Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2010, 23:24   #21
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Op dit vlak is Brussel geopend !
Uitbreiding met Vlaanderen en Wallonïe.
Vlaanderen alleen is te klein voor Brussel !
Ma nee jong, geef Brussel aan Marokko in ruil voor Marrakech of zoiets.

Laatst gewijzigd door Zucht : 8 februari 2010 om 23:25.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 23:37   #22
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Geef Brussel wat Brussel toekomt, en geef Vlaanderen wat Vlaanderen toekomt. Brussel kan niet én zich anti-Vlaams opstellen, en vervolgens allerlei eisen bij Vlaanderen neerleggen.
Wat voor een vervormde realiteit !
Vlaanderen kan niet zich anti-Brussel opstellen en genieten van de brusselse omgeving voordelen, het brusselse geld inslikken en in de soep spuwen !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 23:39   #23
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat voor een vervormde realiteit !
Vlaanderen kan niet zich anti-Brussel opstellen en genieten van de brusselse omgeving voordelen, het brusselse geld inslikken en in de soep spuwen !
Als dat zo is waarom zijn zoveel Franstaligen daar dan zo bang voor?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 23:41   #24
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ma nee jong, geef Brussel aan Marokko in ruil voor Marrakech of zoiets.
De Marokkaanse gemeenschap is bijna zo groot in Antwerpen ... dus, de 2 steden voor Marokko ... ?
Oud 8 februari 2010, 23:42   #25
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als dat zo is waarom zijn zoveel Franstaligen daar dan zo bang voor?
Voor wat ?
Oud 8 februari 2010, 23:45   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor wat ?
De oorlog in Brussel! U weet wel, zoals in Gaza? De talibans zullen aankomen, pas op!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 23:50   #27
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Ik begrijp de Vlaamse politici niet. Enerzijds willen ze alle Brusselse politiezones fuseren om de kriminalitiet te bestrijden. Maar anderzijds willen ze ten koste van alles het gerechtelijke arrondissement BHV splitsen, ook als dit een nieuwe grenskriminaliteit schept. Begrijpe wie begrijpen kan.
Ik begrijp die koks niet meer. Enerzijds willen ze eieren koken, en anderzijds willen ze ijs-creme invriezen.
Ik begrijp die autoconstructeurs niet meer. Enerzijds willen ze motoren waarmee je steeds sneller kan rijden, en anderijs willen ze remmen die je sneller tot stilstand brengen.
Ik begrijp die groetenhandelaars niet meer. Enerzijds proppen ze heel hun winkel vol groenten, en anderzijds geven ze het weg aan hun klanten.
Etc...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 23:56   #28
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
De criminelen van Belgie zitten al in Nederland, in Tilburg.
Ja, de Hollanders hebben daar een aftandse oude gevangenis aan de Belgen verhuurd, so what ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 23:56   #29
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik begrijp die koks niet meer. Enerzijds willen ze eieren koken, en anderzijds willen ze ijs-creme invriezen.
Ik begrijp die autoconstructeurs niet meer. Enerzijds willen ze motoren waarmee je steeds sneller kan rijden, en anderijs willen ze remmen die je sneller tot stilstand brengen.
Ik begrijp die groetenhandelaars niet meer. Enerzijds proppen ze heel hun winkel vol groenten, en anderzijds geven ze het weg aan hun klanten.
Etc...
Ik begrijp die Vlamingen niet meer.
Enerzijds willen ze een eentalig Vlaanderen, en anderzijds willen ze de vuile, gevaarlijke, onaangename franstalige Brussel als hoofdstad en deel van hun eentalige Vlaanderen ...

http://www.pietel.be/broodjekalashnikov
Brussel… Volop onder de aandacht, wat de geweldig mooie term ’steekvlampolitiek’ heeft opgeleverd. Brussel. Ik werk daar. Al een jaar of vier, vijf en ondertussen op drie verschillende locaties. Tegenwoordig hok ik in Molenbeek, voordien was dat nog de kleine ring en lang daarvoor de buitenkant van Schaarbeek. Ik heb twee jaar in hartje Schaarbeek gestudeerd en een jaartje in Brussel centrum gewoond. Ik mag er dus iets over zeggen. Nooit veel miserie gehad, op enkele inbraken, overvallen en wat vandalisme na. Faits divers…

Het probleem is dat we Brussel als een probleem zien. En niet als een oplossing. (klink mélo hé) Wij Vlamingen drukken Brussel niet aan het hart. En de Walen eigenlijk ook niet. Of dacht u dat u alle Franstaligen in België over één kam kon scheren? Brussel wordt geplet tussen het Vlaamse en Waalse gewest/gemeenschap en gekleineerd door de Federale overheid. Iedereen wil een stukje, zegt wat wel en niet mag, maar vertikt het om er deel van uit te maken.

Dat is potverdekke onze hoofdstad! En de enige iet of wat echte (groot)stad in België. In ieder ander land zou ik er wonen. Parijs, Londen, Berlijk, Tokyo, New York, … Maar niet in Brussel. Want daar is de Vlaming niet thuis. Ze spreken er geen Vloms, het zit vol Araben en de rand is toch o zo dichtbij, dat we liever in Kortenberg, Meise of Ternat samenhokken. Of zoals ik: in Antwerpen en dagelijks ‘gelijk ne zot’ A-twaalven. Brussel, dat is iets voor Leuvenaars die twee jaar later terug in Leuven staan.

Brussel met zijn 19 gemeenten en 6 politiezones. De burgemeester is niet bepaald een Rudolph Giuliani of Job Cohen. De hoofdstad moet zijn centen bedelen bij de federale overheid. Dagelijks rijden bataljons bedrijfwagens de hoofdstad binnen. Like me, een bedrijfsbenz, smartphone en dure laptop in de tas. Met automatische deurvergrendeling tot in de bewaakte parking, voorbij de trainingsbroekdudes. Bij dageraad durven gaan we al eens een broodje halen. En ’s avonds het zelfde liede achterstevoren. Dag in dag uit.

Het probleem is dat iedereen buiten Brussel er een stukje van wil. Zijn zegje doen. Maar tegelijkertijd de stad niet aan het hart drukt. Hoeveel Vlaamse top politici kent u die in Brussel wonen? Hoeveel Brusselse premiers zijn er de laatste decennia geweest? De stad heeft geen banlieu’s, geen uitdijende achterstandswijken. Je zit meteen in Vlaanderen, een gordel die Brussel binnen zijn grenzen houdt. EU ambtenaren en mensen met centen steken graag de grens over naar de groene wijken net buiten Brussel. En de miserie blijft ’s avonds alleen achter rond de vijfhoek.

We gaan met Brussel nooit ergens komen als we de stad niet graag gaan zien, in onze harten sluiten en er ons om bekommeren. Wat moeten we echter aanvangen met al die werkloze jongeren, donkere kerels en bijhorende miserie? Hoe zorgen we er voor dat het Nederlands spontaan door heelder wijken klinkt. Wat doen we met die lelijke kantoorgebouwen, de auto-aders doorheen de stad en smerige straten?

Brussel zou fokking hard bovenaan de agenda moeten staan. Voor de komende tien jaar! Maak de boel één en zet er een sterke figuur bovenop. Geef Europa een paats zonder u kont te moeten verhuren. Zorg dat minstens de helft van de federale regering een verantwoordelijkheid over Brussel heeft. Kuis de straten op en biedt mensen een uitweg. Stop met Brussel de dumping van menselijke miserie te maken.

En wie weet. Wie weet na tien jaar keiharde inspanning en bijhorende centen, gaan we met z’n allen in Brussel wonen. Zoals dat in London, Berlijk, Parijs, Tokyo, etc. het geval is. “Steekvlampolitiek” Wat een mooie term. Ik hoop dat de ambitie van langere duur is. Ondertussen ga ik op de hoek een broodje Kalashnikov halen. En rijd ik daarna met de Benz Gotham city in. Veilig vanachter mijn blinkende voorruit overzie ik de stad. Met automatische deurvergendeling aan, of wat dacht u?
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 01:21   #30
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ja, de Hollanders hebben daar een aftandse oude gevangenis aan de Belgen verhuurd, so what ?
Blijkbaar is er in België al zo'n groot tekort in gevangenisplaatsen dat we genoodzaakt zijn plaatsen te huren in Nederland? En dan zegt u "So what?"
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 01:28   #31
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
geen uitbreiding van Brussel tenzij met héél Vlaanderen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Waarom?

Alles staat toch niet ten dienste van "principes" maar van praktische resultaten.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 12:58   #32
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ah zo! Jij bent er ter plaatse reeds geweest inspecteren, ja?

In elk geval, Hendrikje, het is andermaal een goede samenwerking met Nederland. Dat kan de Vlamingen alleen maar bemoedigen. De Vlamingen, wel te verstaan, niet de "Belgen" zoals jij en meester system.
Oud 9 februari 2010, 14:17   #33
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
"Het probleem is dat iedereen buiten Brussel er een stukje van wil. Zijn zegje doen. Maar tegelijkertijd de stad niet aan het hart drukt. Hoeveel Vlaamse top politici kent u die in Brussel wonen? Hoeveel Brusselse premiers zijn er de laatste decennia geweest?"
* Dat gans België zijn zegje wil doen over Brussel lijkt mij redelijk normaal. Het is de hoofdstad van gans het land en gans België investeert er in.

* Dat Vlamingen en Walen Brussel niet aan het hart drukken is een karikatuur. Elke dag gaan er duizenden Vlamingen en Walen werken, winkelen en gaan er naar de bioscoop, museau, opera of restaurant. Maar dat wil niet zeggen dat Vlamingen en Walen (maar ook Brusselaars!) blind moeten zijn voor de Brusselse problematiek. Brussel is niet het aards paradijs en terechte opbouwende kritiek is op z'n plaats.

* 90% van de burgers leeft in Vlaanderen en Wallonië. Het is dan ook normaal dat er in de laatste decennia weinig Brusselse premiers geweest zijn. Dat is democratie. En op de vraag hoeveel Vlaamse toppolitici in Brussel wonen is het antwoord : Pascal Smet, Annemie Neyts, Steven Vanackere, Wilfried Martens, Bert Anciaux, Guy Vanhengel, ...

Het wordt tijd voor een groot debat met Vlamingen, Walen, Brusselaars en Duitstalige Belgen over welke hoofdstad we willen. Dit in het kader van een breder debat over confederalisme.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 9 februari 2010 om 14:22.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be