Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Voel jij je Europeaan?
Ja 30 54,55%
Nee 23 41,82%
Geen mening, geen gevoelens ervoor. 2 3,64%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2010, 16:31   #21
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Griekenland zal weigeren zich aan het huishoudboekje te houden zoals door de EU is afgesproken en moet worden nagekomen.
Diverse andere landen zullen volgen waardoor de resultante een algehele afbraak van de Euro zal zijn.
Ha ha, daar kom ik over een jaar op terug. Dan zijn de problemen met de € weer verholpen en is ze alleen maar sterker geworden.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 20:03   #22
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Dat, beste Sjaax, zou ik zeer toejuichen. Maar ik ben bang dat dat niet zo zal zijn. Over een jaar spreken we elkaar nader. Mocht u gelijk hebben dan stuur ik u een goede fles wijn.
Oud 24 februari 2010, 21:10   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ha ha, daar kom ik over een jaar op terug. Dan zijn de problemen met de € weer verholpen en is ze alleen maar sterker geworden.
ten opzichte van wat? De dollar? Die zakt zowat volledig in elkaar dus is het niet moeilijk 'sterker' te worden...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 23:14   #24
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Dat, beste Sjaax, zou ik zeer toejuichen. Maar ik ben bang dat dat niet zo zal zijn. Over een jaar spreken we elkaar nader. Mocht u gelijk hebben dan stuur ik u een goede fles wijn.
Insgelijks
Oud 25 februari 2010, 12:44   #25
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Nee, ik ben Nederlander. Voor goede politieke en economische samenwerking zoals de VVD bepleit ben ik wel te vinden.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 13:07   #26
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Nee, ik ben Nederlander. Voor goede politieke en economische samenwerking zoals de VVD bepleit ben ik wel te vinden.
Losse politieke samenwerking bestaat niet op lange termijn, want die kan even makkelijk aangeknoopt als opgezegd worden. Voor stabiliteit zijn er structurele verbanden nodig.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 13:19   #27
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Referenda worden door de eurocraten toch naast zich neergelegd. Zie die referenda over de Europese grondwet in Frankrijk, Nederland en Ierland. Het enige wat er toen veranderd is aan die 'grondwet' is dat juist het woord 'grondwet' weggehaald is en vervangen door 'verdrag', maar inhoudelijk is er NIETS aan veranderd. En dat ondemocratische 'verdrag' is er op ondemocratische wijze gewoon doorgedrukt en bevordert de ondemocratische beslissingsprocedures in de EU.
En het volk mag helemaal geen bestuurders kiezen in de EU. De EU is dusdanig ingericht dat inspraak van het volk tot een absoluut minimum is beperkt, en dat beslissingen door in allerlei ondemocratische commissies zetelende ambtenaren op achterkamertjes worden genomen. Transparantie en democratie zijn ver te zoeken in de EU. Heel erg ver.
Dit is nog véél meer waar dan vrijwel al diegenen die het beweren kunnen beseffen of ook maar vermoeden.

Hoewel misleiding en doofpotten zowat 100% van de informatie vormen die door de EU wordt verstrekt, en hoewel de media zwaar worden gemanipuleerd, vooral wat de EU betreft, zijn er inmiddels veel mensen die inzien wat Sus hier zegt, zeker in de drie landen waar de stem van het volk heeft mogen spreken, maar niet tot in Brussel werd gehoord (Frankrijk, Nederland en Ierland). Naarmate de economische crisis zijn ware gelaat laat zien, zal de EU steeds meer onder vuur komen te liggen in alle lidstaten, en dat heeft het antidemocratische machtsapparaat dubbel en dwars verdiend.

Citaat:
Dat monstrueuze gedrocht dient zo spoedig mogelijk helemaal ontmanteld te worden. En daarna kunnen de Europese volkeren eens zien of er een nieuwe, democratische pan-Europese samenwerkingsorganisatie kan worden opgericht.
Dat monstrueuze gedrocht mag inderdaad niet blijven bestaan. Het ontmantelen en dan een nieuw samenwerkingsverband opzetten... Wie zijn de "Europese volkeren" die dat moeten doen? Het volk dat zich binnen elke verdragsluitende partij in een referendum uitspreekt, of staten met een regering die als verdragsluitende partij optreedt?

In het tweede geval heb je een intergouvernementele structuur die je geleidelijk moet ombouwen tot een federale structuur, wil je democratie mogelijk maken. Die ombouw wordt dan wel ergens halverwege bevroren in een juridisch gedrocht zoals het Verdrag van Lissabon. Dus de EU nog eens opzetten en na een halve eeuw even ver van huis.

