![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() De overstap naar patriarchaat blijft mij boeien.
In Europa tijdens de Klassieke beschavingen gekomen, als ik mij niet vergis? De Etrusken behoorden nog tot de Ouden. Ze hadden een sterk egalitaire cultuur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Burger
|
![]() Citaat:
(In een boekje over het Byzantijnse Rijk stond dat in de keizerlijke sfeer een matriarchale sfeer bestond, geheel in christelijke sfeer. Dus een en ander valt niet zondermeer aan het christendom te wijten.) Overigens bestaan in India tegenwoordig nog steeds matriarchale culturen. Ik weet zo niet meer of deze onderdeel zijn van het Dravidische deel. Zo ja, dan houdt het geen verband met indo-europese voorgangers.
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Nee, ik wou aan jou literatuur vragen. Ik denk dat er specifieke literatuur niet makkelijk bereikbaar is en dat het heil te vinden is in godsdienstgeschiedenisboeken.
Het eerste boek dat ik hier zie liggen waar een poging wordt gedaan om dit fenomeen uit te leggen is A short history of myth van Karen Armstrong. Goed boek, overigens. In 1 dag uit te lezen. Dat van het Byzantijns rijk wist ik niet. In hoeverre was die sfeer doorgedreven? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Burger
|
![]() Wanneer ik terug thuis ben, in Nederland, zal ik het eens nalezen en posten. Ik weet het namelijk niet precies meer.
Wat bronnen betreft zijn we dan dus even karig bedeeld. Thuis zal ik eens wat uitgebreider neuzen tussen de boeken (jouw titel staat overigens genoteerd). Voor nu houden we het lekker schaamteloos bij de aannames.
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Ik vind het Bronzen Tijdperk iets fascinerend hebben, iets magisch.
Wat opvalt is dat ze toen geen filosofie kenden. Maar wel goed konden bouwen. Het lijkt haast dat ze geen nood hadden aan filosofie. Dat ze dingen wisten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De mythe van het oeroude matriarchaat is gebaseerd op weinig concreets, en als het al bestond zal het vermoedelijk een zeldzaam verschijnsel geweest zijn.
Ik zwijg dan nog over de vraag in hoeverre het matriarchaat - opnieuw, als het al bestond - eigenlijk beter was. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() kiko,
Hoezo? Vertel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Er is niet zoveel te vertellen over het oeroude matriarchaat, dat is net het probleem.
Er bestaat zéér weinig informatie daaromtrent, maar desondanks deze weinige gegevens bestaat de gedachte dat prehistorische stammen (of volkeren tijdens de steentijd, bronstijd enz.) een soort van matriarchale maatschappijvorm ontwikkeld hadden. Terwijl er strikt genomen niet echt redenen zijn om dit aan te nemen. Ik zie ze toch niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Was er geen filosofie, of hebben wij zo weinig bronnen van ze dat we niet kunnen bewijzen of ze filosofeerden?
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() Begrijp je zelf wat je schrijft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Toch zijn taal en mythologieën middelen om het al dan niet matriarchaal/patriarchaal-zijn te reconstrueren. Wikipedia heeft over dit thema overigens niet zoveel te melden. http://en.wikipedia.org/wiki/Matriarchy#In_mythology Onderaan staat een link naar een studie van iemand naar prehistorische matriarchieën, die volgens haar een mythe zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Myt...hal_Prehistory
![]() Laatst gewijzigd door Kiro : 1 september 2010 om 15:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neem nu de Etrusken. Stonden onder Romeinen en Grieken bekend als een oud volk, dat vrij vreemd werd bekeken. En de plaats van de Etruskische vrouw is bekend. Verder kijkt men vooral naar mythologie en religie. Religie is in alle tijden een denkkaderbepald iets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Da's bij mij recentelijk omgegooid geweest. Wanneer ik besefte wat voor perversie het rationalisme eigenlijk is. Zeker extreme vormen ervan zoals het beweren dat men een correcte ethiek kan putten uit logica. Wat bronnen betreft: de Egyptische literatuur is erg uitgebreid. Wat ze in Mesopotamia schrijven ook wel. Alleen jammer, erg jammer, dat we geen Fenicische geschriften meer heben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Parlementslid
|
![]() Waren de Kelten voor ze door de Romeinen van de kaart werden geveegd ook niet matriarchaal?
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ontken niet dat er links of rechts nooit een samenlevingsvorm bestaan heeft die men met enige goede wil matriarchaal kan noemen, maar m.i. dan ook niet meer dan dat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |