Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2010, 16:27   #21
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toen ik voor de eerste keer in Vlaanderen kwam, tijdens een schoolreisje naar de Antwerpse dierentuin, zag ik voor een kroeg een bord staan met daarop de boodschap dat buitenlanders en Nederlanders daar niet welkom waren. Men noemde mij hier op dit forum een leugenaar toen ik dat vertelde.

Op dat moment was ik nog te jong om het allemaal te duiden. Pas vele jaren later werd het me duidelijk, toen ik de hollanderhaat van veel Vlamingen wat beter had leren kennen. En die gaat ver hoor. Zo ken ik iemand die na een dagje winkelen in Antwerpen terugkwam bij zijn auto en daar een briefje vond onder de ruitenwisser. Alle auto's met een Nederlands kenteken hadden zo'n briefje. Daar stond op, mischien in iets andere woorden: Rot op naar Holland! Ook toen ik dat vertelde hier werd ik uitgemaakt voor leugenaar.

Wat ik nog het ergst vind is dat er Nederlanders zijn die zich laten overtuigen door de giftige tong van veel Vlamingen. Die laten zich wijsmaken door de Vlamingen dat Hollanders echt gierig, arrogant en onbetrouwbaar zijn. Zo ken ik een meisje die het echt niet meer leuk vindt om als Hollander(zij komt echt uit die provincie) te worden gezien. Na zoveel jaar in Vlaanderen heeft ze een hekel gekregen aan haar eigen identiteit.
Die arme schaapjes toch! Gedwongen tot zelfhaat door de boze, stoute Vlaam. Wellicht daarom dat duizenden Nederlanders onze stad elk weekend overspoelen, omdat ze nog geen lesjes hebben gekregen over de boosaardige Antwerpenaar van de wijze Spinoza. Man toch, heb jij nu echt niets anders te vertellen dan je xenofobe praatjes over Vlamingen? Het wordt stilaan een beetje meelijwekkend.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 16:34   #22
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Die arme schaapjes toch! Gedwongen tot zelfhaat door de boze, stoute Vlaam. Wellicht daarom dat duizenden Nederlanders onze stad elk weekend overspoelen, omdat ze nog geen lesjes hebben gekregen over de boosaardige Antwerpenaar van de wijze Spinoza. Man toch, heb jij nu echt niets anders te vertellen dan je xenofobe praatjes over Vlamingen? Het wordt stilaan een beetje meelijwekkend.
Vind je het pijnlijk om over mijn ervaringen met de Vlamingen te lezen? Nergens ter wereld word je als Nederlander soms zo onbeschoft behandeld als in Vlaanderen. Dus neem me het niet kwalijk als ik er iets van zeg.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 16:43   #23
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind je het pijnlijk om over mijn ervaringen met de Vlamingen te lezen? Nergens ter wereld word je als Nederlander soms zo onbeschoft behandeld als in Vlaanderen. Dus neem me het niet kwalijk als ik er iets van zeg.
Ik vind het vooral lachwekkend, aangezien je zowat de enige bent van wie ik die "pijnlijke ervaringen" mag lezen. Het is des te lachwekkender omdat je de duizenden landgenoten die jouw mening niet delen dan maar bestempelt als eenvoudige, nog te bekeren onnozele halzen. Ik kijk hier net even uit mijn raam en zie hier ongeveer even veel geel-zwarte als wit-rode kentekenbewijzen. Die arme idioten begrijpen nog niet hoe hard wij hen eigenlijk haten. Werk aan de winkel, Spinoza!
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 17:17   #24
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Zucht

Citaat:
90% van alle nederlanders die ik ken hebben nooit enige slechte ervaringen gehad in Vlaanderen.
Ik ken maar één nederlander die vele slechte ervaringen in Vlaanderen heeft gehad, namelijk 'Spinoza', en die daar dan decennia lang tot in den treure over in herhaling valt.
Welke conclusie moet ik nou trekken? Aan de Vlamingen en mijn nederlandse kennissenkring ligt het in ieder geval niet, die hebben geen problemen met elkaar.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 18:39   #25
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik vind het vooral lachwekkend, aangezien je zowat de enige bent van wie ik die "pijnlijke ervaringen" mag lezen. Het is des te lachwekkender omdat je de duizenden landgenoten die jouw mening niet delen dan maar bestempelt als eenvoudige, nog te bekeren onnozele halzen. Ik kijk hier net even uit mijn raam en zie hier ongeveer even veel geel-zwarte als wit-rode kentekenbewijzen. Die arme idioten begrijpen nog niet hoe hard wij hen eigenlijk haten. Werk aan de winkel, Spinoza!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
90% van alle nederlanders die ik ken hebben nooit enige slechte ervaringen gehad in Vlaanderen.
Ik ken maar één nederlander die vele slechte ervaringen in Vlaanderen heeft gehad, namelijk 'Spinoza', en die daar dan decennia lang tot in den treure over in herhaling valt.
Welke conclusie moet ik nou trekken? Aan de Vlamingen en mijn nederlandse kennissenkring ligt het in ieder geval niet, die hebben geen problemen met elkaar.
In principe ben ik het helemaal niet met jullie oneens. Waarbij ik wel wil aantekenen dat dit alleen geldt voor Nederlanders die Vlaanderen alleen kennen van een dagje Gent of Antwerpen. Vroeger was ik zelf namelijk ook zo naief. Maar ondertussen heb ik een evolutie doorgemaakt van Groot-Nederlander naar Klein-Nederlander.

Als je kijkt naar de Nederlanders die daadwerkelijk hebben gewoond in Vlaanderen, dan zijn die een stuk negatiever. Maar die zijn een stuk zeldzamer. Zelf ben ik op dit forum voor zover ik weet ook de enige Nederlander die in Vlaanderen heeft gewoond. Toen ik daar nog woonde had je ook zo'n clubje van Nederlanders in den vreemde die elkaar soms opzochten. En die hadden ook allemaal zo hun verhalen.

Er zijn trouwens ook Vlamingen op dit forum die mijn lezing bevestigen, of op z'n minst niet helemaal onzin vinden.
Oud 9 april 2010, 18:47   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het enige wat ik als Antwerpenaar kan zeggen is dat ik zulk gedrag nog nooit gezien of gehoord heb. Heb ook Antwerpse vrienden van Nederlandse afkomst en ook bij hen nog nooit zulke verhalen gehoord...

Mij lijkt het echt iets van het verleden te zijn. Zeer spijtig en zielig allemaal, dat wel. Slechte reclame voor onze prachtige stad (waar Nederlanders zich echt thuis voelen overigens). Ik denk/hoop wel dat die achterlijke haatapen nu ondertussen uitgeroeid zijn.
Die paar Sterrenwijkers die daar in het publiek zaten zijn ook niet representatief voor heel Nederland, noch is dat zo voor Vlamingen die Hollanders zouden haten. Wat meneer Verstrepen vertelde, dat gebeurt ook in Nederland; bij Duitsers welteverstaan. Als je dat soort speels racisme persoonlijk opvat, kan ik me voorstellen dat je een blik zoals die van Spinoza krijgt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 18:54   #27
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Die paar Sterrenwijkers die daar in het publiek zaten zijn ook niet representatief voor heel Nederland, noch is dat zo voor Vlamingen die Hollanders zouden haten. Wat meneer Verstrepen vertelde, dat gebeurt ook in Nederland; bij Duitsers welteverstaan. Als je dat soort speels racisme persoonlijk opvat, kan ik me voorstellen dat je een blik zoals die van Spinoza krijgt.
Speels racisme? Dat is een nieuw begrip voor me. Die zal ik onthouden.
Oud 9 april 2010, 19:11   #28
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In principe ben ik het helemaal niet met jullie oneens. Waarbij ik wel wil aantekenen dat dit alleen geldt voor Nederlanders die Vlaanderen alleen kennen van een dagje Gent of Antwerpen. Vroeger was ik zelf namelijk ook zo naief. Maar ondertussen heb ik een evolutie doorgemaakt van Groot-Nederlander naar Klein-Nederlander.

Als je kijkt naar de Nederlanders die daadwerkelijk hebben gewoond in Vlaanderen, dan zijn die een stuk negatiever. Maar die zijn een stuk zeldzamer. Zelf ben ik op dit forum voor zover ik weet ook de enige Nederlander die in Vlaanderen heeft gewoond. Toen ik daar nog woonde had je ook zo'n clubje van Nederlanders in den vreemde die elkaar soms opzochten. En die hadden ook allemaal zo hun verhalen.

