Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2010, 13:35   #21
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Een beetje boekhouder schrijft dat dan ook zo niet in, dat weet u toch ook wel.
Fraude dus. Tja, waar klagen jullie dan over: het is strafbaar!!! Joepie!

Verklik maar gerust die firma's en carbon copy de pers terwijl je bezig bent. Daar heb ik geen problemen mee.

Ik heb wel problemen met het feit dat topicstarter liet uitschijnen dat je op legale manier vrijetijdskledij kan aftrekken van de belastingen. Dat is dus niet het geval.

Discussie gesloten wat mij betreft...
Oud 23 maart 2010, 13:37   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Een boekhouder met een beetje verstand gaat geen risico's nemen voor zo'n prullen. Als je zo'n facturen tussen je boekhouding steekt en een belastingscontroleur zijn oog valt erop, dan kan je er prat op gaan dat je boekhouding tot in het detail gecontroleerd gaat worden. Nu ja, ik heb ook eens ooit iemand een play station zien inschrijven onder de MVA-rubriek. Toen hij controle kreeg schreeuwde zijn boekhouding gewoon om beboet te worden
tenzij je weet dat alles in orde is

het is namelijk zo dat de fiscus uw beslissingen als ondernemer niet in vraag MAG stellen.
de fiscus mag u vragen : die kost, is die wel bedrijfsverantwoord ? maar als gij als bedrijfsleider JA antwoord dan is de kous af.
de bewijslast van het feit dat iets niet bedrijfsverantwoord zou zijn, ligt trouwens bij de fiscus ... en ge voelt het ... dat is niet te bewijzen

nu dat is uiteraard de theorie ... in praktijk vindt de fiscus zoveel grijze zone dingen waar hij u mee om de oren kan slaan (of gewoon het aantal controles waar hij u mee kan pesten) dat een belaplichtige wel zot zou zijn het zover te drijven ...

nu zijn er categorieën van vrije beroepers die niks in t zwart of in de schaduw kunnen doen (artsen om ze niet te noemen) ... dat is zo'n simpele boekhouding waarin alles zwart/wit is dat ik daar wel voor zou aanraden om zo ver mogelijk te gaan
maar dan moet de betrokkene er wel tegen kunnne dat hij elk jaar zo'n keer of vier gekloot wordt door ne nijdige controleur ...

op enkele uitzonderingen na, zitten fiscalisten ook niet te springen voor zo'n reputatie
heb er in mijn opleiding éne gekend, geloof dat hij Dewolf heette, maar ik ben niet zeker meer ... hij maakte er ook altijd een punt van dat je als fiscalist bijzonder goed moest weten wat de fiscus mag vragen en wat niet ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 13:37   #23
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Fraude dus. Tja, waar klagen jullie dan over: het is strafbaar!!! Joepie!

Verklik maar gerust die firma's en carbon copy de pers terwijl je bezig bent. Daar heb ik geen problemen mee.

Ik heb wel problemen met het feit dat topicstarter liet uitschijnen dat je op legale manier vrijetijdskledij kan aftrekken van de belastingen. Dat is dus niet het geval.

Discussie gesloten wat mij betreft...
t is niet strafbaar, en de fiscus gebruikt laakbare praktijken om hieraan paal en perk te stellen.
Oud 23 maart 2010, 14:37   #24
vesivius
Partijlid

Standaard

Er bestaan toch wel wat misverstanden. Bij elke controle van belastingen/BTW vliegt die factuur eruit (eender waar ze ingeschreven is) ik heb het tot mijn schade en schande mogen ondervinden. En nog iets belastingen kunnen iets terugstorten maar ze geven nooit geld dus een firma die met verlies draait, of weinig of geen inkomsten heeft betaald geen belastingen maar kan ook niets terugtrekken.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 14:40   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Er bestaan toch wel wat misverstanden. Bij elke controle van belastingen/BTW vliegt die factuur eruit (eender waar ze ingeschreven is) ik heb het tot mijn schade en schande mogen ondervinden. En nog iets belastingen kunnen iets terugstorten maar ze geven nooit geld dus een firma die met verlies draait, of weinig of geen inkomsten heeft betaald geen belastingen maar kan ook niets terugtrekken.
en laat gij het daarbij ? wanneer ze er een factuur tussenuit gooien ? daar gaat t hem om, denk ik ...
Oud 23 maart 2010, 14:41   #26
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
BTW geeft wel geld hé

maar da's een heel gevaarlijk carousselleke ze, daar gaat ge effectief voor krijgen ...
Oud 23 maart 2010, 14:46   #27
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
Kijk, ik ben momenteel zat, met dank aan de exquise wijn uit een niet nader bepaalde regio in Midden Frankrijk, maar zelfs ik moet niet lachen met uw belachelijke posting.

Kleren zijn al lang niet fiscaal aftrekbaar meer.

Volgende keer stuur ik mijn rekening voor dit fiscaal/juridisch/boekhoudkundig advies.

Met dank.
En die wijn werd ook geboekt als "representatiekosten", neem ik aan?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 14:47   #28
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
het staat u toch vrij een bedrijfje op te richten hé Filo ...

als t allemaal zo makkelijk is ... waarom probeer je zelf eens niet ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 maart 2010 om 14:48.
Oud 23 maart 2010, 15:07   #29
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pitbull Bekijk bericht
De merkkledij (aangekocht bij Vossen,Tommy,Mc Gregor, Stijn Helsen enz) dient voor bedrijfsvergaderingen, wat ik heb vernomen van interne werknemers. De merkkledij zou nodig zijn dus om nieuwe klanten te verwerven.

Het blijft 100% fraude! Eventjes een prive-bedrijfje oprichten: gratis merkkledij,gratis wagen,gratis pc's, gratis Tv enz enz... laat de gewone belastingsbetaler er maar voor opdraaien voor de fraude die zelfstandigen veroorzaken!
Funny thing is: daar is niets gratis aan... Je betaalt daar als privé-bedrijfje evenzeer voor, en als je bedrijfje geen inkomsten kan genereren om die dingen te kopen, dan kan je dat ook op je buik schrijven.

Idioot populisme dus...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 15:12   #30
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Enkel echte werkkledij is fiscaal aftrekbaar. Die pipo's die dure merkkledij kopen en denken dat te kunnen aftrekken zitten er naast.
Klopt.
Wie anders beweert vertelt indianenverhalen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 15:13   #31
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Kwakkel!

Ten eerste, krijgen ze NOOIT iets terugbetaald van de belastingen. Belastingen dienen om te betalen, niet om te krijgen.

Ten tweede is kledij helemaal geen aftrekbare beroepskost. Zelfs maatpakken om er deftig uit te zien als je beroep dit vereist zijn niet aftrekbaar, ook al is dat een beroepskost. Het enige dat aftrekbaar is, is specifieke werkkledij zoals blauwe overalls, toga's van advocaten, dokterskledij,... Dingen die je zeker nooit privé kan gebruiken.

Ik vind dit bericht dus weer een schrijnend geval van heksenjacht: een groep wordt geviseerd, onwaarheden doen de ronde, er is een gebrek aan kennis ter zake en het gaat gepaard met een enorme agressiviteit.
²
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 15:19   #32
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Natuurlijk, ...

trouwens, in sommige buisinesses geeft ge ook effectief wijn, de concurentie doet dat ook, dus... en als je een paar projectjes moogt leveren van 50 k of meer, moogt ge al eens de jovialen uithangen he, ...

heb er ook nog zo een paar staan, k ga die toch eens moeten proeven.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 15:30   #33
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ja, want bij de belastingen zijn er voor iedereen strakke regels maar over kleine bedrijfjes gaan ze zitten gutte-gutten.
In Belgie zijn er toch een paar truckjes, die je kan uitvoeren om zo min mogelijk last van de inspecteurs te hebben.

De bekendste is uw zetel in Brussel onderbrengen, ... daar zijn duizenden bedrijven, de kans dat uw bedrijf eruit geligd wordt voor controle is dus beduidend kleiner dan dat het geval is in kleiner arrondisement.

De inspectie werkt immers min of meer steekproefsgewijs. elke controleur werkt elk jaar X dossiers af, en heeft zo dus maar om de paar jaar de kans om echt een gedegen inspectie door te voeren.

Een klein bedrijf in een klein arrondisement, kan dus om de 2 jaar controle hebben , waar een in een groter arrondisement het maar om de 4 jaar aan zijn fles heeft, en waar een bedrijf in een groot arrondisement slechts de kans loopt een controle te krijgen, door pure pech.

Logisch natuurlijk, want de controle zal scherper toezicht houden van zodra ze u in de mot hebben, (problemen bij vorige inspectie, ) dus geeft hen dat minder tijd, om steekproefsgewijs, anderen te gaan controleren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 15:33   #34
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In Belgie zijn er toch een paar truckjes, die je kan uitvoeren om zo min mogelijk last van de inspecteurs te hebben.

De bekendste is uw zetel in Brussel onderbrengen, ... daar zijn duizenden bedrijven, de kans dat uw bedrijf eruit geligd wordt voor controle is dus beduidend kleiner dan dat het geval is in kleiner arrondisement.

De inspectie werkt immers min of meer steekproefsgewijs. elke controleur werkt elk jaar X dossiers af, en heeft zo dus maar om de paar jaar de kans om echt een gedegen inspectie door te voeren.

Een klein bedrijf in een klein arrondisement, kan dus om de 2 jaar controle hebben , waar een in een groter arrondisement het maar om de 4 jaar aan zijn fles heeft, en waar een bedrijf in een groot arrondisement slechts de kans loopt een controle te krijgen, door pure pech.

Logisch natuurlijk, want de controle zal scherper toezicht houden van zodra ze u in de mot hebben, (problemen bij vorige inspectie, ) dus geeft hen dat minder tijd, om steekproefsgewijs, anderen te gaan controleren.
²
en in t algemeen
(personen en bedrijfsbela)
blijf weg uit antwerpen.
Oud 23 maart 2010, 15:34   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pitbull Bekijk bericht
Inderdaad! Via via heb ik vernomen dat verschillende personen in mijn buurt uitgebreid gaan shoppen in dure merkkledijwinkels zoals Vossen en Mc Gregor.

Zij hebben een eigen bedrijfje en gaan voor 6000 euro per 3 maanden shoppen in deze dure winkelzaken. Nadien krijgen zij, als zelfstandigen alles terugbetaald van de belastingen, die wij, als gewone werkmens moeten betalen! De zelfstandigen geven hun kledij op als "benodigdheden om met klanten om te gaan"...

Kan dit zomaar? dat zelfstandigen hun dure merkkledij terugbetaald krijgen van de belastingbetaler?

En dan klagen de zelfstandigen maar dat ze geen geld genoeg hebben! een schande!!
Ja, ondanks het feit dat sommige hier verkondigen dat het niet mag en kan, is het inderdaad toegelaten op kledij van zijn winsten af te trekken.

Doch deze kledij moet wel verantwoord zijn en gebruikt worden voor de beroepsdoeleinden.

Een arts mag dus weldegelijk merkkledij inbrengen als beroepskosten en deze aftrekken van zijn fiscaal inkomsten.

Dit wil dus zeggen dat als een arts 5000€ verdiend en daarvan 250€ uitgeeft aan kledij vereist voor zijn job, hij slechts belastbaar is voor 4750€.
En nu het leuke, ook een loontrekkende mag kledij die vereist is voor job aftrekken van zijn belastbaar inkomen.
Een bediende die in contact komt met klanten en geen kledij van het bedrijf ontvangt, mag dus haar merkkledij inbrengen als beroepskosten en van haar belastbaar inkomen aftrekken.

