Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat betekent Brussel voor jou?
Brussel is een Franstalige stad en daarom 'voorgoed' verloren voor Vlaanderen 3 8,82%
Brussel is een vuile, vieze stinkstad vol allochtonen 6 17,65%
wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt zal Brussel vanzelf in onze schoot vallen 7 20,59%
Vlaanderen moet meer investeren om Brussel voor zich te winnen 12 35,29%
iets anders (uit te leggen) 6 17,65%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2010, 13:59   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Afgezien van de architectuur van de Grote Mark, geeft niets mij in Brussel het gevoel dat ik in Vlaanderen ben. Zal de stad ooit kunnen fungeren als hoofdstad en culture centrum van een onafhankelijk Vlaanderen? Not in our lifetime. Mischien dat men op de zeeeeeeer lange termijn Brussel weer kan vervlaamsen. Maar ik zie dat niet gebeuren.
de vraag is of het moet vervlaamsen om binnen Vlaanderen te kunnen bestaan? van mij mag het een multiculturele stad blijven hoor.
Oud 19 augustus 2010, 14:03   #22
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de vraag is of het moet vervlaamsen om binnen Vlaanderen te kunnen bestaan? van mij mag het een multiculturele stad blijven hoor.
Dan is het wel onvermijdelijk dat de verfransing van de Rand doorgaat. Ik dacht dat jullie flaminganten daar zo op tegen waren?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 14:04   #23
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dan is het wel onvermijdelijk dat de verfransing van de Rand doorgaat. Ik dacht dat jullie flaminganten daar zo op tegen waren?
Waarom is dat onvermijdelijk? Er kan ook een omgekeerde evolutie plaatsvinden. Onafhankelijkheid is geen kattepies, niets staat vast. De verfransingsmachine werd NB pas ingezet na 1830.

Laatst gewijzigd door Fetai : 19 augustus 2010 om 14:08.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 14:08   #24
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
(iets anders)

Brussel is een multiculturele grootstad die alle problemen kent die een grootstad gewoonlijk kent, en waarvan de institutionele structuur voor serieuze verbetering vatbaar is.

Brussel is ook een stad waarvan de meeste inwoners, wiens "identiteitsgevoel" moeilijk tot niet te bepalen is, het beu zijn om als speelbal te fungeren voor de Vlamingen en de Franstaligen.
Never a truer word spoken. AL mijn Brusselse vrienden, zowel Nederlandstalig als Franstalig, voelen zich vooral Brusselaar en hebben er een ontzettende hekel aan wanneer Vlamingen of Walen hen proberen in te zetten in de zoveelste onderhandeling. Het idee dat zij bij een splitsing van het land zonder meer zouden behoren tot een van beide nieuwe staten (niet dat ik daarin geloof, maar we spreken hypothetisch) is een gigantisch luchtkasteel.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 19 augustus 2010 om 14:09.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 14:09   #25
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Waarom is dat onvermijdelijk? Er kan ook een omgekeerde evolutie plaatsvinden. Onafhankelijkheid is geen kattepies, niets staat vast.
Alles kan. Maar is het ook logisch? Steeds meer Vlamingen trekken weg uit Brussel en de Rand. Ik zie niet hoe die omgekeerde evolutie van jou plaats zou moeten vinden.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 14:12   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga geen boek schrijven, hé.

maar zeer algemeen:

- afschaffing van de 19 gemeenten die vervangen worden door een aantal (niet noodzakelijk 19, kan meer of minder zijn) "districten" met bepaalde bevoegdheden + afschaffing van de "provincie"; alle bevoegdheden gaan naar het Gewest of de GGC naargelang de aard van de bevoegdheid
- herziening van de politiezones
- herziening van de bevoegdheidsverdeling tussen Gemeenschapscommissies en Gewest (inzake toerisme bij voorbeeld); liefst volledige fusie tussen de instellingen
- herziening van de taalwetgeving om tot tweetaligheid van dienst te komen (uiteraard moet men garanderen dat een Nederlandstalige altijd in het Nederlands geholpen kan worden, hoe dan ook); versoepeling ook om de mogelijkheid te geven andere talen te gebruiken dan Fr/Nl (Engels of Berbers bij voorbeeld)
- financiering van Brussel volgens de noden (uiteraard mits "goed bestuur")
- zich bezighouden met haar eigen problemen en zich niet moeien met aangelegenheden waarvoor het Gewest niet bevoegd is.

Dat is om te beginnen.

Eerst en vooral respect voor de specificiteit van Brussel en een erkenning dat Brussel een volwaardig Gewest is dat niet stiefmoederlijk behandeld moet worden.

Voor het overige verwacht ik van Vlaanderen dat de Vlaamse Gemeenschap haar bevoegdheid ten volle benut en haar rol speelt t.o.v. de Vlaamse Brusselaars én t.o.v. de anderstalige Brusselaars die dit vragen. Wat zij nu al doet, eigenlijk.
(vraag mij niet hoe dit te combineren valt met mijn voorstel om Gemeenschapscommissies en Gewest samen te smelten, daar ben ik nog niet uit )
we spreken uiteraard op dit moment binnen een Belgisch model, maar zou het niet beter zijn om het Brussels Gewest op te heffen?
Oud 19 augustus 2010, 14:13   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Never a truer word spoken. AL mijn Brusselse vrienden, zowel Nederlandstalig als Franstalig, voelen zich vooral Brusselaar en hebben er een ontzettende hekel aan wanneer Vlamingen of Walen hen proberen in te zetten in de zoveelste onderhandeling. Het idee dat zij bij een splitsing van het land zonder meer zouden behoren tot een van beide nieuwe staten (niet dat ik daarin geloof, maar we spreken hypothetisch) is een gigantisch luchtkasteel.
Dus Brussel zal nog liever onafhankelijk blijven van zowel Vlaanderen als Wallonië?
Oud 19 augustus 2010, 14:13   #28
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
we spreken uiteraard op dit moment binnen een Belgisch model, maar zou het niet beter zijn om het Brussels Gewest op te heffen?
NON!
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 14:21   #29
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus Brussel zal nog liever onafhankelijk blijven van zowel Vlaanderen als Wallonië?
Ik denk (ik kan enkel voor mijn eigen spreken uiteraard) dat de meeste Brusselaars een splitsing van België met lede ogen zullen zien. Niet omdat er een onwaarschijnlijk Belgisch gevoel bestaat, maar gewoon omdat de Brusselaars weten dat zij dan gaan moeten kiezen, en dat willen zij niet.

