Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2010, 07:42   #21
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Nuance 1: op financieel gebied: extra-legale voordelen (auto, tankkaart, GSM, maaltijdcheques, bonussen, dertiende maand, winstdeelnameopties, ...): in het onderwijs voor de leerkrachten zo goed als onbestaande. Daar gaat je 'relatief' hoog loon ...

Nuance 2: op 'temporeel' gebied: overuren bestaan niet in het onderwijs, men veronderstelt maar dat je zelf in de weekends, 's avonds ('s nachts ?) en in de vakanties je cursussen maakt, voorbereidingen doet, taken verbeterd, leerlingen begeleid en voor allerlei extra activiteiten moet opdraven. 's avonds thuiskomen en een heel weekend in de zetel ploffen is voor leerkrachten die hun werk serieus nemen er niet bij. Tenzij misschien in de grote vakantie van begin juli tot half augustus (want dan beginnen de inschrijvingen op school waarvoor je door de directie wordt opgevorderd en de herexamens), heb je als leerkracht nooit gedaan.

Nuance 3: carrièremogelijkheden in het onderwijs: zo goed als onbestaande, een vlakke loopbaan gegarandeerd. Met veel geluk (en de juiste vriendjes en partijkaart) kan je het schoppen tot directie of inspectie, maar zelfs dat is zeer veel werk voor relatief weinig geld.

Ik krijg altijd het zuur van werknemers uit de privé die afgeven op en jaloers zijn op het onderwijzend personeel. Ik stel dan voor dat ze onmiddellijk hun jobke opgeven en zich aanmelden om te gaan lesgeven, als dit toch volgens hen het 'walhalla' is (zogezegd goed loon en veel verlof). Onnodig te zeggen dat niemand op mijn voorstel al is ingegaan. I rest my case.
Veel verlof wel, dat kan je niet ontkennen.

Goed loon dat is iets anders... Dat is idd een fabeltje.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 09:51   #22
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Geen quotas, gewoon de loopbaan in het onderwijs wat aantrekkellijker maken voor mannen. Nu is het echt een vrouwenberoep (veel verlof, relatief vlakke loopbaan, geen carrieremogelijkheden, geen individuele beloningen, weinig aanzien....)

Mannen hebben toch liever andere dingen. Vaste benoeming afschaffen, belonen op basis van prestaties, doorgroeimogelijkheden, afschaffen idiote D-cursus toestanden, ancienniteit prive laten gelden.....

Lesgeven leer je niet op schoolbanken. Dat leer je niet door vakjes er over te studeren. Dat zit in je of niet. Meestal merk je dat wel als je wat presentaties of lessen hebt gegeven. Gaat het vlot of niet ?

Ik ben er vrij zeker van dat de meerderheid der leerkrachten die het een zwaar beroep vinden, er gewoon niet thuishoren. Een leerkracht wiskunde die goed is, hoeft zijn lessen niet voor te bereiden, of toch maar minimaal. Die kan die uitleg gewoon zo geven omdat hij of zij gewoon al die kennis paraat heeft zitten.
Als leerkracht moet je soms méér dan één vak geven, op verschillende niveau's in verschillende klassen. En je moet dat een gans schooljaar lang doen en elke dag moet aansluiten op de vorige én je moet zorgen dat je het klaar krijgt als een geheel, "je leerstof" afgewerkt krijgen want iemand anders moet het volgend jaar met het reeds aangeleerde opstarten.
En jij denkt dat dat allemaal kan bijna zonder voorbereiden "omdat je je vak, wiskunde, bvb goed kent"? Dat zal allemaal vanzelf in de plooi vallen?
Anders gezegd, iemand die bvb goed Frans of Engels kent die kan gewoon voor een klas gezet worden en het zal er wel uit rollen?
De beste schippers staan weer aan de wal...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 12:35   #23
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Principieel tegen, hier dus ook. Wat niet wil zeggen dat men wat meer mannen mag aanporren om in het onderwijs te gaan. En eerlijk gezegd: als ik schooldirecteur was en ik kreeg voor een openstaande betrekking twee evenwaardige sollicitanten op bezoek, een man en een vrouw, en indien mijn school een vrouwenbastion was, dan kies ik automatisch voor die man om meer evenwicht onder mijn personeel te krijgen.
Ik dacht dat u tegen positieve discriminatie was?

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 4 februari 2010 om 12:35.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 12:41   #24
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dat is te zien met welke andere sectoren je vergelijkt....
Als arts verdien je meer dan in het onderwijs
Als arts verdien je ook pas 8 a 10 jaar later geld dan een beginnend licenciaat in het middelbaar onderwijs.

Een arts maakt ook al rap 2x zoveel uren als een leerkracht.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 12:45   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Misschien moet je blij zijn dat dat grote geluk je bespaard blijft op die manier... Er zijn al heel wat jonge leerkrachten begonnen om er na een tijdje weer mee te stoppen vanwege te plezant werken, zeker in bepaalde steden en zo...
Wat het onderwijs nodig heeft is een beetje meer orde en tucht, leerlingen met opvoeding die beseffen waarvoor ze op de schoolbanken zitten...
En de kommentaren hierop ken ik op voorhand. Heb lang genoeg zelf in het onderwijs gestaan en het zien evolueren om te weten waarover ik het heb...
Je hebt gelijk. 3/4 van mijn familie staat in 't onderwijs of heeft er gestaan. Ik heb zelf ook nog wat les gegeven in 't hoger onderwijs. Het idyllisch imago dat men ervan heeft (jonge mensen kunnen vormen, je leerstof als een passie overbrengen, contact met de jeugd, .... ) da's rap naar de knoppen als je met de realiteit bent geconfronteerd. Komt daar nog bovenop dat "den ambiance" onder collega's ook vaak nogal rot is (kleine pesterijtjes, jaloersheid, ...). Kortom, DE grote muizeval voor idealistische naievelingen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 12:52   #26
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ik denk dat er bepaalde scholen zijn waar het wel nog echt fijn is om les te kunnen geven.

Tis ook meestal pas vanaf een bepaalde leeftijd dat les geven een hel begint te worden, dat begint meestal vanaf het 2de middelbaar.
Dan spreek ik nog niet over het mini crapuul dat je al van veel vroegere leeftijd in bepaalde scholen kunt terugvinden.

Laatst gewijzigd door Mcnab : 4 februari 2010 om 12:52.
Mcnab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 12:53   #27
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nuance 1: op financieel gebied: extra-legale voordelen (auto, tankkaart, GSM, maaltijdcheques, bonussen, dertiende maand, winstdeelnameopties, ...): in het onderwijs voor de leerkrachten zo goed als onbestaande. Daar gaat je 'relatief' hoog loon ...
Het startersloon ligt er hoger dan wat je gemiddeld in de privé krijgt. Dat loon neemt ook elk jaar toe in het onderwijs, tegen een min of meer vaste groeivoet. In de privé is die evolutie veel volatieler.

Citaat:
Nuance 2: op 'temporeel' gebied: overuren bestaan niet in het onderwijs, men veronderstelt maar dat je zelf in de weekends, 's avonds ('s nachts ?) en in de vakanties je cursussen maakt, voorbereidingen doet, taken verbeterd, leerlingen begeleid en voor allerlei extra activiteiten moet opdraven. 's avonds thuiskomen en een heel weekend in de zetel ploffen is voor leerkrachten die hun werk serieus nemen er niet bij. Tenzij misschien in de grote vakantie van begin juli tot half augustus (want dan beginnen de inschrijvingen op school waarvoor je door de directie wordt opgevorderd en de herexamens), heb je als leerkracht nooit gedaan.
Op mijn huidige job wordt verwacht dat je je verlof opneemt als studieverlof om mee te doen aan allerlei examens (personeel is reeds universitair geschoold, maar je moet nog opleidingen volgen). Ook verwachten ze dat je cursussen gaat volgen tijdens de week, na de werkuren (dus dinsdag, woensdag en donderavond) van 18.00 tot 20.00. In de weekends moet je geregeld doorwerken aan je dossiers. Wij krijgen daar wel geen 2 a 3 maand vakantie voor, en toch hoor je hier niemand klagen.

Citaat:
Nuance 3: carrièremogelijkheden in het onderwijs: zo goed als onbestaande, een vlakke loopbaan gegarandeerd. Met veel geluk (en de juiste vriendjes en partijkaart) kan je het schoppen tot directie of inspectie, maar zelfs dat is zeer veel werk voor relatief weinig geld.
Mensen gaan dan ook niet het onderwijs in om carrière te maken ...

Citaat:
Ik krijg altijd het zuur van werknemers uit de privé die afgeven op en jaloers zijn op het onderwijzend personeel. Ik stel dan voor dat ze onmiddellijk hun jobke opgeven en zich aanmelden om te gaan lesgeven, als dit toch volgens hen het 'walhalla' is (zogezegd goed loon en veel verlof). Onnodig te zeggen dat niemand op mijn voorstel al is ingegaan. I rest my case.
Ik noem het geen walhalla, ik zou zelf niet voor een klas ongeïnteresseerde leerlingen willen staan. Wel vind ik dat de job van leerkracht redelijk veel voordelen biedt in verhouding tot de werkuren in vergelijking met zowel de privé als de publieke sector. Onderwijzend personeel heeft wat dat betreft niet te klagen.
Oud 4 februari 2010, 13:17   #28
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Op mijn huidige job wordt verwacht dat je je verlof opneemt als studieverlof om mee te doen aan allerlei examens (personeel is reeds universitair geschoold, maar je moet nog opleidingen volgen). Ook verwachten ze dat je cursussen gaat volgen tijdens de week, na de werkuren (dus dinsdag, woensdag en donderavond) van 18.00 tot 20.00. In de weekends moet je geregeld doorwerken aan je dossiers. Wij krijgen daar wel geen 2 a 3 maand vakantie voor, en toch hoor je hier niemand klagen.
ik zal maar niet beginnen over mijn individuele situatie.

Citaat:
Ik noem het geen walhalla, ik zou zelf niet voor een klas ongeïnteresseerde leerlingen willen staan. Wel vind ik dat de job van leerkracht redelijk veel voordelen biedt in verhouding tot de werkuren in vergelijking met zowel de privé als de publieke sector. Onderwijzend personeel heeft wat dat betreft niet te klagen.
daarom dat al die jonge leerkrachten en masse er de brui aan geven. Daarom dat burn-out het meest voorkomt bij leerkrachten. Ze kunnen het niet relativeren. Ze moeten maar hun bakkes houden, ze worden gecompenseerd door hunne congé. En hun uren.

Staar u vooral blind op die uren, en op de vakantie savatage. ¨Zo krijgt ge inderdaad een reëel beeld van wat nu eigenlijk de job van leerkracht inhoudt, en kunt ge inschatten of dat geklaag al dan niet terecht is.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Laatst gewijzigd door Pieke : 4 februari 2010 om 13:17.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 13:39   #29
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dat is te zien met welke andere sectoren je vergelijkt....
Als arts verdien je meer dan in het onderwijs
AL eens nagetelt vanaf welke leeftijd een arts begint te verdienen en welke uren die moet koppen?

Heb onderwijs en prive voor mijn kinderen eens vergeleken. Dat maandloon zal niet veel verschillen hoor. Ik ken leerkrachten (graduaatpleiding) die netto zelfde of meer verdienen als universitiair geschoolden met een veel zwaardere opleiding die in de prive werken.
Maar: het duurt lang eer je een vaste job hebt in onderwijs. Lesgeven is soms toch wel véél saaier dan als je een fijne afwisselende job hebt in de privé.

Wat betreft het aandeel mannen in het onderwijs vind ik dat je dat kan vergelijken met een gezin. Man en vrouw geven toch een evenwicht in de opvoeding. Kinderen bekijken veel zaken vanuit 2 veschillende oogpunten. En dat lijkt me heilzaam.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 14:01   #30
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik heb altijd gedroomd om lesgever te kunnen zijn, zou het nog overwegen, maar ik heb geen zin om met een bende gangsters opgescheept te zijn. Nu als je in een normale klas zit moet het wel leuk zijn om les te geven.
Ik heb twee jaar geleden even overwogen om me bij te scholen om in het hoger middelbaar les te geven, maar na een korte lesopdracht in Schaarbeek heb ik het uiteindelijk toch maar niet gedaan. ik zag het niet zitten om heel de dag rond te lopen met een kogelvrij vest.
Oud 4 februari 2010, 14:21   #31
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad een feit dat er meer vrouwen dan mannen lesgeven. Ik zit zelf in de lerarenopleiding lager onderwijs, en 7 mannen op 35 vrouwen (in mijn klas) is jammer. Hoe het komt weet ik niet.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 18:24   #32
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
ik zal maar niet beginnen over mijn individuele situatie.
Als werknemer of als zelfstandige? Maakt imo wel een groot verschil.

Citaat:
daarom dat al die jonge leerkrachten en masse er de brui aan geven. Daarom dat burn-out het meest voorkomt bij leerkrachten. Ze kunnen het niet relativeren. Ze moeten maar hun bakkes houden, ze worden gecompenseerd door hunne congé. En hun uren.
Er komen niet meer burn-outs voor bij leerkrachten dan bij auditors/IT'ers/ingenieurs. In de leerkrachtensector hebben ze wel meer de gewoonte om te klagen over hun problemen, waardoor het mss lijkt dat ze het zwaarder hebben.

Citaat:
Staar u vooral blind op die uren, en op de vakantie savatage. ¨Zo krijgt ge inderdaad een reëel beeld van wat nu eigenlijk de job van leerkracht inhoudt, en kunt ge inschatten of dat geklaag al dan niet terecht is.
Er zijn nog altijd leerkrachten genoeg. Zodra er op het nieuws komt dat er een tekort is aan lesgevend personeel is er binnen de twee jaar weer een overschot aan. Die sector wordt gewoon gekenmerkt door cyclische populariteit, maar er is bij mijn weten nog nooit een permanent tekort geweest aan lesgevend personeel. Logisch ook, gezien de werkcondities.
Oud 4 februari 2010, 19:02   #33
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren vernomen (via teletekst) dat tegenwoordig 75 % van de leerkrachten in het lager onderwijs van het vrouwelijk geslacht is en in het secundair onderwijs maken ze 58 % van het onderwijzend personeel uit. En hun aandeel zal nog stijgen vanwege het grote percentage vrouwen dat nu studeert in de lerarenopleidingen. Bij mij in de buurt heb ik weet van enkele (lagere) scholen waar geen enkele man meer lesgeeft.

Op zich ben ik principieel tegen opgelegde quota (wat dan meestal bedoeld is om vrouwen en/of allochtonen te laten instromen in bepaalde 'mannenbastions'), maar toch stel ik me de vraag of we geen reactiveringsbeleid moeten voeren om mannen opnieuw meer voor de klas te krijgen. Als ik kinderen zou hebben zou ik het toch op prijs stellen moesten ze minstens in één leerjaar van de lagere school een meester hebben, en niet enkel juffen. Niet omdat ik iets tegen vrouwen in het onderwijs heb, maar mij lijkt het maatschappelijk het meest gezonde dat kinderen te maken krijgen met een correcte afspiegeling van de maatschappij en geen vertekend of eenzijdig beeld. Zo zou ik er ook geen problemen mee hebben, moesten mijn kinderen eens een jaar les krijgen van een allochtoon / allochtone (weliswaar goed geïntegreerd en uiteraard zonder 'doekje').

Hoe we het ook draaien of keren, alle feministische golven en gelijkheidspogingen ten spijt, mannen redeneren en reageren toch iets anders voor de klas en hun leerlingen dan vrouwen. Zeker niet beter, maar de verschillende aanpak van de beide geslachten, kan de kinderen / jongeren een evenwichtiger leerproces bijbrengen. Voor het overgrote deel van de schoolloopbaan enkel met (autochtone) vrouwen geconfronteerd worden, zal het aanzien namens 'autoriteiten' (en laten we hopen dat leerkrachten toch nog enige autoriteit genieten) toch enigzins verengen en 'vervrouwelijken'. Ik maak hierbij overigens ook de kanttekening dat een vervrouwelijking van het onderwijzend personeel blijkbaar parallel loopt met de danling van het prestige en gezag dat van leerkrachten uitgaat (uitging). Maar dit heeft uiteraard ook veel andere oorzaken.

En dan nog in de marge: waar blijven bij deze 'tendens' alle schreeuwers (ik denk maar aan bijvoorbeeld schrijfster Kristien Hemmerechts) die luidkeels en tot vervelens toe in de media ijveren voor opgelegde quota voor vrouwen, allochtonen en andere 'kansengroepen' in traditionele (blanke) mannenbastions ? Of mogen vrouwen ineens weer wel een arbeidssector domineren ?
Man, je betoog klinkt alsof de mannen gediscrimineerd worden, echter........ze worden helemaal niet gediscrimineerd!
Het is heel simpel (en hoe dat jij dat nu niet ziet): de reden van de afwezigheid van de mannen in het lager onderwijs is simpelweg omdat de mannen geen interesse hebben om hun leven daar te slijten. En kom hier nu niet Hemmerechts en andere dolle mina's bekritiseren, want zij hebben er niets mee te maken. Het ligt gewoon aan de mannen zelf die geen interesse hebben. Probeer gewoon die mannen warm te maken voor het lager onderwijs.

Als ik even terugkijk in mijn lagere schoolperiode moet ik zegg"en dat ik véééél liever de juffrouwen had dan de heren. Van één van de heren had ik echt een degout, doch bij de juffrouwen was het altijd heel aangenaam.
Oud 4 februari 2010, 19:26   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je hebt gelijk. 3/4 van mijn familie staat in 't onderwijs of heeft er gestaan. Ik heb zelf ook nog wat les gegeven in 't hoger onderwijs. Het idyllisch imago dat men ervan heeft (jonge mensen kunnen vormen, je leerstof als een passie overbrengen, contact met de jeugd, .... ) da's rap naar de knoppen als je met de realiteit bent geconfronteerd. Komt daar nog bovenop dat "den ambiance" onder collega's ook vaak nogal rot is (kleine pesterijtjes, jaloersheid, ...). Kortom, DE grote muizeval voor idealistische naievelingen.
Dat is waar. Leerkrachten onder elkaar zijn niet altijd de beste collegas.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 19:35   #35
Tavek
Banneling

Standaard

Geef mij toch maar liever een goeie meester. Maar ik heb dan ook lagere school gelopen in een ouderwetse jongensschool.
Oud 4 februari 2010, 20:17   #36
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het startersloon ligt er hoger dan wat je gemiddeld in de privé krijgt. Dat loon neemt ook elk jaar toe in het onderwijs, tegen een min of meer vaste groeivoet. In de privé is die evolutie veel volatieler. Op mijn huidige job wordt verwacht dat je je verlof opneemt als studieverlof om mee te doen aan allerlei examens (personeel is reeds universitair geschoold, maar je moet nog opleidingen volgen). Ook verwachten ze dat je cursussen gaat volgen tijdens de week, na de werkuren (dus dinsdag, woensdag en donderavond) van 18.00 tot 20.00. In de weekends moet je geregeld doorwerken aan je dossiers. Wij krijgen daar wel geen 2 a 3 maand vakantie voor, en toch hoor je hier niemand klagen.

.
Het startersloon in het onderwijs is inderdaad niet zo slecht, MAAR: na een aantal jaren hebben de collega's uit de privé je wel bijgebeend. En nogmaals: voor onderwijsmensen zijn extralegale voordelen een fictief gegeven. Die moeten aan de kassa in de winkel betalen met hun centjes en niet met maaltijdcheques die je er nog eens bovenop krijgt. Plus je hebt weinig doorgroeimogelijkheden, dus hier is ook al geen mogelijkheid om veel meer te verdienen. In de privé maak je relatief weinig loonsprongen met ancienniteit, maar hoort bij een leeftijdsvordering meestal een verhoging van functie en dus meer loon.

Dat je verlof oppakt om te studeren doe je je zelf aan. Je bent dat niet verplicht, ga ermee naar de vakbond en je werkgever wordt teruggefloten. By the way, ook leerkrachten volgen soms extra cursussen of bijscholingen buiten hun uren, dit is niet eigen aan de privé.

Niet alleen tegen jou persoonlijk gericht, maar als mensen het toch zo goed vinden in het onderwijs, waarom maken ze dan niet de overstap?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 20:19   #37
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mcnab Bekijk bericht
Ik denk dat er bepaalde scholen zijn waar het wel nog echt fijn is om les te kunnen geven.
Tis ook meestal pas vanaf een bepaalde leeftijd dat les geven een hel begint te worden, dat begint meestal vanaf het 2de middelbaar.
Dan spreek ik nog niet over het mini crapuul dat je al van veel vroegere leeftijd in bepaalde scholen kunt terugvinden.
Correct, maar net in die scholen zal je wel niet terecht komen als beginneling. Meestal zijn dit interims in krapuulscholen waar je een leerkracht met een burnout of depressie moet vervangen. Spreek uit 'ervaring'.
Oud 4 februari 2010, 20:19   #38
Tavek
Banneling

Standaard

Het extralegaal voordeel van een leerkracht: verlof.

Reken dat maar eens om in centjes....
Oud 4 februari 2010, 20:22   #39
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Toen ik in de prive werkte deed ik geen enkele cursus tijdens mijn eigen verlof. Beter nog, mijn werkgever betaalde mij om op locatie te gaan.

Dus ge hebt een slechte werkgever. Ik zou NOOIT verlof pakken voor een cursus.
Oud 4 februari 2010, 20:56   #40
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar: het duurt lang eer je een vaste job hebt in onderwijs. Lesgeven is soms toch wel véél saaier dan als je een fijne afwisselende job hebt in de privé.
Saai zou ik lesgeven niet direct durven noemen. Zeker niet als je meerdere vakken geeft en vele leerlingen ziet. En met al de aanpassingen aan de leerprogramma's, een heuse sport geworden in het onderwijs, heb je elk jaar wel wat nieuws onder de zon.

Dat van een gebrek aan jobzekerheid is een veel prangender probleem. Oud-collega's van mij doen soms 5, 8 of zelfs 10 jaar onnozele interimmetjes alvorens ze zicht hebben op een niet-vaste betrekking van doorlopende duur. Dan is het nog minstens drie jaar wachten alvorens je vastbenoemd kan geraken, tenminste als niemand van het directiecomité of de 'gevestigde' collega's een pik op je heeft. Tegen dat je wat gebeiteld bent in het onderwijs, ben je al gauw 30 �* 35 jaar. Voor je gezinsleven is het ondertussen te hopen dat je een partner hebt met een vaste job of een betrekking. Anders kan je fluiten naar een eigen koopwoning. Welke bank wil je immers een lening toestaan aan iemand met een interim in het onderwijs?

Andere onrechtvaardigheid in het onderwijs is het feit dat het niet veel uitmaakt of je goed al dan niet slecht lesgeeft. Als je je jarenlang op een school de naad uit het lijf werkt en geliefd bent bij én leerlingen én directie én collega's kan het toch nog altijd fout gaan, zeker als je geen TADD'er bent of vast benoemd. Iemand met een beter statuut en 'vast' die op zoek is (moet) naar een andere school heeft dan immers het recht je postje zomaar in te pikken. Bye, bye, je jarenlange uitsloverij is dan voor niets geweest en je kan terug vanf nul beginnen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be