Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2010, 20:14   #21
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
AAh porpo.

De drie eenheid. mattheus 28 vers 19. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.

Johannes 14

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.
Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg.
Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?
Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken.
Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is

Erfzonde is uitgewerkt door Augustinus. Maar is gebaseerd op bijbelstukken.
Ik mis eigenlijk de repliek van Filippus ...
Zou die man echt overtuigd geweest zijn door Christus zijn, excusez-moi le mot, bullshitverhaal?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 20:25   #22
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
fanatisme, extremisme
Neen, niet echt.

Een priester is niet gematigd in zn praktiseren en toch geen extremist, wel fundamentalistisch.

Een chassidisch jood is niet gematigd in zn praktiseren en stelt de thora boven alles en is toch geen extremist maar wel een fundamentalist.

Een moslim kan gematigd zijn in de zin dat hij geen extremist is maar dat wil niet zeggen dat hij geen fundamentalistische moslim is.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 10 oktober 2010 om 20:27.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 20:29   #23
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
AAh porpo.

De drie eenheid. mattheus 28 vers 19. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.
En en en ..

Ja, namens mij, mijn naasten en mijn vriend, heet ik u welkom, Inno.

Lees je ergens dat wij één essentie/bestaan en/of wezen zijn?

Citaat:
Johannes 14

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.
Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg.
Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?
Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken.
Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is
Dat zeggen alle profeten en boodschappers van God.
Geloof je hen niet? Je gelooft m.a.w hun boodschap/openbaring niet. De openbaring is van God, en als je niet in deze openbaring gelooft, geloof je gewoon niet in God (ik bedoel hier het geloof in alle eigenschappen van God zoals schepping, bestaan en wil, plus het geloof in het naleven van de leer in de openbaring).

Wie spreekt de woorden van openbaring uit? Wie predikt ze?
De profeten, dus God zit in hun betekent:
De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet;
= de openbaring.
Citaat:
Erfzonde is uitgewerkt door Augustinus. Maar is gebaseerd op bijbelstukken.
Heeft dus niets te maken met de Bijbel.

Dezelfde conclusie:
De drie-eenheid, erfzonde en beëindiging van de openbaring met Jezus PBUH, heeft echt niets te maken met evangeliën, ook niet de bijbel die we vandaag hebben.

Echt niet, Inno.

Je mag de tradities blijven volgen, maar deze traditie heeft meer te maken met Paulus, niet Jezus PBUH.

Laatst gewijzigd door porpo : 10 oktober 2010 om 20:31.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 20:30   #24
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Daarin verschil van mening met jou.
Volgens de evolutieleer stammen we af van dieren, en voorzover ik weet zijn dieren atheistisch. Dus goden en religie werden uitgevonden ergens tussen dat we dier waren en wat we nu zijn.
Oud 10 oktober 2010, 20:32   #25
Another Jack
Banneling

Standaard

Wat porpo eigenlijk wil zeggen is dat 1 fantast (islam) betrouwbaarder is dan meerdere fantasten (christendom).
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 20:33   #26
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Volgens de evolutieleer stammen we af van dieren, en voorzover ik weet zijn dieren atheistisch. Dus goden en religie werden uitgevonden ergens tussen dat we dier waren en wat we nu zijn.
En ook daarin verschil ik van mening met jou. Ik geloof niet dat mensen uit dieren geëvolueerd zijn.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 20:34   #27
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Jezus PBUH verkondigde een openbaring in de vorm van evangeliën[/u].
Jezus evangeliën verkondigen! Je weet er dus niets anders van dan die onzin die de mohammedanen vertellen. Weet je ook nog dat de Goddelijke drievuldigheid, zoals de koran beweert, volgens de christenen uit Allah, Jezus en Maria bestaat?
Oud 10 oktober 2010, 20:47   #28
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe
Alleen het Atheisme is door niemand gesticht: het bestond allang voor elke godsdienst.

Daarin verschil van mening met jou.
Ik hoop dat je bedoelt dat het niet voor godsdienst bestond.
Je denkt toch niet dat atheïsme 'gesticht' is?
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 21:03   #29
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
En ook daarin verschil ik van mening met jou. Ik geloof niet dat mensen uit dieren geëvolueerd zijn.
De bewijzen hiervoor zijn anders overwelgend. Zo overwelgend dat de kerk er zich bij neergelegd heeft.

Citaat:
Catholic Church and evolution
From Wikipedia, the free encyclopediaJump to: navigation, search
Since the publication of Charles Darwin's On the Origin of Species in 1859, the attitude of the Catholic Church on the theory of evolution has slowly been refined. For about 100 years, there was no authoritative pronouncement on the subject. By 1950, Pope Pius XII agreed to the academic freedom to study the scientific implications of evolution, so long as Catholic dogma is not violated;[1] since the mid 20th century, its attitude has been one of great acceptance, with Jesuit scientists, Catholic scholars and many high-ranking clerics rejecting both literal biblical creationism and intelligent design.

Today[update], the Church's unofficial position is a fairly non-specific example of theistic evolution, stating that faith and scientific findings regarding human evolution are not in conflict, though humans are regarded as a special creation, and that the existence of God is required to explain both monogenism and the spiritual component of human origins. No infallible declarations by the Pope or an Ecumenical Council have been made.
http://en.wikipedia.org/wiki/Catholi..._and_evolution
Maar misschien ben jij geloviger dan de Paus?
Oud 10 oktober 2010, 21:17   #30
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
De bewijzen hiervoor zijn anders overwelgend. Zo overwelgend dat de kerk er zich bij neergelegd heeft.
Hmm, nee. Het Vaticaan sluit de mogelijk van de evolutietheorie niet uit, behalve de evolutie van de mens.

Citaat:
Maar misschien ben jij geloviger dan de Paus?
Veel kans.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 21:24   #31
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als Dionysos geen historische figuur was, waarom is Pythagoras dat dan wel?
Dionysos is een Griekse god zoon van Zeus, Pythagoras is geboren op het eiland Samos ca.582 v Chr. en gestorven in Metapontum ca. 500v. Chr. en heeft onze jeugd verpest met zijn stelling. Goden worden ook geboren vanaf men erover begint te spreken en te verbeelden. En ze sterven als niemand er nog over spreekt en niet meer in onze verbeelding leeft.
Oud 10 oktober 2010, 21:34   #32
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Paulus heeft veel bijdragen geleverd aan het Christendom, maar Jezus was de stichter.
Is het niet zo dat Paulus het Christendom heeft "geopend" voor de niet-Joden, bijv. door te stellen dat besnijdenis niet meer nodig was. (Hetgeen de Grieks/Romeinse cultuur een verschrikking vond.) Het lijkt dus een beetje op de vraag "welke Europeaan heeft Amerika ontdekt". De Noormannen waren er zeker voor Columbus, dat is bewezen, maar zij hebben die wetenschap niet kunnen terugbrengen naar Europa. Dus, al was Columbus niet de eerste, hij is de ontdekker omdat hij het continent bekend heeft gemaakt.
Zonder Paulus was het Christendom waarschijnlijk een Joodse secte gebleven. Zonder Constantijn en Theodosius was Christus misschien de weg van Mithras of Serapis gegaan. Karel de Grote heeft ook voor de evangelisatie van een groot stuk van Europa gewerkt. Meer stichters dan je denkt.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 21:44   #33
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zonder Paulus was het Christendom waarschijnlijk een Joodse secte gebleven.
Was dat niet beter zo gebleven en lag dat niet meer in de lijn van die Nazireeër.
Oud 10 oktober 2010, 21:59   #34
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:

.
Zo'n uitspraken geeft grond aan een absolutistische en fundamentalistische levenshouding(van eenvoud en bescheidenheid gesproken!). Dat staat in schril contrast met wat Socrates voor stond:" Neem niets onvoorwaardelijk aan ook niet wat ik zeg."
Oud 10 oktober 2010, 22:37   #35
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is jouw definitie van fundamentalisme?
Fundamentalisme betekent het vasthouden aan de grondbeginselen (fundamenten) van een historisch gesitueerd gedachtegoed. (Wiki)
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 22:39   #36
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Paulus stichtte het Christendom niet.
Wie dan wel?
Oud 11 oktober 2010, 00:27   #37
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik dacht dat Paulus een gnosticus was.Kun je hier enige inhoud noemen, dus voorbeelden.
Paulus was geen gnosticus. Hij was een echte farizeeër en een Romeinse agent, wellicht een dubbelagent.

Jezus was een jood die de wet van Mozes hield en het koninkrijk van David wilde herstellen. Hij gebood een ieder te Wet van Mozes te onderhouden als de Weg de Waarheid en het Leven en zich te laten dopen als teken van berouw 'tot vergeving van zonden'.

Uit de synoptische evangeliën valt te reconstrueren dat Jezus vlak voor Pasen buiten Jeruzalem door het volk werd toegejuicht en dat zijn gewapende bende de tempel hebben heeft bezet om van daaruit een opstand teweeg te brengen. Ook werd er kort voor deze opstand gesproken over zijn opvolging, mogelijk omdat hij zich aan de Romeinen zou uitleveren om de levens van zijn volgelingen te sparen (de zogenaamde losprijs).

Jezus was een fundamentalist die de historische rechten opeiste op zelfbeschikking en het bezit van Palestina, die de joden volgens de legenden toekwamen, evenals nu de huidige kolonisten doen (250.000) in bezet gebied op de westelijke Jordaanoever en in de stad Hebron waar de huidige bewoners, Palestijnen, onder het oog van Israëlische soldaten worden teruggedrongen, bestolen van hun oogst, bedreigd, uitgescholden en bekogeld met stenen totdat zij van ellende vertrekken. Na zijn executie, verwachtten zijn medestanders dat Jezus zou wederkeren op de wolken vergezeld van hemelse legers om het koninkrijk van David te herstellen en de wereld te oordelen.

De synoptische evangeliën reppen niet over de Paulinische leer van (1) de erfzonde voor alle mensen (2) een mensenoffer als losprijs voor deze zonde (3) de leer van predestinatie (4) een geestelijk Israël samengesteld uit joden en heidenen (5) "That we shall reign as kings!" in de hemel om zelfs engelen te oordelen. Paulus bevestigd niets van de informatie over Jezus in de synoptische evangeliën, vertelt niets over de politieke implicaties van Jezus leven en ziet kans hem volledig te mythologiseren.
Oud 11 oktober 2010, 05:43   #38
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor zover we weten hadden ook de cro magnons en de neantherthaler geen religie..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 05:47   #39
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht

Je mag de tradities blijven volgen, maar deze traditie heeft meer te maken met Paulus, niet Jezus PBUH.
De traditie komt voort uit dezelfde bron als de bijbel. Het is niet omdat het niet in de bijbel staat in zoveel woorden dat het niet waar is.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 06:11   #40
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Fundamentalisme betekent het vasthouden aan de grondbeginselen (fundamenten) van een historisch gesitueerd gedachtegoed. (Wiki)
Dan is fundamentalisme een normale manier van geloven. Je gelooft in bepaalde grondbeginselen, dogma's en van daaruit vertaal je de realiteit. bv Jezus is de Messias. Daarvan kan niet afgeweken worden en als je kritisch bent en erover nadenkt is dit geheel normaal. Als je dat ontkracht, dan ben je geen christen.

Ik veroordeel wel extremisme. Mensen met bommengordels e.d. dat is ziek.

Anyway, je moet altijd kritisch staan en je geloof blijvend willen hernieuwen. Als je vasthoudt aan debiele standpunten ( en voor sommigen zijn alle christelijke standpunten debiel) en die dan verkondigt dan heb je een probleem. Ik denk hier aan de soms verre uitspraken en opmerkingen van evangelische christenen uit de VS.

Laatst gewijzigd door Inno : 11 oktober 2010 om 06:12.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be