![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Nee? Ik raad u aan eens in de Dépot van Merelbeke en Oostende te gaan kijken. Daar is geen enkel NMBS personeel meer aanwezig. Het zijn aannemers.
Het volledige onderhoud zit in handen van privébedrijven. Het enige wat de NMBS nog zelf doet zijn hier en daar wat depannages. Laatst gewijzigd door giserke : 15 februari 2010 om 13:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er was geen budget voor. Er was een andere keuze gemaakt. En we weten hier allemaal waarom. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 15 februari 2010 om 13:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jongen toch, grow up. Het ETCS systeem wordt overal uitgerold. Dat jij niet beseft dat een project van dergelijke omvang 10 jaar in beslag neemt is niet mijn probleem. Misschien moet je je wat degelijker gaan informeren in plaats van naar youtube rapfilmjes te kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De werken zelf staan onder permanente controle van infrabel en/of tuc rail. Het volledige onderhoud is in handen van infrabel! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voordat men met vingertjes gaat wijzen toch even het volgende: Met de trein reizen is veilig. Ook in België. Een ook na dit ongeval. Als het mis gaat op het spoor dan is dat vaak erg spectaculair, maar men vergeet te vaak dat een van de redenen waarom dit nieuws is, dat het zo weinig gebeurt. Onze spoorwegen zijn veilig. Als privatisering of opsplitsing de veiligheid zou verminderd hebben, dan zou dat de eerste keer zijn...
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 15 februari 2010 om 14:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Of mischien toch niet? Ongevallen zijn duur. Heel erg duur. De NMBS is in een klap voor een paar milioen euro aan treinen kwijt. Het Eurstar en Thalys verkeer ligt stil. Dat kost handen vol geld. Een op winst belust bedrijf wil dat soort dingen ook niet zien gebeuren.
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Door een frontale botsing tussen twee passagierstreinen zijn maandag bij Halle in België zeker tien mensen om het leven gekomen. Een van de treinen zou een rood sein hebben genegeerd.
nu.nl Een foutieve omschrijving, een machinist negeert geen rood sein maar vergeet te kijken. Negeren is iets doelbewust doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Hoogstwaarschijnlijk is de oorzaak van dit drama een menselijke fout.
Een wissel die naar een verkeerd spoor lag is zo goed als onmogelijk. Men kan geen reisweg aanleggen naar en bezet spoor. Ook als de signalisatie defect is, kan me geen reisweg aanleggen naar een bezet spoor. De treinbestuurder kan bijna niet anders als een rood sein genegeerd hebben. Of door werken kan kunnen er automatische veiligheidssystemen uitgeschakeld worden, die dan overgenomen worden door manuele. Maar ook dan is het een menselijke fout. Laatst gewijzigd door De Prof : 15 februari 2010 om 14:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn trouwens niet alleen de machinisten die toezien, maar ook de verkeersleiding die ziet wat er gebeurd in bepaalde blokken van het traject dat ze bekijken. En inderdaad, het blijft veilig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Door een rood sein rijden moet ten alle tijden kunnen.
Straffe taal is dat hé. Maar dit kan enkel gepaard gaan met zeer strenge veiligheidsregelingen. Ik zal een voorbeeld geven. Als er een trein in panne staat, en deze moet weggesleept worden door een andere locomotief. Dan kan het niet anders dat die locomotief door verschillende rode seinen moeten rijden om tot de kapotte trein te komen. Natuurlijk heeft dit niks met dit ongeval te maken. Maar per deficiëntie onmogelijk maken dat treinen niet meer door het rood kunnen rijden is om praktische redenen niet altijd wenselijk. Laatst gewijzigd door De Prof : 15 februari 2010 om 14:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Ik zie hoe langer hoe meer TBL1+/ETCS bakens liggen tussen de sporen. Op de locs valt er echter nog maar weinig te bespeuren. Er wordt hard gewerkt aan die nieuwe systemen denk ik. Ze zijn broodnodig want er komt steeds meer verkeer, sneller verkeer, vollere diensten, langere diensten, ... . Het is spijtig dat dit ongeval niet is uitgebleven tot die nieuwe systemen in dienst zouden zijn. Ik ben maar bestuurder maar vraag me toch ook af of er misschien niet beter wat meer middelen (geld en personeel) naar het sneller in dienst brengen van die systemen zou zijn gegaan dan naar nieuwe gebouwen. Ik voel me namelijk zelf niet veilig. Twee weken geleden werd ik nog 'gevolgd', kreeg ik controle mee om mijn rijstijl te beoordelen. Toen een trein recht op me afkwam schrok ik weeral en zette mijn tractie af. Die man lachte en zei : "Heb je niet meer vertrouwen in de maatschappij ?" Overdag gaat het nog maar 's nachts zeker en op plaatsen waar ik het nog niet gewoon ben om te rijden ben ik kapot van vermoeidheid en zenuwen na een dienst. Ik ben telkens blij dat ik zonder brokken 'thuis' geraak. Elke dag bijna leg ik de reglementering naast me neer en heb ik problemen met locs. Niet dat ik onveilige dingen doe maar de reglementering is zo waterdicht dat ze onuitvoerbaar is. Tenzij je natuurlijk 50 % meer vertragingen wil. Ik heb dat paraplusysteem bij mijn sollicitatie volledig verkeerd opgevat. Ik dacht dat dat diende om mij en de reizigers te beschermen. Helaas. Ik heb dat op nog geen enkele job gehad dat mijn hart zo dikwijls slagen overslaat. Ik denk dat de meeste van mijn collega bestuurders hard hun best doen om veilig te rijden en ik hoop dat de oorzaak niet bij ons lag maar ergens bij een mechanisch defect maar ik zou er niet van verschieten als het wel zo was. Mijn medeleven gaat uit naar al de slachtoffers en hun familie en vrienden en naar het treinpersoneel.
Ik heb nu even geen zin om in discussie te gaan over de privatiseringen die gaande zijn en wat dat allemaal teweeg brengt en voor gevolgen heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Soms heb je gewoon pech. In Zwitserland was er een paar jaar geleden een ongeval op een lijn waar men net een nieuw beveiligingssysteem had geïnstalleerd. Het ongeval gebeurde echter net voor dit systeem in dienst gesteld werd... Had men het een paar weken eerder al in dienst gezet dan was dit ongeval niet gebeurt.
![]() |
#36 |
|
![]() Een van de voorwaarden is dan ook dat je in een dergelijk geval traag rijd, om op zicht te kunnen stoppen.
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien kun je dan ook uitleggen waarom een dergelijk systeem in Z-Korea in minder dan 3 maanden kon worden uitgerold én geimplementeerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
En dan nog is geen enkel systeem perfect. Een ongeval aangrijpen als bewijs dat het systeem "niet werkt" is dus een beetje voorbarig.
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan alle infrastructuur wordt inderdaad zeer hard gewerkt. Diabolo, concentratie seinhuizen, TBL1+/ETCS, het GEN. Handenvol geld wordt daarin gestopt en terecht als men een efficienter vervoer van en naar de hoofdstad wenst. Maar het GROTE probleem is het verouderde machinepark waardoor veel van die inspanningen onopgemerkt voorbijgaan. Als je de infrastructuur (niet het machinepark) vergelijkt met dat van Nederland, dan staan ze in Belgie mijlenver voor op bijvoorbeeld Nederland, helaas wordt er te weinig geinvesteerd in nieuwe loco's. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus jou opmerking als zou het ongeval in Halle te wijten zijn aan de geldhonger van de privé investeerders houdt geen steek. |
|
![]() |
![]() |