm tekort aan en een periode later zijn er veel te veel leerkrachten ..
Oud 27 januari 2010, 21:47   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
We spreken uiteraard niet van de professoren, waarvan de meeste toch volgens mijn beeld ernstig hun werk doen.
Tuurlijk da. Die hebben net als studenten nog een maand langer vakantie. Maar da's uiteraard bijzaak.

Wat niet belet dat ik het fenomeen pedagogische studiedagen ken. Drie kinderen in drie verschillende scholen: om de haverklap een reden om "verlof" te vragen.
Oud 27 januari 2010, 22:08   #38
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

leerkrachtjes bashen

lang geleden

bedankt broeder paul

1 gouden tip: stop met zagen, en wordt zelf leerkracht
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 22:11   #39
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk da. Die hebben net als studenten nog een maand langer vakantie. Maar da's uiteraard bijzaak.

Wat niet belet dat ik het fenomeen pedagogische studiedagen ken. Drie kinderen in drie verschillende scholen: om de haverklap een reden om "verlof" te vragen.
om de haverklap... hoeveel pedagogische studiedagen mogen zo georganiseerd worden denkt ge?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 22:16   #40
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
om de haverklap... hoeveel pedagogische studiedagen mogen zo georganiseerd worden denkt ge?
Uit de website van de Nederlandse taalunie:

pedagogische studiedag

Basisscholen beschikken over anderhalve pedagogische studiedag per schooljaar, secundaire scholen hebben er één.

Van de website van Klasse:

Pedagogische studiedagen: hoeveel en voor wie?

Eén dag per schooljaar kunnen scholen voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep de lessen schorsen wegens pedagogische studiedag voor leraren. Dat is zo georganiseerd voor het basis- en secundair, deeltijds onderwijs en onderwijs voor sociale promotie erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap. Basisscholen kunnen de lessen daarvoor bijkomend één halve dag per jaar schorsen. Die anderhalve dag per schooljaar mogen ze opsplitsen in drie halve dagen. Daarover beslist het schoolbestuur.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be