![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Ah nee, ik heb het raadsel net ontrafeld, het heelal was er altijd al.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() Gods wegen zijn ondoorgrondelijk...
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het JTB-analytisch concept van Allah hoeft niet altijd en overal in tegenstrijd te zijn met andere God(en). Als je het deistisch bekijkt, dan gaat het altijd om een en dezelfde Deity, alleen de namen/benamingen verschillen van cultuur/taal tot cultuur/taal. Theïstisch gezien ontken ik geen enkele God, ik geloof in het subjectieve en/of objectieve bestaan van alle Theïstische Goden, maar het fundamentele eenheid van Allah in de islam is dat alleen Allah het recht heeft om aanbeden te worden. (Eerste 20 minuten over betekenis van God) http://www.youtube.com/watch?v=0aCbrGqhoBc (Betekenis van aanbidding) http://www.youtube.com/watch?v=0OKEef1_bV4 Ik ontken dus andere theïstische goden helemaal niet. Ik geloof dat alle goden subjectief/objectief bestaan en ik geloof dat ze vereerd/aanbeden worden; ego (eigen begeerte), Jezus, standbeelden, vergoddelijkte mensen, andere schepsels, hemellichamen, .. Wij geloven allemaal in God (dezelfde God) maar de concepten zijn verschillend en soms tegenstrijdig. Er zijn verschillende godsconcepten (metafysisch, deïstisch en theïstisch). Denk hier even aan de vraag: wat heeft ons geschapen? Alle mensen geloven dat God ons heeft geschapen, maar als je verder gaat met de vraag en deelvragen begint te stellen zoals wat is "God" en wat is "scheppen", dan krijg je er verschillende/tegenstrijdige concepten, zoals: - God is onbeweeglijke beweger, en het bestaan is uit deze God voortgevloeid. Scheppen is voortvloeien/verwerken. - God is de natuur, en schepen is verwerken d.m.v generatio spontanea, mutaties, mechanische determinisme van de natuur of noem maar op. - God is het Essentie Bestaan dat onafhankelijk is van ons bestaan en het bestaan waarin we bestaan. Ons bestaan en het bestaan waarin we bestaan is door deze God tot stand gebracht zonder een verandering in wezen van God, en dit is schepping. - .. Als je nu vragen begint te stellen over de natuur en eigenschappen van deze God (het Essentie Bestaan) dan krijg ook verschillende/tegenstrijdige concepten zoals polytheïstische en monotheïstische concepten. Enzovoort enz. Laatst gewijzigd door porpo : 6 juli 2010 om 01:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Deze draad is alweer een voorbeeld van het intellectueel stremmend effect van religie... Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 6 juli 2010 om 05:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() The return of Cdude...
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem is de religie en dat is gewoon het werk van een mens die beweert door God gezonden te zijn en de waarheid in pacht te hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De gelovige weet bijvoorbeeld dat God iets schept buiten hemzelf maar dat hij er zelf niet minder van wordt en dat hij zijn schepping niet nodig heeft. Desondanks stuurt hij profeten naar zijn schepping, de mens, om met hem in contact te komen en hij geeft die mens allerlei instructies over gedrag waarmee deze de schepper kan behagen. Hij staat overal boven maar kan zich vreselijk kwaad maken over ongehoorzame mensen en is de strengste in het straffen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom? Het heeft geen zin/betekenis om met iemand over aantal inwoners van Antwerpen te gaan discussiëren als hij niet eens in het bestaan van Antwerpen gelooft. Ook al gelooft hij in Antwerpen, dan heeft het nog steeds geen zin als hij gelooft dat Antwerpen een rivier is, terwijl ik geloof dat het een stad is. Ook al gelooft hij dat Antwerpen een stad is, dan heeft het nog steeds geen zin als hij gelooft dat Antwerpen onbewoonbaar is; ook al gelooft hij in Antwerpen en het is een stad en bewoonbaar, dan heeft het nog steeds geen zin om daarover te gaan discussiëren als zijn geloof een blind geloof is, dus hij gelooft het gewoon zonder een rechtvaardiging ... enzovoorts enz.. Zo'n discussie is verspilling van tijd/energie. En indien we niet van mening/overtuiging verschillen in wat betreft God en het godsconcept, dan nog kunnen we het onderwerp van de religie niet bediscussiëren zonder eerst de fundamenten: wat een religie is, hoe welke religie. Voor mij, en ik herhaalde dit meermaals, is religie alles wat jouw denken, doen en laten beheerst, alles wat jouw levensbeschouwing, gedrag en geloof/wereldbeeld beïnvloedt en/of (mee)bepaalt. En er is absoluut geen religie die er niet beweert een waarheid in pacht te hebben. Laatst gewijzigd door porpo : 6 juli 2010 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |