![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar het is nog niet "zo goed als gratis". Behalve het inschrijvingsgeld van 560euro zijn er nog wel wat kosten. Indien je alles reële kosten wil laten terugbetalen bij niet slagen; zullen enkel degenen die het gemakkelijk kunnen betalen; het risico nemen om te studeren. Laatst gewijzigd door artisjok : 9 oktober 2010 om 14:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.ugent.be/nl/onderwijs/adm...ht20102011.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is toch ook correct dat het inschrijvingsgeld niet alle studiekosten dekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Dat hangt er allemaal wat van af. Zo krijgen studenten op nogal wat universiteiten hun cursussen gratis in het eerste jaar. Met hun studentenkaart kunnen ze op de universiteit eten aan prijzen waarvoor je thuis niet zelf kan koken. Ze krijgen korting op abonnementen voor het openbaar vervoer (als je werkt, moet je je ook vaak verplaatsen). Ik zou durven stellen dat de extra kosten (zoals boeken - die je vaak even goed kan uitlenen in de bib, kopieerkosten enz.) zo goed als volledig gecompenseerd worden door de extra's die ze krijgen door hun inschrijving aan de unief of hogeschool.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Ik wil trouwens nog een bijkomende vraag stellen aan diegenen die vinden dat het hoger onderwijs volledig door de overheid moet gefinancierd worden en dat studenten recht hebben op een uitkering. Vinden jullie nu zelf niet dat je daarmee het ene klassensysteem vervangt door een ander? Ik heb nogal wat vrienden die in de bouw werken. Die gasten zouden nog niet zijn gaan studeren als ze er geld voor zouden gekregen hebben. Sommigen omdat ze er niet de intellectuele vaardigheden voor hebben, anderen omdat ze studeren niet leuk vinden, nog anderen omdat ze graag met hun handen werken. Vinden jullie het dan normaal dat die gasten niet alleen vanaf hun zestiende moeten gaan werken (zo'n zes jaar vroeger dan een universiteitsstudent, als h/zij onderweg nergens blijft hangen), maar dat een nog groter deel van hun belastinggeld zou moeten gaan naar de betoelaging van de nieuwe "hogere klasse"? Ik vind dat fundamenteel onrechtvaardig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Ja, buiten hun uren, nadat ze een hele dag op een werf gezeten hebben. Gisteravond nog bij een bevriende loodgieter gezeten, die was drie dagen op rij 's avonds naar een cursus geweest. Waarvoor het bedrijf waarvoor hij werkt betaald had.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() Sommige opleidingen zijn tijdens de uren en meestal tijdens de winter. Zo zijn er ook veel mensen in andere sectoren die studeren na hun uren. Volgens bepaalde mensen hun logica moeten we ze een extra loon geven
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als je als student een leefloon hebt vervallen zowat alle studiekosten. en misschien kan zo iemand dan eerst een jaartje gaan werken? en er worden steeds meer richtingen in afstandsonderwijs gegeven. Soms zijn de contacturen zelfs allemaal 's avonds, waardoor je zelfs fulltime kan werken en toch studeren. Een vriendin van mij doet dat. Ik combineer studeren met 70% werken.
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() een studielening lijkt me trouwens een betere optie dan gratis centjes geven.
allez, ik kan daar met m'n hoofd nie bij: sommigen willen mensen betalen om een diploma te halen, een diploma dat leidt tot een hoger loon, terwijl mensen zonder diploma maar hard moeten travakken om hopelijk ooit iets meer te verdienen?! Is het dat wat je wil duveltje? dat studentjes maar op jouw kosten gaan studeren en later veel geld verdienen, terwijl jij al van 14e moet gaan werken en vlak voor uw pensioen nog steeds geen redelijk inkomen hebt? Dat systeem wil je aanmoedigen?
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jezus zeg, straks moeten we ervoor zorgen dat IEDEREEN zeker psychiater kan worden, anders is er nogal een ongelijkheid!! En misschien kunnen we vrouwen die 8 kinderen op de wereld zetten ontlasten door hen 2 gratis nanny's aan te bieden, zodat ze ook nog arts kunnen worden. EDIT: 3 nanny's natuurlijk, dat ze elkaar kunnen aflossen in een 3 shiften systeem.
Laatst gewijzigd door Nynorsk : 9 oktober 2010 om 15:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Kom, kom, wie heeft er tegenwoordig nog kinderen op zijn achttiende? En niemand verplicht je zo snel een huis te kopen, he. Bovendien worden er steeds meer richtingen in avondonderwijs gegeven. Dat vergt natuurlijk veel planning, discipline en werk en daar wringt het schoentje. Begrijpelijk, hoor. Ik heb zo'n vriend die fulltime werkte en intussen zijn graduaat informatica gehaald heeft: drie avonden les per week (18.30 - 22.30) en de zaterdagvoormiddag. Een paar jaar op rij. Dat is dus echt wel hard werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Ratatosk : 9 oktober 2010 om 15:28. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat mij wel stoort is dat ouders worden gebruikt als melkkoeien. Die kosten kunnen veel lager, zeker wat het studiemateriaal en huisvesting betreft. Die studentenkoten zijn schandalig duur door de krapte in de studensteden. Beurzen of geen beurzen, hoger onderwijs blijft een dure grap voor de ouders. |
|
![]() |
![]() |