![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister
|
![]() Ja, het ligt ook een beetje aan dat artikel. Hoofding en inleiding hebben het over borstkanker maar verderop blijkt het dan plots voor alle tumoren te gelden...
![]() |
#23 |
Gouverneur
|
![]() Het lijkt mij logisch dat in een land waar erg actief campagne wordt gevoerd om vanaf een bepaalde leeftijd de borsten te laten onderzoeken en waar zelfs mobiele mammografietoestellen het ganse land worden rondgereden, vaker borstkanker wordt vastgesteld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister
|
![]() Maar het verklaart niet waarom er ook meer andere tumoren worden vastgesteld, wimpeus...
![]() |
#25 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ah ik dacht dat je met ziekte een metafoor gebruikte. Ik dacht dat je met de 'ziekte' bedoelde dat België een derdewereldland wordt/is. En dat kanker daar een symptoom van is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En waarom zou wat voor borstkanker geldt (een betere screening en opvolging) niet kunnen gelden voor alle soorten kankers? Ik vind het gewoon een erg voorbarige stelling om op basis van absolute cijfers die geen rekening houden met bestaande verschillen op het vlak van bv. kwaliteit van de gezondheidszorg, te poneren dat wij toevallig in een 'kankerland' leven en dat 100 km verder alles en iedereen plotseling veel gezonder is/leeft. Wat is bv. de verhouding tussen aantal dokters/inwoners in ons land? Wat is bv. de impact van onze sociale zekerheid op het aantal doktersbezoeken die worden gedaan en dus invloed heeft op het aantal mogelijke momenten dat kanker kan worden vastgesteld? Enzovoort |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de vrouwen staan de kankers borst en baarmoederhals met stip bovenaan. Voor de eerste is regelmatige diagnose de beste preventie, voor de tweede bestaat ondertussen een min of meer betrouwbaar vaccin. Mannen. Welja. Die sterven aan andere kankers wegens niet behept met weelderige boezem ... Hoe hoger de levensverwachting, hoe hoger de kans dat je sterft aan kanker. Als niemand nog sterft aan kinderziektes, griep, en hoe performanter de vaccins, dan wordt het inderdaad logisch dat er meer tumoren zullen worden vastgesteld. Iedere dood heeft uiteindelijk een oorzaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
We beginnen er te komen... Nu nog preciseren hoe breed 'preventie' gaat. Niet toelaten dat er naast een autostrade woningen worden opgetrokken, om maar één voorbeeld van milieuzonering te noemen...
![]() |
![]() |
#32 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een manier van leven die kanker absoluut voorkomt, bestaat gewoon niet. Uiteraard zijn er een hoop factoren die een rol kunnen spelen bij de kans om kanker al dan niet te krijgen maar dat die factoren in ons land exponentieel groter zijn dan in onze buurlanden, lijkt mij toch erg sterk. In Nederland krijgt trouwens 1 op de 9 vrouwen borstkanker volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Borstkanker#cite_note-0 en zelfs 1 op de 8 volgens http://www.diagnoseborstkanker.nl/po...er/borstkanker Laatst gewijzigd door Wimpeus : 11 augustus 2010 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie over de middelen beschikt zal zich kunnen permitteren in een gezonde omgeving te wonen. Inderdaad, een stukje bouwgrond langs een vliegveld of autosnelweg kost iets minder dan een stek tussen de bomen in Keerbergen of Rijmenam. Je weet toch dat hoogopgeleiden gemiddeld langer leven dan laaggeschoolden ? Dit zal niet enkel te wijten zijn aan het feit dat armen gezondheidszorg eerder uitstellen, maar ook aan de omgeving waar je woont. Preventie zou dus inderdaad kunnen zijn dat je iedereen recht heeft op een gezonde rustgevende omgeving. Maar, zoals je voorstelt te verbieden om bijvoorbeeld naast een autosnelweg te bouwen, is dromerij. Zoals ik moet vaststellen tussen Brussel en Antwerpen wordt je tuintje onteigend om een hogesnelheidstrein op twee meter van je achterdeur te laten razen. Nogmaals, wie het breed heeft, beschikt ook over meer mogelijkheden om gezonder te leven, als hij of zij zich niet te pletter rookt of zuipt tenminste. mvg Laatst gewijzigd door Rudy : 11 augustus 2010 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Concreet, je hebt het over borstkanker. Ik ben geen dokter, verre van, maar zoals ik lees in mijn inziens betrouwbare media speelt het feit dat de eerste zwangerschap wordt uitgesteld ook een rol. En, zoals we onlangs vernamen omtrent het invriezen van eicellen wegen carrièrekansen of het nog niet vinden van een geschikte partner, zet deze trend zich verder. Mijn conclusie. Preventie door in de eerste plaats te voorkomen dan te genezen, ... door zich regelmatig te laten onderzoeken. Laatst gewijzigd door Rudy : 11 augustus 2010 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() DS vandaag :
"En dan zijn er nog de erfelijke factoren en de milieuverontreiniging, die we niet zelf in de hand hebben." Die we niet zelf in de hand hebben... Waarvoor hebben we dan eigenlijk een ruimtelijke ordening ?
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. Laatst gewijzigd door nihao : 11 augustus 2010 om 14:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Normen omtrent gezonde levensomstandigheden worden nu eenmaal democratisch bepaald. Wat niet belet dat we ook individueel een bepaalde koers kiezen. Vrouwen kiezen voor het invriezen van hun eicellen wegens nog geen geschikte partner of de voorkeur voor loopbaan ipv kindjes. En dan wordt statistisch meer borstkanker vastgesteld. Als ik tussen de lijnen lees van wat de wetenschap voorschotelt zouden vrouwen beter wat vroeger beginnen aan liefst meer kindjes. Beter voor de economische vooruitgang, en vooral beter voor de gezondheid. De kinderen van de kinderen van de ouders die de kernramp in Tsjernobyl hebben meegemaakt (overleefd). Zouden zij een eisende partij kunnen zijn ? Maar ja. Het milieu. Het milieu heeft sowieso impact op de erfelijkheid. Daarom bestaat ook de evolutie. Ik hoop dat vrouwen het kankerprobleem niet afschuiven naar een milieuprobleem. Als vruchtbaarheid het probleem is dan ligt dit wel exclusief in de handen van de vrouwen. Of vergis ik mij ? Laatst gewijzigd door Rudy : 11 augustus 2010 om 17:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar heb je echt geen fantasie voor nodig.
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
MAW, in Nederkland zijn de mensen al dood vooraleer ze kanker kunnen krijgen.
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is in Nederland erger dan hier.