![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tegelijkertijd heb ik de identiteit van Nederlandstalige (Nederlander) en van Europeaan. Je kan dus perfect meerdere identiteiten hebben. Het beleven van je identiteiten is een persoonlijke vrijheid. Maar absolute criteria zijn er uiteraard niet. Laatst gewijzigd door respublica : 13 april 2010 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() Mooie bloemlezing.
En wat nu ermee?
![]() |
#23 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als je geen beter antwoord kan geven dan een link naar een liedje in een vreemde taal beteknet dat enkel dat je mij geen zinnig antwoord kan geven. Citaat:
Ja wat is het nu? Weet je dat van bij de geboorte, of kies je zelf? Men zit hier altijd maar te zagen over eigen volk en recht op zelfbeschikking enz.. Maar op een simpele vraag bij welk volk ik zou moeten horen kan niemand mij een antwoord geven. Bij het Vlaamse volk omdat ik in een streek woon die tegenwoordig (sinds einde verleden eeuw) bij het Vlaamse gewest hoort? Belg omdat ik als Belg geboren ben? Limburg omdat mijn familieverleden in groot-Limburg ligt? Meer, in het hertogdom Limburg? Ah ja maar dat is nu weer Luiks dus Waals gebied. Nederlander omdat het stukje van België waar ik geboren ben volgens mijn inlichtingen pas in 1839 Belgisch geworden is? Duits omdat onze roots in een verder (middeleeuwen) verleden gedeeltelijk op Duits grondgebied waren? Wie kan het mij vertellen? Laat het mij maar houden op Europeaan. Geef het Europeese volk dan ook maar waar het volgens sommigen hier recht op heeft: een eigen begrensd gebied met eigen cultuur en taal. Alhoewel: wat bepaalt of je Europeaan bent? Je geboorteplaats, die van je ouders. Is die van je vader of moeder dan meer bepalend...... Het einde van België. Een prima idee op voorwaarde dat het vervangen wordt door een vredig Europa in al zijn verscheidenheid waar het voor iedereen goed is om wonen. Laatst gewijzigd door pajoske : 13 april 2010 om 13:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zonder nationalistische beweging vallen wankelende staten makkelijker uit elkaar. Ik denk hierbij aan de USSR en Tsjechoslowakije.
![]() |
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De geesten zijn echt aan het rijpen wat betreft het einde van Belgie. Pakweg 10 jaar geleden was het (bij de grote massa) nog een taboe, en werd het in de media nooit besproken. Vandaag kom ik steeds meer mensen tegen (ook mensen die zich voorheen totaal niet interesseerden in de politiek) die voorstander zijn van een zelfstandig Vlaanderen in Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
niet direct, maar op termijn. Laatst gewijzigd door Shadowke : 13 april 2010 om 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wij kunnen echter niet antwoorden op de vraag welke identiteit u heeft, dat is immers iets persoonlijks. Voelt u zich eerder Limburger, Vlaming, Nederlander (in de betekenis van Nederlandstalige uit de Lage Landen) of Belg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laten we eerst eens werk maken om zelf het heft in handen te nemen en als we sterk genoeg zijn, is er nog Nederland genoeg om 1000 Shadowkes te plezieren.
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hold your horses! "Aansluiting" ligt erg gevoelig. Laten we beginnen met een sterke uitbreiding van de samenwerking in alle mogelijke domeinen. En daar mogen de centen een behoorlijke rol in spelen. Wanneer duidelijk blijkt dat Vlaanderen zowel als Nederland een financieel voordeel heeft bij een concreet samenwerkingsproject, dan moeten we ervoor gaan.
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
![]() da wete toch ![]() voor de rest volg ik je: sterkere samenwerking -> confederatie nl-vl -> eenheidsstaat nl-vl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Europees Commissaris
|
![]() Henri zou zeggen dat je je in je gat gebeten voelt. Is het zo erg om sámen, Vlaanderen en Nederland, op te trekken in een zich verenigend Europa?
Moeten we, zelfs na 180 jaar, nog werk maken van onze idealen? Nederland en Vlaanderen hebben na het Belgische echec al genoeg tijd, geld en aan politiek gewicht verloren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De kost gaat voor de baat uit. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Tuurlijk niet, Shadowke. Vanaf 9 mei ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kijk Shadowke, hoe je het ook draait of keert, een onafhankelijke Vlaamse staat is leefbaar. Dit doet niets af aan de wenselijkheid van één Nederlandse staat ipv twee Nederlandse staten, met name Vlaanderen en Nederland. Alleen denk ik dat Vlaanderen best even kijkt of het zelf enig leiderschap aan de dag kan leggen, een bestuurlijke elite zich vormt,... Anders is de kans groot dat we met hetzelfde probleem gaan zitten als in 1815: er waren simpelweg niet genoeg (loyale) Belgische kaders aanwezig om de administratie in het zuiden te dragen. De aanwezigheid van "Hollanders" zette dan ook kwaad bloed. Die fout mogen we niet opnieuw maken. De kans is natuurlijk bestaande dat eenmaal die bovenlaag zich gevormd heeft, men niet wil afscheid nemen van de Vlaamse staat. Dat is het risico dat we moeten nemen om niet geannexeerd te worden, want Vlaanderen onmiddellijk bij Nederland voegen komt daar dus wel op neer, al zeg je 1000x dat het geen annexatie is maar een op gelijkwaardigheid gestoelde fusie. Nu troost je, de situatie is hier nog niet zo erg als in Congo waar GEEN bovenlaag bestond en dat nu aan de grond zit. Onze universiteiten draaien vlot, er is een groeiend politiek bewustzijn, economisch zijn er ook perspectieven. Het kan snel gaan...
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zullen we ijveren voor het losrukken van Nederland uit de Nassau poppenkast ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Neen neen, laat maar zitten. Laten we de Oranjes en de noorderlingen maar rustig zitten waar ze nu zitten. Wij hebben niet zo heel veel gemeen met dat vreemde volkje. Het zijn vreemden en het blijven vreemden. In goede verstandhouding leven met onze buren, dat is het enige wijze advies terzake. En af en toe eens een degelijk bilateraal samenwerkingsverdrag. Meer moet dat niet zijn.
Laatst gewijzigd door system : 14 april 2010 om 15:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=ldSFu...eature=related Laatst gewijzigd door system : 14 april 2010 om 15:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
1815 is 2010 niet. nu is er in vlaanderen wel een administratief kader. ik spreek van geen annexatie, nergens trouwens. gewoon een gelijkwaardig gestoelde fusie met een confederatie als tussenstap. en daar blijf ik bij. mss draaien onze uniefs vlot, een groeiend politiek bewustzijn en economische perspectieven, maar er is geen Vlaamse eenheid. vlaanderen kan je opsplitsen in drie deelgebieden: - het echte vlaanderen (oost- en west-vlaanderen) - (zuid-)brabant (antwerpen, brussel en vlaams-brabant) - en limburg (dat streeft naar een groot-limburg (fusie met nederlands limburg)). zonder een nationaal Vlaams gevoel zal Vlaanderen een zwakke staat zijn en het ziet er niet naar uit dat dat echt zal doorbreken. dan nog beter een confederatie met nederland gevolgd door een gedecentraliseerde eenheidsstaat (grotere provincies die de eigenlijke macht hebben (maar geen deelregeringen/parlementen of iets dergelijks) met daarboven één nationale regering) Laatst gewijzigd door Shadowke : 14 april 2010 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |