Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2010, 12:32   #21
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Hola! niet te snel door de bocht!

Iets niet tegenspreken wil nog niet zeggen ermee akkoord gaan. Ik heb zelf Latijn gedaan, en ik ben daar blij om. Alleen zal die taal als je ze nieuw leven wil inblazen aan het leven van vandaag aangepast moeten worden. Ik bedoel dingen in de aard van machinamentum stato temporis momento erupturum zijn niet zo direkt geschikt als hedendaags "woord" voor tijdbom... In het Esperanto waar overigens ook behoorlijk wat Latijn in zit bestaat dat probleem niet, en nee, het moet niet meer uitgevonden worden, het bestaat al en wordt dagelijks gebruikt al is dat dan in beperkte kring.

Welke er ook als de beste uitkomt, beide talen voldoen niet alleen aan de noodzakelijke voorwaarde om lingua franca te worden als ze op brede schaal aangeleerd worden, maar ook aan de voldoende voorwaarde, met name niemand buitensporig voordeel verschafffen.
Linguae francae ontstaan meestal spontaan en zijn volgens mij niet eens te reguleren. Ik denk dat je de dominantie van het Engels gewoon moet aanvaarden. Het herinvoeren van een quasi dode taal is zéér uitzonderlijk, enkel het Hebreeuws is daar eigenlijk een voorbeeld van. Het succesvol invoeren van en kunstmatige taal, zoals het Esperanto, dat is eigenlijk nog nooit gebeurd.

[overigens heb ik in elke voorgaande zin per toeval een woord uit het Latijn gebruikt: lingua franca, dominatio, quasi, sperare, successus, ...]

Laatst gewijzigd door respublica : 10 juni 2010 om 12:35.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 20:37   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Eerst moesten we tegen de Spaanse overheersing strijden, dan moesten we de evrfransing het hoofd bieden en nu gaan vlaamse idioten het Engelse taalimperialisme omarmen. Vlamingen zullen blijkbaar altijd achterlijke slaven blijven.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 20:37   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat je de dominantie van het Frans maar gewoon moet aanvaarden.
Oud 11 juni 2010, 20:40   #24
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Tu censes linguam latinam omnino mortuam esse, sed ego hoc nego. Lingua enim Romanorum in multis ludis, in mentibus multorum atque in novis linguis vivit et floret!

(Jij denkt dat de Latijnse taal geheel dood is, maar ik ontken dat. De taal der Romeinen leeft en bloeit immers in veel scholen, in de geesten van vele mensen én in de nieuwe talen!)
Esperanto leeft veel meer, als huis tuin en keukentaal van niet weinig gezinnen, terwijl dat Latijn alleen maar een stoffig academisch gedoe is.
Oud 11 juni 2010, 20:42   #25
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik hoor je al praten: „Woa dadde!! Engels é zuk a graaf toa'ke. Wababbeloeba! Da é da taole van de toekomst!“... tot over 100 jaar het Spaans belangrijker wordt.
Maar ernstig, je overschat de kwaliteit van het Engels indien het gesproken wordt als tweede taal. De Engelstalige landen zullen altijd bevoordeeld blijven. In dat opzicht is het Esperanto meer voor de hand liggend (of het Latijn of iets anders).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 juni 2010 om 20:49.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 22:16   #26
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Tu censes linguam latinam omnino mortuam esse, sed ego hoc nego. Lingua enim Romanorum in multis ludis, in mentibus multorum atque in novis linguis vivit et floret!
...per omnia saecula saeculorum, Amen.
Gaat nu allen heen in vrede.
Oud 11 juni 2010, 22:19   #27
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik denk dat je de dominantie van het Frans maar gewoon moet aanvaarden.
Ik aanvaard niks, nooits van ze leve gedaan en zekers geen Frans, mijn botte!!!
Oud 11 juni 2010, 22:26   #28
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ik aanvaard niks, nooits van ze leve gedaan en zekers geen Frans, mijn botte!!!
En nu even consequent tegen het Engels aub.
Oud 11 juni 2010, 22:42   #29
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat je zegt is waar. We moeten net zo hard ageren tegen het Engels in onze contreien als tegen het Frans. Waarom? Omdat je enerzijds uiteraard beter wordt van meerdere talen kennen, maar omdat anderzijds taaldominantie of linguafranci veranderlijk zijn. Je weet nooit wat er over 50 of 100 jaar gesproken wordt in het internationaal verkeer.

Als we de afgelopen 250 jaar hadden gedacht dat aanhaken bij een echte wereldtaal beter zou zijn zouden we nu wellicht Duits spreken, en in de Franse tijd bedrogen zijn uitgekomen. Of per ongeluk Frans hebben gesproken, in de tijd dat het Engels dominant is. Straks beheersen we allemaal perfect Engels, door onze 'internationaliserende scholen', maar blijkt dat Hindi, Spaans of Kantonees de nieuwe wereldtaal is.

