Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2010, 15:05   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Voorzien in de wet.
Niet gaan janken weer he.

Wel vreemd dat er nu gezwaaid wordt met de wet, terwijl de grondwet niet zo belangrijk geacht wordt.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 15:08   #22
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
... is er dan wel een verslag voorafgaand aan de stemming ?
Een voorstel of ontwerp wordt eerst in commisie besproken, waarna een verslag over de besprekingen volgt. Men bedoeld hier het commissieverslag. Dat verslag is er, aangezien het voorstel reeds in commissie werd gestemd.

Door nu aan de alarmbel te trekken willen de franstaligen ervoor zorgen dat de Vlamingen moeten kiezen tussen :

1) de splitsing van BHV in het parlement doorduwen door 30 dagen te wachten, dus tot eind mei en het parlement pas ontbinden als het BHV-wetsvoorstel gestemd is

2) verkiezingen die nog voor de zomervakantie vallen
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 15:10   #23
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Een voorstel of ontwerp wordt eerst in commisie besproken, waarna een verslag over de besprekingen volgt. Men bedoeld hier het commissieverslag. Dat verslag is er, aangezien het voorstel reeds in commissie werd gestemd.

Door nu aan de alarmbel te trekken willen de franstaligen ervoor zorgen dat de Vlamingen moeten kiezen tussen :

1) de splitsing van BHV in het parlement doorduwen door 30 dagen te wachten, dus tot eind mei en het parlement pas ontbinden als het BHV-wetsvoorstel gestemd is

2) verkiezingen die nog voor de zomervakantie vallen
ah ok, bedankt Kaal, voor de heldere uitleg !

maar ... waarop wachten de franstaligen om die alarmbel te activeren ? ... waarom zouden ze initiatief bij de vlamingen leggen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 15:14   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De regering moet er zich over kunnen buigen.

Sommigen poneren ook dat de regering een kollektief orgaan is; dus dat ze enkel beslissingen kan nemen bij konsensus.

Wat mijn vizie betreft, zou het perfekt mogelijk zijn dat op de eerste minsiterraad het probleem kenbaar gemaakt wordt aan alle leden van de regering, en dat op de tweede ministerraad de premier een stemming forseert.
Pakweg twee weken dus. Korter zou "niet hoffelijk en alleszins tegen de geest van de grondwet zijn".

Ik zie echt geen onoplosbare problemen, indien de poltieke wil bij de Vlaamse partijen aanwezig zou zijn.
Hoffelijk, ... Di Rupette is ook niet hoffelijk, om het op zijn plat vloams te zeggen, " dat ze naar de kloten lopen" iedereen akkoord, bonk beslist, alarmbel uitgeschakeld.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 15:16   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De regering moet er zich over kunnen buigen.

Sommigen poneren ook dat de regering een kollektief orgaan is; dus dat ze enkel beslissingen kan nemen bij konsensus.

Wat mijn vizie betreft, zou het perfekt mogelijk zijn dat op de eerste minsiterraad het probleem kenbaar gemaakt wordt aan alle leden van de regering, en dat op de tweede ministerraad de premier een stemming forseert.
Pakweg twee weken dus. Korter zou "niet hoffelijk en alleszins tegen de geest van de grondwet zijn".

Ik zie echt geen onoplosbare problemen, indien de poltieke wil bij de Vlaamse partijen aanwezig zou zijn.
een ontslagnemende regering die een nieuwe beslissing neemt ten gronde, over een pobleem dat ze in drie jaar niet opgelost kregen ... dat zou toch ook tegen de geest van de grondwet zijn ?! ... je kan BHV toch geen lopende zaak noemen ?!?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 15:20   #26
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah ok, bedankt Kaal, voor de heldere uitleg !

maar ... waarop wachten de franstaligen om die alarmbel te activeren ? ... waarom zouden ze initiatief bij de vlamingen leggen ?
Omdat het dan niet mogelijk is om het parlement zomaar te ontbinden?
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 15:53   #27
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

nog een paar honderden Vlaams-nationalisten bij
dank u Di Corrupto.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 15:58   #28
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een ontslagnemende regering die een nieuwe beslissing neemt ten gronde, over een pobleem dat ze in drie jaar niet opgelost kregen ... dat zou toch ook tegen de geest van de grondwet zijn ?! ... je kan BHV toch geen lopende zaak noemen ?!?
Al dat geen lopende zaak is, ze zijn er al jaren mee bezig!!!

Laatst gewijzigd door omaplop : 27 april 2010 om 15:58.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 16:05   #29
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

De walen zijn zelf bezig om België te ontbinden
Oud 27 april 2010, 16:11   #30
omaplop
Minister-President

Standaard

Willen die dan echt dat er revolutie uitbreekt of wat??,

Heb net mijn poetsvrouw uitgelegd wat BHV betekent: het mens wist er geen moer van!!

