Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2010, 14:32   #1
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard Brussel heeft geen lessen te krijgen van Vlaanderen

http://www.brusselnieuws.be/artikels...-euro-per-jaar

MR: 'Fusie van de gemeenten kost 550 miljoen euro per jaar'

Brussel moet geen financieel heil verwachten van een fusie van de gemeenten. Dat zegt toch Olivier de Clippele (MR), Brussels parlementslid en schepen van Financiën In Elsene, na een studie van de budgetten van Antwerpen en Brussel. [2 reacties]

Vele Vlaamse politici pleiten al jaren voor de afschaffing van de negentien 'baronieën' omdat een fusie zou leiden tot efficiënter bestuur. In de marge van de gesprekken over de staatshervorming vergeleek de Clippele daarom de begroting van Brussel met die van Antwerpen. Daar is in 1983 een grootschalige fusie gebeurd.

Conclusie? "We moeten geen lessen krijgen van iemand die niet voor zijn eigen deur kan vegen," aldus de Clippele in Le Soir. Hij vergeleek de cijfers van 2009 en stelde vast dat de Brusselse gemeenten samen 550 miljoen minder uitgeven dan Antwerpen. "Zoveel zou een fusie van de Brusselse gemeenten ons jaarlijks kosten."

Zowel voor het gemeentepersoneel als de algemene werkingskosten van de gemeenten, betaalt een Antwerpenaar gemiddeld een pak meer dan een Brusselaar. Ook voor de politiediensten is de hoofdstedeling beter af. Enkel het OCMW kost de Brusselaar meer dan de Antwerpenaar.

In totaal geven de Brusselse gemeenten 1.923 euro uit per inwoner. De gewestelijke diensten die in Antwerpen door de gemeente worden verzorgd, zijn daar bij gerekend. Antwerpen geeft jaarlijks 2424 euro uit.

Dat Antwerpen proportioneel meer uitgeeft, is ook omdat de stad meer inkomsten heeft. De Clippele wijst onder meer op een structurele benadeling door het gemeentefonds. Dat geeft Antwerpen 1014 euro per inwoner tegenover 352 voor Brussel.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 14:35   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

en de MR-rexisten zeggen de waarheid hé FDF-claeske.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 14:37   #3
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en de MR-rexisten zeggen de waarheid hé FDF-claeske.
Cijfers zeggen wel de waarheid ... dus defusie Antwerpen ?
Oud 26 augustus 2010, 14:42   #4
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
neen, kom met onafhankelijke bronnen af en niet die van de extremisten van het MR-FDF.
Oud 26 augustus 2010, 14:45   #5
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Defusie Antwerpen zou bepaalde problemen oplossen, ja...

Maar ik vind de methodiek van meneer De Clipple nogal raar. Hoe zou het toch komen dat er bij die fusie geen schaalvoordelen zouden geboekt worden ???
Oud 26 augustus 2010, 15:03   #6
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Ik heb, eerlijk waar, zelden zo'n scheeftrekking gelezen afkomstig van een verkozene.

Citaat:
stelde vast dat de Brusselse gemeenten samen 550 miljoen minder uitgeven dan Antwerpen. "Zoveel zou een fusie van de Brusselse gemeenten ons jaarlijks kosten."
Hoe belachelijk is het nu niet om een verschil in uitgaven te beschouwen als resultante van een andere organisatie, los van alle ander budgettaire of inhoudelijke beslissingen?

Citaat:
Zowel voor het gemeentepersoneel als de algemene werkingskosten van de gemeenten, betaalt een Antwerpenaar gemiddeld een pak meer dan een Brusselaar. Ook voor de politiediensten is de hoofdstedeling beter af. Enkel het OCMW kost de Brusselaar meer dan de Antwerpenaar.

In totaal geven de Brusselse gemeenten 1.923 euro uit per inwoner. De gewestelijke diensten die in Antwerpen door de gemeente worden verzorgd, zijn daar bij gerekend. Antwerpen geeft jaarlijks 2424 euro uit.

Dat Antwerpen proportioneel meer uitgeeft, is ook omdat de stad meer inkomsten heeft. De Clippele wijst onder meer op een structurele benadeling door het gemeentefonds. Dat geeft Antwerpen 1014 euro per inwoner tegenover 352 voor Brussel.
Voila, daar heb je het al, Antwerpenaren betalen meer, dus is het toch logisch dat hun stad een groter budget heeft en meer uitgeeft. Of omgekeerd, Brusselaars moeten minder betalen omdat hun steden minder doen. Dat heeft niks met structuren te maken maar met het beleid binnen die structuren.

Het ergste is misschien wel dat er nog mensen zijn die zo dom (ja, simpelweg dom) zijn om in zo'n opzichtige wanredenering te trappen.

Laatst gewijzigd door Rogge : 26 augustus 2010 om 15:06.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 15:13   #7
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Dat "de brusselaars" minder zelf betalen is logisch : er zijn meer werklozen en steuntrekkers in Brussel & die betalen vanzelfsprekend minder "opcentiemen". Verder bekomt het Brussels gewest redelijk wat EU vergoedingen omdat ze functioneert als "Europese hoofdstad". =Vraag is bovendien hoeveel men van de Vlaamse Ge'westregering krijgt omdat men functioneert als "Vlaamse hoofdstad .. & wat de inkomsten zijn om te functioneren als "Belgische" hoofdstad.

Zijn de Walen slimmer omdat ze hun parlement in Namur onderbrengen ?

--
Brussel reorganizeren door de afzonderlijke gemeentelijke "baronieën" te fusioneren ?
Het hoeft niet echt - misschien moeten er enkele bevoegdheden wel naar het "hogere"
gewestelijke of federale niveau getild worden : overal heeft een hoofdstad of hoofdstedelijk gewest altijd een ietwat "speciaal" statuut. Brussel/Bruxelles is wel degelijk "ons" uithangbord van Vlamingen, Walen, Oostkantonnezen en.. Europeanen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 15:35   #8
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik vind het toch ook wel tekenend dat Halle Vilvoorde drie keer zoveel mandaten telt als Brussel. Ben vergeten waar ik dat las maar het zegt alles over wat voor een blind en snobistisch Vlaanderen we zijn geworden. Ik had er nooit echt bij stil gestaan maar het blijkt dat alle vooroordelen die Walen, Vlamingen en Brusselaars over elkaar hebben nog kloppen ook. Ik stel voor dat we 99 % van de belgische bevolking deporteren zodat normale mensen als mezelf hier terug gewoon kunnen leven.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 15:37   #9
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik vind het toch ook wel tekenend dat Halle Vilvoorde drie keer zoveel mandaten telt als Brussel. Ben vergeten waar ik dat las maar het zegt alles over wat voor een blind en snobistisch Vlaanderen we zijn geworden. Ik had er nooit echt bij stil gestaan maar het blijkt dat alle vooroordelen die Walen, Vlamingen en Brusselaars over elkaar hebben nog kloppen ook. Ik stel voor dat we 99 % van de belgische bevolking deporteren zodat normale mensen als mezelf hier terug gewoon kunnen leven.
zin om dictator te worden?
Oud 26 augustus 2010, 15:40   #10
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zin om dictator te worden?
Ja, heel veel. En ik zou niet moeten onderdoen voor een Stalin, Hitler, Napoleon, nero, Churchill, Mubutu, Mao, Pol Pot, Bush, Kabila of een Verafstoot. Dat kan ik u op een blaadje geven.
Oud 26 augustus 2010, 15:47   #11
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Brussel heeft vooral geen lessen te geven aan Vlaanderen...
Oud 26 augustus 2010, 15:58   #12
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja, heel veel. En ik zou niet moeten onderdoen voor een Stalin, Hitler, Napoleon, nero, Churchill, Mubutu, Mao, Pol Pot, Bush, Kabila of een Verafstoot. Dat kan ik u op een blaadje geven.
ik denk niet dat dictators zijn toegelaten in europa.
dus ik zou dan maar snel verhuizen naar een afrikaans, aziatisch of zuid-amerikaans land om daar een coupke te plegen
Oud 26 augustus 2010, 15:59   #13
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het toch ook wel tekenend dat Halle Vilvoorde drie keer zoveel mandaten telt als Brussel.
Brussel-stad heeft 150.000 inwoners, Halle-Vilvoorde 580.000. Proportioneel heeft Halle-Vilvoorde er dus minder.
Oud 26 augustus 2010, 16:07   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://www.brusselnieuws.be/artikels...-euro-per-jaar

