Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2010, 10:13   #21
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Ik werd weer kwaad toen ik vandaag veel reclame zag over parfum, make-up en cosmetica.
Dat is milieuonvriendelijke luxe, het geld dat men daaraan uitgeeft kan men beter geven aan de armen. Veel van die producenten deden gruwelijke experimenten op dieren. En de irreële schoonheidsidealen in die reclame leiden tot depressies (anorexia, laag zelfbeeld,...). Dus dat is onverantwoord.
Die reclame en consumptie van cosmetica en parfums zijn in tegenstrijd met ethische waarden zoals zorgzaamheid en rechtvaardigheid,...
Dus ofwel kiest men voor uiterlijke schijn, hebzucht en status, ofwel kiest men voor ethische waarden.
Volgens mij word jij nogal vaak kwaad.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:14   #22
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Das toch normaal.
Hmm...ge zou nog kunne verschieten van het aantal mensen die dit niet normaal vinden

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:19   #23
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een auto wordt te vaak gebruikt als luxe, ja. Beter zou zijn met fiets en openbaar vervoer, gecombineerd met bv cambio.
Computers zijn geen luxe, want daar kan men belangrijke dingen mee doen, zoals kennis verkrijgen en communiceren met mensen (en kennis en sociaal contact zijn geen luxe). Gebruik liefst wel een laptop in plaats van een desktop (voor energie- en materiaalgebruik)

jawel, want wassen met water is voor de meeste mensen echt wel voldoende. Zo sterk stinken we nu ook weer niet, hé.
De reden waarom parfum en make-up luxe zijn, is omdat die te maken hebben met uiterlijke schijn, en de echte schoonheid zit vanbinnen. Plus: mensen gaan zich onzeker voelen door die reclame en die schoonheidsidealen. Daardoor gaan ze zich gedwongen voelen om ook die producten te gebruiken. Zoiets heb je bij bv het gebruik van een computer niet. Een computer is gewoon zeer nuttig. Fout zou zijn om aan de computer een statuswaarde te geven, of om reclame te maken voor computers zoals er reclame gemaakt wordt voor cosmetica.
Dus er zijn wel degelijk belangrijke verschillen tussen gebruik van computers en gebruik van make-up en parfums.
-Een computer (zoals ik hem gebruik), is een handig instrument om kwetsbare wezens (armen,...) mee te helpen. Met cosmetica kan ik geen kwetsbare wezens helpen. De enige die ik help bij cosmetica, zijn superrijke multinationals. Degenen die ik help met mijn computergebruik zijn niet enkel computermultinationals (een noodzakelijk kwaad), maar ook bv. arme mensen.
-In tegenstelling tot computergebruik is cosmetica enkel een uiterlijke schijn, gemaakt om jezelf anders voor te doen dan je werkelijk bent (je lichaam te verdoezelen).
-In tegenstelling tot computergebruik is cosmetica erg gevoelig voor modetrends. Het schoonheidsideaal is een maakbaar schoonheidsideaal. Het wordt gecreëerd door diezelfde multinationals die cosmetica en reclame produceren.
-Een computer gebruik je om te werken, en voor jezelf. Cosmetica gebruik je om goed te scoren bij anderen, door anderen te misleiden.

Ziezo; ik denk dat ik stevig beargumenteerd heb waarom cosmetica wel luxe is en computers niet
Helemaal zonder auto gaat ook hoor, ik doe het al zo'n 25 jaar zonder dus gooi uw Cambio ook maar buiten.

"Echte schoonheid zit van binnen", zegt u. Dat is een cliché zo hoog als een huis. Vertel dat aan mensen geboren met een hazelip of geplaagd door hardnekkige acne of die wratten hebben waar ze niet vanaf geraken of iemand met een wijnvlek.
Ik pleit niet voor overmatig cosmetica-gebruik, ik heb het zelf altijd maar heel weinig gebruikt. Maar zo af en toe helpt het toch, waarom zou men zijn huid door sommige accenten niet mogen mooier doen lijken als men in een prachtige jurk naar een feestje gaat?
Of crème, ik heb het zelf haast nooit gebruikt, maar nu ik ouder word, voel ik dat mijn huid droog wordt en dat kan soms heel hinderlijk aanvoelen. Als ik een beetje crème opdoe, verdwijnt dat gevoel en ik gebruik het daarom niet iedere dag.

Ik vind wel dat u groot gelijk hebt wat reclame betreft, die kan mensen - vooral jongeren - zo erg beïnvloeden dat ze zich, zoals u zegt, onzeker gaan voelen. Komt nog bij dat de meeste reclame gewoonweg belachelijk is! Men wordt niet ineens supergelukkig omdat men het juiste merk van één of ander product gebruikt. Dat geldt overigens niet enkel voor cosmetica maar voor alle reclame.

Uw pleidooi voor de computer is overdreven. Momenteel leven nog miljoenen mensen zonder computer. Overigens is ook de informatica-wereld onderhevig aan modeverschijnselen. Hoeveel versies Windows hebben we al gekend sinds Windows 93? En vele daarvan zijn overbodige stappen geweest (Windows Vista bv - waarom niet meteen naar Windows 7?) Verder de computergames die volop gepromoot worden en voor vele mensen de enige reden zijn om een computer te hebben. Sites als Facebook waar sommigen niet meer zonder kunnen, hebben niks met verstandig computergebruik te maken.
Oud 19 september 2010, 10:21   #24
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Ik vind de mengeling parfum/deo en zweetgeur om te kotsen.
Veel mensen denken dat ze zich niet dagelijks moeten wassen, dat een dossis parfum/deo al voldoende is.
So not done !!! Dat maakt de stank alleen maar erger.
Dus aan deze mensen: Was jullie aub dagelijks op z'n minst 1 keer...en gebruik dan pas jullie deo/parfum.
Na halve dag is die combi er toch ook weer terug hoor.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:22   #25
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Hangt af in welke situatie. In een ruimte verkoeld met airco zal je deorant niet vlug nodig hebben. In een warme klaslokaal echter wel.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:22   #26
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het is ver gekomen.

't Zou leuk zijn indien de mensen ietwat minder de slaaf zouden zijn van reclame, waarin de allerminste vorm van lijfgeur als een complete vernedering voorgesteld wordt.

Wat water en zeep kunnen wonderen doen nochtans. Water komt uit de kraan en zeep is te vinden bij de betere kruidenier.
Jamaar, na paar uur shaken en zuipen tegen elkaar gedrumd , is dat beetje begrijpelijk.
Normaal rook je dat ni"t door de rook, nu een kakafonie van zweetgeuren dus
Oud 19 september 2010, 10:23   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En onze Ecodiepende Dictator Dictadeepeco slaat weer toe.

Man toch, waarom doe je de moeite om mensen te behouden van hun eigen domheid?
Is het niet beter dat de mensheid zichzelf uitroeit?

En ik persoonlijk vind dat cosmetica zeker moet kunnen. Op die manier kan je perfect zien welke persoon zeker van zichzelf is en welke niet.
Oud 19 september 2010, 10:24   #28
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik neem dat niet zo snel, nee. Dafalgan zegt me wel iets; dat heb ik misschien wel al eens genomen.
Maar je ziet toch wle een verschil tussen gebruik van cosmetica en gebruik van medicijnen, neem ik aan?
Gebruik van medicijnen is geen luxe; integendeel zelfs. dat is zelfs oerduidelijk.
Wil je dat ik eens wat essentiële verschillen opnoem tussen cosmetica en medicijnen?
-Cosmetica dient om anderen te misleiden over je schoonheid. Medicijnen niet.
-Medicijnen dienen om je beter te doen voelen als je welzijn gedaald is door een ziekte. Cosmetica niet.
-Voor cosmetica wordt veel reclame gemaakt met maakbare schoonheidsidealen en nieuwe trends. Dat is bij medicijnen veeel minder het geval.
-Bij gebruik van cosmetica is er een erg grote sociale druk: je moet parfums e.d. gebruiken om gezien te worden en erbij te horen. Dat is dus een vorm van exclusiedenken dat schadelijk is (het foutieve idee dat een vrouw uitgerangeerd is als ze geen make-up enzo gebruikt). Bij gebruik van medicijnen daarentegen is er geen sociale druk. Er is geen sociale norm van medicijngebruik waaraan je je dient te conformeren.
En wat belangrijk is: die sociale normen zijn erg maakbaar (door bv reclame). En dat is typisch iets voor veel luxeproducten.

