![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: De 500 rijkste mensen bezitten meer dan 416 miljoen medemensen. Ik vind dit: | |||
A. onrechtvaardig, en er moeten middelen zijn om meer gelijkheid te krijgen. |
![]() ![]() ![]() |
20 | 36,36% |
B. onrechtvaardig, maar ik vind/denk niet dat er iets tegen gedaan kan worden. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,64% |
C. onrechtvaardig, maar ik vind/denk niet dat er iets tegen gedaan moet worden. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
D. rechtvaardig, maar er moeten middelen zijn om meer gelijkheid te krijgen. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,27% |
E. rechtvaardigheid, en ik vind/denk dat er niets tegen gedaan kan worden. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,82% |
F. rechtvaardig, en ik vind/denk dat er niets tegen gedaan moet worden. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,09% |
G. noch on- of rechtvaardig, maar er moet iets aan gedaan worden. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 20,00% |
H. noch on- of rechtvaardig, maar er moet niets aan gedaan worden. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 20,00% |
I. niet iets waar ik een mening over heb. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,82% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() De dag van vandaag hoor je niet anders dan dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar rijkdom/armoede en een algemeen gehanteerde leuze is dikwijls dat ze maar hogere opleidingen moeten volgen. Ik vind dat tamelijk cru eerlijk gezegd. Eigenlijk zouden mensen gewoon moeten kunnen kiezen om geen hogere opleidingen te volgen of vier talen te leren maar toch aan aanvaardbaar werk te geraken. Als men echter eens bekijkt hoeveel arbeidsplaatsen minder er jaar na jaar zijn ...
Ik hoorde vorige week ergens op televisie zeggen dat er momenteel een verhouding bestaat van 70 procent bedienden tov 30 procent arbeiders. Veertig jaren terug was dat nog omgekeerd. Dat wil dan wel zeggen veronderstel ik dat er gewoon veel minder arbeid IS de dag van vandaag (alles gaat steeds meer vanzelf). Gelukkig dat men dat op deze manier heeft kunnen opvangen want stel je eens voor dat er geen meer bedienden zouden gekomen zijn ... dan was het armoede troef over heel de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat de "Amerikan Dream" geen mythe is bewijst dit verhaal. En vergeet de huidige president niet...
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
En toch gaat het ons beter dan ooit tevoren. Waarom? Omdat het juist een teken van welvaart is dat dingen die vroeger veel harde arbeid vergden nu inderdaad grotendeels gemechaniseerd zijn. Daardoor zijn we rijker geworden. Met de vrijgekomen arbeid worden dan nieuwe diensten en producten geproduceerd. De meeste mensen hebben tegenwoordig een job die een eeuw geleden niet eens bestond. Ooit was in de hele wereld armoe troef. Het is juist door de industrialisatie en de mechanisatie (die op een ongekende schaal jobs vernietigd heeft) dat we niet meer in armoede leven. Wees niet dus bang voor vooruitgang.
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 5 mei 2010 om 12:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Obama? Denk je dat die uit een achterbuurt van Nairobi komt?
Nee, integendeel, van een hoge ambtenaar en een doctoranda in dienst van verscheidene internationale organisaties.
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Als je in de VS je middelbare school afrondt, en er voor zorgt niet voor je 21ste een kind te krijgen dan heb je 99% kans nooit in je leven arm te zijn.
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de VS kan je door slim ondernemen, hard werken, jezelf nuttig maken, erg ver komen. Dat wordt daar als normaal gezien, ongeacht je afkomst. Je moet maar eens proberen binnen te geraken in bepaalde milieus zoals de chirurgen, magistraten, etc...zonder achtergrond in die omgeving (als bvb arbeiderszoon of dochter). Daarom alleen al vind ik Belgie een hoogst asociaal land: hou de bevolking rustig door middel van uitkeringen en hou een klassenssysteem in stand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Met startsalarissen van 100k dollar per jaar en meer vind ik dat niet zo gek. Ik ken er die MIT hebben gedaan, en direct zulk bedrag vingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet wel dat je een bèta bent, maar dat betekent nu ook weer niet dat we alle andere vakgebieden maar overboord moeten gooien. Ik pas vrolijk voor een wereld met alleen nog informatici, natuurwetenschappers en advocaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Want het is net de ambtenarij en de kabinetten waar deze lui aan de slag gaan. De echte toegevoegde waarde aan de maatschappij, de motor van de economie, wordt niet gerund door humane wetenschappers. Daar zorgen de ingenieurs, wetenschappers en IT'ers voor. Door het werk van de laatste groep kunnen de eerste onderhouden worden. Uiteindelijk zijn het de bedrijven die welvaart scheppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Vrij goedkoop is toch relatief. Ik ben zelf een tijdlang verbonden geweest aan een staatsuniversiteit in de VS. Prijs voor twee semesters (ik zal alleen tuition, fees en boeken nemen): +- $10,000, waarvan $5,800 tuition (het dubbele als je niet in de staat woont). Dat is dan voor je eerste jaar als undergrad. In de VS hebben zulke universiteiten de naam goedkoop te zijn. Als je dat vergelijkt met het hoger onderwijs in België is dat toch een heel verschil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Banneling
|
![]() Dat is waar. Sorry.
Maar mijn punt is dat als je kijkt hoeveel jongeren voor dingen zoals pol en soc, communicatiewetenschappen etc...kiezen, en hoe weinig voor ingenieur of wetenschappen, dan zet je dat toch aan het denken. Onze welvaart is gebaseerd op kennis en het omzetten van die kennis in competetieve producten en diensten. Vandaag nog gesproken met een bedrijfsleider die het erg vindt dat jongeren hier geen interesse hebben in techniek. Bekwaam werkvolk vinden is nog steeds een issue, zelfs in volle crisis. Citaat:
Citaat:
Al de rest is een beetje ondersteunend. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een deel(tje) van zijn geld stopt hij in een fonds dat bedoeld is voor goede doelen; misschien zelfs om mensen uit de armoede te helpen. Ik heb zo'n vermoeden dat dit efficiënter kan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Burgemeester
|
![]() G. noch on- of rechtvaardig, maar er moet iets aan gedaan worden.
Citaat:
Indien u mij niet gelooft: http://www.economicmobility.org/asse...m%20Report.pdf http://cep.lse.ac.uk/about/news/Inte...alMobility.pdf Natuurlijk is het altijd belangrijk om in gedachten te houden dat een correlatie niet hetzelfde is als een causaal verband, maar toch. Ik zou graag eens een studie zien die aantoont dat (intergenerationele) sociale mobiliteit in de VS hoger is dan in Europa. Verder blijkt uit veel studies dat vooral in de Noord-Europese landen de sociale mobiliteit hoog is. Dat zijn landen met een uitgebreide sociale zekerheid. Een belangrijk verschil met West- en Zuid-Europese landen is wel dat die sociale zekerheid gebaseerd is op flexibiliteit en activering. Sociale bescherming wordt daar veel meer aanzien als de mogelijkheid om snel een nieuwe job te vinden door opleiding enz. Dit in tegenstelling tot landen als België waar sociale zekerheid eerder gezien wordt als uitgebreide ontslagvergoedingen, hoge werkloosheidsuitkeringen etc. Actief vs passief beleid dus. In Noord-Europa is het niet abnormaal dat opzegtermijnen eerder kort zijn, omdat dit werkgevers ook aanzet om sneller iemand in dienst te nemen. In België ziet men dit als afbraak van de rechten van de werknemers. Lange opzegtermijnen zijn een goede zaak voor mensen die een job hebben, maar een slechte zaak voor mensen die een job zoeken, en op lange termijn schadelijk voor de arbeidsmarkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Lees op: http://www.educationplanner.org/educ...d_Scholarships Programs award funds to students for a variety of reasons. You could get a scholarship based on: * Your particular major x * Athletic ability * Scholastic ability x * Religious affiliation * Race * Social activities Ik heb kruisjes gezet bij de argumenten die ik in dat geval van belang vind, samen met het inkomen van het gezin uiteraard. Tuition waivers is nog een heel ander verhaal. Nemen we het voorbeeld van Kentucky. Daar komen de volgende groepen in aanmerking voor zo'n waiver: Waiver of tuition for dependents, widow, or widower of members of the Armed Forces or of members of the National Guard killed while in service or having died as a result of a service-connected disability Waiver of tuition for spouse or child of deceased veteran of war. Waiver of tuition for disabled child of a veteran. Waiver of tuition for spouse or child of a member of National Guard, war veteran, prisoner of war permanently disabled while in service, or member of the Armed Services missing in action. Waiver of tuition for survivor of police officer, firefighter, volunteer firefighter, or state employee killed in the line of duty. Waiver of tuition for spouse or child of police officer, firefighter, volunteer firefighter, or state employee permanently and totally disabled in the line of duty. In recognition of valuable service to the preparation of teachers and the need for all teachers to have continual professional growth, a supervising teacher or a resource teacher for teacher interns may, with prior approval of the course-offering institution, take a maximum of six (6) credit hours per term at any public postsecondary institution and pay no tuition. The postsecondary institution shall waive the tuition up to a maximum of six (6) credit hours. Waiver of all or a portion of tuition for Kentucky foster and adopted children affiliated with the Cabinet for Families and Children (CFC) or the Department for Juvenile Justice (DJJ). Het komt er toch nog steeds op neer dat het gemiddelde middenklassegezin zich diep in de schulden moet steken om hun kind(eren) te laten studeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Parlementslid
|
![]() Ik vind dat in de binnenlandse context het begrip 'generatierijkdom' te weinig naar voor komt.
Hier in België zijn er redelijke kansen om via hard werken aan een fijne job te geraken. Maar dan begint het pas. Als je geen duw in de rug krijgt (bv. renteloze lening, bouwgrondje, erfenis) dan wordt het toch nog knokken. Zeker voor de hoger opgeleide tweeverdiener die nauwelijks beroep kan doen op sociale maatregelen om te wonen en te leven. Ja, ik ben in dat geval. En neen, ik zal mijn pijlen niet richten op die paar ongeschoolde marginalen die in een sociale woning hun gezin verkloten (karikatuur natuurlijk). Eerder vind ik dat de fortuinlijke jongeling die één en ander meekrijgt van thuis en familie in zijn pollekes mag wrijven en niet te hoog van de toren blazen. Want laat die mensen nu steeds weer de eersten zijn die vinden dat ze 'door hard werken' bereikt hebben wat ze wilden bereiken. ![]()