Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2010, 20:30   #21
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Serviërs in Vlaams Brussel
Opmerkelijk is dat Vladimir en Stanislava na al die jaren in Brussel quasi perfect Nederlands spreken. Hun Frans is daarentegen eerder beperkt. "Dat was zeker geen bewuste keuze maar is natuurlijk gegroeid," aldus Vladimir. "In mijn sector werkte ik altijd vooral met Vlamingen dus was het logisch om Nederlands te leren. Vlamingen en Franstaligen praten er trouwens vaak in het Engels met elkaar.
Citaat:
Uitgaan in Leuven
Na Etterbeek en Evere wonen Vladimir en Stanislava nu vlakbij het Meiserplein in Schaarbeek. Ze houden van Brussel maar ze ondervinden ook de nadelen van de grootstad. "Op veel plaatsen in de stad voel ik me niet op mijn gemak," aldus Stanislava. "Alleen zul je me daar dan ook niet zien. Ik ben blij dat ik weinig Frans versta en dus niet begrijp wat ze me toeroepen. Om met vrienden af te spreken, wijken we gemakkelijk uit naar Leuven."
http://www.brusselnieuws.be/artikels...ava-uit-servie
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2010, 21:25   #22
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Brussel-stad heeft 150.000 inwoners, Halle-Vilvoorde 580.000. Proportioneel heeft Halle-Vilvoorde er dus minder.
Even opmerken dat het over het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gaat in deze draad, dewelke naar beneden afgerond 1,1 miljoen inwoners telt.

Indien het zo zou zijn dat Halle-Vilvoorde 3x het aantal mandatarissen heeft van Brussel, dan zou het verhoudingsgewijs zelfs 6x het aantal bevoegdheden hebben en niet 3/4 van het aantal bevoegdheden zoals jij de mensen hier wilt wijsmaken.

Indien we het aantal mandatarissen willen reduceren, waar ik zeker geen tegenstander van ben, dan mogen we echt wel bij onszelf beginnen, hoor.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2010, 21:26   #23
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en de MR-rexisten zeggen de waarheid hé FDF-claeske.
Ruik ik daar een Godwinnetje?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2010, 21:34   #24
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Een citaat van Guy Vanhengel uit de Knack van 25 augustus 2010 :
"Alleen moeten de Vlamingen niet uitpakken met het argument dat in Brussel 1000 lokale en regionale mandatarissen elkaar voor de voeten lopen. In Vlaams-Brabant, dat ook ongeveer 1 miljoen inwoners telt, zijn er 3500 mandatarissen voor 35 gemeenten.
Dat moet wel want die 3500 mandatarissen moeten immers de Taalstrijd voeren.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2010, 21:50   #25
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Een citaat van Guy Vanhengel uit de Knack van 25 augustus 2010 :
"Alleen moeten de Vlamingen niet uitpakken met het argument dat in Brussel 1000 lokale en regionale mandatarissen elkaar voor de voeten lopen. In Vlaams-Brabant, dat ook ongeveer 1 miljoen inwoners telt, zijn er 3500 mandatarissen voor 35 gemeenten. De stad Leuven van keizer Louis Tobback (SP.A) telt minder inwoners dan Schaarbeek of Molenbeek."
Dus elke gemeente in Vlaams Brabant telt gemiddeld 100 mandatarissen. Ben ik wel benieuwd hoe men hier mandataris definieert want, geef toe, gezond verstand zegt toch dat 100 gemeenteraadsleden niet erg realistisch klinkt.

Laatst gewijzigd door Zucht : 27 augustus 2010 om 21:54.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2010, 00:13   #26
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel heeft geen lessen te krijgen van Vlaanderen
Tja Claeske....Dan hoeven ze ook géén Vlaams geld te krijgen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2010, 04:04   #27
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

De individuele cijfers voor Antwerpen en Brussel kloppen. En dat is zo ongeveer alles dat juist is aan dat artikel.

Het idee dat je zomaar kan zeggen dat minder beter is, zonder rekening mee te houden waar het allemaal vandaag komt, toont veel kwade wil.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
²nd

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 28 augustus 2010 om 04:04.
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2010, 07:34   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dus elke gemeente in Vlaams Brabant telt gemiddeld 100 mandatarissen. Ben ik wel benieuwd hoe men hier mandataris definieert want, geef toe, gezond verstand zegt toch dat 100 gemeenteraadsleden niet erg realistisch klinkt.
In dit land is er inderdaad per 250 inwoners een door de belastingbetaler onderhouden politicus.

En als je alle mandatarissen bij elkaar telt, dus mandataris uit elke niveau, dan zou je inderdaad wel eens aan 100 mandatarissen per gemeente kunnen komen.

En in grotere gemeentes en steden zitten ze inderdaad dicht tegen de 100 gemeentelijke mandatarissen.
Gemeenteraad, OCMW-raad, wijkraad, enz.
Dit aantal is in Belgistan trouwens voorl alle gemeentes meer een normaal aantal dan een uitzondering, niet enkel in Vlaams Brabant.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2010, 10:12   #29
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik denk niet dat dictators zijn toegelaten in europa.
dus ik zou dan maar snel verhuizen naar een afrikaans, aziatisch of zuid-amerikaans land om daar een coupke te plegen
Ik wil niet moeilijk doen maar ik denk eerlijk gezegd niet dat een diktatortje eerst om toestemming komt vragen zulle.
Die grijpt gewoon de gelegenheid aan.
Spijtig genoeg kom ik op mijn talrijke wandelingen meer en meer mensen (en niet enkel Vlamingen) tegen die het idee niet totaal ongenegen zijn.
En dat zijn gewoonlijk niet de oudere mensen.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2010, 10:44   #30
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Even opmerken dat het over het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gaat in deze draad, dewelke naar beneden afgerond 1,1 miljoen inwoners telt.

Indien het zo zou zijn dat Halle-Vilvoorde 3x het aantal mandatarissen heeft van Brussel, dan zou het verhoudingsgewijs zelfs 6x het aantal bevoegdheden hebben en niet 3/4 van het aantal bevoegdheden zoals jij de mensen hier wilt wijsmaken.

Indien we het aantal mandatarissen willen reduceren, waar ik zeker geen tegenstander van ben, dan mogen we echt wel bij onszelf beginnen, hoor.
zou, zou, zou...

Waar blijven de bronnen?
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2010, 11:45   #31
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk niet dat dictators zijn toegelaten in europa.
dus ik zou dan maar snel verhuizen naar een afrikaans, aziatisch of zuid-amerikaans land om daar een coupke te plegen
Ik denk ook niet dat het indivuduen is toegelaten om den "Beziek" op te doeken om daarna de "Belziek-meubels" gratis en voor niks weg te geven aan de Hollanders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2010, 13:05   #32
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb, eerlijk waar, zelden zo'n scheeftrekking gelezen afkomstig van een verkozene.

Hoe belachelijk is het nu niet om een verschil in uitgaven te beschouwen als resultante van een andere organisatie, los van alle ander budgettaire of inhoudelijke beslissingen?

Voila, daar heb je het al, Antwerpenaren betalen meer, dus is het toch logisch dat hun stad een groter budget heeft en meer uitgeeft. Of omgekeerd, Brusselaars moeten minder betalen omdat hun steden minder doen. Dat heeft niks met structuren te maken maar met het beleid binnen die structuren.

Het ergste is misschien wel dat er nog mensen zijn die zo dom (ja, simpelweg dom) zijn om in zo'n opzichtige wanredenering te trappen.
En dat een reeks taken die in Antwerpen door de stad worden uitgevoerd, in Brussel door het gewest worden gedaan, verrekent deze sukkel ook al helemaal niet mee.

Kortom, mr. De Clippeleer is de zoveelste grap in het Brusselse bestuur en kan daarmee in de rij gaan staan van de Desmarets, de Thielemansen en tutti quanti.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2010, 16:28   #33
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Ik wil niet moeilijk doen maar ik denk eerlijk gezegd niet dat een diktatortje eerst om toestemming komt vragen zulle.
Die grijpt gewoon de gelegenheid aan.
Spijtig genoeg kom ik op mijn talrijke wandelingen meer en meer mensen (en niet enkel Vlamingen) tegen die het idee niet totaal ongenegen zijn.
En dat zijn gewoonlijk niet de oudere mensen.
Ik ben wel enkel voor een dictator als ik hem zelf kan zijn eh
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2010, 16:33   #34
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het lijkt veel maar in een ocmw raad bvb zitten bijna evenveel mensen als in de gemeenteraad en schepencollege en dikwijls al even vet betaald. Dan heb je nog districten, provincie, en wie wat nog allemaal (misschien telt Van Hengel ook mandaten in intercommunales, gemeentelijke of stedelijke ziekenhuizen, ... enzo mee ?)
Oud 28 augustus 2010, 16:34   #35
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat moet wel want die 3500 mandatarissen moeten immers de Taalstrijd voeren.
Dan mogen het er voor mij gerust 5000 zijn.
Oud 28 augustus 2010, 21:10   #36
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
zou, zou, zou...

Waar blijven de bronnen?
Scherven A. Mok schreef "Ik vind het toch ook wel tekenend dat Halle Vilvoorde drie keer zoveel mandaten telt als Brussel.".

Rogge reageerde "Brussel-stad heeft 150.000 inwoners, Halle-Vilvoorde 580.000. Proportioneel heeft Halle-Vilvoorde er dus minder.".

Ik zeg inderdaad "Indien het zo zou zijn dat Halle-Vilvoorde 3x het aantal mandatarissen heeft van Brussel...", want ik beschik niet over de cijfers.

Waar ik enkel op wil wijzen is dat jij, Rogge, bewust of onbewust, een onwaarheid verkondigt door het inwonersaantal van de stad Brussel te koppelen aan het aantal mandatarissen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Je mag ook gewoon toegeven dat je een fout gemaakt hebt, hoor. Als je dat zou doen, dan zou ik je dat meteen vergeven. Dit ligt volledig in jouw handen, dus vraag hier a.u.b. ook geen bron voor omdat ik het woordje zou gebruik. Met het meermaals gemarkeerde woord verklein je de kans op het doen van foute uitspraken, dus doe je er zeker niet slecht aan om die zinsconstructie zelf wat meer toe te passen.
Oud 28 augustus 2010, 22:19   #37
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar ik enkel op wil wijzen is dat jij, Rogge, bewust of onbewust, een onwaarheid verkondigt door het inwonersaantal van de stad Brussel te koppelen aan het aantal mandatarissen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
In de post waarop ik reageerde werd niet vermeld dat het over het gewest ging. Er werd inderdaad ook niet vermeld dat het over de stad ging. Er worden hier nogal weinig feiten vermeld tout court.

En als jij beweert dat ik een onwaarheid verkondig, zou ik graag hebben dat je dat staaft met materiaal dat die discrepantie aantoont. Dank u.

Laatst gewijzigd door Rogge : 28 augustus 2010 om 22:28.
Oud 28 augustus 2010, 22:47   #38
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hiermee ga ik volledig akkoord !

Belastingen op werkplaats (volgens europese en internationale regels) binnen een confederatie en Vlaanderen hoeft geen Brusselse geld te krijgen
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2010, 00:09   #39
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de post waarop ik reageerde werd niet vermeld dat het over het gewest ging. Er werd inderdaad ook niet vermeld dat het over de stad ging. Er worden hier nogal weinig feiten vermeld tout court.

En als jij beweert dat ik een onwaarheid verkondig, zou ik graag hebben dat je dat staaft met materiaal dat die discrepantie aantoont. Dank u.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
http://www.brusselnieuws.be/artikels...-euro-per-jaar

MR: 'Fusie van de gemeenten kost 550 miljoen euro per jaar'

Brussel moet geen financieel heil verwachten van een fusie van de gemeenten. Dat zegt toch Olivier de Clippele (MR), Brussels parlementslid en schepen van Financiën In Elsene, na een studie van de budgetten van Antwerpen en Brussel. [2 reacties]

Vele Vlaamse politici pleiten al jaren voor de afschaffing van de negentien 'baronieën' omdat een fusie zou leiden tot efficiënter bestuur. In de marge van de gesprekken over de staatshervorming vergeleek de Clippele daarom de begroting van Brussel met die van Antwerpen. Daar is in 1983 een grootschalige fusie gebeurd.

Conclusie? "We moeten geen lessen krijgen van iemand die niet voor zijn eigen deur kan vegen," aldus de Clippele in Le Soir. Hij vergeleek de cijfers van 2009 en stelde vast dat de Brusselse gemeenten samen 550 miljoen minder uitgeven dan Antwerpen. "Zoveel zou een fusie van de Brusselse gemeenten ons jaarlijks kosten."

Zowel voor het gemeentepersoneel als de algemene werkingskosten van de gemeenten, betaalt een Antwerpenaar gemiddeld een pak meer dan een Brusselaar. Ook voor de politiediensten is de hoofdstedeling beter af. Enkel het OCMW kost de Brusselaar meer dan de Antwerpenaar.

In totaal geven de Brusselse gemeenten 1.923 euro uit per inwoner. De gewestelijke diensten die in Antwerpen door de gemeente worden verzorgd, zijn daar bij gerekend. Antwerpen geeft jaarlijks 2424 euro uit.

Dat Antwerpen proportioneel meer uitgeeft, is ook omdat de stad meer inkomsten heeft. De Clippele wijst onder meer op een structurele benadeling door het gemeentefonds. Dat geeft Antwerpen 1014 euro per inwoner tegenover 352 voor Brussel.
Als je de eerste post gelezen hebt, dan zou het duidelijk moeten zijn dat het over de Brusselse gemeenten, over het geheel, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dus, gaat. Het lijkt me dat je daar niet kan overkijken. Het is daarom in deze draad een zware fout om in een berekening het inwonersaantal van de stad Brussel en niet van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te gebruiken.

Of de cijfers juist zijn, dat is een andere discussie, maar het zou op zijn minst duidelijk moeten zijn waar het over gaat.
Oud 29 augustus 2010, 08:45   #40
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je de eerste post gelezen hebt, dan zou het duidelijk moeten zijn dat het over de Brusselse gemeenten, over het geheel, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dus, gaat. Het lijkt me dat je daar niet kan overkijken. Het is daarom in deze draad een zware fout om in een berekening het inwonersaantal van de stad Brussel en niet van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te gebruiken.

Of de cijfers juist zijn, dat is een andere discussie, maar het zou op zijn minst duidelijk moeten zijn waar het over gaat.
Je bent hier stilaan wel lang genoeg om te weten dat een topic inhoudelijk evolueert. In de post waarop ik reageerde was het niet duidelijk welk soort Brussel er bedoeld werd, en ging het over de mandaten en niet over de kosten.
Heb je ook nog iets inhoudelijks te zeggen?

Laatst gewijzigd door Rogge : 29 augustus 2010 om 08:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be