Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 12 juni 2010, 10:32   #21
jeroen122
Burger

Standaard

tjah 80% van de mensen kennen toch niets van politiek, nu word de hype gecreeërd dat als je jezelf een echte vlaming wil noemen je nva moet stemmen... met een zwak economisch programma (500 000 jobs haha?..) en communautaire eisen zoals een vlaams pensioen en andere vergaande zaken die er nooit gaan komen zal de obama, change vergelijking net als in amerika instorten
jeroen122 is offline  
Oud 12 juni 2010, 10:34   #22
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Idd ik denk dat al die pogingen van alle andere partijen om mensen bang te maken heeft gewoon aangetoond heeft hoe zwak hun eigen programma's zijn.

Maar of dit nu stemmen opgebracht of gekost heeft aan NVA weet ik niet, genoeg een leugen herhalen en mensen zullen het wel geloven.
Ik ben geen fan van het NV.A.
Voor mij is het NV.A gewoon een VB-Light.

Dit terzijde stel ik toch vast dat de oplossingen die Bartje en dezijnen naar voor brengen eigenlijk "gebakken lucht" zijn en is er van een plan doodgewoon geen sprake.

Focus eens op het "afschaffen van Brussel" of op hun luik "Sociale Zekerheid". Mensen die geen werk vinden hun stempelgeld afpakken kan toch geen teken zijn van enige visie of oplossing ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 12 juni 2010 om 10:34.
Henri1 is offline  
Oud 12 juni 2010, 10:35   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Idd ik denk dat al die pogingen van alle andere partijen om mensen bang te maken heeft gewoon aangetoond heeft hoe zwak hun eigen programma's zijn.

Maar of dit nu stemmen opgebracht of gekost heeft aan NVA weet ik niet, genoeg een leugen herhalen en mensen zullen het wel geloven.
Het ligt ietsjes anders nu.

Men heeft dezelfde truc uitgehaald in 1997 met de dioxinecrisis in 2003 met Agalev en de kernuitstap en gedurende 25 jaar met het VB.
Plots word er niet meer over het VB gesproken als gevaar voor de burger, maar word dezelfde tekst opnieuw afgerammeld voor de N-VA, terwijl de traditionele partijen zelf alle onderhandelingen hebben afgeblazen gehad in het verleden en terwijl zij zelf hebben aangekondigd dat het op deze manier niet verder kan, verklaren zij een partij die zegt dat het anders moet en durft te zeggen wat er moet veranderen als een gevaar voor de maatschappij en het land.

CD&v was de kartelpartner van N-VA en gaat nu verkondigen dat N-VA een gevaar voor de burger is, terwijl die partner reeds in 2007 had gezegd dat de huidige regering niets zou oplossen omdat ze geen vuist kan en wil maken tegen de Franstaligen.
Jantje is offline  
Oud 12 juni 2010, 10:39   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Dit terzijde stel ik toch vast dat de oplossingen die Bartje en dezijnen naar voor brengen eigenlijk "gebakken lucht" zijn en is er van een plan doodgewoon geen sprake.

Focus eens op het "afschaffen van Brussel" of op hun luik "Sociale Zekerheid". Mensen die geen werk vinden hun stempelgeld afpakken kan toch geen teken zijn van enige visie of oplossing ?
Hij wil Brussel niet afschaffen, maar hervormen een onder curatele plaatsen.

Hij wil geen uitkeringen afpakken, maar stelt dat wie meer dan 2 jaar een uitkering trek wegens werkloosheid( dus dop of leefloon) zich moet ter beschikking stellen van de gemeenschap.
Hij wil het eeuwig thuis zitten en dop trekken zonder er iets voor te doen afschaffen, niet de mensen zonder inkomen zetten.
Jantje is offline  
Oud 12 juni 2010, 10:41   #25
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Zeg hen dat het economisch programma van de NVA totaal onbelangrijk is. Iedereen gaat iets moeten toegeven, gezien BDW dat niet wil op vlak van communautaire thema's, gaat alles behalve dat, toch door de coalitiepartner ingevuld worden, niet door de NVA.
Dat is op zich ook geen gekke redenering. Het communautaire thema is momenteel populair genoeg om enkel en alleen daarvoor te gaan.
Savatage is offline  
Oud 12 juni 2010, 10:42   #26
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dan ken je VB of NVA niet, verbaasd me niks trouwens . Misschien hun programma's eens lezen VOOR je commentaar erop geeft?

Citaat:

Je moet natuurlijk het hele punt eruit lichten :
Citaat:
3.6 Activering van werkzoekenden
De N-VA zet prioritair in op een versterking van het activeringsbeleid voor werkzoekenden. Vandaag zijn de overheidsuitgaven in België vooral erg hoog voor de ‘passieve’ uitkeringen voor werkloosheid, brugpensioen en tijdelijke werkloosheid, maar investeren we veel minder dan andere Europese landen (zoals de Scandinavische lidstaten) in de actieve begeleiding, beroepsopleiding en omscholing van werkzoekenden. De N-VA kiest dan ook voor een omslag naar een echt activeringsbeleid. We garanderen elke werkzoekende een nieuwe kans op de arbeidsmarkt via een persoonlijke begeleiding, beroepsopleiding of tijdelijke werkervaring. Concreet stelt de N-VA het volgende voor: In de eerste 6 tot 12 maanden van de werkloosheid (fase 1) leggen we de nadruk op een intensieve begeleiding en indien nodig bijscholing in functie van een nieuwe job in de reguliere economie. Na 1 jaar werkloosheid (fase 2) steken we een tandje bij via een loonkostpremie voor werkgevers uit de privésector die werkzoekenden in dienst nemen die langer dan 1 jaar werkloos zijn. Als sluitstuk van het versterkte activeringsbeleid (fase 3) bieden we werkzoekenden die de kaap van 2 jaar werkloosheid overschrijden de garantie op een tijdelijke werkervaring in de nonprofitsector en/of de (semi-)publieke sector.
Met deze ‘drietrapsraket’ bieden we elke werkzoekende de garantie van een concrete nieuwe start op de arbeidsmarkt. Tegenover dit ‘recht op werk’ voor werkzoekenden plaatsen we hun plicht om een passend gevolg te geven aan dit aanbod. Wie manifest weigert in te gaan op een passende vacature of beroepsopleiding verliest het recht op een werkloosheidsuitkering. Door consequent toe te zien op de werk- en opleidingsbereidheid van werklozen zorgen we voor een nieuw evenwicht tussen rechten en plichten van werkzoekenden, en vergroten we zo opnieuw het maatschappelijke draagvlak van onze sociale zekerheid.
We zien de werkloosheidsverzekering per definitie als een tijdelijke inkomensgarantie voor wie onvrijwillig zijn job verliest, en zetten tijdens deze werkloosheidsperiode
N-VA
Verkiezingsprogramma 13 juni 2010
Nu durven veranderen.
23
maximaal in om hen op weg te helpen naar een nieuwe job. De werkloosheidsverzekering mag volgens de N-VA immers niet ontsporen in een permanente uitkeringsafhankelijkheid zonder toets naar de geschiktheid of bereidheid om opnieuw aan de slag te gaan.
Concreet wil de N-VA dus werk maken van een beter evenwicht tussen rechten en plichten van werkzoekenden: We versterken het recht op een nieuwe start op de arbeidsmarkt door een sterkere begeleiding met een echt activeringsbeleid (drietrapsraket). We kiezen voor hogere uitkeringen die in de tijd beperkt zijn in functie van het arbeidsverleden van de werkloze. Wie langer gewerkt heeft voor hij of zij werkloos werd, krijgt dan voor een langere tijd de uitkering, en die moet veel meer dan vandaag in verhouding staan tot het werkelijk gederfde loon. Het krijgen van werkloosheidssteun mag geen eeuwig verworven recht zijn maar wordt gekoppeld aan verplichte bijscholing, het zoeken naar werk en het verplicht aanvaarden van een passende job. Wie tijdelijk werkloos is, wordt aangemoedigd om een opleiding te volgen.
Dus nee men wil ervoor zorgen dat men sneller opnieuw een job vind en als dat niet werkt toch de mensen aan de slag houden. Diegene die dit weigeren worden idd dit recht ontnomen en komen op leefloon lijkt me logisch.

