Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 september 2010, 12:50   #21
Anna List
Banneling

Standaard

ik herinner mij een Vlaams minister-president die voor veel minder op t matje geroepen werd in Laeken ... (ter info:LVDB omdat hij het woord confederalisme had durven gebruiken)

wil de Koning Laurette mss eens vragen hoe ver ze staat met de voorbereidingen ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 september 2010 om 12:51.
Anna List is offline  
Oud 6 september 2010, 13:15   #22
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Brussel gaat zich onafhankelijk verklaren?

Normaal als iemand dat zegt over Vlaanderen dan volgt er een stortvloed van redenen waarom dat niet kan. Vlaanderen zou paria zijn in Europa, door niemand erkend. Als de steden Brussel Luik en Gent onafhankelijkheid uitroepen is er plots geen vuiltje aan de lucht.

Zeer geloofwaardig...
Da's het voordeel wanneer je (in casu: ikke) probeert om een evenwichtig verhaal te vertellen: tegenstrijdigheden zijn enkel schijn en passen eigenlijk in een groter geheel, waardoor uw geloofwaardigheid niet al te veel in vraag wordt gesteld.

En wat vindt je van mijn voorstel om een federale regering te vormen met enkel Vlaamse partijen?
Oud 6 september 2010, 13:26   #23
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Is mijn onderschrift dan niet duidelijk genoeg?
(ik ga er trouwens een smileytje bijvoegen om de toon beter aan te duiden)
Democratie = dus dictatuur vd meerderheid.
Volksraadplegingen, referenda is meer aansluitend bij wat democratie betekent.

Democratie is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord stamt af van de Griekse woorden δῆμος (dèmos), "volk" en κρατέω (krateo), "heersen, regeren" en betekent dus letterlijk "volksheerschappij". Dit houdt in dat het volk zelf stemt over de wetten, zoals bijvoorbeeld in Athene, of het volk verkiest vertegenwoordigers die de wetten maken, zoals in België en Nederland.

In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk. Deze bestuursvorm is gebaseerd op het menselijke gelijkheidsideaal. Als iedereen vrij en gelijk in rechten en plichten geboren is (zoals in het eerste artikel van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat) dan heeft ook niemand méér recht dan een ander om bepaalde wetten vast te stellen of beslissingen te nemen. Het implementeren van die theorie in de politieke praktijk is vaak niet eenvoudig en kent vele aspecten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie

Heb de indruk dat het in oude griekenland meer realiteit was, meer een volksraadpleging.
In belziek dus meer een omgekeerde democratie: minderheid baas over
meerderheid. En die stoeme meerderheid zit te kijken alsof ze het in Keulen hoort donderen.
Oud 6 september 2010, 13:47   #24
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Democratie = dus dictatuur vd meerderheid.
Volksraadplegingen, referenda is meer aansluitend bij wat democratie betekent.

Democratie is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord stamt af van de Griekse woorden δῆμος (dèmos), "volk" en κρατέω (krateo), "heersen, regeren" en betekent dus letterlijk "volksheerschappij". Dit houdt in dat het volk zelf stemt over de wetten, zoals bijvoorbeeld in Athene, of het volk verkiest vertegenwoordigers die de wetten maken, zoals in België en Nederland.

In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk. Deze bestuursvorm is gebaseerd op het menselijke gelijkheidsideaal. Als iedereen vrij en gelijk in rechten en plichten geboren is (zoals in het eerste artikel van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat) dan heeft ook niemand méér recht dan een ander om bepaalde wetten vast te stellen of beslissingen te nemen. Het implementeren van die theorie in de politieke praktijk is vaak niet eenvoudig en kent vele aspecten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie

Heb de indruk dat het in oude griekenland meer realiteit was, meer een volksraadpleging.
In belziek dus meer een omgekeerde democratie: minderheid baas over
meerderheid. En die stoeme meerderheid zit te kijken alsof ze het in Keulen hoort donderen.
Athene? Ja, maar de vrouwen hadden er absoluut niks te zeggen (zelfs naar de Olympische Spelen gaan kijken was verboden en was aanleiding tot doodstraf, jij als anti-Islam hebt dat ergens anders al gezien, nietwaar?).
Over het referendum: ja, ok, en je kon zomaar verbannen worden als de meerderheid dit beslist had, joepie!

Dus ja, democratie is een mooi woord, maar om het concreet in te vullen, dat is een ander verhaal...

Trouwens, in België kan de minderheid absoluut geen wetten stemmen, hoor. En zelfs de grendels (die door een meerderheid zijn goedgekeurd, een 2/3 meerderheid zelfs, is dat dan "niet democratisch"?) maken het stemmen van een wet door de meerderheid niet onmogelijk, enkel moeilijker.
Oud 6 september 2010, 14:05   #25
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het voordeel zal wel zijn dat Wallonie en Brussel zich binnen de kortste keren onafhankelijk zullen verklaren
Echt, het bespottelijk idee...
Oud 6 september 2010, 14:08   #26
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat vindt je van mijn voorstel om een federale regering te vormen met enkel Vlaamse partijen?
Dat is dan weer een zeer goed idee.

Een beetje zoals het FDF in de jaren '70 de pariteit in de Brusselse agglomeratieraad omzeild heeft.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 6 september 2010 om 14:10.
E. Gidius is offline  
Oud 6 september 2010, 14:11   #27
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

De cinema van Onckelinckx wordt al jaaaren en jaaaaren gespeeld.
"Wij willen dat Vlaanderen het geld geeft waarmee wij dan ons electoraal clientèle kunnen betalen. Doen ze dat niet dan houdt België voor ons simpelweg op te bestaan".
Niets nieuws onder de zon dus...

Wat mij echter veel meer zorgen baart is de uispraak van De Wever: "niemand in Vlaanderen is voor onafhankelijkheid".

Tja...kan het echt nog tjever dan dat vraag ik mij af?
A/ Als hij spreekt voor zichzelf is dat eigenlijk een bevestiging van hetgeen (ook op dit forum) al honderden malen is vastgesteld. De NVA verraadt zijn core business en gaat resoluut voor het pluche in de Belgische salons.
B/ Dit is (na het toepassen van het cordon sanitair door oa hemzelf) eens te meer een totale negatie van dé partij die resoluut voor onafhankelijkheid gaat en net daarom in een cordon wordt opgesloten.
C/ Houdt hij, "met de dood in het hart" nu enkel de verdere betonnering van nóg meer transferts tegen omdat hij niet mag van zijn achterban "dat krijg ik aan de straatstenen niet verkocht".

Maken wij hier voor het eerst in de Vlaamse geschiedenis een situatie mee waarbij de kiezer (onmiddellijke achterban) de politieker met de ballen heeft en hem dwingt om voor één keer niet door de Wallo-Belgicistische knieën te gaan?

Laatst gewijzigd door Fieseler : 6 september 2010 om 14:11.
Fieseler is offline  
Oud 6 september 2010, 14:16   #28
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Echt, het bespottelijk idee...
Waarom?
Oud 6 september 2010, 14:19   #29
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan weer een zeer goed idee.

Een beetje zoals het FDF in de jaren '70 de pariteit in de Brusselse agglomeratieraad omzeild heeft.
Ik herhaal het, ge moogt proberen om een stabiele regering te vormen met enkel Vlaamse partijen én met meerderheid in het Parlement. Sta mij toe om in ne lach te schieten.

EDIT: ik wil zelfs de oefening maken zonder "scheeftrekkingen" van het aantal stemmen die nodig zijn voor een zetel.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 6 september 2010 om 14:19.
Bad Attila is offline  
Oud 6 september 2010, 14:52   #30
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom?
In eerste instantie omdat het ongelooflijk op mijn lachspieren werkt. Al die opgeblazen superioriteitswaan die twee eeuwen lang heeft kunnen blijven bestaan dankzij België, en die gaat nu eens op haar achterste poten staan, z'n vuistje ballen en verongelijkt zijn eigen weggetje gaan. Met een onmiddellijke inkomstenderving van tien tot twintig miljard, plus een werkloosheid van resp. 24 en 15 pct.

Doet wat denken aan het zat moazeke uit de sketch van het Ketje.

Citaat:
Mo, dans un dernier effort stont et recht op zan achterste puute
en et kloptege mè zan twie vosjten op zan bëst lek as ne gruute
en et reep lek as Tarzan oeit de sinema, geried tot de straaid:
"Woe es daane smeirege koêter da'k em zaane nek afbaait!"
Geef toe, als ik u zo'n verhaal zou vertellen over één of andere bananenrepubliek in Latijns-Amerika, zoudt ge toch voor enkele minuten in een schaterlach uitbarsten?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 6 september 2010 om 15:05.
E. Gidius is offline  
Oud 6 september 2010, 15:05   #31
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar er is nog hoop:

Aswannier ge donc van a leive ne zatlap zeejt,
respekteit em en bezeet em mé takt:
ge kunt nuut weite vui wee dat em zan aaige pakt.
En surtoe, mense dee no maa lëstert, bekloêgt em neet ...
et es mascheen den ienegste moment in daane soekeleir za leive dat em ni af ën zeet
Oud 6 september 2010, 15:30   #32
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In eerste instantie omdat het ongelooflijk op mijn lachspieren werkt. Al die opgeblazen superioriteitswaan die twee eeuwen lang heeft kunnen blijven bestaan dankzij België, en die gaat nu eens op haar achterste poten staan, z'n vuistje ballen en verongelijkt zijn eigen weggetje gaan. Met een onmiddellijke inkomstenderving van tien tot twintig miljard, plus een werkloosheid van resp. 24 en 15 pct.
Zoals ik eerder voor Brussel stelde, je moet niet denken dat de mensen "rationeel" gaan reageren. Walen (en zeker Brusselaars) zullen maar één zaak zien: het Vlaamse Juk, wat sommigen op dit eigenste forum vermelden als "payback time".

Dus ja, al gaan zij de afgrond in, zij zullen nooit aanvaarden dat Vlaanderen een "dictatuur van de meerderheid" installeert (wat jullie "democratie" noemen), dus nemen zij nog liever hun boeltje. Niet vergeten, Franstaligen in het algemeen voelen zich misschien geen Fransman, maar hun natiegevoel is zodanig onderontwikkeld dat zij er geen probleem van zullen maken om bij Frankrijk te gaan, eens hun watervrees overwonnen.

Dat is wat Onkelinx vertelt. Uiteraard is het vooral een signaal dat de Franstaligen niet zullen toegeven aan de chantage "jullie Franstaligen geven ons wat wij, Vlamingen, eisen, of wij doen België ontploffen." Maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de PS dit ook meent.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 6 september 2010 om 15:30.
Bad Attila is offline  
Oud 6 september 2010, 15:32   #33
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's het voordeel wanneer je (in casu: ikke) probeert om een evenwichtig verhaal te vertellen: tegenstrijdigheden zijn enkel schijn en passen eigenlijk in een groter geheel, waardoor uw geloofwaardigheid niet al te veel in vraag wordt gesteld.

Dat het gewoon de volgende Belgische farce zou zijn.
Oud 6 september 2010, 15:35   #34
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat het gewoon de volgende Belgische farce zou zijn.
Ah, een farce... Kom dan niet klagen dat er met Franstaligen onderhandeld wordt, hé, en dat zij zaken weigeren. Dat is nu eenmaal het goed recht van iedere partij rond de tafel, en dat is ook democratie.

Wil je een regering waar de Vlaamse eisen ingewilligd worden, dan vorm je een regering met enkel Vlaamse partijen, of een regering met Vlaamse en Franstalige partijen die de Vlaamse eisen in het regeerakkoord hebben ingeschreven.
Oud 6 september 2010, 15:37   #35
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik eerder voor Brussel stelde, je moet niet denken dat de mensen "rationeel" gaan reageren. Walen (en zeker Brusselaars) zullen maar één zaak zien: het Vlaamse Juk, wat sommigen op dit eigenste forum vermelden als "payback time".

Dus ja, al gaan zij de afgrond in, zij zullen nooit aanvaarden dat Vlaanderen een "dictatuur van de meerderheid" installeert (wat jullie "democratie" noemen), dus nemen zij nog liever hun boeltje. Niet vergeten, Franstaligen in het algemeen voelen zich misschien geen Fransman, maar hun natiegevoel is zodanig onderontwikkeld dat zij er geen probleem van zullen maken om bij Frankrijk te gaan, eens hun watervrees overwonnen.

