![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je kunt zwart niet wit maken - dus zo opzienbarend is deze actie niet.
![]() |
#22 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het is niet zo simpel als hutu en tutsi stammen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Correct. Maar ik ben niet van plan er boeken over te schrijven. Vgl Baluba vs Luala en zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen.
![]() |
#24 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Daarom zou het ook geen oplossing zijn om het land op te delen tussen 2 partijen.
De stelling blijft dat het een schijnvertoning is als de EU en andere donorlanden, het verkiezingsproject subsidiëren, zonder ook maar enige voorwaarde in de opvolging van dit project realiseren. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() O, maar dat ben ik volledig met je eens. Bij de verzelfstandiging aanvang '60 wist men dat de autochtone stammen in hun bizarre slachtpartijen terug zouden vallen.
De Congo dat zo groot is als west-europa kent nog veel meer van dat soort animositieten tussen de Bantoe stammen onderling - de Pygmeeën in Noord Congo die nagenoeg uitgeroeid zijn - daar hoort in feite niemand iets over want wie zou zo iets al kunnen, willen en mogen schrijven. De EU moet een paar harde lijnen trekken. Een daarvan is de terugtrekking van iedere vorm van financiële steun zolang aan een aantal basis voorwaarden niet is voldaan met achterlating van inspecteurs die erop toezien dat de geldkraan direct wordt dichtgedraaid bij gebreke van uitvoering. Op dat moment zul je zien dat wanneer de zwarte bewindvoerders geen kans meer krijgen geld in eigen zak te steken - de hele interesse in EU inmenging niet meer aanwezig zal zijn - alsmede financiële ontwikkelings hulp.
![]() |
#26 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementslid
|
![]() Ik meen in de krant gezien te hebben dat een leider van een oppositiepartij onthoofd teruggevonden is?
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer je zulk soort berichten meldt is het beter daar een bron bij te vermelden.
![]() |
#29 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En je vind het ook op de website van de politieke vereniging http://rwandagreendemocrats.org/spip.php?article83 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Het bericht lijkt juist te zijn, het stond ondermeer in De Telegraaf van Do 15 juli 2010.
De conflicten in dat gebied gaan decennia zo niet eeuwen terug en zijn stamvetes die nu met vuurwapens en masse worden beslecht. De waarde van een mensenleven in Afrika is zero. Politiek gezien is hier niets te veranderen dus waarom moeten daar Europeanen heen? Het is een zinloos verhaal.
![]() |
#31 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dus ofwel weet je dat maar al te goed en zeg je het opzettelijk om het idee te ridiculiseren. Ofwel besef je het niet... wat best wel erg is. Gelukkig vond zebrapad een bron.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het lijkt mij de moeite waard om de volledige opinie eens te laten inwerken ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() @ Zebrapad
Begin '90 ben ik uit Afrika weggegaan maar desalniettemin nog wel contact gehouden totdat de tijd de contacten wegnam en ik bepaald niet gemotiveerd ben om ooit nog terug te gaan. Ik heb uiteraard mijn eigen ervaringen en het feit dat ik vertegenwoordiger was van een aantal topmerken bracht me toch wel in contact met de politieke bovenlaag die uiteraard over de rug van mijn principalen hun zakgeld wilde binnenhalen. Ik kan man en paard noemen en derhalve ook politieke figuren in B, NL en UK die links en rechts met smeergeld hebben geslingerd. Ook die bedrijven die ze hebben betaald. Maar daar hebben we het niet zozeer over, het is alleen om te schetsen dat ik Afrika ken en zeker de Congo en omliggende landen. Als je het bovenstaande artikel nauwkeurig leest dan zien we dat de schrijver een ruwe vergelijking maakt met de uiteenval van het communisme en de nasleep daarvan voor de politieke wereld - de herindeling van de landen voor het communistische tijdperk - nu, zo iets zou in Afrika ook moeten gebeuren - het terugbrengen naar de staat van het prekoloniale tijdperk. Met uitzondering van Zuid-Afrika want dan zouden alle Zulu's het land moeten verlaten. (ga hierover niet in discussie). Dan gaan we de Congo opdelen in het prekoloniale territorium van de stammen onderling: Luala, Baluba, de pygmeeën enzovoorts. Maar? Zou dit wat veranderen? In het geheel niet. Misschien nog heviger dan in het prekoloniale tijdperk zouden er op grote schaal oorlogen uitbreken en zou in no time het hele continent in een grote oorlog verwikkeld zijn. Net zoals de VS nog steeds met hun 'koude oorlog' syndroom kampen, hebben de Afrikanen hun stamvetes. Voor het vuurwapentijdperk waren dat kleinschalige en kortdurende conflicten maar nu zijn ze ontaard in volwassen burgeroorlogen door het op grote schaal beschikbaar zijn van gemakkelijk te hanteren vuurwapens. Her en der partijen die de conflicterende partijen aanmoedigen en van wapens en munitie voorzien in ruil voor grondstoffen. China heeft op veel plaatsen de oude koloniale verhoudingen doorgesneden en marcheert nu volop voorwaarts. Wapens en voedsel in ruil voor ivoor, waardevolle ertsen en mineralen en niet te vergeten hout. Meubelhout. De ontbossing in Afrika is ronduit alarmerend met name die in Rwanda want dat geld hebben ze nodig voor vuurwapens en toebehoren. En slachten maar! Dit is de reële situatie van vandaag. Als je in staat bent de toevoerwegen naar het verkrijgen van wapens af te snijden heb je een kans dat de rust in Afrika terugkeert. Zo niet, vergeet het dan maar en laat je vooral niets wijs maken want het verhaal dat ze je met alle geweld willen vertellen klopt gewoon niet, getuige het feit dat er gewoon niets verandert en de machtigste persoon het langste zal blijven zitten. Moord en doodslag is een cultuur, geen gedwongen noodzaak. De beschreven opinie is aardig maar is zoiets als het vergelijken van appels en peren.