Er zijn trouwens ook Vlamingen op dit forum die mijn lezing bevestigen, of op z'n minst niet helemaal onzin vinden.
Spinoza, ik begrijp zo ondertussen uw persoonlijke frustratie, maar velen delen haar niet. De manier waarop u uw verbeten en eenzame strijd levert om uw frustratries ten aanzien van de Vlamingen te etaleren, komen op mij - met alle respect - over als een karikaturale donquichotterie.

Het blijven inzetten op wrok en ressentiment levert niets op.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 19:15   #29
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Spinoza, wanneer was jij voor het laatst in Antwerpen?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 19:34   #30
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Spinoza, ik begrijp zo ondertussen uw persoonlijke frustratie, maar velen delen haar niet. De manier waarop u uw verbeten en eenzame strijd levert om uw frustratries ten aanzien van de Vlamingen te etaleren, komen op mij - met alle respect - over als een karikaturale donquichotterie.

Het blijven inzetten op wrok en ressentiment levert niets op.
Dan heeft uw een verkeerd idee van mijn drijfveren. Ik probeer hier slechts een noodzakelijk tegengeluid te geven. Naar mijn mening hebben Nederlanders geen correct beeld van de Vlamingen, en hebben Vlamingen ook geen correct beeld van zichzelf. Nou pretendeer ik echt niet de waarheid in pacht te hebben. Wel heb ik als een van de weinigen hier mijn mening(die afwijkend is, dat geef ik toe) echt proberen te onderbouwen met feiten. Maar zelfs als ik citeer uit de sociologische studie Belgie en Nederland in Beeld van een aantal Nederlandse en Belgische professoren, en waaruit blijkt dat een meerderheid van de Vlamingen geen Nederlanders als buren wil, dan nog wordt dat terzijde geschoven. Geloof het of niet, ik ben slechts geinteresseerd in de waarheid. Ik ben echt niet te beroerd om mijn ongelijk toe te geven.
Oud 9 april 2010, 19:35   #31
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Spinoza, wanneer was jij voor het laatst in Antwerpen?
Dat is al weer een tijdje geleden. Wel ben ik er onlangs nog langs gereden op weg naar Brussel. Telt dat ook?
Oud 9 april 2010, 19:40   #32
Spinoza
Minister-President

Standaard

Oh, en Liberalist. we leven niet meer in 1860. Dan zou ik nog begrip kunnen hebben voor de vergelijking met Nederlanders en Duitsers. Maar de herrinnering aan WOII is in Nederland nog relatief vers. Mijn moeder kan zich nog herinneren hoe de Duitsers door de straten marcheerden. Maar er is niemand meer in leven die 1830 en de 'verschrikkingen' onder Willem I hebben meegemaakt.
Oud 9 april 2010, 19:42   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, en Liberalist. we leven niet meer in 1860. Dan zou ik nog begrip kunnen hebben voor de vergelijking met Nederlanders en Duitsers. Maar de herrinnering aan WOII is in Nederland nog relatief vers. Mijn moeder kan zich nog herinneren hoe de Duitsers door de straten marcheerden. Maar er is niemand meer in leven die 1830 en de 'verschrikkingen' onder Willem I hebben meegemaakt.
De huidige jonge generatie Nederlanders besmeurt ook Duitse auto's. Vlamingen en Nederlanders hebben tegenover hun buur beide hetzelfde complex: het kleine-buurlandcomplex. Dat complex vergroot vanuit het kleine land verschillen ontzettend uit, terwijl het grotere buurland juist liever naar de overeenkomsten kijkt.
Oud 9 april 2010, 19:44   #34
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan heeft uw een verkeerd idee van mijn drijfveren. Ik probeer hier slechts een noodzakelijk tegengeluid te geven. Naar mijn mening hebben Nederlanders geen correct beeld van de Vlamingen, en hebben Vlamingen ook geen correct beeld van zichzelf. Nou pretendeer ik echt niet de waarheid in pacht te hebben. Wel heb ik als een van de weinigen hier mijn mening(die afwijkend is, dat geef ik toe) echt proberen te onderbouwen met feiten. Maar zelfs als ik citeer uit de sociologische studie Belgie en Nederland in Beeld van een aantal Nederlandse en Belgische professoren, en waaruit blijkt dat een meerderheid van de Vlamingen geen Nederlanders als buren wil, dan nog wordt dat terzijde geschoven. Geloof het of niet, ik ben slechts geinteresseerd in de waarheid. Ik ben echt niet te beroerd om mijn ongelijk toe te geven.
De borrelpraat van sommigen is niet maatgevend voor het weldenkende deel der natie, Spinoza. In Nederland zijn er ook Nederlanders die alles wat buiten de Randstad ligt, op één hoop gooien met achterlijkheid. België is in hun ogen zo'n beetje een gedegeneerde regio waarover grappen en moppen verteld moeten worden. Ik vind dat walgelijk en kwetsend. Gelukkig neemt hun aantal snel af. Belgenmoppen bestaan er eigenlijk ook al niet meer.

De tijden veranderen.

Mijn vader heeft als jongetje in een jappenkamp gezeten en dacht u dat hij het nog steeds verbitterd heeft over 'de jappen'? Nee, hij heeft kennisgemaakt met het moderne Japan. Kom, zet u over die verterende wrok heen: wie een muur afbreekt, verkrijgt een beter uitzicht!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 19:47   #35
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De huidige jonge generatie Nederlanders besmeurt ook Duitse auto's. Vlamingen en Nederlanders hebben tegenover hun buur beide hetzelfde complex: het kleine-buurlandcomplex. Dat complex vergroot vanuit het kleine land verschillen ontzettend uit, terwijl het grotere buurland juist liever naar de overeenkomsten kijkt.
Volgens mij ligt de tijd dat Duitsers nog konden rekenen op een kras op hun auto reeds achter ons. Maar goed, wie ben ik om uw ervaringen te betwisten. Zelf ben ik me niet bewust van dergelijke voorvallen in de recente(<10 jaar) geschiedenis.
Oud 9 april 2010, 19:51   #36
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Bekrompen mensen heb je onder iedere bevolkingsgroep. Niemand ontkent dat een paar Vlamingen aan Hollanderhaat doen. Op een bevolking van 6,1 miljoen Vlamingen is hun aantal verwaarloosbaar.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 19:51   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij ligt de tijd dat Duitsers nog konden rekenen op een kras op hun auto reeds achter ons. Maar goed, wie ben ik om uw ervaringen te betwisten. Zelf ben ik me niet bewust van dergelijke voorvallen in de recente(<10 jaar) geschiedenis.
In de Randstad is het het ergste. In Brabant valt het wel mee, daar kijkt men juist op tegen de Randstad.
Oud 9 april 2010, 19:53   #38
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De borrelpraat van sommigen is niet maatgevend voor het weldenkende deel der natie, Spinoza. In Nederland zijn er ook Nederlanders die alles wat buiten de Randstad ligt, op één hoop gooien met achterlijkheid. België is in hun ogen zo'n beetje een gedegeneerde regio waarover grappen en moppen verteld moeten worden. Ik vind dat walgelijk en kwetsend. Gelukkig neemt hun aantal snel af. Belgenmoppen bestaan er eigenlijk ook al niet meer.[

De tijden veranderen.

Mijn vader heeft als jongetje in een jappenkamp gezeten en dacht u dat hij het nog steeds verbitterd heeft over 'de jappen'? Nee, hij heeft kennisgemaakt met het moderne Japan. Kom, zet u over die verterende wrok heen: wie een muur afbreekt, verkrijgt een beter uitzicht!
U doet nu net alsof het gedrag van de Vlamingen dat ik beschrijf tot het verleden behoord. Als dat echt zo zou zijn dan hoor je mij er ook niet meer over. Ik heb zelf ook een hekel aan mensen die altijd maar oude koeien uit de sloot blijven halen.
Oud 9 april 2010, 19:55   #39
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Bekrompen mensen heb je onder iedere bevolkingsgroep. Niemand ontkent dat een paar Vlamingen aan Hollanderhaat doen. Op een bevolking van 6,1 miljoen Vlamingen is hun aantal verwaarloosbaar.
Nogmaals, een grote meerderheid van de Vlaamse jongeren wil geen Nederlanders als buurman. We hebben het hier dus niet over een paar Vlamingen.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf Belgie en Nederland in beeld.pdf‎ (513,8 KB, 95x gelezen)

Laatst gewijzigd door Spinoza : 9 april 2010 om 19:58. Reden: Betreffende studie toegevoegd, ondanks dat dat waarschijnlijk toch geen zin heeft
Oud 9 april 2010, 19:57   #40
Dr Brezinski
Banneling

Standaard

Vanwaar het drama dat we elkaar niet kunnen luchten? Waarom zouden we dat moeten?
Dr Brezinski is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be