![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De komende weken zal ik beperkt reageren, want ik ben op vakantie in Normandie en met mijn hoofd bij het impressionisme.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
Mensen waren vroeger op alle gebied een stuk harder, maar het zou me toch verbazen indien zelfs vroeger, bij het ontstaan van de moderne mens, geen mededogen zou bestaan hebben, in om het even welke vorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is niets verkeerd met het Ego.
Als deze maar een eenheid is met God en met de mensheid. Deze drie: ik, God en de wereld, zijn alle drie even belangrijk en vinden hun ontwikkeling in de geschiedenis. Fout is alleen als de mens alleen maar aan zijn eigen IK denkt. Maar even fout is het als de mens zichzelf niet zou kennen als IK en individu en onder gaat in de wereld. Ook is het fout als de mens zich geheel en al aan God zou offeren en zelf niets meer zijn. Ja: God zelf bestaat als drie-eenheid van zichzelf, de wereld en dan ook als elk individu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus het sociale is dan al meteen gegeven. Het ik-bewustzijn daarentegen komt later. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Vreemdeling
|
![]() vrijdag de .3e,
is het nu het ego of leeg-o strelnikov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Dat is van twee kanten niet juist. Zowel de moeder als de baby moeten elkaar leren kennen en verdragen. Dat kan ook helemaal mis gaan en dan moeten anderen helpen bij de gedragsproblemen van moeder en kind. De baby is aanvankelijk alleen geïnteresseerd in het vervullen van de eigen behoeften. De baby moeten leren dat er beperkingen gelden en dat het niet altijd gekoesterd kan worden. Het duurt wel even voordat het kind liefde kan geven en begrip krijgt voor de behoeften van de moeder.
Laatst gewijzigd door Piero : 3 september 2010 om 18:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() De sociale component vinden we ook bij andere zoogdieren. Dus uw visie op de evolutie onderschrijf ik wel. Maar mensenbaby's zijn niet altijd zo lief als de jongen van dieren. Het zijn vaak driftige, onbarmhartige, zelfzuchtige asociale krengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar zolang ze als baby nog geen ego hebben ontwikkeld, ttz als ze hun omgeving nog als een organische verlenging van hun wezen zien, zijn ze hulpbehoevend en zullen daar dmv geschrei of geroep proberen duidelijk te maken. Citaat:
Echter, je blijft maar hameren op zintuiglijke conditionering, terwijl ik in m'n vorige post die link meegaf van Heartmath en waar de resultaten ervan elke intellectuele conditionering voorafgaan en laten smelten als sneeuw voor de zon. Alsnog graag je mening hierover als je terugbent. Verder nog een fijn verlof toegewenst. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Vreemdeling
|
![]() meester ego staat voor zijn klasje en is bezig :
slimme mensen denken over alles na en twijfelen aan alles. dommerikken zijn heel zeker van zichzelf, twijfelen aan niets en denken dat ze alles weten; leerlinkje zero vraagt aan de meester : meester, zijt u daar zeker van ? en den ego vooraan : heel zeker ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
![]() Het was inderdaad een goed idee van je dat ik je post maar even moest laten liggen tot na mijn vakantie. Ik heb wat meer tijd genomen om mijn mening te vormen. De bedoeling van jou met de heart-brain werkgroep lijkt mij, hoewel op zich sympathiek, volkomen onrealistisch en onpraktisch. Daarover volgt hieronder meer.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat zij menen te bereiken met hun cursus wordt ook gepraktiseerd in kerkdiensten waarbij de aanwezigen elkaar de hand reiken en als zij proberen om met bepaalde handelingen en symbolen een 'communie' met elkaar en God tot stand te brengen. Op bepaalde (reli)popconcerten wordt ook zo een sfeer gekweekt bij het licht van duizenden aanstekers. Ik geloof zonder meer dat dit bij de aanwezigen de stress en de bloeddruk zal doen dalen. Met het meten van neurologische effecten en 'het magnetische veld van het hart' (nonsens) schieten we niets op. Ook je link http://en.wikipedia.org/wiki/Dukkha lijkt mij niet relevant. Hij beschrijft stress veroorzakende situaties