Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2010, 08:38   #21
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Kan u ook eens géén afgezaagde, one-liners uit Amerikaanse popcultuur gebruiken? Uw platgetreden en voorspelbaar pubergedrag begint afgezaagd te worden.
Glad u liked it.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 08:58   #22
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Allemaal goed en wel.
Daarna kunnen we dat eens allemaal mooi in kaart brengen, en dan een nieuwe realistische verdeelsleutel voor de financiering van levenschouwingen en godsdiensten uitwerken.

Wie kan daar nu tegen zijn??
Je mag niet vergeten dat de katholieke kerk enorme kosten heeft aan haar infrastructuur, die in veel gevallen historisch zeer waardevol is. Is het trouwens niet normaal en noodzakelijk dat de overheid de godsdienst die hier 1500 jaar bestaat iets meer ondersteund dan anderen?
Ik kan er ook mee leven dat de islam beter gefinancierd wordt in landen die van oudsher moslimlanden zijn dan bv het christendom.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 09:10   #23
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Je mag niet vergeten dat de katholieke kerk enorme kosten heeft aan haar infrastructuur, die in veel gevallen historisch zeer waardevol is. Is het trouwens niet normaal en noodzakelijk dat de overheid de godsdienst die hier 1500 jaar bestaat iets meer ondersteund dan anderen?
Ik kan er ook mee leven dat de islam beter gefinancierd wordt in landen die van oudsher moslimlanden zijn dan bv het christendom.
Over de kosten van die infrastructuur kan natuurlijk gepraat worden, ik ben geen voorstander om dat deel van onze geschiedenis met de sloophamer neer te halen.
Alleen lijkt het openhouden van alle kerken, het betalen van al die priesters die al jaren voor 10 man en een paardenkop staan te prevelen mij geldverspilling en discriminerend tegenover andersgelovigen.

De bescherming van hogerhand, van het gerecht, ten opzichte van de Kerk, begint me ook meer en meer te storen.

Als ik morgen op het nieuws met 300 pedofiliedossiers sta te zwaaien, zal het niet lang duren voor het gerecht aan mijn voordeur staat, en heel mijn kot binnenste buiten wordt gehaald...
Een Devilliers kan dat zomaar ... zonder gevolgen, onderzoek,...

Vindt u dat normaal?
Ik niet.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 5 mei 2010 om 09:11.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 17:36   #24
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Zoals?
http://ilga.org/

of

http://www.gaybelgium.be/index_nl.shtml

Deze laatste was waarschijnlijk de startpagina van de homo Vangheluwe.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 17:45   #25
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht
Ik ga naar mijn parochiekerk om mijn zondagsplicht te vervullen. Qua architectuur is mijn parochiekerk zogoed als onaangetast door de tweede beeldenstorm, maar ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen over de liturgie. Veel liever zou ik 's zondags naar een Tridentijnse mis gaan. Ach, dat is nadeel aan wonen in een landelijk dorp.
Dat beeld ken ik maar al te goed. Hier is er zelfs maar één "viering" om de twee weken meer. Vanzelfsprekend een stille "viering" daar al lang geen koor, organist of zelfs koster meer voorhanden. Rare micro-geluiden, afgelezen en monotone teksten van briefjes (in het dorp intussen al "de briefjesmis" geheten, een synoniem voor te mijden als de pest), de meest slordige consecratie - het hele onding duurt zo'n 20 minuten en de "pastoor" rent dan snel naar buiten om in een ander dorp het nog eens te gaan doen voor 15-20 man. Dat is het triestige resultaat van de "modernisering".

Met de Hoogdagen moét ik daarom wel reizen naar de plaatsen waar er nog een échte (Tridentijnse) Mis plaats vindt. Met de gewone dagen ga ik soms naar een plaats, minder veraf, waar men wel Novus Ordo celebreert maar nog draaglijk. Daar zit de kerk al véél voller natuurlijk, en in de kerken waar de Latijnse Mis nog opgedragen wordt - daar is het werkelijk een genot om te praktiseren. En te denken dat we dit vroeger hadden tot in de kleinste parochiekerken! Processies, Lof, Biecht, huisbezoeken, Vespers, Zegening, Zuivering, huiswijding ... Allemaal door échte priesters, met soutane en kruisbeeld, niet van die nep-pastoorkes �* la Pieter Delanoy.