Zelfde voor brussel men wil dit gewest ten eerste hervormen en later laten besturen door de beide gemeenschappen. Zoals ik al zei lees hun programma eens iv hersenloos de sogans van andere partijen over te nemen.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 12 juni 2010, 10:43   #27
Oberon
Partijlid

Oberon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat je geen fan weze van NVA is je goed recht.

Werkzoekenden krijgen stempelgeld, je kan dus bezwaarlijk stellen dat het hen "afgepakt" wordt. Persoonlijk vind ik dat de eeuwig werkzoekenden moeten gestimuleerd worden om ooit eens werk te vinden en een goede stimulans is de vergoeding te beperken in de tijd. Stevige vergoeding in begin van de werkloosheid maar snel dalend naarmate de duur. Ik vind dit juist wel een goede en rechtvaardige visie.
Oberon is offline  
Oud 12 juni 2010, 10:49   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Dan wordt het probleem net bij de wortel aangepakt.
Savatage is offline  
Oud 12 juni 2010, 11:36   #29
Kaal
Minister-President

Standaard

De doorslaggevende factor is volgens mij dat Bart Dewever ons eraan herinnert hoe er aan politieke zou gedaan moeten worden : grote ideeën goed verwoorden en er niet voor terugschrikken om ze ook daadwerkelijk te willen uitvoeren, ook al houdt dat in dat je uit een kartel stapt, de macht loslaat of nieuwe verkiezingen uitlokt. Zeggen waar het op staat, edm.

Het is al zo lang geleden dat een partij op zo'n manier aan politiek gedaan heeft dat Bart Dewever als een enorme verademing overkomt. Dat verklaart waarom mensen die zich niet kunnen vinden in zijn programma toch sympathie hebben voor hem : zij zouden willen dat er in hun partij ook zo iemand was. Het is een beetje het effect die we vroeger met het B hadden : veel mensen hebben het VB gebruikt om hun partij te dwingen een nieuwe koers te varen.

Een monsterscore voor de N-VA zou volgens mij *ook* een afstraffing van de klassieke politiek inhouden. Al die compromissen, dat gezever over "verantwoordelijk heid nemen", de lange lijst van dingen die volgens zoveel politici "niet kunnen" ook al stemt de kiezer er massaal voor.

Alexander De Croo heeft ook een stap in die richting gezet. Het kwam echter te laat en was te weinig om zijn partij uit het sop te halen, maar kijk, het was zo opmerkelijk en verademend dat hij daardoor en daardoor alleen persoonlijk een zeer goeie score zal halen.
Kaal is offline  
Oud 12 juni 2010, 11:39   #30
Kaal
Minister-President

Standaard

Ik wil erbij toevoegen dat redelijk veel franstaligen OOK sympathie hebben voor hem. Zij houden niet van zijn programma, maar kunnen zijn aanpak en rechtlijnigheid wel smaken net omdat zoiets als rechtlijnigheid en kordaatheid niet bestaat in de franstalige politiek.

Laatst gewijzigd door Kaal : 12 juni 2010 om 11:39.
Kaal is offline  
Oud 12 juni 2010, 12:10   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
De doorslaggevende factor is volgens mij dat Bart Dewever ons eraan herinnert hoe er aan politieke zou gedaan moeten worden : grote ideeën goed verwoorden en er niet voor terugschrikken om ze ook daadwerkelijk te willen uitvoeren, ook al houdt dat in dat je uit een kartel stapt, de macht loslaat of nieuwe verkiezingen uitlokt. Zeggen waar het op staat, edm.

