Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2010, 23:11   #21
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Maar je hebt natuurlijk wel een punt. Een probleem in België is de lage activiteitsgraad. De last om al dat wat we willen consumeren te produceren komt op de schouders van steeds minder personen te liggen. Dat moet inderdaad anders.
Met die alinea kan ik het niet eens zijn. De lage activatiegraad is slechts een cijfer. Dat cijfer weerspiegelt niet hoeveel mensen er in onze samenleving de lasten dragen en is zo laag omdat onze economie dat vereist. Als je meertalige werknemers wil, dan zul je hen moeten scholen. Daar zulke opleidingen zelden door de private sector georganiseerd worden, impliceert dat ook een langere scholing. Vandaar ook de relatief lage activatiegraad onder personen rond de 20 bvb. Programmeurs groeien niet aan de bomen.

Een andere reden waarom die activatiegraad geen juiste weerspiegeling is van de 'last' of productiviteit ligt daar erg dicht bij: in onze hedendaagse samenleving gaan werken en het hebben van een gezin nog steeds erg moeilijk samen. Tal van (vooral vrouwen) onderbreken hun loopbaan om hun kinderen te kunnen opvoeden. Andere vrouwen doen hun kinderen naar de grootouders. Dat impliceert dan wel dat die grootouders niet full-time (en zelfs niet part-time onder de kantooruren) aan het werken zijn. Die opvang en opvoeding levert in onze samenleving 'niets' op omdat de private sector noch de overheid daarvoor geldt neerlegt. (Een uitzondering is de betaalde kinderopvang.) In realiteit dragen die dingen natuurlijk wel bij aan onze samenleving.

Een derde belangrijke reden is de vergevorderde standaardisering in een private economie. In een aantal bedrijven is een werknemer een werknemer die per definitie x aantal taken kan verwerken binnen een bepaalde tijdspanne. Dat aantal taken wordt berekend op basis van de capaciteiten van een gezond, jong en flexibel iemand (indien niet dan is er een opportuniteitskost). Welnu: niet iedereen is jong, flexibel en gezond. Mensen die in een depressie zitten bvb, of die een burn-out hebben gehad. Als dat soort van 'aandoeningen' wat te lang aansleept, worden die werknemers in het huidige systeem gedumpt en vervangen door nieuwe werknemers. Een vijfenvijftigplusser met rugklachten (komt veelvuldig voor in onze samenleving) voldoet lang niet altijd aan die standaarden en wordt niet aangenomen. Als je die arbeidstaken daarentegen zou afstemmen op de capaciteiten van die werknemers (en ze dus niet x aantal jaren laat werken ongeacht de jobinhoud, ongeacht hun eigen persoonlijke of medische dossiers,...), dan kunnen die mensen probleemloos langer aan de slag.
Zelf ken ik een vrachtwagenchauffeur die tot zijn 52e (of 55e?) gewerkt heeft. Zijn job bestond voornamelijk uit internationale ritten. Lees: lange afstanden, tijdens de week en regelmatig tijdens de weekends niet thuis en dus een erg beperkt sociaal leven, een erg ongezond leven (onregelmatige werkuren, deze chauffeur leidde zoals veel van zijn collega's aan overgewicht, een verslaving aan cigaretten,... en verkeerde niet in de mogelijkheid om regelmatig te sporten). Als die job zo veeleisend is, dan ga je die chauffeurs niet aan de slag kunnen houden tot hun 65e. Als je daarentegen je oudere chauffeurs parttime tewerk kan stellen, met enkel nog binnenlandse ritten en meer regelmatige werkuren (geen nachtelijk transport bvb), dan wordt die job onmiddellijk een pak aantrekkelijker. Als die werkgever een kleinschalig transportbedrijf heeft, kan die dat simpelweg niet doen. (Nogal wat transportbedrijven in dit land zijn redelijk kleinschalig.) Het gevolg daarvan is dat zulke werknemers bijna letterlijk afgedankt worden: te oud en te duur om nog langer te werk te stellen. De werknemer zelf is (vanzelfsprekend) geen vragende partij om die internationale ritten te blijven rijden. En dus gaat hij op pensioen, met een lagere activiteitsgraad tot gevolg. Ik meen dat dat vroege pensioen een gevolg is van die jobinhoud. Ik meen dan ook dat die gepensionneerde ook nu nog mee 'de last' van de economie draagt, zij het in de vorm van overgewicht en een slechte gezondheid. Hij wordt er enkel niet voor betaald.

Kortom: de activiteitsgraad zegt erg weinig over wie er in onze samenleving 'de lasten' draagt.

Laatst gewijzigd door Andy : 12 mei 2010 om 23:26.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 23:53   #22
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Is werk dan een doel op zich? Me dunkt zou u liever tijd hebben om u te verdiepen in wat u belangrijk vindt, hetgeen uw volste recht is (ook al is dat volgens mij gebaseerd op lucht, maar dat is in dit opzicht onbelangrijk). Mensen moeten zich niet mentaal laten bedwingen, mensen moeten vrij zijn te kiezen wat ze verkiezen of waarin ze geloven.
We zouden meer tijd moeten hebben voor belangrijke zaken, althans voor wat we zelf belangrijk vinden. Het idee om een hele week hard te werken, dan 2 dagen uitblazen en terug werken lijkt mij zo onmenselijk. Hebben wij een systeem gecreeerd die ons tot slaaf maakt?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 00:58   #23
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
We zouden meer tijd moeten hebben voor belangrijke zaken, althans voor wat we zelf belangrijk vinden. Het idee om een hele week hard te werken, dan 2 dagen uitblazen en terug werken lijkt mij zo onmenselijk. Hebben wij een systeem gecreeerd die ons tot slaaf maakt?
Dat ben ik van mening. Maar dan rest de vraag of het ooit echt anders geweest is?
Oud 13 mei 2010, 00:59   #24
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

In de Romeinse tijd werkte men van 6u tot 12u, daarna was het chillen. Dus toen was het anders. In de middeleeuwen moest je je niet doodwerken. er werd misschien evenveel gewerkt, maar die druk was er niet.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 10:53   #25
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Met die alinea kan ik het niet eens zijn. De lage activatiegraad is slechts een cijfer. Dat cijfer weerspiegelt niet hoeveel mensen er in onze samenleving de lasten dragen en is zo laag omdat onze economie dat vereist.

Kortom: de activiteitsgraad zegt erg weinig over wie er in onze samenleving 'de lasten' draagt.
Juist, statistieken worden gemakkelijk misbruikt.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 10:57   #26
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Dat ben ik van mening. Maar dan rest de vraag of het ooit echt anders geweest is?
Jazeker, arbeid adelt en de adel arbeidt niet. Wij moeten wederom geboren worden en wel in een beter nest.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 20:03   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Die schulden zijn gemaakt om allerhande dingen mee te betalen waar wij als kiezer om gevraagd hebben. Dat dat nu betaalt moet worden is vanzelfsprekend. Welk alternatief zie je?
Ik kan mij niet herinneren ooit gevraagd te hebben om:

- de steenkoolmijnen veel langer dan rendabel open te houden
- het overheidsapparaat enkel te zien groeien en groeien
- alle gelukszoekers hier een uitkering te geven

Ik vind het compleet fout de schuld op de kiezer te steken. In een land als België is de impact van de kiezer op het beleid uiterst gering.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be