Oud 5 mei 2010, 17:47   #26
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het hele financieringsbedrijf is een erfenis uit de Napoleontische tijd. De invallende Franse leger plunderden en vernietigden niet alleen talloze kerken en kloosters maar confisqueerden ook alle (!) landerijen van de Kerk waar ze haar hele werking mee financierde. Met het concordaat van 1801 werd dan een overeenkomst gesloten: de Kerk kreeg de afgenomen landerijen niet terug maar kreeg in ruil staatsgelden.

Oud 5 mei 2010, 18:07   #27
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Het probleem is dat er weinig Tridentijnse missen zijn. 1 keer per maand in Antwerpen, 1 keer per maand in Brugge, 1 keer per maand in Brussel, ... Dat is gewoon belachelijk. Iedere deftige stad zou een kerk moeten hebben waar men de Tridentijnse ritus viert. Een stad zoals Kortrijk bv heeft 12 kerken, maar geen enkele viert de tridentijnse. Brugge, 1 keer per maand, daar zullen er nog meer kerken zijn, enz.
Inderdaad - dat is een restant van de jarenlange onderdrukking door de Belgische bisschoppen die resoluut tégen de Latijnse Mis zijn. De H. Mis in Brugge (H. Hartbasiliek) is de meest recente - de smerige Vangheluwe was de laatste om ze weer toe te laten en hij legde draconische maatregelen op zodat ze zo weinig mogelijk opgedragen kon worden. Het bisdom Brugge is door en door verziekt - je hebt groot gelijk het geval Kortrijk aan te halen. Het is gewoon absurd.

Nog zo iets absurd: het geval bisdom Antwerpen. Een Oostenrijkse priestercongregatie die alles nog deftig doet (soutane en Latijnse Mis) deed een aanvraag om er actief te mogen worden. Mgr. Bonny keurde ze af! Hoeveel kerken staan er niet leeg? En dan nog haalt een grijze muis �* la Bonny het in zijn dom hoofd om vast te houden aan de aftakeling. Onbegrijpelijk.

Antwerpen-stad is wel goed bediend door FSSPX moet ik zeggen: de Tridentijnse door E.H. Van de Kerchove (FSSP), een initiatief van Mgr. De Maere, heeft veel "competitie" door de Hemelstraat. Daar heeft FSSPX (E.H. Verlinden) sinds jaren een kloosterkerk die elke dag (gelezen Mis) en zondag (Hoogmis met alles er op en eraan) bediend wordt. Daar kunnen we echt niet klagen:

Citaat:
Het is triestig dat wij als Katholiek zelf moeten utizoeken wat Katholiek zijn betekent, een deel van de liberale herders zit liever aan zijn schapen dan de schapen de juiste richting in te sturen.
Amen! Dit getuigt van een groot doorzicht in de praktijken van de wansmakelijke "moderne kerk". Ze misleiden en bedriegen de eigen schapen en denken er nog een goede zaak mee te doen ook.

Citaat:
Om de Tridentijnse ritus te willen, moeten we eerst met genoeg zijn en daarna een brief sturen naar de bisschop die meestal een linkie winkie is en die dat zal weigeren. Hopelijk komt er nu een betere tijd, met betere herders.

En zal Katholiek zijn weer Katholiek zijn.
Voor ik internet had, zag ik de zaken nogal donker. Ik zat daar in mijn lokale parochiekerk en zag elk jaar het aantal belijders slinken, sinds de jaren ' 70 kwamen er ook geen meer bij. De "pastoors" (de laffe verraders) moderniseerden er op los en de catechisten waren linkse ratten die de kinderen met gauchistische onzin opscheepten. Vooral de jaarlijkse Eerste Communies werden me te pijnlijk: ik ga daar niet meer naartoe. Maar nu ik internet heb en de dingen kan zien zoals ze zijn en niet ben aangewezen op de trechtervisie van mijn eigen parochiekerk ben ik eigenlijk erg hoopvol. Zie maar naar dit eigenste forum, een nest van gemoderniseerde, linkse nietsnutten die buiten wat slecht Nederlands schrijven niets kunnen; hoeveel goede zielen zijn hier niet? Ik zie Albrecht, Inno, Marie van de koster, Bertie, Jan van den Berghe en nog anderen ook die goed en sterk zijn in hun geloof. En onder de jongeren ook, zie maar naar Herr Oberst, toch een van de meest scherpzinnige onder de jeugd hier, die en goed en trouw Katholiek is, helemaal trouw aan God en Vaderland. Ook de enorme bloei van de Tridentijnse Ritus de laatste jaren, de talrijke roepingen daar, het wereldwijde stijgen van het aantal Katholieken - dat zijn allemaal goede tekens. Maar we hebben echt nood een goed, getrouwe mannen en vrouwen die in de parochie aktief zijn. Helaas zijn 90% van alle Vlaamse parochies in linkse handen die (ik kan het weten) hun verouderde handen niet van het stuur willen laten, het zeker niet overlaten aan de jongere generatie, en hun mislukt kerkbeleid nog liefst helemaal de dieperik in laten rijden dan toe te geven dat ze al 40 jaar compleet naast de kwestie zijn.

