![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van Le Soir kreeg ik de boodschap dat ik niet langer beschik over het droit de répondre.
Ik had nochtans mijn beste Frans bovengehaald. En een vraag te véél, wellicht.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Europees Commissaris
|
![]() Gezien aan het hoge aantal gebannen leden op het forum van Le Soir, waaronder zelfs een minder opruiende vlijmscherp, is het duidelijk dat de schuld bij hun onredelijkheid ligt. Overigens is een nauwelijks verhulde minachting en botte onwetenheid over onze cultuur er helaas wèl vaak de regel. Waar een djimi enkel plaagt en een koekje van eigen deeg geeft (met vriendelijke knipoog dan nog) leeft een groot aandeel van onze Franstalige landgenoten daarginds - meestal slechts het in aantal beperkte gefrustreerde segment volgens Everytime, eerlijkheidshalve - in de waan dat ze echt te maken hebben met een betekenisloos, ontontwikkeld broltaaltje waarin geen wetenschappen mogelijk zijn.
Zo herinner ik me dat een Franstalige op Le Soir zogezegd 'kwetsend' over wilde komen door te beweren dat de Antwerpse mystica Hadewych en patois brabançon schreef en dan nog enkel de puurste variant ervan, terwijl het op een proto-standaardtaal ging met Brabantse invloeden om zoveel mogelijk lezers te bereiken. Diezelfde persoon, die niet beseft dat het Frans pas in the 17de eeuw - één eeuw na het Spaans, maar één eeuw vóór het Nederlands - gestandardiseerd is geworden, en men onmogelijk kan zeggen dat bijvoorbeeld François Villon van nóg vroeger en patois schreef. Desondanks bezit het Frans hedentendage meer bronnen dan het Spaans en kennen méér Spanjaarden Frans dan vice versa, om zijn redenatie hier even door te trekken. En zulke absurditeiten genieten eindeloze aandacht op dat forum. Deze gaan van een minderwaardig Nederlands naar een 'Vlaams' als een volkomen aparte taal (met zelfs vermeende communicatiemoeilijkheden tot gevolg) tot zelfs een compatrioot die in woede ontstuikt waarom 'fascistisch' Vlaanderen in het verleden voor zijn taal opkwam en daarom niet Franstalig is geëindigd zoals de stichtingsvaders van ons 'Soeverein Land der Vaad'ren' het hier oorspronkelijk voorzagen! Iemand die die gekheden één voor één met succes weet te weerleggen wordt er uiteindelijk bruutweg gemondsnoerd. Best raar forum. Mensen die open staan voor woordenwisseling zijn er met volle overtuiging en zonder staving de 'fascisten' en 'pre-democraten', maar zijzelf die afwijkingen van door hen bepaalde normen slechts zelden en tegenzins toestaan zijn dan de 'verlichte zielen' schatplichtig aan onze hedendaagse vrijheden en zelfontplooiing.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 maart 2010 om 22:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want dat is het, als je er in slaagt om de archetypische Vlaming voortdurend af te schilderen als een racistische xenofobe cultuurloze in zichzelfgekeerde patois knauwende lelijke strontboer. Met de hulp van vele Vlamingen zelf, dat dan weer wel. Lesoir is fokkin' briljant. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 27 maart 2010 om 23:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 maart 2010 om 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Voor wie het interesseert : ik heb ooit met enkele berichten (in het Frans, natuurlijk) gepoogd aan het Le Soir forum deel te nemen, doch geen enkel daarvan werd opgenomen.
Wie een beetje mijn stijl kent, weet dat ik nochtans niet bepaald platvloers uit de hoek kom. Men kan aan de hand van mijn IP adres echter makkelijk nagaan dat mijn posts uit Frankrijk komen, en tja, mijn visie omtrent het Belgisch communautair circus is wellicht niet deze die men van Fransen verwacht. Dan verkiest men blijkbaar om dergelijke “verdachte” berichten niet door te laten. Censuur is het niet, maar wel het bewust en zeer subjectief sturen van een voorgehouden uiting der publieke opinie. Mocht bijvoorbeeld een Vlaamse krant enkel en uitsluitend lezerscommentaren opnemen die stroken met de visie van het Vlaams Belang, dan zou elkeen die ze leest onterecht kunnen denken dat alle lezers van die krant, en per uitbreiding zowat alle Vlamingen, doorwinterde Vlaamsnationalisten zijn. Dat dergelijke bedenkelijke methodes een onjuist beeld schetsen, behoeft geen betoog. Bovendien ligt het voor de hand dat als men die houding aanneemt bij het sturen van lezerscommentaren of het lezersforum, men hetzelfde doet in en met de eigen artikels, zodat Le Soir uiteindelijk niets méér is dan een pamflet ten dienste van welbepaalde Belgische Franstalige kringen, en geenszins als een volwaardig dagblad dient te worden gezien. Tenslotte, voor de liefhebbers die hun eigen IP adres willen zien : http://whatismyipaddress.com/. Waarbij ik meteen kan stellen dat de aldaar opgegeven geo-locatie van mijn IP adres, in vergelijking met deze opgegeven door sommige gelijkaardige sites, nog het meest de realiteit benadert, al zit één en ander er nog altijd méér dan zeventig kilometer naast. Maar goed, een andere site zit zelfs bijna driehonderd kilometer verkeerd… |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ofwel heb je totale vrijheid van meningsuiting,of je krijgt een vorm van censuur waarin een redactie zélf bepaald wat er wél en niet mag gezegd worden over een bepaalde zaak.. En kan het chicaneren beginnen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
http://www.bruxelles-francophone.be/