Wil het eerste geval zonder ontmanteling van de EU mogelijk zijn, dan zal het verzet van het machtsapparaat tegen de democratie overwonnen moeten worden. Ik hoop dat dat kan, want zonder EU worden we nog meer de speelbal van de prinsen der duisternis die nu al de EU bestieren. Het antidemocratische bastion EU, dat dank zij Lissabon zijn juridische tentakels steeds dieper kan laten kronkelen in de rechtsvoorschriften van de nationale, regionale en lokale instanties, zal langzaam maar zeker de dictatuur invoeren, en is daar al veel verder mee gevorderd dan algemeen wordt aangenomen.

Ik denk echter dat ontmanteling veel grotere risico's inhoudt dan hervorming.
Oud 25 februari 2010, 13:25   #28
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die weddenschap met die wijn zie ik ook wel zitten. Twee flessen van mij tegen één van jou, en ik krijg nog een beetje het slechte geweten van iemand die misbruik maakt van andermans verblinding...
Oud 25 februari 2010, 14:01   #29
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Losse politieke samenwerking bestaat niet op lange termijn, want die kan even makkelijk aangeknoopt als opgezegd worden. Voor stabiliteit zijn er structurele verbanden nodig.
Stabiliteit bereik je evenmin als je tegen de zin van lidstaten in structurele verbanden er doorheen duwt.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 15:30   #30
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stabiliteit bereik je evenmin als je tegen de zin van lidstaten in structurele verbanden er doorheen duwt.
Men snapt niet dat de EU juist zal moeten inkrimpen in bevoegdheden en complexiteit om effectief te worden. EU-beleid van de laatste jaren is gestoeld op compromis-op-compromis-op-compromis sluiten in plaats van degelijke rationalisaties.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 15:47   #31
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Men snapt niet dat de EU juist zal moeten inkrimpen in bevoegdheden en complexiteit om effectief te worden. EU-beleid van de laatste jaren is gestoeld op compromis-op-compromis-op-compromis sluiten in plaats van degelijke rationalisaties.
Het zal je niet verwonderen dat ik daar niet mee eens ben. Vooral dat half gedoe, het confederalisme, en dus idd het compromis-op-compromis-op-compromis sluiten, is oorzaak van veel verwarring en onvrede.
Er moeten veel duidelijker afbakeningen komen. Dit en dit regelt de EU, dat en dat wordt in een lidstaat geregeld. Maar die duidelijkheid betekent niet dat de EU moet inkrimpen. Op sommige gebeiden moet ze zelfs meer bevoegdheden krijgen, met name op het vlak van buitenlandse (buiten-Europese) politiek.
Oud 25 februari 2010, 17:03   #32
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Wat zegt onze Guy erover:
Citaat:
Hoe dan ook, de toekomst van Europa ligt allerminst in een zoektocht naar de nationale identiteit(en). En al zeker ligt die toekomst niet in een optelsom van nationale identiteiten. Het Europa van vandaag, 'l'Europe des Nations' is een reliek van het verleden. Het is een Europa dat onbekwaam is de problemen op te lossen. En het is een Europa dat nog nauwelijks een rol van betekenis zal spelen in de multipolaire wereld van de 21ste eeuw. Kortom, de toekomst van Europa en de Europese Unie zal postnationaal zijn of zal niet zijn.
Bron: http://www.liberales.be/essays/guypostnationaal
Oud 25 februari 2010, 17:07   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

wat "onze Guy" over de EU zegt is sowieso al gekleurd door eigenbelang.
Oud 25 februari 2010, 17:17   #34
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat zegt onze Guy erover:
Bron: http://www.liberales.be/essays/guypostnationaal
'Uw' Guy wellicht, maar zeker niet de mijne.
In dat essay is van meet af aan duidelijk waar hij heen wil, en jawel, zoals verwacht, koppelt hij eerst een debat over identiteit aan nationalisme en vervolgens in één adem door aan onzindelijkheid, xenofobie en racisme. Het doel daarvan is overduidelijk en kan uiteraard tot niets anders leiden dan zijn vooringenomen conclusie die u net zo triomfantelijk presenteerde.
Ik ben eigenlijk wel blij met dat soort pro-Europa mensen die gewoon openlijk toegeven dat de naties en volkeren van Europa kapot gemaakt dienen te worden om die Europese superstaat te voederen. Zo wordt meteen duidelijk welke adder men aan de borst koestert.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 17:31   #35
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Misschien dat het ooit een federatie wordt, maar nooit een eenheid zoals de Verenigde Staten.
De verschillen tussen de staten van de VS is groter dan de staten binnen de Europese unie. De Europese staten kennen tenminste de URvdM in het opstellen van hun wetten, waardoor die automatisch op mekaar gaan lijken.