of ervaringen en die hebben inderdaad in heftige gevallen hartritmestoornis tot gevolg. Bij permanente ellendige toestanden kan die stoornis blijvend zijn en dodelijk. Stel dat de teleurstelling (dukkha) het welzijn van het gezin betreft, bijvoorbeeld als iemand zijn baan verliest, wat zegt dit dan van het ego? Moet de werkloze onverschillig zijn en moet hij maar gaan genieten van zijn vrije tijd als hij met vrouw en kinderen uit zijn huis gezet wordt? De negentiende eeuw heeft het Westen op dit gebied wel het een en ander geleerd over de mens als sociaal wezen en wij kunnen het nu nog via de media bij de vluchtelingen en verhongerende mensen elders in de wereld waarnemen. Daarnaast dunkt mij dat de mens zijn vele tegenstrijdige emoties en eigenschappen allemaal nodig heeft om te evolueren en te overleven. De mens met een te sympathiek ego is gedoemd uit te sterven. Tenslotte, de literatuur heeft ons enkele voorbeelden van vrijwel egoloze figuren opgeleverd. Ze zijn zonder uitzondering beklagenswaardig. Enkele voorbeelden zijn bij Flaubert, Dussardier in L'Éducation sentimentale, Cathérine Leroux in Madame Bovary en Félicité in Un coeur simple. Mensen die hun lasten dragen in anonieme dienstbaarheid (de tienduizenden werknemers die de cursus bij de Heart-Brain idealisten hebben gevolgd), zullen de wereld niet verbeteren. Ik citeer hier overigens Linda Nochlin in 'Realism – Style and civilization', een zeer aanbevelenswaardig boek om onszelf en onze cultuur te leren begrijpen en waarderen. Laatst gewijzigd door Piero : 16 september 2010 om 14:28. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zouden die twee neigingen zich niet gezamenlijk kunnen ontwikkelen? Citaat:
En dat omdat de baby uit de moeder geboren wordt en al van nature één met haar is. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het ik kan niet bestaan zonder de ander en de ander niet zonder het eigen ik.
Beiden impliceren elkaar en beiden ontwikkelen zich gedurende het leven. En dat het ene eerder zou komen dan het ander, dat lijkt mij een logische onmogelijkheid. Of: voor zoverre beiden elkaar kunnen afwisselen, lijkt het mij een toevalligheid waar je wilt beginnen: bij het eigen ik of bij de ander. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Staatssecretaris
|
![]() Het ego is de bron van kwaad, of niet?
Wie is die mijnheer Ego? Di Rupo?
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het ego is alleen kwaad zolang het zichzelf nog niet begrijpt: Gods eeuwige en oneindige Geest te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Dit doet me denken aan een videogame, Bioshock 2. De antagonist in het verhaal is een extremistische altruïst (een soort religieuze communist) die het 'ego' of 'the self' of het zelfbewustzijn van de mens ziet als de bron van alle kwaad en het met haar sekte wil uitroeien via genetische manipulatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Bono van U2?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De bereidheid ons belang ondergeschikt te maken aan een algemeen belang is soms een intellectuele bereidheid, het effect is dan berekend. Het is nooit een intrinsieke bereidheid of eigenschap van het hart. Het is altijd een emotie die voortkomt uit ons zelfbeeld ofwel ons ego. Als wij onszelf herkennen in de persoon die dreigt te verdrinken, of de soldaat die gewond is, of iemand die niet te eten heeft, dan zijn wij geneigd ons lot te verbinden aan het lot van deze ander. Dat wij in staat zijn onszelf te herkennen in de ander is onbewust aangeleerd. Wij zijn geconditioneerd, mede door de keuzes die we al gemaakt hebben. Deze neiging beperkt onze vrijheid en onze vrije wil. Hetzelfde gebeurt als wij de normen en waarden van een gemeenschap tot onze normen en waarden maken. Wij zien onszelf dan primair subjectief en secundair objectief door de ogen van de gemeenschap, dus dualistisch. Dit is volgens mij niet het resultaat van een autonome subtiele werking van ons hart of onze ziel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Vreemdeling
|
![]() winnie,
voor de ego : " elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last " (niet van mij ). strelnikov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 17 september 2010 om 12:11. |
||
![]() |
![]() |