![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Lezen en lezen
http://en.wikipedia.org/wiki/Modernism |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn mening over die hoofddoeken. In uw boekje in oud Arabisch beschreef men het zo om ongeletterden de raad te geven om zich zedig te kleden. In modern Nederlands zou het dus zo klinken; “laat uw vrouwen zich zedig kleden”. Dat wilt helemaal niet zeggen dat de mensen over enkele eeuwen nog steeds op dezelfde manier moeten gekleed zijn. Kleren mogen heus wel mee evolueren en aangepast zijn aan de streek waar men woont en het klimaat van die streek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Je gebruikt nieuw en oud in de zelfde context als jouw kleinzoon die een "nieuwe" fiets wilt omda hij den "ouwe" beu is geworden. Panikeer niet, de meeste mensen gebruiken "oud" "nieuw" ook op die manier, de roots en ideologische lijnen van "dit is nieuw" "dit is oud", is iets anders hoor
![]() Laatst gewijzigd door porpo : 16 maart 2010 om 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Partijlid
|
![]() Ik hoop ten zeerste dat dit essay van Vermeersch ontnuchterend genoeg is voor sommigen.
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Laatst zag ik in Nederland een dame met hoofddoek als chauffeuse van een publieke lijnbus : een prachtig idee!
Het dragen van dit kledingstuk heeft inderdaad niets te maken met de sharia of de koran, het is een vestimentaire traditie die teruggaat op de Assyriërs ; zoals ook de fameuze Kaaba reeds bij de polytheïstische arabieren een punt van intense verering was. Bekijk bv. eens de oude oorlogsfilms of oudere films in het algemeen : het dragen van hoofddoeken was hier te lande en niet alleen door nonnen een zeer algemeen verspreide gewoonte. In onze grote steden lopen er vele dames met hoofddoeken rond en niet alleen maar "islamietische" - ook dames met een "islamietisch" hoofdtooisel zijn overigens wat de letterlijke interpretatie van de sharia of koran betreft niet helemaal "Halal" de bedoeling van de kleding bij vrouwen is immers het verbergen van de "geslachtskenmerken". het toppunt is overigens dat vele moslima's door een hoofddoek te dragen precies mannelijke aandacht (dan wel van de "juiste" man) zoeken te bekomen. Nu kan men vanzelfsprekend de eis die sommige ouders aan hun dochters opleggen om vooral wat partnerkeuze betreft uit te kijken naar een geloofsgenoot "onderdrukkend" vinden. Maar komt zulks alleen maar bij moslims voor ?
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
roger: als je nu in een klas wat rust wilt hebben, en iedereen u als u gelijke medestudent wilt beschouwen wat moet je doen ? Een dresscode maken ?? volgens mij is een dresscode waar alle studenten ongeveer gelijkwaardig gekleed zijn een prima idee. Als je kijkt naar dit gegeven, bestaan er zelfs scholen waar studenten via studentenraden zelf afkomen met dat idee. Vanuit het gegeven, dat het de kledij 'de-modifieert' of minder 'impulsgevoelig, minder snobistisch, minder trendgevoelig en vooral minder ik ben meer/anders dan jij of ik ben elitair' maakt, begrijp je dan toch direct dat een hoofddoek voor een school geen goed idee is. En verder gaat die discussie niet, als die mensen dat willen dragen dat ze maar doen, maar ze sluiten zichzelf uit , uit de vlaamse maatschappij op die manier.
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 17 maart 2010 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar eisten ze ook zo op hun pasfoto te mogen, in de klas te zitten of die op hun werk te mgen dragen ? Laatst gewijzigd door Bobke : 17 maart 2010 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien wel of misschien niet, wat heeft het er mee te maken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vraag me echt af wat willen deze mensen verdedigen: de islam of de hoofddoek? Hoofddoek is niet van de islam, nou en? Gelukkig is de waarheid van de islam niet in de handen van mensen of Al-Azhar of Saudi geleerden, maar in de islam en zijn bronnen die grotendeels duidelijk zuiver en authentiek zijn overgeleverd. Citaat:
Wij kennen niet alle profeten want er zijn duizenden geweest, maar alle profeten die wij kennen zijn meestal uit het Midden Oosten en het MO is altijd het centrum van beschavingen geweest, het is deze beschaving die verantwoordelijk was voor het behouden en doorgeven van openbaarlijke boodschappen. Het is dé beschaving die andere beschavingen van Chinezen, Indiërs, Perzen en Grieken baarde. De wijsheid hierachter dat de beschaving de nodige middelen heeft om info door te geven over de boodschap van de islam. Vandaag is er geen beschaving nodig, de technologie speelt de rol van de beschaving. Dit had de profeet Mo7ammed zeer duidelijk voorspeld: Prophet Mo7ammed, peace be upon him, said: "The Last Day will not come until Islam has entered every single house on the earth." Voorbeeld: door 9/11 is de islam via radio, tv, internet, .. in alle huizen binnen gegaan. Laatst gewijzigd door porpo : 17 maart 2010 om 22:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Vreemdeling
|
![]() Dat ze de hoofddoek maar verbieden in de auto. 't Scheelde vandaag weer maar een paar centimeter. Met zo'n doek zie je niets uit je ooghoeken en vlam je zo over fietsers heen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ofschoon ik het eens ben met Vermeersch' conclusie, is zijn tekst toch ook een gemiste kans. Noch een Humo-enquête, noch een datingsite voor moslims zijn wetenschappelijke bronnen te noemen. Van een academicus mag beter worden verwacht.
Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 22 maart 2010 om 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is alsof je zegt, de wet zegt dat je maar 120km/u mag rijden op de autostrade, en dat een ander zegt, jamaar in mijn wetboek staat dat je moet aan de regels houden waar er flitspalen staan, en overal elders mag je sneller rijden. Als wij een regel hebben, interpreteren we hem over gans de lijn op dezelfde manier, als moslims regels hebben, leggen die zichzelf van die onmogelijke regels op ?? Dus redelijk hypocriet. EN vermeersch zijn stelling, dat het fundamentalisme die ervan uitstraalt eigenlijk een conflict-debat nastreeft, is volgens mij nog niet ver van de waarheid, dat feitelijk dus het hoofdoek nergens verplicht is, en dat het hier puur gaat om een 'symbolisch protest', een vorm van religieuze stemmingmakerij
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 22 maart 2010 om 22:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De argumentatie van godsdienstvrijheid speelt absoluut geen rol want als je iets wettelijk al dan niet wilt bepalen, doe je met reden, en er is gewoon geen logische/fysieke reden om het dragen van hoofddoek al dan niet te verbieden. Ook al is het geen godsdienstvrijheid, dan is het nog steeds levensbeschouwingsvrijheid, individuele vrijheid, culturele vrijheid, vrijheid van meningsuiting en noem maar op. Deze argumentatie heeft geen betekenis voor debat want niet alles wat van de godsdienst is, behoort tot de godsdienstvrijheid in de seculiere maatschappij. In mijn godsdienst zijn er regels, waarden en normen die in de economische recht, arbeidsrecht, burgerlijke recht, fiscale recht, strafrecht.. ingevoerd moeten worden. We gaan dat uiteraard niet mogen doen in een seculiere maatschappij. In deze maatschappij valt godsdienstvrijheid onder vrijheid van individu, dus je kunt gewoon zeggen dat er geen vrijheid van godsdienst is, er is vrijheid van individu en dit individu mag wat dan ook uitoefenen zolang de vrijheid van een andere niet aangetast wordt. Noem wat dit individu beoefent godsdienst, gekdienst, zataratadienst of wat dan ook. Ik hoop dat het zo duidelijker is geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Er heersen nu eenmaal codes in bepaalde instellingen (scholen, gemeentehuizen, etc.) die de neutraliteit en gelijkheid bewaren. Dat is wel degelijk een geldige reden om een hoofddoekenverbod in te voeren. Een sikh moet ook geen tulband opzetten in klas. Mij lijkt het vooral iets nuttig in openbare scholen (in privéscholen doet men wat men wilt, mits hun leerplan niet in strijd is met de wet). Kinderen moeten hun ontwikkeling in een zo neutraal mogelijke omgeving kunnen doormaken Waarbij ik moet benadrukken dat een algemeen hoofddoekenverbod een regelrechte schending van de persoonlijke vrijheid zou zijn. Wat men doet of draagt op straat is mijn zaak niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, maar wat is het doel? Je kan altijd een reglement/wet bespreken of invoeren, maar het moet toch zin en doel hebben, anders is het onzin en doelloos. Indien dat het geval is dan heeft het dragen van de hoofddoek (islamitische religie/cultuur) of tulband (sikhistische religie/cultuur) de voorrang omdat deze tenminste zinnig en doel hebben (voor de persoon in kwestie).
Als er geen doel is, dan is het gewoon een eigen cultuur (dat er niet eens is) proberen te "behouden" door een andere cultuur te ondermijnen, een zieke jaloezie en dwang in de seculiere religie/mentaliteit: draag maar iets en gewoon en zomaar en best voorgesteld door textiele reclames, eet, drink, slaap en zoek sekspartner !!!!!!!!!! Laatst gewijzigd door porpo : 24 maart 2010 om 12:26. |
![]() |
![]() |