Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2010, 21:40   #21
Discobitch
Banneling

Standaard

De overstap naar patriarchaat blijft mij boeien.
In Europa tijdens de Klassieke beschavingen gekomen, als ik mij niet vergis?

De Etrusken behoorden nog tot de Ouden. Ze hadden een sterk egalitaire cultuur.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 21:42   #22
Kiro
Burger

Kiro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66
Simpel, religie heeft zijn bron in het verleden
Wat niet. Contextualiseren...
Oud 31 augustus 2010, 21:48   #23
Kiro
Burger

Kiro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch
De overstap naar patriarchaat blijft mij boeien.
In Europa tijdens de Klassieke beschavingen gekomen, als ik mij niet vergis?

De Etrusken behoorden nog tot de Ouden. Ze hadden een sterk egalitaire cultuur.
De overgang is mij een beetje een raadsel. Heb jij er literatuur over? Wat ik meende is dat bij oude Keltische stammen nog matriarchale patronen voorkwamen, maar dat weet ik niet zeker. In elk geval waren de Grieken en Romeinen beslist patriarchaal. De Heloten weet ik niet, om maar eens wat te noemen.

(In een boekje over het Byzantijnse Rijk stond dat in de keizerlijke sfeer een matriarchale sfeer bestond, geheel in christelijke sfeer. Dus een en ander valt niet zondermeer aan het christendom te wijten.)

Overigens bestaan in India tegenwoordig nog steeds matriarchale culturen. Ik weet zo niet meer of deze onderdeel zijn van het Dravidische deel. Zo ja, dan houdt het geen verband met indo-europese voorgangers.
Oud 31 augustus 2010, 21:52   #24
Discobitch
Banneling

Standaard

Nee, ik wou aan jou literatuur vragen. Ik denk dat er specifieke literatuur niet makkelijk bereikbaar is en dat het heil te vinden is in godsdienstgeschiedenisboeken.

Het eerste boek dat ik hier zie liggen waar een poging wordt gedaan om dit fenomeen uit te leggen is A short history of myth van Karen Armstrong. Goed boek, overigens.
In 1 dag uit te lezen.

Dat van het Byzantijns rijk wist ik niet. In hoeverre was die sfeer doorgedreven?
Oud 31 augustus 2010, 21:58   #25
Kiro
Burger

Kiro's schermafbeelding

Standaard

Wanneer ik terug thuis ben, in Nederland, zal ik het eens nalezen en posten. Ik weet het namelijk niet precies meer.

Wat bronnen betreft zijn we dan dus even karig bedeeld. Thuis zal ik eens wat uitgebreider neuzen tussen de boeken (jouw titel staat overigens genoteerd). Voor nu houden we het lekker schaamteloos bij de aannames.
Oud 31 augustus 2010, 22:03   #26
Discobitch
Banneling

Standaard

Ik vind het Bronzen Tijdperk iets fascinerend hebben, iets magisch.

Wat opvalt is dat ze toen geen filosofie kenden. Maar wel goed konden bouwen.

Het lijkt haast dat ze geen nood hadden aan filosofie.
Dat ze dingen wisten.
Oud 31 augustus 2010, 22:04   #27
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

De mythe van het oeroude matriarchaat is gebaseerd op weinig concreets, en als het al bestond zal het vermoedelijk een zeldzaam verschijnsel geweest zijn.

Ik zwijg dan nog over de vraag in hoeverre het matriarchaat - opnieuw, als het al bestond - eigenlijk beter was.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2010, 22:06   #28
Discobitch
Banneling

Standaard

kiko,

Hoezo? Vertel.
Oud 1 september 2010, 07:36   #29
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
kiko,

Hoezo? Vertel.
Er is niet zoveel te vertellen over het oeroude matriarchaat, dat is net het probleem.

Er bestaat zéér weinig informatie daaromtrent, maar desondanks deze weinige gegevens bestaat de gedachte dat prehistorische stammen (of volkeren tijdens de steentijd, bronstijd enz.) een soort van matriarchale maatschappijvorm ontwikkeld hadden.

Terwijl er strikt genomen niet echt redenen zijn om dit aan te nemen. Ik zie ze toch niet.
Oud 1 september 2010, 07:44   #30
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Er schijnen nauwelijks uitzonderingen te bestaan op het gegeven dat vrouwen in de christelijke wereld religieuzer zijn dan mannen, ongeacht of het gaat om katholieken, protestanten of orthodoxen. Ze zijn vaker gelovig; zijn trouwer aan geloofspraktijken; identificeren zich vaker dan mannen in religieuze termen; bidden vaker; gaan meer naar de kerk; etc.

Tegelijkertijd spelen vrouwen in de christelijke instituten vaak een secundaire rol: de wereld van priesters, bisschoppen, kardinalen en pausen in de katholieke kerk is een exclusieve mannenwereld, een patriarchaal bastion dat zich het alleenrecht toe-eigent om te bepalen wat de plaats van de vrouw is ten aanzien van man, kinderen en maatschappij.

Hoe valt deze paradox te verklaren?
Er werken meer vrouwen in de zorg, toch zijn er nog veel mannelijke dokters. Pakweg driekwart eeuw geleden (of laten we er voor het gemak een hele van maken ofzo) hadden vrouwen geen belangrijke baan, nergens. De kerk is dan alleen wel weer zo'n instituut dat zo'n traditie nog een paar eeuwen voortzet nadat de rest van de wereld heeft verklaard dat het eigenlijk gewoon onzin is. Ze draaien wel bij hoor, dat hebben ze bij het heliocentrische model ook gedaan, het gaat alleen nog even duren...
Oud 1 september 2010, 07:46   #31
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat ze dingen wisten.
Was er geen filosofie, of hebben wij zo weinig bronnen van ze dat we niet kunnen bewijzen of ze filosofeerden?
Oud 1 september 2010, 12:21   #32
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! Bekijk bericht
Bestaan er bronnen in de toekomst?

U bewijst wel een bron in het heden:

Uw tweede alinea begint met de vraag die je na 'Simpel,' zou hebben opgelost. Waarna je eindigt met te verkondigen wat 'de religie' in de 'verleden bron' heeft verkondigd.
Begrijp je zelf wat je schrijft?
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 12:22   #33
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kiro Bekijk bericht
Wat niet. Contextualiseren...
Dat is wat ik doe in het stukje dat je niet wou quoten. Ik zou zeggen: begrijpend lezen.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 15:04   #34
Kiro
Burger

Kiro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis
Dat is wat ik doe in het stukje dat je niet wou quoten. Ik zou zeggen: begrijpend lezen.
Ik snap dat je me zo opvat, maar zo was het niet bedoeld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch

Dat ze dingen wisten.
Ik heb me nooit veel beziggehouden met de bronstijd. Aangenomen dat Thales van Milete één van de eerste filosofen in de Mediterrane wereld was, dan heb je in elk geval gelijk. Een behoefte aan filosofie zal wel de juiste omstandigheden vereisen, en misschien had men die destijds niet en was men content met overal een godheid aan te koppelen. We kunnen echter ook ingewikkeld gaan doen en vragen naar een definitie van het begrip 'filosofie'. Voorts, zoals Buurman opmerkte zijn er misschien onvoldoende of geen bronnen overgeleverd van vroegere filosofische praktijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kiko
Er is niet zoveel te vertellen over het oeroude matriarchaat, dat is net het probleem.

Er bestaat zéér weinig informatie daaromtrent, maar desondanks deze weinige gegevens bestaat de gedachte dat prehistorische stammen (of volkeren tijdens de steentijd, bronstijd enz.) een soort van matriarchale maatschappijvorm ontwikkeld hadden.

Terwijl er strikt genomen niet echt redenen zijn om dit aan te nemen. Ik zie ze toch niet.
Het gaat hier niet louter om óéroude matriarchale samenlevingen. Daarnaast is de grap dat het tegenovergestelde ook zo is: we kunnen evenmin zomaar aannemen dat alle oeroude beschavingen patriarchaal waren.
Toch zijn taal en mythologieën middelen om het al dan niet matriarchaal/patriarchaal-zijn te reconstrueren.

Wikipedia heeft over dit thema overigens niet zoveel te melden. http://en.wikipedia.org/wiki/Matriarchy#In_mythology Onderaan staat een link naar een studie van iemand naar prehistorische matriarchieën, die volgens haar een mythe zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Myt...hal_Prehistory

Laatst gewijzigd door Kiro : 1 september 2010 om 15:07.
Kiro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 15:33   #35
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

Er zijn hier en daar dingen af te leiden. Geschiedenis is een spelletje van reconstructie en interpolatie.

Neem nu de Etrusken. Stonden onder Romeinen en Grieken bekend als een oud volk, dat vrij vreemd werd bekeken.
En de plaats van de Etruskische vrouw is bekend.

Verder kijkt men vooral naar mythologie en religie. Religie is in alle tijden een denkkaderbepald iets.
Oud 1 september 2010, 15:37   #36
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb me nooit veel beziggehouden met de bronstijd. Aangenomen dat Thales van Milete één van de eerste filosofen in de Mediterrane wereld was, dan heb je in elk geval gelijk. Een behoefte aan filosofie zal wel de juiste omstandigheden vereisen, en misschien had men die destijds niet en was men content met overal een godheid aan te koppelen. We kunnen echter ook ingewikkeld gaan doen en vragen naar een definitie van het begrip 'filosofie'. Voorts, zoals Buurman opmerkte zijn er misschien onvoldoende of geen bronnen overgeleverd van vroegere filosofische praktijken.
Hm. Je hebt jezelf filosoof genoemd eerder. Uiteraard zie je de opkomst van de filosofie als iets positief.
Da's bij mij recentelijk omgegooid geweest. Wanneer ik besefte wat voor perversie het rationalisme eigenlijk is. Zeker extreme vormen ervan zoals het beweren dat men een correcte ethiek kan putten uit logica.

Wat bronnen betreft: de Egyptische literatuur is erg uitgebreid. Wat ze in Mesopotamia schrijven ook wel.

Alleen jammer, erg jammer, dat we geen Fenicische geschriften meer heben.
Oud 1 september 2010, 15:51   #37
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Waren de Kelten voor ze door de Romeinen van de kaart werden geveegd ook niet matriarchaal?
Oud 1 september 2010, 16:18   #38
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn hier en daar dingen af te leiden. Geschiedenis is een spelletje van reconstructie en interpolatie.
En gokken en interpretaties.

Citaat:
Verder kijkt men vooral naar mythologie en religie. Religie is in alle tijden een denkkaderbepald iets.
Sorry, maar zoals reeds aangehaald zie ik nergens deftige redenen om aan te nemen dat er vroeger matriarchale beschavingen bestonden.

Ik ontken niet dat er links of rechts nooit een samenlevingsvorm bestaan heeft die men met enige goede wil matriarchaal kan noemen, maar m.i. dan ook niet meer dan dat.
Oud 1 september 2010, 16:20   #39
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch zijn taal en mythologieën middelen om het al dan niet matriarchaal/patriarchaal-zijn te reconstrueren.
Dat betwijfel ik toch ten zeerste hoor.
Oud 1 september 2010, 16:34   #40
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
En gokken en interpretaties.

Sorry, maar zoals reeds aangehaald zie ik nergens deftige redenen om aan te nemen dat er vroeger matriarchale beschavingen bestonden.

Ik ontken niet dat er links of rechts nooit een samenlevingsvorm bestaan heeft die men met enige goede wil matriarchaal kan noemen, maar m.i. dan ook niet meer dan dat.
Jij breekt veel af. Maar zeg eens hoe het dan wel was?

En zeg eens hoe men aan wetenschap doet zonder gokken en interpretaties?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be