Het is dus niet dat men al het uitgegeven geld van de belastingen terugtrekt.
Want van de 6000€ uit openingspost, krijgt men slechts een vermindering van aanslag en die vertegenwoordigd niet meer dan 10% op 5/7 van het ingebrachte bedrag, dus als deze zelfstandige 4maal 6000€ inbrengt = 24000€ dan word die eerst door 7 gedeeld en daarna maal 5 gedaan =17143€
en daar 10% van is 1714,3€ dat er minder aan belastingen moet betaald worden.
Doch een dergelijk bedrag aan kledij word direct onderzocht en niet zomaar aanvaard.
Het gemiddelde dat geen aanleiding tot onderzoek geeft is 5000€ per jaar per persoon die actief is in het bedrijf.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 15:35   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, ondanks het feit dat sommige hier verkondigen dat het niet mag en kan, is het inderdaad toegelaten op kledij van zijn winsten af te trekken.

Doch deze kledij moet wel verantwoord zijn en gebruikt worden voor de beroepsdoeleinden.

Een arts mag dus weldegelijk merkkledij inbrengen als beroepskosten en deze aftrekken van zijn fiscaal inkomsten.

Dit wil dus zeggen dat als een arts 5000€ verdiend en daarvan 250€ uitgeeft aan kledij vereist voor zijn job, hij slechts belastbaar is voor 4750€.
En nu het leuke, ook een loontrekkende mag kledij die vereist is voor job aftrekken van zijn belastbaar inkomen.
Een bediende die in contact komt met klanten en geen kledij van het bedrijf ontvangt, mag dus haar merkkledij inbrengen als beroepskosten en van haar belastbaar inkomen aftrekken.
Het is dus niet dat men al het uitgegeven geld van de belastingen terugtrekt.
Want van de 6000€ uit openingspost, krijgt men slechts een vermindering van aanslag en die vertegenwoordigd niet meer dan 10% op 5/7 van het ingebrachte bedrag, dus als deze zelfstandige 4maal 6000€ inbrengt = 24000€ dan word die eerst door 7 gedeeld en daarna maal 5 gedaan =17143€
en daar 10% van is 1714,3€ dat er minder aan belastingen moet betaald worden.
Doch een dergelijk bedrag aan kledij word direct onderzocht en niet zomaar aanvaard.
Het gemiddelde dat geen aanleiding tot onderzoek geeft is 5000€ per jaar per persoon die actief is in het bedrijf.
je vergist je
in de personenbelasting van gewone bediendes wordt gewone kledij al lang niet meer aanvaard

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 maart 2010 om 15:35.
Oud 23 maart 2010, 15:38   #37
vesivius
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en laat gij het daarbij ? wanneer ze er een factuur tussenuit gooien ? daar gaat t hem om, denk ik ...
Natuurlijk of denk jij dat met de stoere uit te hangen er beter zult van afkomen?
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 15:41   #38
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet helemaal juist.
Je kan weldegelijk een negatief belastingsaldo hebben en dus meer terugtrekken dan je betaald hebt. Dit is iets dat Verhofstadt nog heeft ingevoerd gehad.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 15:44   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niet helemaal juist.
Je kan weldegelijk een negatief belastingsaldo hebben en dus meer terugtrekken dan je betaald hebt. Dit is iets dat Verhofstadt nog heeft ingevoerd gehad.
euhm ik denk het niet ... als bedrijf ...
t verste wat je kan gaan is verlies van enkele vorige boekjaren verschuiven naar een huidig aanslagjaar ...
Oud 23 maart 2010, 15:45   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk of denk jij dat met de stoere uit te hangen er beter zult van afkomen?
dat zeg ik niet, maar theoretisch mogen ze dat niet zomaar ...

maar ik heb dus tot mijn scha en schande (in pers bela) mogen ondervinden dat je daar best niet al te stringend mee omspringt :s
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be