Oud 5 mei 2010, 18:16   #28
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat beeld ken ik maar al te goed. Hier is er zelfs maar één "viering" om de twee weken meer. Vanzelfsprekend een stille "viering" daar al lang geen koor, organist of zelfs koster meer voorhanden. Rare micro-geluiden, afgelezen en monotone teksten van briefjes (in het dorp intussen al "de briefjesmis" geheten, een synoniem voor te mijden als de pest), de meest slordige consecratie - het hele onding duurt zo'n 20 minuten en de "pastoor" rent dan snel naar buiten om in een ander dorp het nog eens te gaan doen voor 15-20 man. Dat is het triestige resultaat van de "modernisering".

Met de Hoogdagen moét ik daarom wel reizen naar de plaatsen waar er nog een échte (Tridentijnse) Mis plaats vindt. Met de gewone dagen ga ik soms naar een plaats, minder veraf, waar men wel Novus Ordo celebreert maar nog draaglijk. Daar zit de kerk al véél voller natuurlijk, en in de kerken waar de Latijnse Mis nog opgedragen wordt - daar is het werkelijk een genot om te praktiseren. En te denken dat we dit vroeger hadden tot in de kleinste parochiekerken! Processies, Lof, Biecht, huisbezoeken, Vespers, Zegening, Zuivering, huiswijding ... Allemaal door échte priesters, met soutane en kruisbeeld, niet van die nep-pastoorkes �* la Pieter Delanoy.
Zo erg is het niet gesteld met onze parochie. Wij hebben een organist of twee en een koster. De mis is nog redelijk eerbiedig, en de pastoor bedoelt het goed.

Ik erger me vooral aan het gebruik (of net in onbruik) van liturgische gewaden. De sacristie steekt bomvol oude, mooie gewaden. Vele Romeinse kazuifels versierd met brokaatgoud. Maar mijn pastoor doet vaak enkel een modern stolaatje aan. Tijdens hoogfeesten verkiest hij een "glinsterende" kazuifel boven een rijkelijk versierde romaanse kazuifel. En als hij zijn (gotische) kazuifel draagt, draagt hij ook zijn stola over de kazuifel, wat niet kan.

Mijn problemen liggen niet zo zeer bij de Novus Ordo mis zelf. Deze mis is natuurlijk nog steeds te protestants, maar ik beschouw ze als geldig. Het probleem ligt vooral bij de uitvoering. De mis zou perfect kunnen met de juiste liturgische gewaden, knielen, degelijke liedjes, etc.

Piter Delanoy is echt een schande voor de Kerk. Maakte hij ook geen deel uit van een protestactie tegen Mgr. Léonard?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 18:26   #29
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Ik heb al smakelijk gelachen met deze draad. Nooit gedacht dat ik zoiets archaïsch en seniel van zo dichtbij zou kunnen meemaken.

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 5 mei 2010 om 18:29.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 18:34   #30
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ik heb al smakelijk gelachen met deze draad. Nooit gedacht dat ik zoiets archaïsch en seniel van zo dichtbij zou kunnen meemaken.
Ik heb dat eigenlijk minder. Hoe gelovigen willen geloven moeten ze vooral zelf weten. Kazuivels, Tridentijnse missen, voor mijn part met een wortel in hun gat, mij allemaal om het even. Alleen vind ik niet dat ik en de 90% andere Belgen die nooit een voet in een kerk zetten die hobby moeten bekostigen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 18:39   #31
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor ik internet had, zag ik de zaken nogal donker. Ik zat daar in mijn lokale parochiekerk en zag elk jaar het aantal belijders slinken, sinds de jaren ' 70 kwamen er ook geen meer bij. De "pastoors" (de laffe verraders) moderniseerden er op los en de catechisten waren linkse ratten die de kinderen met gauchistische onzin opscheepten. Vooral de jaarlijkse Eerste Communies werden me te pijnlijk: ik ga daar niet meer naartoe. Maar nu ik internet heb en de dingen kan zien zoals ze zijn en niet ben aangewezen op de trechtervisie van mijn eigen parochiekerk ben ik eigenlijk erg hoopvol. Zie maar naar dit eigenste forum, een nest van gemoderniseerde, linkse nietsnutten die buiten wat slecht Nederlands schrijven niets kunnen; hoeveel goede zielen zijn hier niet? Ik zie Albrecht, Inno, Marie van de koster, Bertie, Jan van den Berghe en nog anderen ook die goed en sterk zijn in hun geloof. En onder de jongeren ook, zie maar naar Herr Oberst, toch een van de meest scherpzinnige onder de jeugd hier, die en goed en trouw Katholiek is, helemaal trouw aan God en Vaderland. Ook de enorme bloei van de Tridentijnse Ritus de laatste jaren, de talrijke roepingen daar, het wereldwijde stijgen van het aantal Katholieken - dat zijn allemaal goede tekens. Maar we hebben echt nood een goed, getrouwe mannen en vrouwen die in de parochie aktief zijn. Helaas zijn 90% van alle Vlaamse parochies in linkse handen die (ik kan het weten) hun verouderde handen niet van het stuur willen laten, het zeker niet overlaten aan de jongere generatie, en hun mislukt kerkbeleid nog liefst helemaal de dieperik in laten rijden dan toe te geven dat ze al 40 jaar compleet naast de kwestie zijn.
Ik hoor ook bij de jeugd, hoewel ik mij niet profileer als jeugdige. Doet je waarschijnlijk alle credibiliteit verliezen op een forum als dit. Ik schaam me er eigenlijk ook voor dat ik hoor bij zo'n generatie van pubers die enkel denkt aan seks en bier. Ik voel mij zelfs geroepen tot het priesterschap, maar het Leuvense seminarie schrikt mij af. Maar enkel in dat seminarie kan ik iets betekenen voor de Vlaamse Kerk. Anders ben ik gebonden aan een buitenlands bisdom, of aan een orde (FSSP, ICRSP, ...) die in Vlaanderen niet actief mag zijn. Waarlijk zeg ik u, mocht ik Fransman zijn, dan zou ik op m'n achttiende direct aan de deur kloppen van het seminarie van het FSSP of het ICRSP. Ook voor mij heeft het internet mijn geloof ten goede gekomen. De vormselcatechese die ik als kind kreeg had weinig met het Katholieke geloof te maken. Ik heb het merendeel van mijn kennis over het geloof vergaard op het internet. En ik heb nu ook een Mechelse Catechismus liggen, iets dat perfect zou passen in deftige vormselcatechese.

De herkerstening van België moet van bovenaf beginnen. De volgende generatie bisschoppen zouden conservatieve, roomsgetrouwe bisschoppen zoals Mgr. Léonard moeten zijn. Zij moeten het goede voorbeeld geven.
Oud 5 mei 2010, 18:54   #32
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Als onafhankelijke Katholiek ben ik van mening dat we geen belastinggeld moeten gebruiken aan atheïstische verenigingen.
Wel, jouw mening telt ook. Het hangt er dus vanaf hoeveel mensen katholiek zijn en hoeveel vrijzinnig om te bepalen wie wat krijgt.

Feit: de katholieken krijgen het overgrote deel van de koek, terwijl de kerken steeds leger worden. Niet eerlijk. Zonder meer.
Oud 5 mei 2010, 18:55   #33
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik mij laten ontdopen voor iets dat irrelevant is? Ik zie het doopsel niet eens als een handeling van betekenis. Ontdopen is dus zinloos.
2
Oud 5 mei 2010, 19:10   #34
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
De herkerstening van België moet van bovenaf beginnen.
"Herkerstening" ??? Man, jij bent gevaarlijk!

Kijk, ik vind dat jij mag geloven wat je wil. Als jij je beter voelt bij het Katholieke geloof, wel ga ervoor. Ik respecteer jouw keuze, je bent mijn gelijke als mens, de rest is jouw eigen zaak.

