![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
hou u dus maar goe vast. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge moet daarvoor bij een notaris en om te bewijzen dat je dus het contract (eigendoms akte) begrepen hebt, vragen ze je om bepaalde passages voor te lezen. Ik moet dus niet afkomen dat ik het niet begrepen heb snapt ge, ... Alleen in belziek doen ze over dergelijke zaken moeilijk. En dan zijn het nog alleen de frankofonen die moeilijk doen als ze daarmee in Vlaanderen geconfronteerd worden. Ga maar eens een huis kopen in de walen, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is echter een manifeste onwil om Nederlands te praten die voor steeds weer dezelfde problemen zorgt. Als ik in Charleroi een appartement wil kopen is dat geen probleem maar ik moet mij wel in het frans uitdrukken tegen mijn buren, tegen de agent die de controle van verblijfplaats komt uitvoeren, aan de dienst bevolking om mij in te schrijven etc... en als Vlaming heb ik daar hoegenaamd geen probleem mee. Maar als er zo ne waal in vilvoorde binnenkomt geloof maar niet dat die een woord nederlands gaan gebruiken. ik heb al genoeg van die walen in mijn leven tegengekomen om te weten hoe ze zijn en hoe ze denken. En een van de laatste dingen die ze zullen doen is toch wel die boeretaal leren zeker, laat staan ze spreken. Ik ben er nog maar een paar tegengekomen die goed Nederlands spraken en ook de moeite deden. Een paar die het begrepen, maar het niet durven spreken, (ik moest dan wel maar durven om Frans te spreken... ) En de rest die doen gewoon geen moeite. En dit zowel in Internationale bedrijven in het brusselse als de typische walo belgisistische bastions waar Vlamingen als een noodzakelijk kwaad aanwezig zijn om met hun noordelijk gelegen afdelingen te kunnen communiceren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementslid
|
![]() Taal is een middel, geen doel op zich. Helaas is dat simpele inzicht reeds lang vervaagd.
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Paar jaar in den Bruxelles kewerk en spreek vlotjes +4 talen maar een Waal , only ONE. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ach facilteitengemeente, dat is slechts een eventuele tussenfase. Vilvoorde zal zoals het er nu uitziet bij een splitsing naar La Belgique gaan. (Binnen nu en tien jaar lijken de nl-taligen, In Vilvoorde een minderheid te worden) Een lokale burgemeester kan daar eigenlijk nauwelijks iets tegen ondernemen. Een geopolitieke strategie moet op Gewestelijk Vlaams niveau in elkaar worden gezet. Lang wachten dus. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 april 2010 om 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Daar word je héél goed ontvangen en verkoopadvertenties staan er in beide talen. Notarissen werven zelfs nederlandstalige klerken aan om de klant tegemoet te komen.
"Eigen volk eerst" en "fransözen raus" zijn wel slogans om het vlaams imago op te krikken.
![]() |
#28 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Inderdaad. Als ik in de Alpen een buitenverblijfje wil kopen dan mag de hele gemeente stemmen of ik dat wel mag.
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En in welke taal wordt je tewoord gestaan als je je vervolgens bij de gemeente gaat inschrijven? In welke taal lopen je kinderen school?
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zij die de taal onmachtig zijn (nieuwelingen) worden verder geholpen in hun taal, maar de officiële dokumenten zijn uiteraard in't frans.
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Dan ga je ermee naar dienst inlichtingen en zij wijzen je de weg.
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je heb helemaal niet het recht om de taal te kiezen die je wil. Je bent zelfs verplicht om de plaatselijke taal aan je kinderen aan te leren of je kan ze daar gewoon niet naar school laten gaan. Want de gewesten zijn niet verplicht om in een andere taal dan die van het gewest onderwijs te voorzien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() Dan ga je naar een bakker of kruidenier die dat wel doet.
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Normaal niet maar ze zoeken wel iemand om je wegwijs te maken indien ze het zelf niet kunnen.
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in de meeste kleine dorpen in Wallonië zal je eveneens ver mogen gaan zoeken maar een winkelier die Nederlands spreekt. Je mag zelfs al blij zijn als je in Brussel een bakker vindt die Nederlands wil spreken. Maar je zal sneller brood hebben als je even naar Antwerpen en terug rijd dan dat je een bakker zal vinden die Nederlands spreekt in Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ha! Van de genocidaire nazi's naar Israël... het kan kantelen en keren.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |