Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2010, 17:05   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
grootste probleem is mi dat de overgrote meerderheid van LK rechtstreeks vanuit onderwijs en univ ... waar ze die ict achterstand tov het bedrijfsleven opliepen ... doorstromen naar het onderwijs ... waar ze die achterstand nog eens gaan versterken

mocht het haalbaar zijn, het zou volgens mij interessant zijn onderwijsmensen pas te recruteren nadat ze laat ons zeggen minimum 3 of 5 jaar in t bedrijfleven (lees het echte leven) hebben gestaan ... iemand die zijn hele leven binnen de schoolmuren doorbracht die heeft volgens mij belangrijke ervaringen gemist.

niks persoonlijks hoor, maar volgens mij zou t een meerwaarde zijn.
Goed ja. Maar, leerkrachten hebben toch een zee aan vrije tijd. Wordt dan niet verwacht iemand van niveau 1 (of A) met een overschot aan vakantie zichzelf wat bijschoolt ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 18:15   #22
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Goed ja. Maar, leerkrachten hebben toch een zee aan vrije tijd. Wordt dan niet verwacht iemand van niveau 1 (of A) met een overschot aan vakantie zichzelf wat bijschoolt ?
Ik ga nog eens een poging wagen: waarom moet een leerkracht per sé vlotjes met PC's en software kunnen werken, is een basiskennis niet voldoende ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 18:23   #23
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawadde mijn voet. En gij gelooft dat.

Leerkrachten bereiden hun lessen effectief voor, weet u dat?
En dat betekent iedere keer weer een spreekbeurt van 50 minuten leren.

Goed, de ouderen hebben iets meer ervaring en kunnen het al wat beter uit het hoofd. Maar dat duurt wel een aantal jaar eer je er echt weg mee bent.

Je bent, vanaf dat je thuiskomt, al goed tot 8 uur 's avonds bezig met die voorbereiding. Als je dan nog een gezin hebt, nog langer.

Wat wel helpen kan, zijn videotjes.

Wiskunde bijvoorbeeld.
Stel nu, het 6de middelbaar. Het jaar waarin de meeste leerlingen klassiek integralen te zien krijgen.

Je neemt je scherm op terwijl je op dat scherm een programma bestuurt, dat stap voor stap de uitleg van een bepaalde probleemvorm geeft.

Het voordeel is duidelijk: leerlingen kunnen de uitleg keer op keer bekijken, desnoods met meerdere mensen tegelijk. Ze hebben geen excuus om te beweren dat ze de uitleg niet gehad hebben.

De uitleg moet ook, natuurlijkerwijs, in duidelijk gescheiden stappen onderverdeeld zijn. Zo kan de leerlingen zeggen: "specifiek op dat punt snap ik het niet meer".

Dit in tegenstelling tot de les in de klas waar de leerkracht het 1 of 2 keer zegt, vraagt of iedereen het begrepen heeft en dan iedereen maar je knikt, want als je om extra uitleg vraagt laat je niet alleen merken dat je het niet snapte(dus ben je dom), je laat ook nog eens merken dat het je echt interesseert(dus ben je een strever).

De les in de klas mag nooit wegvallen wel te verstaan. Zulke videos moeten strikt beperkt blijven tot een hulpmiddel, en liefst enkel in de laatste jaren, gezien de toenemende complexiteit van de leerstof.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 6 mei 2010 om 18:30.
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 18:47   #24
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht

Goed, de ouderen hebben iets meer ervaring en kunnen het al wat beter uit het hoofd. Maar dat duurt wel een aantal jaar eer je er echt weg mee bent.

Je bent, vanaf dat je thuiskomt, al goed tot 8 uur 's avonds bezig met die voorbereiding. Als je dan nog een gezin hebt, nog langer.

Wat wel helpen kan, zijn videotjes.

Wiskunde bijvoorbeeld.
Stel nu, het 6de middelbaar. Het jaar waarin de meeste leerlingen klassiek integralen te zien krijgen.

Je neemt je scherm op terwijl je op dat scherm een programma bestuurt, dat stap voor stap de uitleg van een bepaalde probleemvorm geeft.

Het voordeel is duidelijk: leerlingen kunnen de uitleg keer op keer bekijken, desnoods met meerdere mensen tegelijk. Ze hebben geen excuus om te beweren dat ze de uitleg niet gehad hebben.

De uitleg moet ook, natuurlijkerwijs, in duidelijk gescheiden stappen onderverdeeld zijn. Zo kan de leerlingen zeggen: "specifiek op dat punt snap ik het niet meer".

Dit in tegenstelling tot de les in de klas waar de leerkracht het 1 of 2 keer zegt, vraagt of iedereen het begrepen heeft en dan iedereen maar je knikt, want als je om extra uitleg vraagt laat je niet alleen merken dat je het niet snapte(dus ben je dom), je laat ook nog eens merken dat het je echt interesseert(dus ben je een strever).

De les in de klas mag nooit wegvallen wel te verstaan. Zulke videos moeten strikt beperkt blijven tot een hulpmiddel, en liefst enkel in de laatste jaren, gezien de toenemende complexiteit van de leerstof.
Wake up !!! Dit is de 21ste eeuw

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronisch_schoolbord
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 18:48   #25
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik ga nog eens een poging wagen: waarom moet een leerkracht per sé vlotjes met PC's en software kunnen werken, is een basiskennis niet voldoende ?
Omdat een comuter niet meer is weg te denken in hedendaagste maatschappij?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 18:55   #26
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Moet daarom alles per se met die computer gebeuren? Kijk, het spreekt voor zich dat leerlingen tijdens de lessen informatica met pc's leren werken. Ook voor een beperkt aantal vakken (ik denk bijv. aan boekhouden of technologisch opvoeding, als dat nog bestaat) kunnen computers een meerwaarde zijn. Maar ik zie niet goed waarom computers zouden nodig zijn voor de taalvakken, geschiedenis, aardrijkskunde ...

