Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2004, 20:21   #21
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Economisch wel
BS.
In de toekomst hé
Oud 24 mei 2004, 21:57   #22
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Economisch wel, maar ik wil dat Europa meer wordt dan dat.
En ik denk niet dat moslims daar echt in passen.

Als je nuanceerd moet je dat doen zoals A P dat doet, en ik vrees dat we zo te groot zullen worden. Als Turkije mag, mogen er enorm veel erbij, en dat wordt ondoenbaar.
Ik zou opteren voor een "bevoorrechte relatie".
Maar op diezelfde grond sluit je Bosnië-Hercegovina en Albanië uit.

En wat met Tchetchenen?
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 11:31   #23
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
En kan u ons aub eens vertellen waarom Turkije "bijlange nog niet klaar" is en landen als bvb Polen of Letland wel?
Ik noem er nu maar 2, maar Turkije staat veel veel verder dat eender welk van de voormalige oostbloklanden.
Turkije data:
http://devdata.worldbank.org/externa...y&PTYPE=CP

Polen data:
http://devdata.worldbank.org/externa...d&PTYPE=CP

Uw informatie is gewoon niet juist steve.
Sorry Tomb, maar ik begrijp niet hoe jij uit die informatie opmaakt dat Turkije minder klaar zou zijn dan de andere landen.
Oud 25 mei 2004, 12:08   #24
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Sorry Tomb, maar ik begrijp niet hoe jij uit die informatie opmaakt dat Turkije minder klaar zou zijn dan de andere landen.
DemocratSteve , je moet u niet baseren op uw vakanties in Turkije. In de landelijke gebieden is er veel armoede.

Polen doet het vrij goed.
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 20:59   #25
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix

Maar op diezelfde grond sluit je Bosnië-Hercegovina en Albanië uit.

En wat met Tchetchenen?
Volkerenkundig en geschiedkundig zijn ze verbonden met ons, en ze leven op ons continent, ik zou ze ofwel na 'evolutie' (-> soort dé-islamitisering )binnenlaten, ofwel ook bevoorrechte partner maken.
Oud 25 mei 2004, 22:41   #26
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Citaat:
DemocratSteve , je moet u niet baseren op uw vakanties in Turkije. In de landelijke gebieden is er veel armoede.

Ter informatie; Democratsteve basseert zich niet op vakanties, maar op z'n verblijf in het land en het zakendoen met de lokale bevolking.
Oud 26 mei 2004, 00:03   #27
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Je hebt een punt in het feit dat de cijfers weinig zeggen over de eigenlijke economische toelatingsvoorwaarden voor de EU. Ze tonen echter wel duidelijk aan dat Turkije nog niet de helft van het BNP van polen heeft per Capita, en kwa andere ontwikkelingsnormen ook achterstaat op Polen. Dit is genoeg voor onze discussie.

Als je echt wilt gaan kijken naar de eigenlijke toetredingsnormen op simpele manier uitgelegd, kan je hier terecht: http://www.geocities.com/TimesSquare/1848/eu.html

Je zal merken dat Turkije economisch niet klaar is om de unie te vervoegen. Dat is geen politieke beslissing, dat zijn naakte inflatie cijfers.
Oud 26 mei 2004, 00:04   #28
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max

Ter informatie; Democratsteve basseert zich niet op vakanties, maar op z'n verblijf in het land en het zakendoen met de lokale bevolking.
Ik op statistieken vrijgegeven door de Turkse regering en de maastrichtnormen.
Oud 26 mei 2004, 00:30   #29
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik weet wat je bedoelt Tomb en ik volg je daarin.
Maar ik denk dat jij ook weet wat ik bedoel, als ik Turkije verdedig tegen de vooringenomen algemene opvattingen die hier in het westen bij velen leven.
Oud 26 mei 2004, 00:47   #30
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik weet wat je bedoelt Tomb en ik volg je daarin.
Maar ik denk dat jij ook weet wat ik bedoel, als ik Turkije verdedig tegen de vooringenomen algemene opvattingen die hier in het westen bij velen leven.
Van mij mag Mozambique morgen toetreden als ze de maastrichtnorm halen.
Oud 26 mei 2004, 08:02   #31
k9

Standaard

Citaat:
En kan u ons aub eens vertellen waarom Turkije "bijlange nog niet klaar" is en landen als bvb Polen of Letland wel?
Ik noem er nu maar 2, maar Turkije staat veel veel verder dat eender welk van de voormalige oostbloklanden.
Dat is complete onzin, ik zeg niet dan polen klaar was maar laten we eens vergelijk met letland of tsjechie

economie :
BNP/capita (2002)
TU 7300$
L 8900$
TS 15300$

TU
GDP - composition by sector:
agriculture: 12.9%
industry: 30.4%
services: 56.7% (2001)

Household income or consumption by percentage share:
lowest 10%: 2.3%
highest 10%: 32.3%

L
agriculture: 4.5%
industry: 26%
services: 69.5% (2001)

lowest 10%: 2.9%
highest 10%: 25.9%

TS
agriculture: 3.8%
industry: 41%
services: 55.2% (2001)

lowest 10%: 4.3%
highest 10%: 22.4%

Inflatie (2002):

TU 45%
L 2%
TS 0.6%

Hogere werkloosheid, 40% van de beroepsbevolking in de agrarische sector werkzaam,groter overheids tekort, enorme buitenlandse schuld,...

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html

Sociaal :

Persvrijheid : de oostbloklanden staan bij de EU landen(tussen 10e tot 30ste plaats), turkije staat ergens onderaan tussen de andere moslimlanden (100 tot 150ste plaats)

http://www.rsf.fr/article.php3?id_article=8247

HDI (human development index) :

Turkije : 96ste
Letland : 50ste
Tsjechie :32ste
Polen : 35ste

http://hdr.undp.org/reports/global/2...tor/index.html

Ongelijkheid tussen man en vrouw, wetgeving ivm regering, behandeling van de koerden,...

En ik kan zo nog een tijdje doorgaan.

Kortom turkije is NU nog niet klaar , mits hard werk kan dat in enkele jaren verbeterd zijn en dan kunnen ze voor mij zonder probleem toetreden.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 08:04   #32
k9

Standaard

Citaat:
Economisch wel, maar ik wil dat Europa meer wordt dan dat.
Economisch juist bijlange na niet, turkije word recht gehouden door steun van de VS en het IMF . De crisis die ze daar hadden enkele jaren geleden toont dat duidelijk aan. De EU kan geen land aanvaarden dat de inflatie telt met dubbele cijfers.
Oud 26 mei 2004, 12:13   #33
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9

Dat is complete onzin, ik zeg niet dan polen klaar was maar laten we eens vergelijk met letland of tsjechie

economie :
BNP/capita (2002)
TU 7300$
L 8900$
TS 15300$

TU
agriculture: 12.9%
industry: 30.4%
services: 56.7% (2001)

lowest 10%: 2.3%
highest 10%: 32.3%

L
agriculture: 4.5%
industry: 26%
services: 69.5% (2001)

lowest 10%: 2.9%
highest 10%: 25.9%

TS
agriculture: 3.8%
industry: 41%
services: 55.2% (2001)

lowest 10%: 4.3%
highest 10%: 22.4%

Inflatie (2002):

TU 45%
L 2%
TS 0.6%

Hogere werkloosheid, 40% van de beroepsbevolking in de agrarische sector werkzaam,groter overheids tekort, enorme buitenlandse schuld,...

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html

Sociaal :

Persvrijheid : de oostbloklanden staan bij de EU landen(tussen 10e tot 30ste plaats), turkije staat ergens onderaan tussen de andere moslimlanden (100 tot 150ste plaats)

http://www.rsf.fr/article.php3?id_article=8247

HDI (human development index) :

Turkije : 96ste
Letland : 50ste
Tsjechie :32ste
Polen : 35ste

http://hdr.undp.org/reports/global/2...tor/index.html

Ongelijkheid tussen man en vrouw, wetgeving ivm regering, behandeling van de koerden,...

En ik kan zo nog een tijdje doorgaan.

Kortom turkije is NU nog niet klaar , mits hard werk kan dat in enkele jaren verbeterd zijn en dan kunnen ze voor mij zonder probleem toetreden.
Economisch is het dat nog niet , dat geef ik ruiterlijk toe.
Wat je aanhaalt over persvrijheid en de positie van de vrouw is absolute bullshit, waaruit tevens blijkt dat je het land alleen maar kent van hier en daar een internetlink aan te klikken.
Je moet in de voormalige Oostbloklanden maar eens proberen een stuk gepubliceerd te krijgen over de positieve kanten van cannabisgebruik, om maar één ding te noemen.
In Turkije is al 2 keer een stukje van mijn hand gepubliceerd over deze materie, waarin overigens zwaar wordt uitgehaald naar het beleid van de regering. No problem. En wat betreft de positie van de vrouw; die heeft heel wat meer te vertellen dan de meesten onder ons vermoeden.
Bovendien is de bevolking in voormalige Oostbloklanden een stuk preutser en conservatiever dan de Turken omtrent algemene normen en waarden.
Ik bedoel, qua mentaliteit zijn Turken meer Westers dan veel Oostblokkers.
Ik ben het met u eens dat Turkije nog een boel werk voor de boeg heeft, maar dat tevens een aantal landen waarvan men hier denkt dat ze klaar zouden zijn, op z'n zachts gezegd òòk nog een lange weg hebben af te leggen voor ze perfect in de EU geïntegreerd zullen zijn.
Heb je per toeval zondagavond het debat op Ned.3 gevolgd over de uitbreiding van de EU? De drie prominente deelneemers, M. Faber, J. Rogers en A. Burgmans, waren het roerend eens dat de inlijving van Turkije bij de EU op termijn een goede zaak zou zijn, én voor de EU én voor Turkije zelf.
Oud 26 mei 2004, 12:26   #34
k9

Standaard

Citaat:
Wat je aanhaalt over persvrijheid en de positie van de vrouw is absolute bullshit, waaruit tevens blijkt dat je het land alleen maar kent van hier en daar een internetlink aan te klikken.
Die persvrijheid is iets wat je alleen als organisatie kan meten. Of ben je zo verschrikkelijk arogant dat jij durft zeggen dat je heel de turkse pers bestudeert hebt?

De positie van de vrouw is ook in turkije nog steeds wettelijk ondergeschikt, dat ontkennen toont aan dat je niks slecht kan zeggen.

Citaat:
Je moet in de voormalige Oostbloklanden maar eens proberen een stuk gepubliceerd te krijgen over de positieve kanten van cannabisgebruik.
In Turkije is al 2 keer een stukje van mijn hand gepubliceerd over deze materie, waarin overigens zwaar wordt uitgehaald naar het beleid van de regering. No problem.
Wat dus niks bewijst dat zijn louter jouw eigen heel beperkte ervaringen.

Dit is een wetenschappelijke analyze gedaan door vele mensen binnen en buiten turkije die over dit onderwerp veel weten. Hmm zoiets of jouw mening wat is het meest geloofwaardige

Citaat:
En wat betreft de positie van de vrouw; die heeft heel wat meer te vertellen dan de meesten onder ons vermoeden.
Weeral compleet naast de kwestie, het gaat er hem niet over de praktijk maar over de wet.

Citaat:
Bovendien is de bevolking in voormalige Oostbloklanden een stuk preutser en conservatiever dan de Turken omtrent algemene normen en waarden.
Ja en?

Citaat:
Sommige turken zijn meer westers dan oostblokkers, sommoge oostblokkes zijn meer westers dan sommige turken.

Citaat:
Ik ben het met u eens dat Turkije nog een boel werk voor de boeg heeft, maar dat tevens een aantal landen waarvan men hier denkt dat ze klaar zouden zijn, op z'n zachts gezegd òòk nog een lange weg hebben af te leggen voor ze perfect in de EU geïntegreerd zullen zijn.
De meeste landen die nu toegetreden zijn waren klaar. Er is geen enkel land waarvan je zegt dat zal problemen geven. Moest turkije nu toetreden zou dat porblemen geven.

Over enkele jaren, nu grondige economische, sociale en juridische hervormingen kan turkije misschien toetreden maar dat is koffiedik kijken en zeker niet iets voor dit of volgend jaar.

Citaat:
Heb je per toeval zondagavond het debat op Ned.3 gevolgd over de uitbreiding van de EU? De drie prominente deelneemers, M. Faber, J. Rogers en A. Burgmans, waren het roerend eens dat de inlijving van Turkije bij de EU op termijn een goede zaak zou zijn, én voor de EU én voor Turkije zelf.
ja en? Voor turkije zou het zeker een goede zaak zijn, iedereen krijgt graag geld . Voor de EU is het alleen goed als turkije klaar is en voorlopig is dat niet het geval .
Oud 26 mei 2004, 14:27   #35
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

k9, wat is de topictitel? Turkije kan alle hervormingen van de wereld doorvoeren en nog steeds kritiek krijgen. De rol van het leger, het grootste kritiekpunt van de EU, is nu nagenoeg verdwenen. k9 doet alsof de rol van de vrouw in Turkije gelijk is aan de rol van de vrouw in Iran. Hij weet echter niet dat Turkije al een vrouwelijke premier heeft gehad. Waar is de eerste Belgische vrouwelijke premier? Kom maar met voorbeelden k9 dat de vrouw ondergeschikt is aan de man in Turkije.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 14:29   #36
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je moet in de voormalige Oostbloklanden maar eens proberen een stuk gepubliceerd te krijgen over de positieve kanten van cannabisgebruik, om maar één ding te noemen.
In Turkije is al 2 keer een stukje van mijn hand gepubliceerd over deze materie, waarin overigens zwaar wordt uitgehaald naar het beleid van de regering. No problem. En wat betreft de positie van de vrouw; die heeft heel wat meer te vertellen dan de meesten onder ons vermoeden.
Kunnen we binnenkort coffeeshops verwachten in Turkije?
Oud 26 mei 2004, 14:55   #37
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
k9, wat is de topictitel? Turkije kan alle hervormingen van de wereld doorvoeren en nog steeds kritiek krijgen.
ja en? mag dat niet soms, laatste keer dat ik keek was er in de EU nog vrijheid van mening hoor.

In turkije is het misschien anders maar we zijn niet in turkije hoor.

Citaat:
De rol van het leger, het grootste kritiekpunt van de EU, is nu nagenoeg verdwenen.
Helemaal niet, het leger is nog steeds veel machtiger in turkije dan in gelijk welk EU land .

Citaat:
k9 doet alsof de rol van de vrouw in Turkije gelijk is aan de rol van de vrouw in Iran. Hij weet echter niet dat Turkije al een vrouwelijke premier heeft gehad. Waar is de eerste Belgische vrouwelijke premier? Kom maar met voorbeelden k9 dat de vrouw ondergeschikt is aan de man in Turkije.
Ik heb het over de wet, en alhoewel in 2002 een wet gesteld is die vrouwen en mannen gelijkstellen zijn er nog vele problemen. Het gelijkstellen van eigendom is alleen geldig voor eigendom verkregen na 2002 bijvoorbeeld . Zo blijven er nog een boel problemen die opgelost moeten worden. Ook de zogenaamde "honor crimes" moeten harder aangepaskt worden.
Oud 26 mei 2004, 15:11   #38
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Helemaal niet, het leger is nog steeds veel machtiger in turkije dan in gelijk welk EU land .
ANKARA (ANP) - De Turkse president Ahmet Necdet Sezer heeft vrijdag een reeks grondwetswijzigingen ondertekend. De tien wijzigingen moeten de Turkse wetgeving op een lijn helpen brengen met die van de landen van de Europese Unie.