Op de dag dat je het in je hoofd haalt mensen te gaan bekeren (om welke reden dan ook) dan heb je mij tegen. Ik wil van jou hetzelfde respect als wat ik jou geef.

Lukt dat niet? Denk je dat jouw ideetje voor iedereen moet gelden? Verwacht dan geen genade of vergiffenis van deze kant. Herlees misschien Ezechiel 25:17, jou wellicht welbekend.

Laatst gewijzigd door Goldband : 5 mei 2010 om 19:11.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 19:15   #35
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Tja, voor de bekrompen bobo's van links is iedereen die vandaag nog een écht gedachtengoed heeft "seniel". Helaas is achterlijk links ten dode opgeschreven, de voortrukkende islamisering heeft vrij spel wanneer karakterloos links de zaak met veel bravoure uitverkoopt.

Oud 5 mei 2010, 19:20   #36
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht

Kijk, ik vind dat jij mag geloven wat je wil. Als jij je beter voelt bij het Katholieke geloof, wel ga ervoor. Ik respecteer jouw keuze, je bent mijn gelijke als mens, de rest is jouw eigen zaak.

Op de dag dat je het in je hoofd haalt mensen te gaan bekeren (om welke reden dan ook) dan heb je mij tegen. Ik wil van jou hetzelfde respect als wat ik jou geef.

Lukt dat niet? Denk je dat jouw ideetje voor iedereen moet gelden? Verwacht dan geen genade of vergiffenis van deze kant. Herlees misschien Ezechiel 25:17, jou wellicht welbekend.
Hij heeft nochtans overschot van gelijk. Uw zogezegd moderne maatschappij is een ramp, een mislukking. We leven in het puin van wat eens een bloeiende, gezonde samenleving was. Sinds het afbreken door de atheïstische, seksueel bevrijde 68'igers is het stijl bergaf gegaan. De verdwaalde en ontspoorde "moderne mens" kruipt dan ook naar tal van sektes. Het gat geslagen door de massale afval van het geloof heeft alleen maar meer mensen naar bijgeloof (healing stones, yoga, meditatie) of sekte (scientology, protestanten, hare krishna) gedreven. De islam heeft ook vrij spel gekregen en is een een echte boom bezig in de grootsteden. Uw slappe, verdedigingsloze samenleving valt dus snel ten prooi aan derde machten. Een grondige herkerstening is meer dan ooit nodig om terug een echt land te gaan worden.

Oud 5 mei 2010, 19:22   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door svenforum Bekijk bericht
http://www.deredactie.be/permalink/1.772692
Een hertelling van het aantal gelovigen zou de gelden voor confessionele en niet-confessionele verenigingen eerlijker verdelen. De katholieke kerk houdt dit nog steeds tegen, zelfs het kleinste kind weet waarom.
Maar hoe moet je zo'n hertelling organiseren?

Verder zou de kerk bij het ontdopen iets meer mogen doen dan een eenvoudige kanttekening. Schrappen verdomme!
Zo werkt 't niet:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=138275
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 19:24   #38
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Je kan jezelf enkel ontdopen door een kind aan te randen.
Dilemma.
Ook d�*t werkt niet: Vangheluwe blijft niet alleen gedoopt maar blijft ook priester en bisschop. Hij oefent enkel de functie niet meer uit: emeritaat.
Oud 5 mei 2010, 19:26   #39
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht

Mensen bekeren is niet hetzelfde als ideetjes voor iedereen laten gelden. Een bekering gebeurt uit vrije wil.

Nu wil je jouw standpunt (Bekeren is verkeerd) ook voor mij laten gelden. Is dat niet wat hypocriet?
Oud 5 mei 2010, 19:41   #40
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, voor de bekrompen bobo's van links is iedereen die vandaag nog een écht gedachtengoed heeft "seniel". Helaas is achterlijk links ten dode opgeschreven, de voortrukkende islamisering heeft vrij spel wanneer karakterloos links de zaak met veel bravoure uitverkoopt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
De volgende generatie bisschoppen zouden conservatieve, roomsgetrouwe bisschoppen zoals Mgr. Léonard moeten zijn. Zij moeten het goede voorbeeld geven.
Misbruik van minderjarigen toedekken hoort dat bij de "conservatieve "waarden"?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...dPlaintePretre

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ruik-toe.dhtml
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be