Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2010, 23:57   #21
mdf
Banneling

Standaard

dus ben je 2 keer langsgeweest , 2 keer kassa voor hen ;
ik heb dat ook meegemaakt
mdf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 00:03   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mdf Bekijk bericht
Dat hebben er al heel veel meegemaakt.
En nutteloze onkosten maken voor herstellingen te doen die niet nodig zijn hebben er nog veel meer al meegemaakt.
Oud 19 mei 2010, 09:21   #23

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dit heb ik gevonden;

Sinds de invoering van de regeling voertuigen (1 mei 2009) is de verticale druk van 50 kg veranderd naar 75 kg.

Als uw trekhaak enkel 25 kg totaal als verticale last mag hebben, dan zal het niet zijn toegestaan. Op het moment dat er niets is bepaald, gaat men uit van een maximum van 75 kg, voor alle genoemde voertuigen in dit artikel.
Zou dit de reden niet kunnen zijn dat er eerst en goedkeuring en vier jaar later een afkeuring was?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 19:45   #24
fritsy
Vreemdeling

Standaard einde topic

Al bij al heb ik nu de reden van afkeuring van een bevoegde instantie gekregen. Inderdaad staat in het COC ( gelijkvormigheids attest) geen waarden ingevuld voor het trekken en vertikale last. Dit betekent feitelijk dat de Ford Ka, geen fietsendrager mag hebben, sterker nog, er mag geen trekhaak gemonteerd worden.
Waarom het voertuig toch gekeurd was voor de trekhaak, uitsluitend als fietsendrager, komt door een gedoog maatregel van de keuringsdienst. Ik citeer nu en deel van schrijven van die bevoegde dienst. " Dit gedoobeleid is echter tot een einde gekomen, en er is nu een richtlijn die zulke zaken heeft uitgesloten. Verwijderen van de trekhaak is de einigste oplossing. Niet echt klantvriendelijk en nog veel minder logiszch dat ze dit ook retro-actief toepassen." einde citaat.
Dit gelezen hebbende zou het wel logisch zijn, dat alle voertuigen van deze aard, na het uitkomen van die instructie, afgekeurd worden voor het toch monteren van een trekhaak. Dit weten tenminste al.
Voor mij blijft de volgende vraag: Kan de eerste goedkeuring opeens ongedaan worden ? Maar hierop antwoordde de autokeuring nog steeds niet.
Blijf nog een zaak over, en een jurist vragen of of deze laatste maatregel/instructie wel retro-actief toegepast kan worden.
Dank iedereen voor alle reacties, relevant of niet. m.v.g Fritsy
fritsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 10:46   #25
fritsy
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dit heb ik gevonden;
--------------------------------------------------------------------------------

In de regeling voertuigen is daar het volgende over geregeld:

Artikel 5.18.7
1. Bij het vervoer van goederen aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig, of aan de achter- of voorzijde van een aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:

a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;

b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;

c. de lastdrager mag met inbegrip van de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken; artikel 5.18.14, derde lid, is niet van toepassing op op een lastdrager vervoerde fietsen;

d. indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd;

e. indien de verlichting en retroreflectoren van het voertuig door de lastdrager of de goederen worden afgeschermd, moet de lastdrager aan de achterzijde zijn voorzien van twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren en twee ambergele richtingaanwijzers, die moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig met inbegrip van de lastdrager; indien het de verlichting van een aanhangwagen betreft, moet de lastdrager zijn voorzien van twee rode retroreflectoren;

f. indien de op het voertuig aangebrachte kentekenplaat door de lastdrager of de goederen wordt afgeschermd, moet de lastdrager zijn voorzien van een kentekenplaat met het kenteken van het voertuig waarop de lastdrager is aangebracht, alsmede van achterkentekenplaatverlichting; het kenteken moet goed leesbaar zijn en de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en mag niet zijn afgeschermd;

g. indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:

1°. mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;
2°. mag de lastdrager met inbegrip van de bevestigingsdelen onder normale gebruiksomstandigheden het wegdek niet kunnen raken;

3°. mogen bevestigingsdelen, die na het gedeeltelijk verwijderen van de lastdrager op de trekhaak achterblijven, de bewegingsvrijheid van een aangekoppelde aanhangwagen niet beperken;

h. indien de lastdrager is bevestigd op de voorzijde van de aanhangwagen:

1°. mag de door de fabrikant van de aanhangwagen vastgestelde maximumlast onder de koppeling niet worden overschreden; indien dit gegeven niet bekend is, mag de maximumlast onder de koppeling niet meer dan 75 kg bedragen;

2°. mag de lastdrager met inbegrip van de lading op de trekdriehoek of trekboom de bewegingsvrijheid van de aanhangwagen niet beperken.

Sinds de invoering van de regeling voertuigen (1 mei 2009) is de verticale druk van 50 kg veranderd naar 75 kg.

Als uw trekhaak enkel 25 kg totaal als verticale last mag hebben, dan zal het niet zijn toegestaan. Op het moment dat er niets is bepaald, gaat men uit van een maximum van 75 kg, voor alle genoemde voertuigen in dit artikel.

-------------------------------------------------------------------------

Of met andere woorden, als er geen fietsendrager of iets anders op uw trekhaak gemonteerd is...kan men in principe niks afkeuren omdat er het niet is.
Kweet niet...eerste keer dat ik zoiets hoor en lees trouwens.

Dit laatste is correct.

Voor voertuigen, zoals de mijn bv Ford Ka, mag er geen trekhaak gemonteerd worden. Dit geld dus voor voertuigen, waar op de COC of gelijkvormigheidsattest, geen waarden is ingevuld voor sleep of vertikale druk. Dus mag er geen trekhaak onder de wagen hangen, ook geen afneembare. Deze informatie heb ik net persoonlijk en schriftelijk ontvangen van de dienst homologatie voertuigen. Jammer, maar dat is zo. Evenwel , eigenwijs als ik was, toch een trekhaak gemonteerd, naar de keuring, en tot mijn verbazing wel goedgekeurd als fietsendrager. Ook mag geen enkele "eco-wagen" geen trekhaak hebben. Eo luid de wet.
fritsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 10:55   #26
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Jij rijd toch ook zonder verzekering en nummerplaten rond hoop ik?
Neen, jongen. Ik verzorg mijn verzekering beter dan jij je vervoegingen.
Oud 20 mei 2010, 11:01   #27
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik wou maar het verschil in beschaving aanduiden, tussen enerzijds die mensen die gewoon hun nuttige job uitoefenen met redelijke ekspertise, en anderzijds grote muilen.
Als ik je daarmee te kort deed in je leefwereld: sorrie (alhoewel niet gemeend).
Ja, die expertise, die droop er vanaf. Uiteindelijk word je afgekeurd voor een redelijk onbelangrijk (en trouwens onduidelijk) gegeven, en achteraf blijkt dat diegene die je afkeurt nadien er zelfs in slaagt om de verkeerde kant ervan te bekijken of het wel goed gedaan was. Ik voel me nu veel veiliger.

Ik veronderstel dat die grote muil doelt op de technische controleur. Het lijkt wel alsof je erbij was! Die had inderdaad een gigantisch grote muil, we hebben het dan ook mogen horen ('wie dachten we wel wie we waren, hem zo maar eventjes komen wijzen hoe hij zijn job moet doen, het is altijd hetzelfde, niks respect, als ik wil dan geef ik uw auto een rode kaart over de hele lijn, IK heb het hier voor het zeggen' en ga maar door).
Dus ja, soms zou ik zulke mensen een kopstoot kunnen geven. Ik doe dat niet, ik ben beschaafd in mijn klein leefwereldje.
Oud 20 mei 2010, 11:02   #28
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vorig jaar was ik afgekeurd vanwege mijn veringen. Niet dat er iets aan mankeerde maar van voren zaten er rode op en vanachter zwarte.
En dat kon niet volgens hun.
Ik heb ze niet vervangen maar gewoon terug geweest na een paar dagen en vriendelijk gevraagd op welke basis men dat mag afkeuren als er niks aan scheelt. Na een kleine (vriendelijke) discussie met de stationchef was het dan weer allemaal wel in orde.
Ze kunnen er idd nogal met hun klak naar gooien daar.
maar toch mooi die herkeuring betaald, niet?

Laatst gewijzigd door backfire : 20 mei 2010 om 11:02.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 11:35   #29
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mdf Bekijk bericht
Privé firma's = diefstal met goedkeuring van de staat ...
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 11:59   #30
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Privé firma's = diefstal met goedkeuring van de staat ...
Daar komt het op neer....mijn pa,; met zijn Carina van '89 moet nu ook de toeslag voor tuning betalen voor een spoiler die van ORIGINEEL op zijn kofferdeksel staat (zo'n speciale reeks "Wings" of dergelijke) en een zonneband die al 20 jaar op de voorruit plakt....
Puur diefstal
(al lijkt enige vorm van controle op bv remmen toch wel een goeie zaak)
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be