Zelfs een overkoepelende president kan die verschillen niet wegwerken.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 21:02   #36
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben eigenlijk wel blij met dat soort pro-Europa mensen die gewoon openlijk toegeven dat de naties en volkeren van Europa kapot gemaakt dienen te worden om die Europese superstaat te voederen. Zo wordt meteen duidelijk welke adder men aan de borst koestert.
Europa is niet echt het probleem. Het probleem start bij de grote verschillen binnen de staten. Van ongenoegen tot separatisme. Van rijk tot arm. Van allochtoon tot autochtoon. Iedere staat wil dat op zijn eigen manier oplossen, en schuift ondertussen de spanningen door naar Europa. De staten proberen als het ware afzonderlijk het warm water terug uit te vinden. De Europese Gemeenschap is dan ook een uitstekende barometer geworden om 'het weer' te voorspellen, maar het is niet bij machte om het te doen stoppen met 'regenen'.

Toch zou een goede Europese Grondwet een uitstekende container kunnen zijn waarin elk volk thuis is en zich naar waarde geschat voelt.
Oud 25 februari 2010, 21:05   #37
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Dit is ook mijn standpunt en van de meeste Nederlanders.
Europa als confederatie dat kan ,een federatie beslist niet.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 21:07   #38
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Toch zou een goede Europese Grondwet een uitstekende container kunnen zijn waarin elk volk thuis is en zich naar waarde geschat voelt.
De huidige Europese grondwet, c.q. het verdrag van Lissabon, is in elk geval geen goede grondwet. Verre van.
Oud 25 februari 2010, 21:30   #39
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
De huidige Europese grondwet, c.q. het verdrag van Lissabon, is in elk geval geen goede grondwet. Verre van.
Akkoord. Want er is geen grondwet. Er is slechts het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie, en dat is niet meer dan een halfslachtige bekrachtiging van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Het verdrag van Lissabon verwijst naar dit handvest, en heeft er verder weinig mee te maken. De Europese staten die de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens was reeds erkennen zijn reeds verenigd in De Raad van Europa. Dat zijn 47 landen. Het verdrag van Lissabon verenigt 27 landen. Beiden hebben, behalve dat de erkenning vereist is voor toetreding tot de Europese Gemeenschap, niks met mekaar te maken.

Samengevat. U zegt:

De huidige Europese grondwet
...... Er is geen grondwet
c.q. het verdrag van Lissabon,
....... Heeft behalve dat er na verwezen wordt niks met het verdrag te maken
is in elk geval geen goede grondwet.
.........Nogal wiedes.
Oud 25 februari 2010, 21:45   #40
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Akkoord. Want er is geen grondwet. Er is slechts het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie, en dat is niet meer dan een halfslachtige bekrachtiging van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Het verdrag van Lissabon verwijst naar dit handvest, en heeft er verder weinig mee te maken. De Europese staten die de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens was reeds erkennen zijn reeds verenigd in De Raad van Europa. Dat zijn 47 landen. Het verdrag van Lissabon verenigt 27 landen. Beiden hebben, behalve dat de erkenning vereist is voor toetreding tot de Europese Gemeenschap, niks met mekaar te maken.

Samengevat. U zegt:

De huidige Europese grondwet
...... Er is geen grondwet
c.q. het verdrag van Lissabon,
....... Heeft behalve dat er na verwezen wordt niks met het verdrag te maken
is in elk geval geen goede grondwet.
.........Nogal wiedes.
Citaat:
Het Verdrag van Lissabon is een verdrag van de Europese Unie, getekend in Lissabon op 13 december 2007. Het veranderde het functioneren van de Unie via een reeks amendementen op de verdragen van Rome en Maastricht. De geconsolideerde versies van deze documenten vormen de wettelijke basis voor de Europese Unie. Na ratificatie door alle 27 EU-lidstaten trad het verdrag in werking op 1 december 2009.

Verdrag van Lissabon
Dat is de facto dus gewoon een grondwet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be