Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2010, 08:05   #21
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Als ik het goed gesnopen heb legt de Omzendbrief Peeters op dat je telkenmale je een Franse versie van een document wenst je die vraag ook telkenmale moet herhalen. Dus éénmaal zeggen dat je in het vervolg alles in het Frans wenst is niet voldoende.
Niet helemaal. De omzendbrief legt dat niet op, de federale taalwetten leggen dat op. De omzendbrief wees enkel de betrokken gemeenten op het feit dat ze in overtreding van die wet aan het handelen waren. Dat is zo bevestigd door de Raad van State.

Volgens de taalwetten en de faciliteitenregeling is het immers zo dat de overheid geen taallijsten mag opstellen van haar burgers, en dat inwoners van faciliteitengemeenten enkel het recht hebben om een vertaling aan te vragen.

Citaat:
Dat wordt door die Franstaligen als administratief gepest ervaren en helpt hen allesbehalve om zich te integreren in het Nederlandstalig karakter van Vlaams-Brabant. Integendeel, het stimuleert Franstalige verzuring en pusht die mensen om FDF te stemmen.
"We vinden die wet niet tof en dus passen we ze beter niet toe" is het Franstalige standpunt, maar nefast voor een rechtstaat. Ik garandeer dat ze nadien geen probleem zouden hebben hun verzuring uit te roepen over de rest van de taalwetten, of de grenzen van het Vlaamse gewest, of noem maar op.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 08:17   #22
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
"Linkebeek Vlaams? Ça jamais!"

"Kraainem Vlaams? Ça jamais!"

...

noblesse oblige
Das gewoon ordinaire diefstal, taal\cultuur genocide op de nederlandstaligen. Typisch frans imperialisme en napoleontamisme, veroveringsmentaliteit.
Net als in 1830 wordt het vlaamse volk niks gevraagd, de burgers blijven in de kou staan.
Democratie heet dat? Mijn botte, pure dictatuur. Een volk zijn cultuur en taal afpakken is genoeg om voor het internationaal tribinaal in Denhaag te komen. Andere volken die dit doen worden gedaagd, waarom Belziek niet?
Kan u verzekeren als ik daar woonde wast kot te klein, vriendje, wees daar maar zekers van....
Ik zou korte metten (figuurlijk) maken met dat frans gespuis.
Een overheid dat zijn volk onderdrukt heeft geen recht op respect en gehoorzaamheid. Belziek is illegaal. Lees maar eens goed het volkenrecht.

Vlaandern Vrij Nu !!
Oud 28 april 2010, 12:34   #23
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Kraainem en Linkebeek vragen een aanhechting bij Bruxelles.

http://www.francophonedebruxelles.com/2010/04/crainhem-et-linkebeek-decident-le.html
Het verbaast mij niet dat gij op francophonedebruxelles.com rondhangt. Iedereen hier weet wellicht dat jij een fransdolle Brusselaar bent ...

Maar gezien je hieruit moed haalt levert het bewijs dat ge nu nog altijd niet weet welke juridische procedure eigenlijk nodig is voor uwe gedroomde élargissement de Bruxelles .. Blijven dromen straatrue

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 12:43   #24
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Net als in 1830 wordt het vlaamse volk niks gevraagd, de burgers blijven in de kou staan.

Vlaandern Vrij Nu !!
Werd in 1830 door Nederland aan het Oost-Limburgse volk iets gevraagd? Neen want anders was dat deel van het jonge België in 1839 geen Nederlands grondgebied geworden.
Er is echter één verschil. De democratisch verkozen gemeenteraad van Linkebeek die de meer dan 85% Franstalige inwoners vertegenwoordigen vragen dat Linkebeek bij Brussel zou mogen aansluiten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 12:53   #25
michael225
Vreemdeling

Standaard

Voor mij was het al een dom idee om die faciliteiten toe te kennen

Nu denken die Franstaligen van die gemeente dat ze ook het grondgebied mogen veranderen

Linkebeek en Kraainem moet Vlaams blijven,
michael225 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 13:10   #26
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Werd in 1830 door Nederland aan het Oost-Limburgse volk iets gevraagd? Neen want anders was dat deel van het jonge België in 1839 geen Nederlands grondgebied geworden.
Er is echter één verschil. De democratisch verkozen gemeenteraad van Linkebeek die de meer dan 85% Franstalige inwoners vertegenwoordigen vragen dat Linkebeek bij Brussel zou mogen aansluiten.
Hoe weet u dat Linkebeek 85 % Franstaligen kent?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 13:12   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die stemming heeft echter geen enkele waarde, aangezien over de aanhorigheid van gemeenten beslist wordt op het federale niveau. En gelukkig maar, want het zou een precedent zonder voorgaande betekenen dat verstrekkende en zelfs dramatische gevolgen zou kunnen hebben, zowel in binnen- als buitenland. In sommige autoritaire regimes met separatistische bewegingen zou de goedkeuring van een dergelijke actie zelfs kunnen leiden tot gewelddadige etnische zuiveringen om op die manier een betwist gebied definitief voor zich op te kunnen eisen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 13:15   #28
Midas
Partijlid

Midas's schermafbeelding

Standaard

Reactie op die FDF-provocaties :

1. Faciliteiten afschaffen.
2. Iedereen daar een cursus nederlands geven.
3. Enkel nederlandstalige scholen in die gemeenten laten bestaan.

Willen de franstaligen hun faciliteiten, dan trekken ze maar naar hun geliefde Brussel, wat daar toch maar een steenworp vandaan is !
Midas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 13:21   #29
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Midas Bekijk bericht

Willen de franstaligen hun faciliteiten, dan trekken ze maar naar hun geliefde Brussel, wat daar toch maar een steenworp vandaan is !
wat ik raar vind is dat die burgemeester bij brussel wil maar dat zijn kiezers brussel juist zijn ontvlucht of heb ik het verkeerd voor?
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 13:24   #30
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
wat ik raar vind is dat die burgemeester bij brussel wil maar dat zijn kiezers brussel juist zijn ontvlucht of heb ik het verkeerd voor?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alphonse Allais
Pour éviter les désagéments de la ville il faudrait construire les villes �* la campagne.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 13:25   #31
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Midas Bekijk bericht

Gewoon eens glimlachen.
Oud 28 april 2010, 13:46   #32
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Das gewoon ordinaire diefstal, taal\cultuur genocide op de nederlandstaligen. Typisch frans imperialisme en napoleontamisme, veroveringsmentaliteit.
Democratie heet dat? Mijn botte, pure dictatuur. Een volk zijn cultuur en taal afpakken is genoeg om voor het internationaal tribinaal in Denhaag te komen. Andere volken die dit doen worden gedaagd, waarom Belziek niet?
Kan u verzekeren als ik daar woonde wast kot te klein, vriendje, wees daar maar zekers van....
Een overheid dat zijn volk onderdrukt heeft geen recht op respect en gehoorzaamheid. Belziek is illegaal. Lees maar eens goed het volkenrecht.

Vlaandern Vrij Nu !!
Ach, ge moet die FDF-blaaskaken niet groter maken dan ze zijn, hé.

Ik weet niet of ge die Arnold d'Oreye de Lantremange de Crainhem gisteren op TV hebt gehoord.

Onze vriend zei op een bepaald ogenblik dat een aansluiting van 'zijn' gemeente bij Brussel er toe zou leiden dat 'zijn' Vlaamse onderdanen dan beter beschermd zouden zijn dan nu het geval is.

Het kan dan ook niet anders of die Vlamingen van hem zullen massaal voor die aansluiting stemmen. Die zijn het immers kotsbeu dat ze recht hebben op overheidsdiensten in het Nederlands.

Ik krijg oprecht medelijden met die Franstaligen die zich door zo'n lapzwans moeten laten vertegenwoordigen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 13:50   #33
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wordt dus nog lachen geblazen als de inwoners van Molenbeek, Sint-Agatha-Berchem, ... ooit massaal beginnen te stemmen voor politici die gaan vragen of hun gemeenten bij het Vlaams Gewest mogen aansluiten.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 14:25   #34
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Hoe weet u dat Linkebeek 85 % Franstaligen kent?
*http://www.lalibre.be/bhv/infofrancophones.htm
*
Citaat:
De oorspronkelijke Vlaamse bevolking paste zich aan of trok weg. Linkebeek telt nu 85 % Franstaligen. Van de resterende 800 Vlamingen is de helft 60- en 70plusser.
bron:http://www.canvas.be/canvasactua/pan...010/#comments/
*Een van mijn vrienden uit mijn Brusselse periode is van Linkebeek afkomstig.
Oud 28 april 2010, 14:49   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Net als in 1830 wordt het vlaamse volk niks gevraagd, de burgers blijven in de kou staan. Democratie heet dat? Mijn botte, pure dictatuur. Een volk zijn cultuur en taal afpakken is genoeg om voor het internationaal tribinaal in Denhaag te komen. Andere volken die dit doen worden gedaagd, waarom Belziek niet?

Vlaandern Vrij Nu !!
Zoiets zei Happart vandaag in de krant. Zo meende hij : 'Ik woonde vanaf mijn jonge jaren in de 'Fourons' en plots bevond ik me in 'Voeren'. Mij, noch de andere burgers, werd iets gevraagd'. En strikt genomen heeft hij niet eens geen ongelijk.

Laatst gewijzigd door system : 28 april 2010 om 14:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 15:12   #36
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zoiets zei Happart vandaag in de krant. Zo meende hij : 'Ik woonde vanaf mijn jonge jaren in de 'Fourons' en plots bevond ik me in 'Voeren'. Mij, noch de andere burgers, werd iets gevraagd'. En strikt genomen heeft hij niet eens geen ongelijk.
Zo is dat.
En toen de plaatselijke gemeenteraad in de regiotaal gehouden werd werden alle gemeenteraadsbeslissingen door minister Keulen vernietigd omdat de gemeenteraad niet op wettige wijze in het Nederlands was doorgegaan.
Nochthans werd die taal al gebruikt lang voor er van AN sprake was.

Ik wil maar zeggen: hier wordt heel veel met misprijzen gesproken over Franstaligen. Vooral ivm democratie en aanpassing aan plaatselijke taal en kultuur. Ff in eigen boezem kijken en je ziet dat veel van die verwijten ook op Vlaanderrn en Vlamingen toepasselijk zijn.
We zijn dus niet zo verschillend van aard als sommigen willen doen geloven.
Oud 28 april 2010, 15:14   #37
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat ondanks het rotsvaste principe van de Francofonie dat een linguistieke meerderheid nooit in blok mag stemmen tegen een minderheid. Dat zou immers het allerlaagste zijn dat men kan doen en de rechte weg naar het einde van de democratie en de installatie van een meerderheidsdictatuur. Die gemeenteraad zou zoiets dus zeker niet over haar hart kunnen krijgen. Foei, foei, hoe durf je zoiets insinueren over onze democratische Francofonen.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 15:16   #38
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
*http://1) http://www.lalibre.be/bhv/...ancophones.htm
* 2)bron:http://www.canvas.be/canvasactua/pan...010/#comments/
* 3) Een van mijn vrienden uit mijn Brusselse periode is van Linkebeek afkomstig.
1) -De bron van het eerste kaartje is het FDF. Dat geeft een percentage van ergens tussen de 60 en 85 %. Zou het volgens deze onverdachte bron ook nog 60 % kunnen zijn.
Maar u weet voorts toch dat volgens de Franstaligen (én veel Vlamingen) iedereen die geen Nederlands gebruikt als thuistaal automatisch onder het kopje 'Franstalig' valt?
Dat is wel zo makkelijk voor berekeningen over de hoofdstad en haar periferie die uit tussen de 60 en 70 % migranten bestaat.

2) -Canvas weet niets.

3) - Et alors?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 15:23   #39
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Als die twee gemeenten bij Brussel aansluiten, worden het achtergestelde probleemwijken van die lelijke stinkstad. Als zij dat willen, moeten ze maar doen. Al die faciliteiten kosten de Vlamingen toch maar klauwen met geld.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 15:26   #40
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Vlaandern Vrij Nu !!
Ga eerst naar het Internationaal Tribunaal in den Haag en eis (op basis van het volkerenrecht) de onmiddelijke aanhouding en terechtstelling van alle Waalse politici voor de hierboven door jou geciteerde beschuldigingen.
Hier is hun site: www.icj-cij.org/
Succes.

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 april 2010 om 15:28.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be