Eén van de wijzingen leidt ertoe dat de gerechtshoven voor de staatsveiligheid verdwijnen. Die lagen vaak onder vuur van westerse mensenrechtenactivisten. Voorts wordt bepaald dat internationale verdragen altijd boven de Turkse wetgeving gaan. Het parlement keurde de wijzigingen eerder deze maand goed.

In december bekijkt de Europese Unie of Turkije genoeg heeft gedaan om de onderhandelingen over een EU-lidmaatschap op gang te brengen.

bron : Ukomttochook.nl

De gerechtshoven voor de staatsveiligheid waren militaire rechtbanken. Die zijn nu afgeschaft. Dat wil zeggen dat de macht van het leger ingeperkt is. Bovendien is de samenstelling van de veiligheidsraad van Turkije veranderd. De militairen zijn bijna allemaal vervangen door politici. De militairen hebben nu alleen een adviserende rol.

Citaat:
Ik heb het over de wet, en alhoewel in 2002 een wet gesteld is die vrouwen en mannen gelijkstellen zijn er nog vele problemen. Het gelijkstellen van eigendom is alleen geldig voor eigendom verkregen na 2002 bijvoorbeeld . Zo blijven er nog een boel problemen die opgelost moeten worden. Ook de zogenaamde "honor crimes" moeten harder aangepaskt worden.
Er was een wet die verzachtende omstandigheden voor eerwraak toeliet. Die wet zal binnenkort worden afgeschaft als hij nog niet afgeschaft is. Bovendien wordt er in december beslist of Turkije een datum krijgt, niet of Turkije direct toegelaten wordt. Tot de eigenlijke toetreding (waarschijnlijk rond 2015) kunnen alle oneffenheden weggewerkt worden.
Oud 26 mei 2004, 15:14   #39
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever

De gerechtshoven voor de staatsveiligheid waren militaire rechtbanken. Die zijn nu afgeschaft. Dat wil zeggen dat de macht van het leger ingeperkt is. Bovendien is de samenstelling van de veiligheidsraad van Turkije veranderd. De militairen zijn bijna allemaal vervangen door politici. De militairen hebben nu alleen een adviserende rol.
En door dit denk jij dat de macht die het leger had opeens verdwenen is

Citaat:
Er was een wet die verzachtende omstandigheden voor eerwraak toeliet. Die wet zal binnenkort worden afgeschaft als hij nog niet afgeschaft is.
Er moet niet enkel een wet komen hij moet ook toegepast worden en daar zit het porbleem. De regering moet daar actie ondernemen.

Citaat:
Bovendien wordt er in december beslist of Turkije een datum krijgt, niet of Turkije direct toegelaten wordt. Tot de eigenlijke toetreding (waarschijnlijk rond 2015) kunnen alle oneffenheden weggewerkt worden.
Dat kan als de turken goed doorwerken tot dan kunnen ze klaar zijn in 2015 . veel vroeger zie ik het niet gebeuren want er moet nog veel gebeuren.
Oud 26 mei 2004, 15:46   #40
democratsteve
Minister-President

Standaard

[quote="k9"]
Er moet niet enkel een wet komen hij moet ook toegepast worden en daar zit het porbleem. De regering moet daar actie ondernemen.

[quote]
Dat je als Belg nou net dit schrijft is wel grappig. Wij zijn de kampioenen in het omzeilen en niet toepassen van de wet.
Je zegt tegen mij dat ik alleen de positieve dingen wil zien, maar het lijkt er sterk op dat jij alleen de negatieve kanten wil zien.
Je lijkt me iemand die de internationale politiek nogal goed volgt.
Wel, wat te vinden van heel die historie over het rapport van de speciale commissie die moest onderzoeken of landen als bvb. Polen voldeden aan de EU-normen. Waarom heeft men zoveel moeite gedaan denk je om dat rapport uit de openbaarheid te houden? Zelfs de EU-commissieleden die moesten oordelen over de toetreding, mochten het niet inkijken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be