![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Overigens kwamen de Indo-Europeanen pas 4.500 á 5.000 jaar geleden Europa pas binnen, zeker geen 40.000 jaar. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Groeten, Bovenbuur.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 9 mei 2010 om 23:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Er is in Nederland (beperkt) genetisch bewijs gevonden dat suggereert dat "wij" als volk voor ongeveer driekwart afstammen van de jager verzamelaars die met de eerste cro-magnon immigratiegolf zo'n 40.000 jaar geleden naar Europa kwamen. Duitsers daarentegen lijken volgens onderzoek voor het grootste deel af te stammen van de veel latere immigratiegolf die de late steentijd in Europa introduceerde.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 9 mei 2010 om 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 9 mei 2010 om 23:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tja, Bovenbuur, als ik je portret zo zie, kan ik je bezwaren tegen dat denken wel ergens begrijpen. Al moet ik je nageven dat je er zeer bezonnen, "nachdenklich", uitziet.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bestialiteiten zijn dus van alle tijden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Nou ja, het is dus maar de vraag of je dat zo moet/kan/wil zien. De genetische afsand tussen ons en de nanderthalers is ongeveer tien keer zo groot als de afstand tussen de gemiddelde vlaming en een neger, maar tien keer zo klein als die tussen ons en de chimpansee. Bovendien suggereert onderzoek dat Neanderthalers in ieder geval al een vorm van taal kenden en gezien door moderne ogen eerder in het hokje "mens" dan in het hokje "dier" geplaatst zouden worden. Laatst heb ik wel gelezen over een onderzoek dat het genetisch defect voor ons gebrek aan lichaamsbeharing pas na de splitsing met de neanderthalers plaatste (waar de meeste onderzoekers uitgingen van een veel eerdere oorsprong), maar hé, als zelfs je vrouwen er toch al mannelijker uit zien dan de gouvernator in zjn jonge jaren dan kan een beetje beharing er ook nog wel bij.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 mei 2010 om 08:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() O, maar mijn portret is een gewone Pan troglodytes hoor, waar ik zelf een Pan calvus ben, een Pan calvus calvus om precies te zijn, om het onderscheid met de Pan calvus ultracoolus nog maar even duidelijk te maken.
![]() |
![]() |
#31 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik kom op 25.5%(haplogroep I) cro-magnon afstamming voor Nederland. Haplogroep R1b, die op 53.5% staat in Nederland, werd een tijdje geleden ook (foutief) geassocieerd geweest met de cro-magnoïde jager-verzamelaars, waarschijnlijk kwamen ze hierdoor aan deze resultaten. Zo zie je maar, deze wetenschap is vrij nieuw. ![]() Het Y-DNA van de Duitsers heeft een hogere graad R1a maar is voor de rest niet erg verschillend dan dat van de Nederlanders. Laatst gewijzigd door Ulv : 10 mei 2010 om 16:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Dat was 78%, maar driekwart leek me een mooie om naar af te ronden.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 mei 2010 om 17:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Terug naar de draad: ik ben er allang van overtuigd dat genetisch materiaal van Neanderthalers is opgegaan in dat van de "moderne mens", tenminste in Eurazië. Wat me nu verbaast, is dat dat ook in Afrika zou kunnen zijn geschied; ik ben heel sceptisch.
De neanderthalers hadden veel grotere hersenen en waren als individu vrijwel zeker veel intelligenter dan wij, maar als groep veel dommer, omdat ze over te slecht ontwikkelde spraakorganen, en dus niet over een taal beschikten die de cro-magnon-groep zo slim maakte: kennis ging bij hen veel minder verloren. Maar Europeanen en Aziaten hebben nog steeds veel lichtere stemmen dan Afrikanen, bij voorbeeld. Ik denk dus dat wij iets meer van de neanderthalers hebben bewaard.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Overigens is het heel verleidelijk om ontwikkelingen die later hebben plaatsgevonden toe te schrijven aan neanderthaler DNA. Enkele trekken die typisch zijn voor de modere mens ten opzichte van de neanderthaler, zoals een lichte bouw, vind je in grote mate in (bepaalde delen van) Afrika, terwijl de volkeren daarbuiten vaak wat steviger/gedrongener zijn. Inuït bijvoorbeeld zou je op basis daarvan als deels neanderthaler kunnen zien. Maar het hoeft niet. Het verschijnsel convergente evolutie zorgt ervoor dat soorten in soortgelijke omstandigheden vaak/soms soortgelijke atributen ontwikkelen, denk bijvoorbeeld aan zeeleeuwen en pinguins die beide flippers en een vetlaag hebben ontwikkelden qua uiterlijk tegenwoordig meer op elkaar lijken dan pak hem beet 30 miljoen jaar geleden. Wat handig was voor de neanderthaler was later soms ook nog handig, en daardoor opnieuw ontstaan. Geheel terzijde bij dit laatste voorbeeld: dat zou wat zijn zeg, Kenianen lopen harder door een gebrek aan gendoping. Vervloekt neanderthaler DNA...
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 11 mei 2010 om 09:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Mensen met een dik achterhoofd zijn meer Neanderthaler dan diegenen die dat niet hebben. Ik heb het alvast niet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Of een plat voorhoofd, of grote wenkbrauwbogen, of rood haar maar dan een ander roodharig gen hebbende dan alle tot nu toe geteste moderne roodharigen.
![]() |
![]() |
#37 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als we hun genen konden erven, betekent dat niet dat de neanderthalers toch 46 chromosomen hadden, en niet 48 zoals uzelf, als ik dat zo van uw gezicht mag aflezen, Bovenbuur?
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb nog zo'n vraagje: is het nog steeds zo dat al onze mitochondriën van sapiens sapiens afkomstig zijn? Dat zou kunnen betekenen dat neandervaders en moderne moeders wel nageslacht konden krijgen, en de omgekeerde combinatie, die toch ook moet zijn voorgekomen, niet of toch niet op lange termijn.
Ik heb eens opgezocht hoe het met ezels en paarden zit; die hebben ook niet hetzelfde aantal chromosomen, terloops. Maar mijn conclusie was toch dat bij die dieren op lange termijn geen "admixture" van de ene soort in de genenpool van de andere mogelijk is, toch niet via "vreemdgaan" bij de andere soort.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is natuurlijk ook mogelijk dat alleen de combinatie mitochondriën van de moderne mens plus een combinatie van een aantal pluspunten van de neanderthaler (groter hersenvolume) en van de moderne mens (minder energieverbruik) levensvatbaar was.
Waarschijnlijk hadden de neanderthalers een aantal allelen die nuttig waren voor henzelf, maar die een moderne mens meer na- dan voordelen brachten, en die dan ook weggefilterd zijn door de evolutie. Iemand die het grootste deel van zijn genetisch materiaal "uit Afrika" heeft, kan toch meer neanderthal-voorouders dan "moderne" voorouders hebben gehad, naar gelang van de kenmerken die begunstigd werden door de evolutie die de "halfbloeden" ondergingen. En in Oceanië zou de homo erectus, zijn naam eer aandoend, zich aan "moderne vrouwen" hebben vergrepen... Wat ik me afvraag: hoe komt het dat de Oostaziaten grotere hersenen (en een hoger IQ) hebben (ongeveer 35 gram/8 punten) dan autochtone Europeanen? Leefde er in Azië een soort die nog grotere hersenen had dan de neanderthaler?
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.msnbc.msn.com/id/33916577...ience-science/ |
||
![]() |
![]() |