Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2010, 16:49   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dus, U stelt een regel voor zonder er eigenlijk 1 goeie reden voor te geven uitgezonderd buikgevoel.

Waarom denk ik nu dat U dit topic hebt gestart uit jaloezie?

Als iemand dat €1 000 000 + wil uitgeven aan de Bugatti Veyron (een wagen die ik van z'n leven nooit zou kopen, is gewoon niet praktisch uitgezonderd op een circuit, waar ie van de kaart geveegd word door wagens van €35 000 of zelfs minder), dan moet die persoon dat toch zelf maar weten, zolang ie zich aan de lokale wetgeving houdt zie ik geen enkel probleem, noch enige reden om zulke wagen te verbieden.

Langs de andere kant, we hebben wel elke reden om wagens met te weinig vermogen van de snelweg te halen. Je Trabant die met moeite 95 km/u haalt bijvoorbeeld. Dikke 2takt rookpluim die de omgeving verpest. En daar hangt dan een M5 achter die op die snelheden zuiniger is dan een Toyota Prius....
Oud 24 augustus 2010, 17:22   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Klinkt een beetje als "guns don't kill people".
je moet het niet beperken, het beperkt zichzelf, want het vlootgemiddelde de gemiddelde europese wagen is toch een veel lichtere wagen dan de gemiddelde amerikaanse wagen om maar één voorbeeld tegeven.

Kijk de topwagens type astonmartin, ferrari, en vooral bugatti braken iets boven de 300pk uit, en zijn stuk voor stuk pareltjes van techniek, maar feitelijk onbruikbaar op onze belgische wegen. Dus je koopt ze voor uw ego te strelen, en het heeft dus niets te maken met een mobiltieitsprobleem op te lossen. Maar om het daarom te verbieden ? Voor die 10 wagens die er per jaar van verkocht worden ?

Bovendien vraag ik mij af in een Europese markt hoe jij denkt dit te doen ? Als je ze inschrijft in Frankrijk en hier in Belgie mee rondrijdt, dan omzeil je toch op uw kousen al die lokale wetten..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 19:38   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een auto met een zware motor heeft haast geen voordelen t.o.v. dezelfde auto met een lichtere motor.
Aktieve veiligheid blijft nog over; de vele vbn heb ik opgesomd.

Heb je nu de cijfers van die "veiligheidsnadelen" of niet ? Of ergens een link in die richting ?

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2010 om 19:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 19:43   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klinkt een beetje als "guns don't kill people".
Een auto is om zich te verplaatsen, en om nog wat vlot te kunnen rijden rijdt men op aangepaste *autowegen en autosnelwegen*, waar andere people´s ook allemaal in zo´n auto-mobiel zitten, zelfs in véél zwaardere en eigenlijk gevaarlijkere door hun massa. (uitzondering motorrijders)

En *waar* people´s te voet, met de fiets, bromfietsen, ook brommobielen niet op mogen.

Wat is uw punt nu eigenlijk ?

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2010 om 19:54.
Oud 25 augustus 2010, 10:13   #25
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dus, U stelt een regel voor zonder er eigenlijk 1 goeie reden voor te geven uitgezonderd buikgevoel.

Waarom denk ik nu dat U dit topic hebt gestart uit jaloezie?

Als iemand dat €1 000 000 + wil uitgeven aan de Bugatti Veyron (een wagen die ik van z'n leven nooit zou kopen, is gewoon niet praktisch uitgezonderd op een circuit, waar ie van de kaart geveegd word door wagens van €35 000 of zelfs minder), dan moet die persoon dat toch zelf maar weten, zolang ie zich aan de lokale wetgeving houdt zie ik geen enkel probleem, noch enige reden om zulke wagen te verbieden.

Langs de andere kant, we hebben wel elke reden om wagens met te weinig vermogen van de snelweg te halen. Je Trabant die met moeite 95 km/u haalt bijvoorbeeld. Dikke 2takt rookpluim die de omgeving verpest. En daar hangt dan een M5 achter die op die snelheden zuiniger is dan een Toyota Prius....
Er zijn wel goeie redenen. Ze zijn nodeloos vervuilend, en ze vormen een potentieel gevaar voor andere weggebruikers.

Jaloezie gaan bovenhalen is flauw.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 10:15   #26
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je moet het niet beperken, het beperkt zichzelf, want het vlootgemiddelde de gemiddelde europese wagen is toch een veel lichtere wagen dan de gemiddelde amerikaanse wagen om maar één voorbeeld tegeven.

Kijk de topwagens type astonmartin, ferrari, en vooral bugatti braken iets boven de 300pk uit, en zijn stuk voor stuk pareltjes van techniek, maar feitelijk onbruikbaar op onze belgische wegen. Dus je koopt ze voor uw ego te strelen, en het heeft dus niets te maken met een mobiltieitsprobleem op te lossen. Maar om het daarom te verbieden ? Voor die 10 wagens die er per jaar van verkocht worden ?

Bovendien vraag ik mij af in een Europese markt hoe jij denkt dit te doen ? Als je ze inschrijft in Frankrijk en hier in Belgie mee rondrijdt, dan omzeil je toch op uw kousen al die lokale wetten..
Ik zou dit idd Europees regelen, maar uw argumenten zijn idd wel steekhoudend, de markt reguleert zichzelf, en zoveel zijn er niet.
Oud 25 augustus 2010, 10:18   #27
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat is uw punt nu eigenlijk ?
Dat ge het zelf precies niet goed snapt.
Oud 25 augustus 2010, 10:26   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn wel goeie redenen. Ze zijn nodeloos vervuilend, en ze vormen een potentieel gevaar voor andere weggebruikers.
Nodeloos vervuilend? Tof, kijk maar eens naar dit.

Potentieel gevaar. Zelfs met 10 pk opgezet in snelheid is 1200 kg (gemiddelde personenwagen op onze wegen) een dodelijk wapen. Wat zeg ik, 150 kg met 3 pk is moordend.... kijk maar naar het aantal dooie bromfietsers die tegen een ander object zijn gaan plakken.

Als U POTENTIEEL GEVAAR wil aanhalen, dan kunnen we beter iedereen in een dwangbuis steken, in leuke doosjes met zachte wanden steken en voedzame brij geven samen met kalmeermiddelen.
Citaat:
Jaloezie gaan bovenhalen is flauw.
Jaloezie is een potentiele reden om zulke rare voorstellen te doen.
"Ik geen 150 pk in mijn Trabant, maar gelle ook geen 150 PK in jullie Skoda Superbe".

Laatst gewijzigd door maddox : 25 augustus 2010 om 10:32.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 11:06   #29
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:

Potentieel gevaar. Zelfs met 10 pk opgezet in snelheid is 1200 kg (gemiddelde personenwagen op onze wegen) een dodelijk wapen. Wat zeg ik, 150 kg met 3 pk is moordend.... kijk maar naar het aantal dooie bromfietsers die tegen een ander object zijn gaan plakken.

Als U POTENTIEEL GEVAAR wil aanhalen, dan kunnen we beter iedereen in een dwangbuis steken, in leuke doosjes met zachte wanden steken en voedzame brij geven samen met kalmeermiddelen.

Jaloezie is een potentiele reden om zulke rare voorstellen te doen.
"Ik geen 150 pk in mijn Trabant, maar gelle ook geen 150 PK in jullie Skoda Superbe".
Die Prius rijdt tegen plankgas, uiteraard verbruikt die meer dan nen BMW die op een normaal toerental rijdt. Als ik met mijn autoke plankgas rij geeft hij soms 40 liter/100 km aan. Duh.
Oud 25 augustus 2010, 11:22   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die Prius rijdt tegen plankgas, uiteraard verbruikt die meer dan nen BMW die op een normaal toerental rijdt. Als ik met mijn autoke plankgas rij geeft hij soms 40 liter/100 km aan. Duh.
Kijk Johan,

tegenwoordig rijden alle auto's met 'digitale getunede' chips die kleptiming - verbruik etc allemaal regelen. Diezelfde tuning maakt van een 2liter motor een 75pk tot een 200pk versie...

stel dat je een 'ECO-switch' knopje zou verplichten. Een knopje waarmee je uw verbruik limiteert tot 10liter per 100km bij plankgas, en die toelaat om ze 'ecologisch' mogelijk te accelereren en die toelaat om zo zuinig mogelijk 'constante snelheid' te rijden.. En stel met dat knopje dat een mens bvb gemiddeld 1liter spaart.

Dan zou je bvb als consument bij dure petroleumprijzen dat knopje aanleggen, en bij gedaalde prijs, dat knopje eens afleggen om eens goed gas te geven...

Wel ik denk dat zo'n optie verplichten meer zou betekenen voor het milieu, dan gelijk wat anders van beperkingen opleggen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 11:42   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt het dus alweer helemaal niet begrepen.

De sportieve -en 300 kg zwaardere- BMW M3 rijdt even snel als de Prius en verbruikt zelfs minder, moest de BMW getrimmt worden op zuinigheid zou het verschil nog groter zijn.

http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_M3#E90.2FE92.2FE93
http://de.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius#Prius_NHW20

Jij wilt wagens beperken tot 300 pk ofzo, de BMW M3 V8 heeft ca. 420 pk, maar hoeft er -helemaal geen- gebruik van te maken in normale rijomstandigheden, wslk kan de M3-bestuurder dat (echt) enkel op circuit of op een onbeperkte Autobahn, en zeker als het serieus bergop gaat.

De rest van de PK´s zijn dus aktieve veiligheidsreserve bij modale snelheidsbeperkingen en alledaagse situaties, inhalen bvb of als een camion je soms eens tussen vangrails wil pletten op het laatste moment, de remmen zullen navenant ook veel beter zijn bij dat gewicht en die -mogelijke- prestaties, wegligging enz.. ook, dus in onvoorziene noodsituaties bij remmen en/of uitwijken enz... is de M3 bij dezelfde reglementaire rijwijze - puur auto - veel veiliger af als de Prius.

Nog eens, wat blijft er nog over van uw punt ?
Niets

Ik citeer uw openingspost nog eens:

Citaat:
Bestaat er eigenlijk een maximum limiet een het aantal pk's dat een auto mag hebben, of is er geen maximum?

Zou het geen goed idee zijn om dat in te voeren? Wat is het voordeel van een auto met pakweg 300 pk en ditto maximumsnelheid.
Ik heb er geen probleem mee dat iemand eens met een zware wagen wil rijden, maar is een race track dan geen beter alternatied?

Wat moet je met een wagen met het vermogen en snelheid van een kleine straaljager, als je op de weg maar 120 mag.
Er is m.a.w. amper een voordeel. Terwijl er wel nadelen zijn: er gebeuren disproportioneel veel ongelukken mee, en brengen zo anderen in gevaar en ze verbruiken belachelijk veel dus niet echt goed voor het milieu.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 augustus 2010 om 12:00.
Oud 25 augustus 2010, 12:12   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een niet economisch getrimmde sportlimousine als de M3 vergelijken met een getrimmde ecolimousine als de Prius (met E-hulp) is lichtjes onrechtvaardig, alhoewel de 300 kg zwaardere M3 nog altijd wint qua verbruik als ze even snel achtereen rijden, waar de Prius er alles uithaalt (potentieel ... weet je )

Nemen we dan toch een getrimmde supersportwagen met E-hulp:
500 PK + 160 kW hulp, die hij maar heel zelden nodig heeft...

Uiteraard zijn er nog veel zuinigere 100%-E-wagens maar die kan het ook al met 3 liter/100 km ECE-normverbruik doen.

Citaat:
http://www.autowereld.com/autonieuws...p?artikel=9646
Porsche 918 Spyder conceptcar

dinsdag 2 maart 2010

Porsche weet vriend en vijand te verbazen met de onthulling van de 918 Spyder conceptcar. Behalve dat de primeur an sich groot nieuws is, zorgen ook de specificaties voor verbazing.

Het is sporadisch dat Porsche een conceptcar presenteert. Sterker nog, op de Cayenne Hybrid na kunnen wij er ons zo geen één bedenken in de afgelopen jaren. Zeker niet als het gaat om een grote verrassing als deze 918 Spyder.

Carrera GT-opvolger?
Wie het exterieur - dat sterk doet denken aan de Carrera GT - op zich in heeft laten werken kan concluderen dat hier zomaar een toekomstige Porsche kan staan te pronken. De wielen geven de auto vooral een conceptcar-status, maar de lijnen van de carrosserie zien er realistisch uit. Staat hier dan de spirituele opvolger van de Carrera GT voor ons?