Ziezo, net als bij computers heb ik hier ook stevig beargumenteerd dat er een duidelijk verschil is tussen cosmetica en medicijnen.
Het is soms wel nuttig om eens te bekijken wat luxe is, want in onze consumptiesamenleving zijn we het verschil tussen luxebehoeften en basisbehoeften vergeten, en we hebben er ook niets van geleerd op school. Dus het is erg belangrijk om dat verschil eens terug wat scherper te stellen, om zo overconsumptie te bestrijden.
Sterk overdreven, zoals gezegd heb ik altijd heel weinig make-up gebruikt maar ik heb me nooit uitgerangeerd gevoeld!
Oud 19 september 2010, 10:24   #29
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Hangt af in welke situatie. In een ruimte verkoeld met airco zal je deorant niet vlug nodig hebben. In een warme klaslokaal echter wel.
Zweet van een gezonde mens, zweet gemengd met ONGEZONDE (zilverdeeltjs in deo = carcinogeen) deokakefonie...
Kweenie
Oud 19 september 2010, 10:24   #30
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Het enige waar ik mij aan erger in de reclame is het feit dat men bijna altijd een paar vrouwenborsten in beeld moet/wil brengen als het over deo gaat. Zelfs voor een reclame voor shampoo toont men soms de borsten. Is dat nu echt nodig ? Het een heeft toch niks met het andere te maken?

Dit is hetzelfde alsof men een penis in beeld zou brengen bij reclame voor PetrolHan Lotion ,of voor Gilette scheermesjes.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Oud 19 september 2010, 10:25   #31
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En onze Ecodiepende Dictator Dictadeepeco slaat weer toe.

Man toch, waarom doe je de moeite om mensen te behouden van hun eigen domheid?
Is het niet beter dat de mensheid zichzelf uitroeit?

En ik persoonlijk vind dat cosmetica zeker moet kunnen. Op die manier kan je perfect zien welke persoon zeker van zichzelf is en welke niet.
dus venten zijn niet zeker van zichzelf(gaat snel een dagcremeke aanbrengen)?
Oud 19 september 2010, 10:27   #32
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Het enige waar ik mij aan erger in de reclame is het feit dat men bijna altijd een paar vrouwenborsten in beeld moet/wil brengen als het over deo gaat. Zelfs voor een reclame voor shampoo toont men soms de borsten. Is dat nu echt nodig ? Het een heeft toch niks met het andere te maken?

Dit is hetzelfde alsof men een penis in beeld zou brengen bij reclame voor PetrolHan Lotion ,of voor Gilette scheermesjes.
U wish

Een penis vergelijken met tieten?
Dan wil ik vanaf nu beaver adverts
Oud 19 september 2010, 10:27   #33
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Je hebt zweet en je hebt zweet hé;

Iemand die zich dagelijks voldoende en meermaals wast zal als hij zweet niet ruiken gelijk een preisoepbuffet .

Oud 19 september 2010, 10:28   #34
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Volgens mij word jij nogal vaak kwaad.
ja, ik voel me snel verontwaardigd als ik kijk naar het gedrag van mensen. Dat is omdat ik ethische waarden zoals zorgzaamheid, vredelievendheid en rechtvaardigheid erg belangrijk vind.
Oud 19 september 2010, 10:30   #35
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het is ver gekomen.

't Zou leuk zijn indien de mensen ietwat minder de slaaf zouden zijn van reclame, waarin de allerminste vorm van lijfgeur als een complete vernedering voorgesteld wordt.

Wat water en zeep kunnen wonderen doen nochtans. Water komt uit de kraan en zeep is te vinden bij de betere kruidenier.
Wat een gezeik. Ik was me elke dag minstens een keer, niet onder invloed van reclame, met water en zeep. Daarna gebruik ik deo en parfum, evenmin onder invloed van de reclame. Voor mijn parfum wordt niet eens reclame gemaakt. Als ik op een warme lange dag hard gewerkt heb, dan heb ik niet eens een geur. Als dat wel zo zou zijn, dan zou ik dat niet fijn vinden. Maar ik neem ook al eens het openbaar vervoer en dan is het duidelijk dat velen dat totaal onbelangrijk vinden. Ze doen maar en ruften maar rustig verder. Ze hebben dat recht.
Oud 19 september 2010, 10:30   #36
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Test het eens uit zou ik zeggen. Neem dagelijks je douche maar gebruik geen zeep,shampoo,deo, scheerzeep ,enz...
Dus je haar en lichaam uitsluitend met water wassen , droog scheren ,geen deo of eau de toilette . Laat ons zeggen dat je dit 1 �* 2 weken doet.

Na 1x je haar gewoon met water te hebben gewassen zal het al onaangenaam ruiken. Hoe het 1 week later ruikt en er uit zal zien laat ik in het midden. Maar hé, ik neem aan dat jij als voorstander geen zeep,douchegel,shampoo en consoorten gebruikt ?
Dit is aangeleerd gedrag, beste Leeuwin. Toen ik klein was, was het nog zo dat de meeste mensen zich slechts één keer in de week helemaal wasten. Eenmaal in de 14 dagen waste onze moeder onze lange haren (moet een serieuze karwei geweest zijn voor haar!) maar ze gebruikte wel zuiver regenwater en spoelde onze haren na met echte kamillethee (dus geen zakje maar getrokken uit gedroogde bloemetjes). Bij zowat iedereen in mijn omgeving was het zo, de mensen hadden geen badkamers. 's Morgens wassen aan de pomp en eens in de week in het grote zinken bad.
Ik vond niet dat de mensen toen meer stonken!
Oud 19 september 2010, 10:31   #37
Steve_M

Standaard

Citaat:
ja, ik voel me snel verontwaardigd als ik kijk naar het gedrag van mensen. Dat is omdat ik ethische waarden zoals zorgzaamheid, vredelievendheid en rechtvaardigheid erg belangrijk vind.
Je voelt je inderdaad enorm snel verontwaardigd, zoveel is duidelijk.
Oud 19 september 2010, 10:33   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Een beetje idioot om te denken dat make up en parfum ons "opgedrongen worden door de reclame en de consumptiemaatschappij". Wij hebben hier nog make-up van het oude Egypte geanalyseerd op hun samenstelling.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:33   #39
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dit is aangeleerd gedrag, beste Leeuwin. Toen ik klein was, was het nog zo dat de meeste mensen zich slechts één keer in de week helemaal wasten. Eenmaal in de 14 dagen waste onze moeder onze lange haren (moet een serieuze karwei geweest zijn voor haar!) maar ze gebruikte wel zuiver regenwater en spoelde onze haren na met echte kamillethee (dus geen zakje maar getrokken uit gedroogde bloemetjes). Bij zowat iedereen in mijn omgeving was het zo, de mensen hadden geen badkamers. 's Morgens wassen aan de pomp en eens in de week in het grote zinken bad.
Ik vond niet dat de mensen toen meer stonken!
Tja, in de Middeleeuwen waste niemand zich en scheten de mensen gewoon op straat. Nochtans lees je in geen enkel manuscript dat het daar toen stonk (wat wel zo moet geweest zijn). Een scheet ruik je niet meer na 20 seconden, niet omdat ze dan weg is, maar omdat je aan de geur gewend bent. En toch wil ik mezelf graag elke dag wassen en deo en parfum gebruiken. Het zal me benieuwen welke ongewassen provo me daarvan zal weerhouden.
Oud 19 september 2010, 10:35   #40
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Sterk overdreven, zoals gezegd heb ik altijd heel weinig make-up gebruikt maar ik heb me nooit uitgerangeerd gevoeld!
het is niet zo heel sterk overdreven. Ik ken ook wel vrouwen die tegen die sociale druk kunnen. Maar vele ook niet, en daar gaat het em net om. Dat kunnen we nooit onderschatten. De American Psychological Association heeft duidelijk gesteld dat dat maakbare schoonheidsideaal leidt tot een verhoging van bv meisjes met anorexia, eetstoornissen, laag zelfbeeld, depressie,... De ernst hiervan mogen we niet onderschatten. In een zorgzame samenleving doe je zoiets niet; dan creëer je niet zo'n schoonheidsidealen, dan doe je daar niet aan mee. Maar de reclame van cosmetica enzo doen dat wel, en daarom is dat niet goed.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be