Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2010, 20:35   #21
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...erwaarde.dhtml

http://www.vandaag.be/binnenland/174...n-di-rupo.html

Laatst gewijzigd door Shadowke : 1 mei 2010 om 20:38.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 20:39   #22
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

En waar leid jij af dat ze hun biezen pakken in Brussel?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 20:41   #23
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

wedden dat die toch gaan stemmen ?

Maar het zou me niet verbazen als er mensen effectief dwaas genoeg gaan zijn om te denken "als die 2 niet gaan stemmen, dan ik ook niet".

Ge zou dat soort mensen toch vingerwijzend beginnen uitlachen voor hun achterlijkheid, en meteen proberen vanalles aan te smeren, wetend dat ze toch de goedgelovigheid zelven zijn
Oud 1 mei 2010, 20:43   #24
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
En waar leid jij af dat ze hun biezen pakken in Brussel?
heeft Maingain zelf gezegd in een interview 'wegens de demografische veranderingen in Brussel'.

dus zodra ze beginnen te merken dat ze stemmen gaan verliezen, zijn ze lopen.
wat een bende lafaards.
Oud 1 mei 2010, 21:04   #25
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
heeft Maingain zelf gezegd in een interview 'wegens de demografische veranderingen in Brussel'.

wat een bende lafaards.
Bron nog steeds niet gevonden?

Kijk misschien eens op de site van FDF?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 21:11   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wat een bende lafaards.
Maingain wil zijn macht binnen de MR verstevigen. Wanneer vandaag het FDF uit de MR gezet wordt, heeft het FDF niets meer te zeggen over Wallonië. Die dreiging zet hem in een slechte onderhandelingspositie binnen de MR. Hij wil daarom zijn partij uitbouwen, binnen de MR, maar die sterk genoeg is om op eigen benen te staan.
Vergeet ook niet dat Maingain al enkele keren het vel van Reynders gered heeft. Maigain wil voorbereid zijn, voor het geval dat de clan-Michel aan de macht komt en uit wraak daarvoor het FDF buiten gooit.

Het FDF is op zich niet geïnteresseerd in Wallonië, laat staan dat ze Brussel zouden laten vallen, maar afdelingen in Wallonië (desnoods louter papieren afdelingen) moeten hen een stevigere positie bieden binnen de MR.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2010, 22:29   #27
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maingain wil zijn macht binnen de MR verstevigen. Wanneer vandaag het FDF uit de MR gezet wordt, heeft het FDF niets meer te zeggen over Wallonië. Die dreiging zet hem in een slechte onderhandelingspositie binnen de MR. Hij wil daarom zijn partij uitbouwen, binnen de MR, maar die sterk genoeg is om op eigen benen te staan.
Vergeet ook niet dat Maingain al enkele keren het vel van Reynders gered heeft. Maigain wil voorbereid zijn, voor het geval dat de clan-Michel aan de macht komt en uit wraak daarvoor het FDF buiten gooit.

Het FDF is op zich niet geïnteresseerd in Wallonië, laat staan dat ze Brussel zouden laten vallen, maar afdelingen in Wallonië (desnoods louter papieren afdelingen) moeten hen een stevigere positie bieden binnen de MR.
Zo zit het ongeveer. Dank je.

Weet iemand trouwens ongeveer hoe sterk het FDF electoraal staat in Wallonië en hoe dat varieert volgens streek?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 10:09   #28
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat wilt hier geen kat.
Spreek voor uzelf. Begin alvast maar te beven, uw kristallen bol is blijkbaar versleten.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 11:31   #29
EddyBal

Standaard

Citaat:
indien je beetje het politieke nieuws hebt gevolgd dan wist je dat
Nee, ik weet dat NIET, en daarom vraag ik een bronvermelding. Ik DENK dat jij ergens iets verkeerd begrepen hebt. Gelieve dus uw bron aan te duiden.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 2 mei 2010, 11:35   #30
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Nee, ik weet dat NIET, en daarom vraag ik een bronvermelding. Ik DENK dat jij ergens iets verkeerd begrepen hebt. Gelieve dus uw bron aan te duiden.
het was een franstalig artikel.
ik heb al beetje zitten te zoeken maar nog niet gevonden.
het staat ook ergens op dit forum.
Oud 2 mei 2010, 11:37   #31
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen fatsoenlijke bron dus, bedankt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 11:42   #32
EddyBal