Studenten die nu instromen aan de universiteit hebben in theorie veel meer informatie tot hun beschikking, maar ik durf gerust zeggen dat de kwaliteit van thesissen en papers er echt niet op vooruit is gegaan. Integendeel.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 18:59   #27
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Citaat:
Wake up !!! Dit is de 21ste eeuw
Je praat in slogans, en je antwoordt zeker niet op mijn vraag.

Nogmaals: waarom moeten leerkrachten bovenop een basiskennis van PC, internet, e-mail enz. een nog grotere kennis hebben van deze zaken ?
Oud 6 mei 2010, 19:00   #28
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Studenten die nu instromen aan de universiteit hebben in theorie veel meer informatie tot hun beschikking, maar ik durf gerust zeggen dat de kwaliteit van thesissen en papers er echt niet op vooruit is gegaan. Integendeel.
Internet maakt luie researchers. Snel even googlen, copy + paste en hopla, weeral 12 pagina's geschreven.
Oud 6 mei 2010, 19:04   #29
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Internet maakt luie researchers. Snel even googlen, copy + paste en hopla, weeral 12 pagina's geschreven.
Spijtig genoeg voor mijn studenten kan ik ook googlen
Oud 6 mei 2010, 19:05   #30
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkt dat er een koudwatervrees bestaat bij leerkrachten om ICT te gebruiken binnen hun lesomgeving.
Waaruit blijkt dit?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 19:10   #31
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tick Bekijk bericht
Veel leerkrachten zijn ouder. Deze zijn niet opgegroeit met ICT en kunnen er ook moeilijk mee overweg. Hoewel ze wel worden aangeleerd over programma´s als smartschool en score . Is deze uitleg vaak vrij pover gegeven voor mensen die geen grote ICT vaardigheden hebben.

Anderzijds zijn de meeste scholen ook verre van uitgerust met een degelijke ICT infrastructuur. Geen netwerk voor internet die door scholen lopen, geen computers of laptops van de school beschikbaar, als ze al een smartboard hebben is dat hoogstens 1 en die hangt dan in een wiskundelokaal waar ze die maar zelden kunnen gebruiken (maw wat ze hebben is slecht verdeeld)
Leerkrachten die dan toch ICT willen gebruiken (en dat zijn er toch redelijk wat zenne) doen dit vaak met hun eigen materiaal. Echter dit materiaal wordt niet verzekerd door de schoolverzekering.
Ik dacht dat iedere leerling in het middelbaar de eerste 4 jaar 1 uur informatica krijgt. Dat gaat toch moeilijk zonder computers
Oud 6 mei 2010, 19:13   #32
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik dacht dat iedere leerling in het middelbaar de eerste 4 jaar 1 uur informatica krijgt. Dat gaat toch moeilijk zonder computers
Leren ze daar eigenlijk nog steeds programmeren in Turbo Pascal?
Oud 6 mei 2010, 19:22   #33
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Leren ze daar eigenlijk nog steeds programmeren in Turbo Pascal?
Heb jij informatica gehad in het middelbaar?

Neen; mijn kinderen hebben er de grondbeginselen geleerd van de computer en windows; wat leren "intenetten" en dan word, excel en wat access.

Ik vind het spijtig dat er de 2 laatste jaren niets meer van informatica gegeven wordt.
Oud 6 mei 2010, 19:31   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Ik zie het nut niet van bvb ICT in een les wiskunde of fysica bijvoorbeeld. Numerieke wiskunde zien ze niet in het middelbaar, dus waarom zou men een computer nodig hebben ?

Analytisch komt met al een heel eind....en dan begrijpt men ten minste ook wat er gebeurt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 19:32   #35
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Heb jij informatica gehad in het middelbaar?
Ja, maar ik kan me niet meer precies herinneren hoe lang. Als ik eens tijd zal ik eens in mijn oude rapporten kijken, ik denk dat mijn moeder die wel heeft bijgehouden.

Pas op, dat was allemaal vrij primitief (we spreken over de periode 1992-1998), maar wij hadden het geluk dat de wiskundeleraar die voor dat vak werd ingezet zelf nogal gepassioneerd was. Thuis had ik als kind al een commodore 64 en werd ik door mijn vader aangezet om niet alleen spelletjes te spelen, maar toch wat te proberen klooien in BASIC. Op school kregen wij les over de grondbeginselen van de computer en MS-DOS. Daarna leerden wij programmeren in Turbo Pascal. Ook spreadsheets en tekstverwerkers kwamen aan bod.

Ik herinner me wel dat in de laatste jaren van mijn secundaire schoolcarrière de pc ook zijn intrede deed in de les boekhouden. Ik heb verschillende keren mijn (relatief zwakke) punten voor economie (gegeven door dezelfde leerkracht) kunnen opkrikken door die vrouw te leren werken met de computer tijdens de middagpauze.
Oud 6 mei 2010, 20:20   #36
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht

.
Een gekende eigenschap van onderwijzend personeel...hyperdramatisch reageren met gevoel voor overdrijven op aantijgingen van veel vakantie..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be