Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2010, 18:38   #21
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Iedereen die verstandig is is atheist!

Jaaaaaaaaaaaaaaa! Dawkins!!!!!!!!!!!!!!
dat is een over-simplificatie (en niet wat Dawkins zegt), maar dat er is weldegelijk een relatie tussen intelligentie en godsdienst-gevoeligheid (dat zegt hij wel, en is aantoonbaar).
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2010, 19:00   #22
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Weet er iemand of er recente studies zijn die aanduiden wat de verdeling is van religie per regio & generatie? De reden is hoofdzakelijk omdat ik in mijn directe vriendenkring geen enkel persoon ken die niet atheïstisch is, en vroeg me af hoe het zit met de rest van België.

De enige personen die ik ken die gelovig zijn zijn minstens 2 generaties ouder.
Even to the point; ik herinner mij nog een artikel in NatGeo NL van Rik Torfs, waarin hij o zo blij is dat religies, gemiddeld gezien, weer in opmars zijn in België. No kidding. Hij had het trouwens niet alleen over catholicisme, maar over eender welke godsdienst.

Als je het artikel las, dan kwam je al snel tot de conclusie dat hij de mosterd haalde in grote steden als Brussel, waar door de vele inwijkelingen inderdaad er die tendens is. Dat deze mensen uit een heel ander milieu komen, een omgeving die - dare I say - qua ontvoogding minstens twee generaties achter staat, dat vermeldde hij gemakkelijkheidshalve even niet. Er is zelfs één godsdienst bij waarvan de meesten van ons wel denken "hoog tijd dat die aan hun eigen Verlichting beginnen".

Bottom line; er is weldegelijk een verschil van generatie tot generatie; de oudere generaties zijn veel geloviger. En dat is zo bij autochtonen en allochtonen, maar als je één generatie van beiden vergelijkt, dan hebben de allochtonen nog heel wat in te halen tov de allochtonen.

Off topic; natuurlijk stoorde me ook dat dat NL magazine NOG maar eens een artikel publiceert dat ideaal is om lekker neer te kijken op die Belgische boertjes. Het is trouwens elke keer van dattum als het "artikel der lage landen" over België gaat; dan hebben ze het nog over onze steenkoolmijnen, dan over Brussel (waarbij enkel Brusselse politiekers uitgebreid aan het woord komen, wiens stelling is "we doen het goed, we zijn kosmopolitisch maar de Vlaming heeft daardoor schrik van ons" *), enz... het eerste artikel over Frank De Winne (of zo) moet ik nog steeds zien. Mijn abo wordt binnenkort opgezegd, ik geef het op.

Mvg,

J.

* Natuurlijk geen woord over het feit dat wij hun balans in evenwicht houden met onze belastingen. "We doen het goed"... yeah right!

Laatst gewijzigd door pixelpower : 8 september 2010 om 19:02.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be