Standaard

Citaat:
In dit forum bestaat een zoekfunctie. Probeer eens he...
Oud 2 mei 2010, 13:55   #33
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze willen hier wellicht graag zien dat de kiezers van de traditionele (lees democratische) partijen op 13 juni massaal thuisblijven.
Zélf verklaren ze zich democratisch maar daarom zijn ze het nog niet.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 13:59   #34
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Maar inderdaad, voor onafhankelijkheid is bijlange geen meerderheid. Voor meer autonomie echter wèl. Daar zouden we dus voorlopig naartoe moeten werken. Wat is daar eigenlijk op tegen?
Daar is idd niks op tegen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 14:14   #35
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

Maar het zou me niet verbazen als er mensen effectief dwaas genoeg gaan zijn om te denken "als die 2 niet gaan stemmen, dan ik ook niet".

Ge zou dat soort mensen toch vingerwijzend beginnen uitlachen voor hun achterlijkheid, en meteen proberen vanalles aan te smeren, wetend dat ze toch de goedgelovigheid zelven zijn
Vandaag eens rondgewandeld op een plaatselijke rommelmarkt. Als het over de politieke situatie ging hoorde ik toch tamelijk veel mensen zeggen dat ze niet zouden gaan stemmen en de boete voor lief zouden nemen. Anderen overwogen om blanko of ongeldig te stemmen. Sommigen overwogen zelfs om geen belastingen meer te betalen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 2 mei 2010 om 14:24.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 14:19   #36
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Vandaag eens rondgewandeld op een plaatselijke rommelmarkt. Als het over de politieke situatie ging hoorde ik toch tamelijk veel mensen zeggen dat ze niet zouden gaan stemmen en de boete voor lief zouden nemen. Sommigen overwogen zelfs om geen belastingen meer te betalen.
Allemaal korte termijn antwoorden. De meeste burgers zullen braaf gaan stemmen én belasting betalen, want daar kan je nu eenmaal niet vantussen wegens voorafinning
Oud 2 mei 2010, 14:22   #37
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In dit forum bestaat een zoekfunctie. Probeer eens he...
Off-topic: het is niet voor het een of het ander, maar ik heb zelf al verschillende keren vastgesteld dat de zoekfunktie van politics.be niet optimaal werkt (zeker niet als je heel oude posts wil terugvinden). Vaak werkt ze zelfs helemaal niet. Vaak vind je het dan wel met wat moeite terug via Google (term "politics.be" aan de zoektermen toevoegen).
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 2 mei 2010 om 14:22.
Oud 2 mei 2010, 14:25   #38
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal korte termijn antwoorden. De meeste burgers zullen braaf gaan stemmen én belasting betalen, want daar kan je nu eenmaal niet vantussen wegens voorafinning
... of ze gaan wel hun stemplicht vervullen maar in het hokje blanko of ongeldig stemmen.

westhoek.jpg
Oud 3 mei 2010, 07:34   #39
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou wel eens kunnen veranderen:

Citaat:
De Standaard, maandag 3 mei 2010

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=212PM78V

Oproep tot burgerlijke ongehoorzaamheid klinkt luid

(...)Hoe concreter de komende verkiezingen worden, hoe meer ook de antipolitieke gevoelens beginnen op te flakkeren. Het beste voorbeeld daarvan is allicht de Facebookgroep ‘Neen, we willen niet gaan stemmen in juni'. De motivatie laat weinig aan de verbeelding over: ‘Gaan ze ons in België voor de zot blijven houden of wat!' Meer dan tienduizend Belgen delen intussen al die mening.

Een gelijkaardig voorbeeld is te vinden op de Facebookgroep ‘1 miljoen Belgen die de politieke clowns beu zijn en niet meer gaan stemmen'. Goed voor 2.400 leden. De oproep op hun site is overduidelijk: ‘Als genoeg mensen van deze groep lid worden, kunnen we een duidelijk signaal geven aan de media en de politiek dat we het gezeik beu zijn.' (...)

westhoek.jpg
Oud 3 mei 2010, 07:47   #40
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

Stijn Meuris heeft zijn antwoord op dit soort arrogantie tegenover "die domme onwetende plebs die niet weten wat goed is voor hen" al in een opiniestuk in "De Standaard" gepubliceerd. Zijn antwoord komt eigenlijk neer op "stem niet, denk zelf" en "ik wil waar voor mijn (belastings)geld":

Citaat:
De Standaard, maandag 3 mei 2010

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=6R2PIAH9

Wat denken die daar eigenlijk wel?

(...) Dit weekend kreeg ik de ene politicus na de andere aan de lijn. Ze zeggen het wat vriendelijker, maar au fond vinden ze dat ik een tendentieuze en zeurderige visie etaleer, een gevaarlijk voorbeeld van anti-politiek, van negativisme en van doemdenkerij. Ik zie het te rechts. Of te links. Ik kan ze geruststellen: tot voor kort zou ik hetzelfde gezegd hebben. Dat het onfatsoenlijk was zo te denken over de Belgische federale politiek. Dat is veranderd. Ik ben inmiddels overtuigd van de totale lethargie en van de stuitende onkunde. Toon me het tegendeel en ik ga misschien overstag.(...)

(...) Wat het allemaal nog erger maakt: deze keer zijn het niet the usual suspects die de politiek de rug toekeren. Niet de professioneel verzuurden, de anti's, de contra's of de drop-outs. Deze keer gaat het ook niet meer over de fans van extreemrechts of -links, die au fond nooit hebben gewogen op de politieke werkelijkheid. Deze keer roert zich een segment van de bevolking dat je nog het best kunt omschrijven als de positief-actieven. Mensen die werken, hun belastingen en hun verkeersboetes betalen, maar die ook deftig geïnformeerd zijn en over een uitgebreid sociaal netwerk beschikken. Mensen die - geloof het of niet, dames en heren politici - altijd oprecht geloofd hebben in de democratie en in de politiek. Ook toen het met extreemrechts de verkeerde kant uitging. Je kunt ze onmogelijk als verzuurd en anti-alles bestempelen. Je zou wel kunnen stellen dat ze het bnp nog een beetje rechthouden. De brede achterban, kortom. (...)

(...) Minstens één opmerking die dezer dagen te horen viel: als je het toch allemaal zo goed weet, Meuris, waarom werp je jezelf dan niet in de arena? Wel, omdat het mijn beroep niet is. Het is jullie beroep, jullie hebben voor de politiek gekozen. Doe dan ook aan politiek en niet aan kontengedraai. En als het besef komt dat je het gewoon niet kunt, aan efficiënte politiek doen, sta dan recht en geef ootmoedig toe: 'Sorry, ik kan het niet. Ik zoek iets anders.'

En je zult het altijd zien: bepaalde partijen vinden het blijkbaar prikkelend om de potentiële niet-stemmers te rekruteren en voor de kar te spannen. 'Hoera, een frisse afwijkende mening. Die wij eigenlijk delen. Maar degenen die niet willen gaan stemmen zouden dat uitgerekend deze keer wél moeten doen! Het is belangrijker dan ooit.'

We moeten dus wél gaan stemmen - maar bij voorkeur op hen. Want zij zijn goed en de anderen zijn slecht. Helaas. Het is een diep tragische vaststelling, maar het hele spectrum, de totale kleurenbalk aan partijen gaat hier in de fout. Machtspartijen evenzeer als oppositie. Dat niet beseffen getuigt van een grotesk soort eigenwaan.

Wij, de overtuigde kiezers, hebben de politici herhaaldelijk een opdracht en een marsrichting gegeven. Wij willen gerust bijdragen, participeren, betalen en engagement vertonen. Maar we zijn ook klanten van de politiek en van het beleid. En de klant is teleurgesteld en boos. De klant gaat even niet meer shoppen. Weg met het stuitend amateurisme, het is tijd voor een algemene reset. En daarna? Regeren godverdomme, alsof uw leven ervan afhangt.(...)

westhoek.jpg
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be