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 28 maart 2010 om 08:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag blijft: mochten ze plots het geweer ècht van schouder veranderen, zouden ze dan nog veel lezers overhouden? Of adverteerders? Nu, dat neemt niet weg dat 'wij' ook kunnen ageren, en liefst pro-actief. 'Wij' doen er goed aan 'ons' eigen aandeel in deze triestige zaak onder ogen te zien en 'onze' eigen verantwoordelijkheid in dezen niet te ontlopen. Ik zou bijvoorbeeld aan de héle Vlaamse Gemeenschap willen voorstellen om in Brussel niet alleen het Nederlandstalig onderwijs verder uit te bouwen, met onder andere tweetalige kleuterklassen Turks-Nederlands, Berbers-Nederlands, Lingala-Nederlands, Pools-Nederlands, Frans-Nederlands, Spaans-Nederlands, ... maar ook een alternatief Franstalig middelbaar en hoger onderwijs van zeer hoog niveau te beginnen organiseren, met een programma waarin de nadruk ligt op talenkennis (in de eerste plaats van Germaanse talen, met nadruk op Nederlands en Duits, eerder dan Engels), linguistiek in het algemeen., geschiedenis en historische kritiek, filosofie, culturele en sociale antropologie, sociale psychologie, aardrijkskunde, politieke wetenschappen en economie. De inspectie van dat Franstalig onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap mag wat mij betreft ook in handen worden gegeven van een team buitenlandse afgevaardigden van aan de strengste pedagogische normen beantwoordende schoolgemeenschappen. Persoonlijk vind ik het niet nodig er de goedkeuring van de Franstalige/Belgische politici voor te vragen. Wie wel?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 28 maart 2010 om 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
"Wie gaat dat betalen, wie heeft zoveel geld?" op een ogenblik dat we in Vlaanderen zelf te weinig schoolgebouwen hebben.
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb eenmaal een poging gedaan om iets te posten op het forum van le soir, het ging over een discussie betreft de etymologische oorsprong van de naam Bruocsella / Brussel verklaart door taalkundigen. Ik heb drie pogingen gedaan maar nooit kunnen posten, dan wist ik genoeg. Als men weet wat voor een haatpropaganda van franstaligen tegenover nederlandstaligen er daar kan gepost worden! Heel bedenkelijk allemaal. Béatrice Delvaux : La crise belge racontée aux français http://www.youtube.com/watch?v=OYpOa7bwYQg Hier is ze toch anders genuanceerd.
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat Delvaux, evenzeer als de meeste Belgische Franstaligen met enig verstand, wel degelijk beseft dat Vlaanderen België niet nodig heeft, doch dat België niet kan voortbestaan zonder Vlaanderen. Derhalve leest men ook tussen de lijnen van haar visie de schrik der Franstaligen voor het uiteenvallen van België. Die schrik leidt tot een naar mijn mening paniekerig verweer vanwege bedoelde Franstaligen, die zich onterecht verdrukt, afgewezen, en gekleineerd voelen. Angst is echter zelden een goede raadgever. Derhalve meen ik dat de wijze waarop de Belgische Franstalige gemeenschap, de media incluis, dit "verweer" in vermeend goede banen wil leiden, niet enkel misplaatst is, doch tevens totaal contraproductief. Ik heb het hier al diverse keren gesteld : volgens mij zullen het niet de slimheidjes der Vlamingen, maar de tactische stommiteiten der Franstaligen zijn die België uiteindelijk doen uiteenvallen. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 28 maart 2010 om 14:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over Lesoir:
Citaat:
Vooral migranten worden getarget door de Franstalige media en politieke partijen. Het zijn deze migranten die uiteindelijk de toekomstige vorm van Belgie bepalen. Niemand kan het de Franstaligen verwijten dat men dat zeer goed ingezien heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Buiten de praktische informatie over Brussel eo (waar daarentegen de nl kranten nieuws uit de provincie bieden) is het beeld dat er , meestal subtiel, van 'de' Vlaming wordt gecreeerd buitengewoon negatief en de Nederlandse (Lesoir spreekt uiteraard zelf liever van Vlaamse) cultuur voorgesteld als zijnde boers, klein, blank, oninteressant, zelfoplossend, zwak, geheim, verdeeld, lelijk, zelfhatend en misschien wel niet bestaande. Ik durf wel te beweren dat veel migranten (mind you, de meerderheid dus in Brussel) mede daardoor iha een vrij tot zeer negatieve perceptie hebben van het wondelijke verschijnsel van de Vlaming. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 maart 2010 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
voor meer info: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=219 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben vooral ontstemd over het gemak waarmee 'de Vlamingen' zich in het defensief laten dringen. In dit laatste verband vind ik de gretigheid waarmee sommigen zich zèlf calimeroïseren ronduit beschamend.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Hallebarde;4662983]
dubbel
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 28 maart 2010 om 18:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Edit: Ik bedoel maar: ge moet echt een genie zijn om te proberen de omgangstaal van een meerderheid van de bevolking te herleiden tot gerochel uit de beerput, en systematisch de neus op te trekken voor de sprekers ervan. Maar we gaan er op vooruit. Van lach- en/of meelijwekkend achterlijke boerkes naar gevreesde genocidale gekken, in nog geen 100 jaar, da's toch een straffe toer, moet ik zeggen.
|
![]() |
![]() |