Indrukwekkend
De prestaties van de 918 Spyder zijn een geval apart. Een plug-in hybridemodule bestaande uit drie elektromotoren zorgen samen voor een vermogen van 160 kW. Daarnaast is er een 500 pk sterke 3.4 liter V8 die afkomstig is uit de racebolide RS Spyder. Samen weten ze de 918 Spyder in slechts 3,2 seconden naar 100 km/h te duwen en een topsnelheid van 320 km/h te realiseren. Dat alles gaat gepaard met een verbruik van slechts 3,0 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 70 g/km. Ongekend! Porsche claimt zelfs dat de 918 Spyder de Nordschleife van de Nürburgring weet af te leggen in minder dan 7:30 minuten en daarmee sneller is dan de Carrera GT.

Hybride-modi
De drie elektromotoren en de V8 benzinemotor werken nauw met elkaar samen. De V8 drijft enkel de achterwielen aan, maar de elektromotoren hebben vat op zowel de voor- als de achterwielen. Dat alles wordt geregiseerd door een zeventraps PDK-transmissie. Een knop op het stuurwiel maakt het mogelijk om te schakelen tussen de vier verschillende rijmodi. In E-Drive rijdt de auto enkel elektrisch (maximaal 25 km). In Hybrid werken de elektromotoren samen met de V8 benzinemotor en in de Sport Hybrid wordt het echt leuk. Dan ligt er meer focus op sportiviteit en wordt de meeste power naar de achterwielen gestuurd. Wie echt in de stemming is kan Race Hybrid inschakelen. Er wordt dan maximaal vermogen afgegeven en met een druk op de knop kan zelfs een tijdelijke overboost van de elektromotoren worden opgewekt.

Toekomst
Plannen met deze 918 Spyder zijn niet bekend, maar Porsche demonstreert haar hybride-kennis niet voor niets. We zijn benieuwd waar dit tot zal leiden.
De context is natuurlijk heel fel overdreven, die 3 liter is het ECE-normverbruik.
Voor de nieuwste Prius is dat zowat 4 liter en 92 g/km CO2:
http://www.toyota.de/cars/new_cars/prius/specs.aspx

geen drukfout @ johan

Nog een D-bron:
Citaat:
http://www.abendblatt.de/wirtschaft/...r-Zukunft.html
...
Das Auto schafft nicht nur 325 Kilometer pro Stunde. Mit einem CO2-Ausstoß von 70 Gramm je Kilometer und einem Verbrauch von 3,0 Litern schlägt es auch jeden Kleinwagen. Wenn es nach Porsche-Chef Michael Macht geht, bleibt das Auto kein Einzelstück: "Eine Serienfertigung kann ich zwar nicht versprechen. Aber bislang hat Porsche noch nie eine Studie gezeigt, die wir nicht gebaut hätten."

Zwar fangen die Hersteller in Genf mit ihren effizienten Konzept- und Serienfahrzeugen alle Blicke und geben der Messe einen grünen Anstrich. "Doch die nächsten Jahre verdienen die Konzerne ihr Geld noch mit ganz konventionell angetriebenen Fahrzeugen", ist Kleinhans überzeugt. Zwischen all den Elektro- und Hybridmodellen stehen deshalb in den Messehallen doch noch überraschend viele Premieren mit Bodenhaftung und direktem Realitätsbezug.

Auch wenn die Industrie in den nächsten Jahren weiter von Fahrzeugen mit konventionellen Antrieben leben wird, spielt die Musik auf der Messe ganz klar bei den alternativen Technologien. "Das Rennen um den Antrieb der Zukunft ist eröffnet", sagt VW-Vorstandschef Martin Winterkorn.

Und Mercedes-Chef Dieter Zetsche nimmt den Faden auf: "Wir fahren nicht nur in der Formel 1 um den Sieg, sondern auch in der Formel Grün - mit Automobilen, die Verantwortung und Faszination vereinen." In konkreten Zahlen klingt das aber schon nicht mehr ganz so imposant: Gerade einmal drei Prozent der Gesamtproduktion sollen bis 2018 bei VW elektrisch fahren. (HA)

Laatst gewijzigd door Micele : 25 augustus 2010 om 12:22.
Oud 25 augustus 2010, 12:59   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik met mijn autoke plankgas rij geeft hij soms 40 liter/100 km aan. Duh.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Uw autoke dus -potentieel- ook.
Oud 25 augustus 2010, 13:15   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Potentieel...]
Nog eentje met potentieel tot 480 kW of 653 PK, zou in volgens offic. website pas in 2012 in serie uitkomen ipv 2010.

http://www.autoblog.nl/archive/2008/...mt-pas-in-2010

omgerekend verbruik: energie-equivalent van 1 l diesel/100 km, milieu omgerekend 51,3 g/km CO² volgens uitstoot van Duits stroomnet.
directe schaadstoffen uitlaat: zero... ; indirect : aan de Duitsers vragen...

En dat zou verboden moeten worden... volgens @ johan

Naast de Porsche 918 Spyder nog een auto die moeiteloos de Belgische ecokorting van 4750 € zou krijgen.

Citaat:
Verbrauch: 9,67 kWh/100 km (9,67 kWh entsprechen dem Energieinhalt von 0,98 l Diesel.), Kosten: ca. 2 Euro pro 100 km[6] Unter Einbeziehung der CO2-Emissionen des deutschen Strommixes von rund 530g/kWh macht das 51,3 g/km; bei der Nutzung von Ökostrom entsprechend weniger
http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
http://www.lightningcarcompany.co.uk/

Laatst gewijzigd door Micele : 25 augustus 2010 om 13:16.
Oud 25 augustus 2010, 14:40   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, die Prius met al zijn eco-tech moet de duimen leggen tegen een racemonster voor dezelfde prestaties.

Misschien nog eens zelf een testje doen. Welk forumlid heeft een Prius, en wie van de forumleden heeft een equivalent van zo'n M3.

We beginnen in't centrum van Brussel, en eindigen aan het stuwmeer van Butchenbach... Ik zal wel rustig meetuffen met mijn redelijk nieuw 75 PK dieseltje (weliswaar met de stroomlijn van een Brabantse buffetkast).

De premisse is een picknick met 4 personen. Geen verkeersovertredingen, de route wordt op voorhand besproken.
Oud 25 augustus 2010, 16:11   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, die Prius met al zijn eco-tech moet de duimen leggen tegen een racemonster voor dezelfde prestaties.

Misschien nog eens zelf een testje doen. Welk forumlid heeft een Prius, en wie van de forumleden heeft een equivalent van zo'n M3.

We beginnen in't centrum van Brussel, en eindigen aan het stuwmeer van Butchenbach... Ik zal wel rustig meetuffen met mijn redelijk nieuw 75 PK dieseltje (weliswaar met de stroomlijn van een Brabantse buffetkast).

De premisse is een picknick met 4 personen. Geen verkeersovertredingen, de route wordt op voorhand besproken.
M5
Oud 25 augustus 2010, 16:20   #37
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
M5
nope, 't was een e90 ///M3
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 16:27   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
nope, 't was een e90 ///M3
Ik antwoordde op maddox zijn vraag wie een equivalent heeft van een m3.

Een m5 dus, die hebben wij staan op stal.

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 augustus 2010 om 16:27.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 16:31   #39
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik antwoordde op maddox zijn vraag wie een equivalent heeft van een m3.

Een m5 dus, die hebben wij staan op stal.
ow sorry

enne... Vriend!! Alles goed, eens ene gaan drinken?

(e39 toevallig?)
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 16:38   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
ow sorry

enne... Vriend!! Alles goed, eens ene gaan drinken?

(e39 toevallig?)

Heb anders nog een cabrio 323 e46 die ik verkoop voor wie iets deftigs zoekt. En nog een 528 en een 318 en tot verleden week ook nog een 320 cabrio die ondertussen tegen een muur is gevlogen van iemand die hem ging kopen (hopelijk krijgen we nu nog ons geld? )
En mijn oud rx7 wankeltje die dringend eens goed moet nagezien worden.
De rest staat nog niet te koop, daar rijden we zelf nog mee rond.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be