Dat is wat Onkelinx vertelt. Uiteraard is het vooral een signaal dat de Franstaligen niet zullen toegeven aan de chantage "jullie Franstaligen geven ons wat wij, Vlamingen, eisen, of wij doen België ontploffen." Maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de PS dit ook meent.
Is het nodig even te herinneren aan de wel zeer onderdanige houding die de doorsnee Brusselaar plots aannam tijdens de Duitse bezetting in WO2? Niks fierheid, niks verzet, ze waren plots allemaal Vlamingen om te kunnen ontsnappen aan een aantal minder leuke maatregelen die de Duitsers in petto hadden voor niet-Germanen.

Overigens is de hele verfransingsgeschiedenis van Brussel één groot voorbeeld van hoe de Brusselaars altijd meteen gezwicht zijn voor de heersende macht.

Brussel en fierheid, dat is iets wat niet samengaat. Brussel en hysterie is daarentegen altijd een goedwerkende combinatie geweest.

Met andere woorden: ik geloof u langs geen kanten.
Oud 6 september 2010, 15:38   #36
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En dat zeg ik vanuit de binnenkant, als Brusselse Vlaming.
Oud 6 september 2010, 15:45   #37
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, een farce... Kom dan niet klagen dat er met Franstaligen onderhandeld wordt, hé, en dat zij zaken weigeren. Dat is nu eenmaal het goed recht van iedere partij rond de tafel, en dat is ook democratie.

Wil je een regering waar de Vlaamse eisen ingewilligd worden, dan vorm je een regering met enkel Vlaamse partijen, of een regering met Vlaamse en Franstalige partijen die de Vlaamse eisen in het regeerakkoord hebben ingeschreven.
Ik klaag niet dat er onderhandeld wordt temeer omdat er toch niets van kan komen. De Vlaamse eisen zijn voor imperialisten van dien aard dat ze onaanvaardbaar zijn.

Ik ben benieuwd hoelang nog alvorens men een Vlaamse federale minderheidsregering zal vormen.
Oud 6 september 2010, 15:48   #38
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het nodig even te herinneren aan de wel zeer onderdanige houding die de doorsnee Brusselaar plots aannam tijdens de Duitse bezetting in WO2? Niks fierheid, niks verzet, ze waren plots allemaal Vlamingen om te kunnen ontsnappen aan een aantal minder leuke maatregelen die de Duitsers in petto hadden voor niet-Germanen.

Overigens is de hele verfransingsgeschiedenis van Brussel één groot voorbeeld van hoe de Brusselaars altijd meteen gezwicht zijn voor de heersende macht.

Brussel en fierheid, dat is iets wat niet samengaat. Brussel en hysterie is daarentegen altijd een goedwerkende combinatie geweest.

Met andere woorden: ik geloof u langs geen kanten.
Dat is uw goed recht.
Oud 6 september 2010, 15:51   #39
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
De cinema van Onckelinckx wordt al jaaaren en jaaaaren gespeeld.
"Wij willen dat Vlaanderen het geld geeft waarmee wij dan ons electoraal clientèle kunnen betalen. Doen ze dat niet dan houdt België voor ons simpelweg op te bestaan".
Niets nieuws onder de zon dus...

Wat mij echter veel meer zorgen baart is de uispraak van De Wever: "niemand in Vlaanderen is voor onafhankelijkheid".

Tja...kan het echt nog tjever dan dat vraag ik mij af?
A/ Als hij spreekt voor zichzelf is dat eigenlijk een bevestiging van hetgeen (ook op dit forum) al honderden malen is vastgesteld. De NVA verraadt zijn core business en gaat resoluut voor het pluche in de Belgische salons.
B/ Dit is (na het toepassen van het cordon sanitair door oa hemzelf) eens te meer een totale negatie van dé partij die resoluut voor onafhankelijkheid gaat en net daarom in een cordon wordt opgesloten.
C/ Houdt hij, "met de dood in het hart" nu enkel de verdere betonnering van nóg meer transferts tegen omdat hij niet mag van zijn achterban "dat krijg ik aan de straatstenen niet verkocht".

Maken wij hier voor het eerst in de Vlaamse geschiedenis een situatie mee waarbij de kiezer (onmiddellijke achterban) de politieker met de ballen heeft en hem dwingt om voor één keer niet door de Wallo-Belgicistische knieën te gaan?
Maar neen, BDW zegt zulke dingen om de hyperhysterische franstaligen niet nog verder de stang op te jagen.
Miguelito is offline  
Oud 6 september 2010, 15:56   #40
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de PS dit ook meent.

Spijtig genoeg menen ze het niet...maar toch help ik het u hopen...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be