Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2010, 15:57   #21
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik dring nergens op aan. Ik ben tegen de Vlaamse onafhankelijkheid. Ik schets alleen de consequenties. Het enigste wat betreft Brussel nog zal vallen te onderhandelen is de timing waarin de Vlaamse administratie Brussel zal verlaten, de overdracht van het Vlaams onderwijs en culturele centra en waar de Vlaamse ambassade zal komen. That's it. Ten andere. De Franstaligen hoeven daarvoor niets te doen. Het is Vlaanderen die dit feit zal creëren omdat Vlaanderen niet onafhankelijk kan maken waarvoor het geen territoriale bevoegdheden geeft. Brussel zal dus de facto geen deel uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen. Ok men zal moeten onderhandelen maar de Franstaligen zullen Brussel nooit afstaan.

Op dit moment zitten de Franstaligen in een zwakke positie omdat ze meer belang bij het verderbestaan van Beligië hebben dan Vlaanderen maar op het moment Vlaanderen eenzijdig de onafhankelijkheid oproept dan hebben ze niets meer te verliezen en is het Vlaanderen die internationaal op dat moment zich op dus ijs begeeft.
En wat als Wallonië zich onafhankelijk verklaart?
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 16:03   #22
respublica
Minister

Standaard

Beste solidarsnoc, als je mijn openingspost gelezen hebt, dan weet je dat ik niet wil weten wat je kritiek is op het Vlaams-nationalisme: die is ons naderhand wel gekend. Wat is jouw alternatieve scenario voor wanneer straks de onderhandelingen zouden mislukken? Hoe zie jij België, waar jij aan vasthoudt, dan verdergaan??
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 16:12   #23
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat belet een onafhankelijk Vlaanderen om "Bruxelles" verder als zijn hoofdstad te beschouwen? Wij zullen met de francofonie daar een hartig woordje over reppen. Als zij ons willen buitengooien dan zullen ze meteen hun eigen ruiten ingooien. Want dan vallen de Vlaamse centen volledig weg. Het beste wat "Bruxelles" kan verkrijgen is een bijzonder statuut waarbij ook Wallonië een zekere zeggenschap heeft, samen met Vlaanderen en de Brusselse politici. Da's al.
Jouw vlieger gaat slechts op indien "Bruxelles" een volledig gelijkwaardig gewest zou zijn zoals Wallonië en Vlaanderen. En dat is niet zo.
Da's al? Je vergeet de Europese Gemmenschap.

Laatst gewijzigd door Leo : 8 augustus 2010 om 16:12.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 16:26   #24
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik ben geen Belgicist maar ik stel me geen vragen meer over het lot van België. Als Franstalig heb ik veel meer interesse voor wat er in Frankrijk gebeurt dan voor wat er in België gebeurt. Pas op, ik zeg natuurlijk niet dat alles in Frankrijk rooskleurig is maar vergeleken met België, is Frankrijk zowiezo beter. En ik leef al elke dag met Frankrijk via de TV. Als België splitst, is het zo. Als België blijft bestaan, is het zo.
Sjonge, jonge, jonge...Every is nog steeds geen haartje veranderd. Nog steeds loopt hij hier te zeiken over Frankrijk.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 16:30   #25
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
En wat als Wallonië zich onafhankelijk verklaart?
Voor Brussel zou dat niets veranderen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 16:31   #26
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat belet een onafhankelijk Vlaanderen om "Bruxelles" verder als zijn hoofdstad te beschouwen? Wij zullen met de francofonie daar een hartig woordje over reppen. Als zij ons willen buitengooien dan zullen ze meteen hun eigen ruiten ingooien. Want dan vallen de Vlaamse centen volledig weg. Het beste wat "Bruxelles" kan verkrijgen is een bijzonder statuut waarbij ook Wallonië een zekere zeggenschap heeft, samen met Vlaanderen en de Brusselse politici. Da's al.
Jouw vlieger gaat slechts op indien "Bruxelles" een volledig gelijkwaardig gewest zou zijn zoals Wallonië en Vlaanderen. En dat is niet zo.
Citaat:
Art. 3

België omvat drie gewesten : het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Gewest.
Oud 8 augustus 2010, 16:37   #27
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Franstalig heb ik veel meer interesse voor wat er in Frankrijk gebeurt dan voor wat er in België gebeurt. En ik leef al elke dag met Frankrijk via de TV.
Ge geeft toch wel een afscheidsfeestje als ge verhuist?
Met Limburgse vlaai ?

Laatst gewijzigd door stropke : 8 augustus 2010 om 16:39.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 17:40   #28
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Bussel te verlaten, want goed, je kan niet onafhankelijk verklaren wat je niet hebt.
Bussel hebben we nog niet nee, maar Brussel wel. Helemaal omsingeld, bezet door de Vlaamse hoofdstad, administraties, kultuur- en welzijnsinstelligen.
Als we Brussel verlaten is er geen Brussel meer, hooguit nog een grote hoop sociale ellende. Altijd gek dat extreem-links zo een sociale catastrofe nastreeft.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 17:42   #29
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Lees het staatsblad, lees het staatsblad:

Bijzondere wet van 16 juli 1993 tot vervollediging van de federale staatsstructuur.