Zie het als een kind die tussen papa en mama moet kiezen bij een (v)echtscheiding...
Oud 19 augustus 2010, 14:26   #30
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
dat ze niet voor Vlaanderen gaan kiezen op dit moment. Vlaanderen doet ook niets voor Brussel hé.
Er vloeit enorm veel Vlaams geld naar Brussel, hoor!
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 14:27   #31
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk (ik kan enkel voor mijn eigen spreken uiteraard) dat de meeste Brusselaars een splitsing van België met lede ogen zullen zien. Niet omdat er een onwaarschijnlijk Belgisch gevoel bestaat, maar gewoon omdat de Brusselaars weten dat zij dan gaan moeten kiezen, en dat willen zij niet.

Zie het als een kind die tussen papa en mama moet kiezen bij een (v)echtscheiding...
²
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 14:29   #32
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

en toch doen ze er alles aan om een groot stuk van hun landgenoten, de Vlamingen, in het harnas te jagen. zoals bv Vlaams grondgebied op te eisen, tweetaligheid niet toe te passen enz.

zo bespoedigen ze enkel het einde van België, dus waarom doen ze dat?
Oud 19 augustus 2010, 14:30   #33
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(iets anders)

Brussel is een multiculturele grootstad die alle problemen kent die een grootstad gewoonlijk kent, en waarvan de institutionele structuur voor serieuze verbetering vatbaar is.

Brussel is ook een stad waarvan de meeste inwoners, wiens "identiteitsgevoel" moeilijk tot niet te bepalen is, het beu zijn om als speelbal te fungeren voor de Vlamingen en de Franstaligen.

Vlaamse "opiniemakers" (vies woord) wijten die grootstadproblemen aan Walen en "allochtonen", eerder dan aan het gegeven 'grootstad'. Gemakkelijk vijandbeeld natuurlijk, om de mensen warm te krijgen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 augustus 2010 om 14:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 14:31   #34
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Er vloeit enorm veel Vlaams geld naar Brussel, hoor!
Om de banden tussen Brussel en Vlaanderen aan te halen, zal er wel meer nodig zijn dan met een zak geld te staan zwaaien. Er is momenteel buiten die financiële overdracht veel te weinig interactie tussen beiden, ook en vooral op het persoonlijke vlak.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 14:31   #35
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Een stadsgewest is geen aberratie binnen een federale staat, nietwaar? Dus waarom zou het Brussels Gewest niet mogen bestaan?

Weet je, ik ben voorstander van het Brussels Gewest voor één grote reden: zo wordt juist vermeden dat Brussel als speelbal gebruikt wordt tussen Vlaanderen en Wallonië (en dan nog, zie huidige regeringsonderhandelingen ).
Want geen Brussels Gewest betekent een of andere vorm van co-bestuur. En daar geloof ik niet in... Want wat is dan het "statuut" van de Stad Brussel? Een "Brussels DC" dat deel uitmaakt noch van Vlaanderen, noch van Wallonie? Een Vlaamse stad met een soort "Waals co-bestuur" (een gezamenlijk bestuur dus, terwijl Vlaams-nationalisten juist zeggen dat dat niet meer mogelijk is). Het omgekeerde? Wat indien er geen akkoord komt over dat of dat dossier?

En wat doe je met de "eigen bevoegdheden" van de stad, lees "voogdij"? Wie gaat eventuele beslissingen van Brussel vernietigen? Vlaanderen? Wallonië? De "confederale" regering? En wat indien de éne wil vernietigen, en de andere niet?
Oud 19 augustus 2010, 14:34   #36
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

NB:
In 2008 werden volgens het rijksregister in Brussel 7% van de belastingaangiftes in het NL ingediend.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 augustus 2010 om 14:34.
Oud 19 augustus 2010, 14:43   #37
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou je dat ook voorstellen voor bvb Washington DC en Mexico CF ?

Gelijk hoe, in de volgende 50 jaar zien we toch waarschijnlijk dat zich een grensoverschrijdende megalopolis zal ontwikkelen, van Amsterdam tot Rijsel.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 augustus 2010 om 14:48.
Oud 19 augustus 2010, 14:44   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Zou je dat ook voorstellen voor bvb Washington DC en Mexico CF ?
wat hebben die er mee te maken?
Oud 19 augustus 2010, 14:50   #39
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
wat hebben die er mee te maken?
Ook een apart statuut (nee, niet 'tzelfde als Brussel!) Ook Londen, Rome Parijs en Berlijn hebben aparte statuten, voor zover ik weet .
Oud 19 augustus 2010, 14:50   #40
FlorisB
Vreemdeling

Standaard

Hoewel ik zelf niet mag stemmen mis ik de optie die volgens mij door de meeste Brusselaars zal worden gekozen namelijk die van hoofdstad van Europa. Want het meerendeel wil gewoon niets met de Vlamingen, Walen en hun hervormingen te maken hebben.
FlorisB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be