Di rupo en cie denken dus echt nog altijd dat de Vlamingen zullen toegeven: je ziet maar ze begrijpen niets van de Vlamingen!!
Oud 27 april 2010, 16:22   #31
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp de verbazing niet. Het dossier BHV sleept ondertussen al 40 jaar aan en zelden wordt de relevantie ervan in acht genomen. Het probleem wordt zo danig opgeblazen door de Vlamingen dat de Franstaligen dit kunnen gebruiken als middel om hun eigen belangen door te drukken, met de Vlaams-nationalistische reactie als gevolg. En dat terwijl er in feite niet zoveel discussie moet bestaan omtrent wat er moet gebeuren in de Brusselse randgemeenten: aanvaard men de grondwet, dan moet men deze volgen. Einde discussie, dacht ik. Dit is gewoon een manier om alweer de aandacht af te leiden van sociaal en economisch relevante punten, waar de zaken voor de politici liefst blijven zoals ze zijn. Al die politici, met hun zogenaamd verschillende ideologie (welk verschil is er eigenlijk tussen hun wereldvreemde visie en gedrag?), zijn identiek aan elkaar: All hail the status quo!

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 27 april 2010 om 16:23.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 16:49   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Herlees het artikel over de alarmbel (ik heb het hoger gepost) eens.

Er wordt geen beslissing ten gronde gevraagd aan de regering; er wordt enkel een gemotiveerd advies gevraagd;
Dat advies wordt meegedeeld aan het parlement, dat dan nog steeds vrij is om rekening te houden met het advies, of gewoonweg het aanvankelijk spellement stemt.

Doen wat het parlement vraagt, behoort zeker en vast tot de lopende zaken. Altans in een demokrasie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 17:30   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Le Soir : "le PS propose d’enclencher la sonnette d’alarme avant la plénière"

Zodoende kunnen de Vlaamse partijen het wetsvoorstel tot splitsing van BHV niet eens indienen, laat staan stemmen.

Tjonge jonge wat een smeerlappen die Franstaligen.
Ze hebben het recht dat te doen. Waar is het probleem?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 17:32   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Willen die dan echt dat er revolutie uitbreekt of wat??,

Heb net mijn poetsvrouw uitgelegd wat BHV betekent: het mens wist er geen moer van!!

Di rupo en cie denken dus echt nog altijd dat de Vlamingen zullen toegeven: je ziet maar ze begrijpen niets van de Vlamingen!!
Revolutie? Waarom niet?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 17:34   #35
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ze hebben het recht dat te doen. Waar is het probleem?
Het probleem is dat ze dit willen doen om te voorkomen dat de Vlamingen iets doen waar ze recht op hebben.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 17:40   #36
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jongens, jongens ...

Hoeveel dagen telt de maand mei ?
Schoof, ik ken de juiste finesses van die Alarmbelprocedure niet, maar kan dit niet juist interessant zijn voor ons? Ik vermoed dat je die alarmbel maar één keer kan inroepen, dus éénmaal die dertig dagen voorbij (en hoe rapper hoe liever) is alvast dat wapen al opgebruikt. Ik wil maar zeggen: er is nu nog niet 100% consensus aan Vlaamse kant om het te laten stemmen. Ik vreesde dat de franstaligen zouden wachten tot juist op het moment dat die er is. In die dertig dagen zal men wellicht aan de Vlaamse kant alleen maar vastberadener worden.

Met mijn beperkte kennis -dat geef ik grif toe- zou ik dit als positief ervaren: het voornaamste wapen van de franstaligen dat al meteen "opgebruikt" is.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 27 april 2010 om 17:50.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 21:34   #37
omaplop
Minister-President

Standaard

Ik las dat er geen alarmbellen kunnen geluid worden als de regering ontslagnemend is??

Of zijn er ook daarvoor weer wetten die elkaar tegenspreken?
Oud 27 april 2010, 21:49   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik las dat er geen alarmbellen kunnen geluid worden als de regering ontslagnemend is??

Of zijn er ook daarvoor weer wetten die elkaar tegenspreken?
De alarmbel is een dreigement om de regering te laten vallen.
Als je geen schrik hebt van dat dreigement (omdat ze er al ligt), dan levert het enkel 30 dagen tijdverlies op.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 22:24   #39
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
ah tis voorzien in de wet....
:
Dat alle kieskringen gesplitst moeten zijn is ook voorzien in de wet.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2010, 22:42   #40
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
De walen zijn zelf bezig om België te ontbinden
Sssst, dat ze het niet horen....

Maar laten we ze rustig verderdoen met hun paniekvoetbal....

Toch sterk dat die stoere zuiderlingen die o zo sterk stonden als één geheel achter hun gezamelijke francofone belangen,na één rondje blufpoker veranderd zijn in een stelletje angsthazen...

Die reacties van hun wat betreft nieuwe verkiezingen spraken wat mij betreft al boekdelen...

Ze stonden daar allemaal al met een volle broek....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be