Constitutieve autonomie voor de Vlaamse en Franstalige Gemeenschap en Gewest, niet voor Brussel.
Oud 8 augustus 2010, 17:45   #30
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Sjonge, jonge, jonge...Every is nog steeds geen haartje veranderd. Nog steeds loopt hij hier te zeiken over Frankrijk.
Ik hoop dat hij een goedbetaalde baan heeft die niet rechtstreeks of onrechtstreeks afhangt van Vlaams geld.
Want het sociale paradijs Frankrijk is in niets te vergelijken met het sociale kerkhof België. 't zou nogal wat Brusselaars bezuren als ze plots onder de Franse Sécurité Sociale zouden vallen.
Oud 8 augustus 2010, 17:55   #31
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Da's al? Je vergeet de Europese Gemmenschap.
Het enige wat de Europese Raad kan doen is beslissen of ze de zetel van de EU in Brussel zullen laten of niet. Verhinderen dat wij ons desnoods onafhankelijk verklaren kunnen ze helemaal niet. Spanje en wellicht ook de Britten zullen er niet vriendelijk op reageren, maar het beletten kunnen ze hoegenaamd niet.
Oud 8 augustus 2010, 17:58   #32
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
Art. 3

België omvat drie gewesten : het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Gewest.
Zonder Vlaamse centen kan Brussel weinig of niets doen. Ze zullen wel moeten met ons "onderhandelen".
Oud 8 augustus 2010, 18:24   #33
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder Vlaamse centen kan Brussel weinig of niets doen. Ze zullen wel moeten met ons "onderhandelen".
Als een rijke man scheidt van een arme moeder dan is er geen enkele zekerheid dat het kind naar de vader zal gaan. De enigste zekerheid is dat de vader in beide gevallen zal moeten dokken voor het kind.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 8 augustus 2010 om 18:24.
Oud 8 augustus 2010, 18:27   #34
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Bussel hebben we nog niet nee, maar Brussel wel. Helemaal omsingeld, bezet door de Vlaamse hoofdstad, administraties, kultuur- en welzijnsinstelligen.
Als we Brussel verlaten is er geen Brussel meer, hooguit nog een grote hoop sociale ellende. Altijd gek dat extreem-links zo een sociale catastrofe nastreeft.
Ik streef niets na.
Oud 8 augustus 2010, 18:29   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een rijke man scheidt van een arme moeder dan is er geen enkele zekerheid dat het kind naar de vader zal gaan. De enigste zekerheid is dat de vader in beide gevallen zal moeten dokken voor het kind.
Als jij vindt dat la Belgique jouw "arme moeder" is, dan gun ik jou dat twijfelachtige genoegen. Maar één ding staat vast: WalloBrux zal "la capitale" niet kunnen vlottend houden. Wallonië zit zelf met de daver op het lijf bij de gedachte dat er iets zou veranderen aan "la solidarité".
Oud 8 augustus 2010, 18:44   #36
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik streef niets na.
Hohoho! Toch wel, toch wel ...

Hetgeen jij nastreeft is "Une Belgique indivisible" ,"immuable" en vooral "qui répond aux désirs des francophones". Tijd dat je met beide voetjes op de grond komt. We zijn na 13 juni 2010 "This is another world ..."
Oud 8 augustus 2010, 22:09   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik streef niets na.
Dat hadden we onderhand wel door.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 22:11   #38
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hohoho! Toch wel, toch wel ...

Hetgeen jij nastreeft is "Une Belgique indivisible" ,"immuable" en vooral "qui répond aux désirs des francophones". Tijd dat je met beide voetjes op de grond komt. We zijn na 13 juni 2010 "This is another world ..."
Hij is voor het behoud van het systeem op politiek-institutioneel, sociaal-economisch en cultureel vlak. Hij streeft dus inderdaad niets na.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 22:16   #39
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik sprak toevallig deze week met een parlementair uit Brussel voor een Franstallige partij. Ik zei dat als de onderhandelingen mislukken NVA nog meer stemmen zou krijgen. Hij beaamde dat. Hij zei eveneens (als lid van een Belgicistische partij!) niet in het voortbestaan van België te geloven.

Ik hoop dat de Vlamingen zich, evengoed als de Franstalligen nu reeds doen, voorbereiden op een splitsing, in plaats van er alleen maar over te 'zagen' en er een door onachtzaamheid verlieslatende zaak van maken voor de bevolking van 'Vlaanderen'.
Ik deel die hoop met u, mijnheer Bollen. Ik merk echter weinig of geen beweging in die richting. Ik kan slechts hopen dat dit louter aan mij ligt.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 22:37   #40
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Zeiken? Zeker niet, herlees wat ik schreef!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be