Kortom, spreek je eigen taal (en leer een tweede en derde indien mogelijk) maar houdt die taal in ere. In politiek, in educatie, in wetenschap, in rechtspraak, in sport.
Dat is de enige juiste, toekomstvaste keuze.

Laatst gewijzigd door Hollander : 11 juni 2010 om 22:42.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 22:49   #30
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Waarom Engels?
Oud 12 juni 2010, 08:05   #31
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Beginnen met het bannen van die idiote Amerikaanse reeksen. Enkel nog kwaliteit op televisie. Dat zou al veel uitmaken. Het probleem is immers dat we Engels leren (een beetje toch) van de televisie vóór we het krijgen op de middelbare school. Hierdoor is iedereen al in slechte gewoontes vastgeroest.
VTM, Be2 en VT4 dan ook maar gelijk afschaffen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 08:10   #32
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Conclusie van sommige vlamingen hier is dat de vlaming zijn taalgevoel en taalnieuwsgierigheid maar moet overboord gooien.

Velen schijnen nog niet te beseffen dat juist de unieke Belgische situatie (nedrlands/frans/duits) in ons land ervoor zorgt dat wij zeer gemakkelijk met vreemde talen overweg kunnen.

Wat dat betreft heeft de vlaming een streepje voor op iedereen in Europa, misschien zelfs wel in de wereld.

We lijken wel echte globetrotters, heel wat vlamingen spreken immers vloeiend nederlands, frans, engels en duits. Er zijn er zelfs die daarbovenop ook nog Italiaans en Spaans machtig zijn.

Leven met oogkleppen zoals sommigen hier willen en propageren zal deze gave doen afkalven en verdwijnen. Dat zou een zeer spijtige zaak zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 08:28   #33
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat ik met niet aanvaarden bedoel is de dominatie van het frans in den Belziek, in Vlaanderen, punt 1.
Punt2 Ja, kijk ik ook zo naar het Engels. Maar ik heb makkelijker engels geleerd dan frans omdat er geen aversie tegen was vanuit politiek of sociaal oogpunt. En ook taalkundig makkelijker te leren plus een goeie docent indertijd.
Doch ik gebruik Engels uitsluitend zakelijk.
Kan moeilijk met de klanten uit buitenland bij bedrijven (werk voor diverse bedrijven) nederlands klappen. Dus met een bv Hongaar, of Pool of waarvandaan ook is Engels de gemeenschappelijke communicatie taal. Dat is de betekenis en waarde ervan voor mij..
Ik erger me er aan dat in veel bedrijven info's e.d veel int Engels gaan hier in de Nederlanden.
Laatst had ik nog een receptie dienst en alles op de zaak, bordjes op deuren e.d was int engels, midden Eindhoven.
Doch privé verder alles int vlaams, AN Gents of Limburgs.
Mijn zus is mee een Amerikaan getrouwd. Hun dochter, mijn nichtje, is perfect tweetalig Nederlands\Engels. Ma spreekt vlaams en pa engels.
Ze komen over twee jaar hier terug en mijn schoonbroer verstaat dus Nederlands. (heel aardige kerel trouwens zit in de ICT) Maar als em hier is ga ik niet int engels tegen hem bezig, no way, never, over my dead body...
Hij zal toch een efforke moeten gaan doen om Nederlands te spreken. Ze hebben toch de neiging om ervan uit te gaan dat we wel aan hun aanpassen.
Maar ik ga er cosequent Nederlands tegen klappen. Dan leert hij nog wat bij: Vlaams, AN , Gents en Limburgs....
Engels is voor mij een puur zakelijke taal, alleen als Mr Bean op de zaak zou komen wordt het wel lastig. Dan moet het met gebarentaal, vrees ik, want hem verstaat geen mens.

Laatst gewijzigd door stropke : 12 juni 2010 om 08:31.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 08:50   #34
an1958
Lokaal Raadslid

Standaard confederalisme

Citaat:
Esperanto leeft veel meer, als huis tuin en keukentaal van niet weinig gezinnen, terwijl dat Latijn alleen maar een stoffig academisch gedoe is.
Inderdaad,Esperanto is een wereldtaal,dus waarom d�*t niet in overweging nemen.Maar het is met Esperanto wel nuttig,als je meerdere talen kent,om het gemakkelijker aan te leren.Maar zie je een Franstalige,met zijn of haar superioriteitsgevoelen dat al WILLEN spreken???Ik niet,hoor...
Mekaars taal verstaan,of niet verstaan,is dat niet het probleem bij mensen,die met mekaar moeten communiceren???
an1958 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 10:52   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De esperantobeweging in Frankrijk staat nochtans vrij sterk.
http://esperanto-france.org/ http://esperanto-jeunes.org/ http://eo.mondediplo.com/ http://vinilkosmo.com
Overigens zijn veel Esperantisten in Frankrijk ook zeer actief in de verschillende regionale taalbewegingen, zoals Bretoens en occitaans
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be