MR: 'Fusie van de gemeenten kost 550 miljoen euro per jaar'

Brussel moet geen financieel heil verwachten van een fusie van de gemeenten. Dat zegt toch Olivier de Clippele (MR), Brussels parlementslid en schepen van Financiën In Elsene, na een studie van de budgetten van Antwerpen en Brussel. [2 reacties]

Vele Vlaamse politici pleiten al jaren voor de afschaffing van de negentien 'baronieën' omdat een fusie zou leiden tot efficiënter bestuur. In de marge van de gesprekken over de staatshervorming vergeleek de Clippele daarom de begroting van Brussel met die van Antwerpen. Daar is in 1983 een grootschalige fusie gebeurd.

Conclusie? "We moeten geen lessen krijgen van iemand die niet voor zijn eigen deur kan vegen," aldus de Clippele in Le Soir. Hij vergeleek de cijfers van 2009 en stelde vast dat de Brusselse gemeenten samen 550 miljoen minder uitgeven dan Antwerpen. "Zoveel zou een fusie van de Brusselse gemeenten ons jaarlijks kosten."

De MR vergeet echter maar al te graag een paar zaken.

Om te beginnen ligt het gemiddelde inkomen in Antwerpen een pak hoger dan in Brussel.
Daarnaast heeft Antwerpen een zeehaven te onderhouden en een pak meer bedrijven op zijn grondgebied dan Brussel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 16:13   #15
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Brussel-stad heeft 150.000 inwoners, Halle-Vilvoorde 580.000. Proportioneel heeft Halle-Vilvoorde er dus minder.
Nee, wat hij zegt is juist : Halle Vilvoorde telt PROPORTIONNEEL twee of drie keer zoveel mandaten als Brussel ! Exacte cijfers heb ik niet.
Oud 26 augustus 2010, 16:17   #16
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Geen lessen en geen geld. Lijkt mij een goeie deal.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 16:22   #17
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, wat hij zegt is juist : Halle Vilvoorde telt PROPORTIONNEEL twee of drie keer zoveel mandaten als Brussel ! Exacte cijfers heb ik niet.
En een bron allicht ook niet.

Maar misschien moet u dat eens aan die MR-politicus vertellen. Near analogie met zijn eigen 'redenering' is dit een sluitend bewijs dat minder gemeenten een efficienter bestuur opleveren.
Oud 26 augustus 2010, 17:41   #18
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben dat dus ook ergens tegen gekomen maar ik vind het niet terug.
Oud 26 augustus 2010, 23:10   #19
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben dat dus ook ergens tegen gekomen maar ik vind het niet terug.
Gehoord op televisiedebat télébruxelles-tvbrussel over de toekomst van Brussel.
Van Hengel heeft het gezegt, Tobback heeft dat niet kunnen negeren !
Oud 27 augustus 2010, 10:13   #20
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Een citaat van Guy Vanhengel uit de Knack van 25 augustus 2010 :
"Alleen moeten de Vlamingen niet uitpakken met het argument dat in Brussel 1000 lokale en regionale mandatarissen elkaar voor de voeten lopen. In Vlaams-Brabant, dat ook ongeveer 1 miljoen inwoners telt, zijn er 3500 mandatarissen voor 35 gemeenten. De stad Leuven van keizer Louis Tobback (SP.A) telt minder inwoners dan Schaarbeek of Molenbeek."

Voila. Guy Vanhengel is dan wel een politicus en die draaien hun hand niet om voor een leugentje meer of minder maar ik heb al uit ander cijfer materiaal kunnen opmaken dat onze Vlaamse politici de laatste tijd nogal goed met zichzelf staan en ons willen laten geloven dat hier in Vlaanderen alles op wieltjes draait terwijl dat helemaal niet zo is. En ik heb eveneens willen merken dat een deel van onze Vlaamse argumentatie berust op een eenzijdige visie en platweg op het verduisteren van tegen argumentatie.
Ik ben zelf voorstander van een vervlaamsing van Brussel en van bvb meer, veel meer (fiscale) bevoegdheden voor de gewesten maar onze politici moeten ons geen rad voor de ogen draaien.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 27 augustus 2010 om 10:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be