Het is al zo lang geleden dat een partij op zo'n manier aan politiek gedaan heeft dat Bart Dewever als een enorme verademing overkomt. Dat verklaart waarom mensen die zich niet kunnen vinden in zijn programma toch sympathie hebben voor hem : zij zouden willen dat er in hun partij ook zo iemand was. Het is een beetje het effect die we vroeger met het B hadden : veel mensen hebben het VB gebruikt om hun partij te dwingen een nieuwe koers te varen.

Een monsterscore voor de N-VA zou volgens mij *ook* een afstraffing van de klassieke politiek inhouden. Al die compromissen, dat gezever over "verantwoordelijk heid nemen", de lange lijst van dingen die volgens zoveel politici "niet kunnen" ook al stemt de kiezer er massaal voor.
De bevolking is de Belgische politiek inderdaad beu.
Citaat:
Alexander De Croo heeft ook een stap in die richting gezet. Het kwam echter te laat en was te weinig om zijn partij uit het sop te halen, maar kijk, het was zo opmerkelijk en verademend dat hij daardoor en daardoor alleen persoonlijk een zeer goeie score zal halen.
De Croo moet de schade veroorzaakt door Guy de leugenaar zien te beperken en het tij proberen te keren, wat een heel moeilijke opdracht is.
Jantje is offline  
Oud 12 juni 2010, 12:13   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik wil erbij toevoegen dat redelijk veel franstaligen OOK sympathie hebben voor hem. Zij houden niet van zijn programma, maar kunnen zijn aanpak en rechtlijnigheid wel smaken net omdat zoiets als rechtlijnigheid en kordaatheid niet bestaat in de franstalige politiek.
Veel Franstaligen zijn bang voor zijn programma, omdat ze dan volledig onder de Franstalige politici hun macht komen en bang zijn voor de gevolgen als hij zijn programma kan uitvoeren.
Verder is hij inderdaad geliefd bij de Franstalige bevolking om zijn eerlijkheid en rechtlijnigheid.
Jantje is offline  
Oud 12 juni 2010, 12:30   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Focus eens op het "afschaffen van Brussel"
Zoals gij dat hier aanhaalt, is dat natuurlijk van een kriminele simplisiteit.
Eén vraag om dat te illustreren:
Is volgens jou Brussel een stad of een land ?

En zeg eens, is het nodig en nuttig om in Brussel de wirwar van overheden te hebben, zoals die nu bestaat?
Is het afschaffen van één nivo, dat vb. van het hoofdstedelijk Gewest, dan zo buitenaards ?

Citaat:
of op hun luik "Sociale Zekerheid". Mensen die geen werk vinden hun stempelgeld afpakken kan toch geen teken zijn van enige visie of oplossing ?
Vind jij echt dat de rest van de wereld ons moet volgen, en eeuwigdurende rechten op werkloosheidsvergoedingen moet toekennen, aan opeenvolgende generasies ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 12 juni 2010, 12:31   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zoals gij dat hier aanhaalt, is dat natuurlijk van een kriminele simplisiteit.
Eén vraag om dat te illustreren:
Is volgens jou Brussel een stad of een land ?

En zeg eens, is het nodig en nuttig om in Brussel de wirwar van overheden te hebben, zoals die nu bestaat?
Is het afschaffen van één nivo, dat vb. van het hoofdstedelijk Gewest, dan zo buitenaards ?

Vind jij echt dat de rest van de wereld ons moet volgen, en eeuwigdurende rechten op werkloosheidsvergoedingen moet toekennen, aan opeenvolgende generasies ?
Brussel is een Gewest.

Ik vind dat bijvoorbeeld dat Brussel één grote politiezone moet krijgen.

Ga jij maar eens aan de Brusselaars vertellen dat je hun Gewest wil afschaffen. Veel succes ermee.

Wij hebben één van de beste SZ ter wereld, begin dat maar af te kalven.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 12 juni 2010 om 12:32.
Henri1 is offline  
Oud 12 juni 2010, 12:34   #35
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel is een Gewest.

Ga jij maar eens aan de Brusselaars vertellen dat je hun Gewest wil afschaffen. Veel succes ermee.

Wel slechte argumentatie om de Brusselaars zelf te laten kiezen hé. Stel dat er nu een wet gestemd wordt 'iedereen wiens naam met A begint krijgt een Porsch cadeau op zijn 18e verjaardag', dan moet ge dat ook niet vragen aan iedereen wiens naam met A begint of ze akkoord gaan of niet; zij zijn natuurlijk voor.

Waar het om gaat is de betaalbaarheid: is het Brussels gewest al dan niet te duur (in vergelijking met het besturen als gewone stad); eventueel te vergelijken met buitenlandse steden en hoofdsteden qua kostprijs.
gehuigert is offline  
Oud 12 juni 2010, 12:36   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De nva zou een Blok light zijn ???

Wel, volgens mij is het Blok een road train. Waarvan de sjoffeur absoluut de Veldstraat in Gent, de Meir in Antwerpen en het winkelke naast manneke Pis in Brussel wil bevoorraden.
Dat gaat dus niet hé.
In die zin, zou je de nva een light-versie kunnen noemen; maar die dan wel een veel juistere en effektievere proporsie heeft.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 12 juni 2010, 12:42   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel is een Gewest.

Als je wil dat er één polisiezone komt, dan is Brussel wel degelijk een stad.

Bovendien: stel dat een buitenlander, die van gen kanten weet wat een gewest is, je vraagt: is Brussel een stad of een land, wat antwoord je dan ?
Juist: een stad.

Heeft Brussel een leger ? Een koning of een prezident ?
Ambassadeurs ?
Neen.
Maar wel een legertje aan vetbetaalde politisji in gemeenteraden, ocmw-raden, polisieraden, hs gewestelijk parlement, hs regering, goeverneur zonder provinsie ...

De schoofzak is offline  
Oud 12 juni 2010, 13:19   #38
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Het aantal nva-stemmers in mijn vriendenkring is ook enorm toegenomen
Oud 12 juni 2010, 14:50   #39
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik met jongeren over politiek praat merk ik dat zij meestal weinig van het (recente) verleden kennen. Als je dan een beetje uitleg geeft over dat verleden beginnen ze te beseffen dat hun politieke keuzes misschien toch niet zo goed zijn.
Ik heb zo,de indruk dat het geschiedenisonderwijs in (sommige?) Vlaamse scholen van zeer bedenkelijk niveau is. Of zijn het de jongeren die het veelal geen bal kan schelen en zo een speelbal worden van volksmenners.
De geschiedenis leert dat dit een zeer gevaarlijke situatie situatie is.
Zeker weten. Als je ziet hoe op scholen Groen en SPA in de hemel worden geprezen, ongelooflijk. Zelfs hier en daar sympatie voor de PVDA+. De geschiedenis met de miljoenen doden onder het communisme en nationaal socialisten moet dringend opnieuw onderwezen worden.
flatliner is offline  
Oud 12 juni 2010, 14:56   #40
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Wel slechte argumentatie om de Brusselaars zelf te laten kiezen hé. Stel dat er nu een wet gestemd wordt 'iedereen wiens naam met A begint krijgt een Porsch cadeau op zijn 18e verjaardag', dan moet ge dat ook niet vragen aan iedereen wiens naam met A begint of ze akkoord gaan of niet; zij zijn natuurlijk voor.

Waar het om gaat is de betaalbaarheid: is het Brussels gewest al dan niet te duur (in vergelijking met het besturen als gewone stad); eventueel te vergelijken met buitenlandse steden en hoofdsteden qua kostprijs.
In new-york city wonen bijna evenveel mensen (8.000.000) als in belgie. En new-york wordt gewoon bestuurd door een burgemeester

Hoeveel burgemeesters heeft brussel weer?

En hoeveel regeringen hebben wij nodig om 10.000.000 mensen te regeren?
flatliner is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be