Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2010, 13:53   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik mag er niet beginnen als mototechnoloog, mijn A3 mechanica is niet goed genoeg.
Terwijl ik vermoed dat ik de basis van al die vakken wel ken.
Oud 11 oktober 2010, 13:54   #22
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, Duvelke, sommige leerlingen verlaten zelfs reeds schoolmoe de kleuterklasjes.
Het heeft niets te maken met hun puberteit.
Ik heb zelf een zoon die op zijn 5de schoolmoe was en nu op zijn 13de terug met plezier naar school gaat.
Met dank aan verschillende van zijn leerkrachten die hebben ingezien dat hij in het verleden verkeerd was aangepakt door leerkrachten uit de kleuterklasjes en het basisonderwijs.
hmm, uw zoontje is dan toch eerder uitzondering dan de regel. Uit onderzoek blijkt dat merendeel van de kinderen (basisschool) graag naar school gaat. Pas vanaf ze in het secundair onderwijs komen, begint de schoolmoeheid
Oud 11 oktober 2010, 13:57   #23
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Hoger opgeleiden hebben daar "lager" opgeleiden voor
Bedoel je nu dat we van een ingenieur niet meer mogen verwachten dat ze de basis kennen ofwat?

Wat heb jij gestudeerd, en wat doe jij van werk?
of studeer je nog, en wat studeer je dan?
Oud 11 oktober 2010, 14:09   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Foute instelling.
Als een hoge opgeleide niet weet waar zijn ondergeschikten mee bezig zijn kunnen deze ondergeschikten hem/haar niet blijven respecteren.

Ik heb het reeds te vaak meegemaakt dat hoger opgeleiden zaken uittekenden en lieten uitvoeren die in de praktijk helemaal niet kunnen, met alle gevolgen vandien.

Heb zelfs ooit hoger opgeleiden horen vragen aan ondergeschikten waarom zij bepaalde bouten weigerden te gebruiken, hoewel zij die wel speciaal voor dat werk hadden besteld.
Het probleem was niet dat zij deze niet wilde gebruiken, maar dat de draad van bouten en voorgetapte moeren niet overeenkwamen.

De ingenieurs wisten niet dat whitworth niet past op metrische schroefdraad.

In een ander geval vroeg een ingenieur aan een ondergeschikte, waarom hij geen gaten boorde in zijn werkstuk, maar alles aan het lassenwas, terwijl er op de tekening wel bouten en moeren getekend waren?

De ingenieur wist niet dat je in gehard staal geen gaten kan boren als je niet over het juiste materiaal beschikt. Hij ging toen even voordoen hoe je in gehard staal moet boren. Wat hem de naam "Borenvreter" opleverde.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 14:13   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik mag er niet beginnen als mototechnoloog, mijn A3 mechanica is niet goed genoeg.
Terwijl ik vermoed dat ik de basis van al die vakken wel ken.
Waar heb jij gevonden welke vooropleiding je moet hebben?
Oud 11 oktober 2010, 14:21   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij hebben nog geleerd, dat voor ge het aan uw ondergeschikte moet gaan uitleggen, ge het eigenlijk toch zelf ook zou moeten kunnen of toch minstens zou moeten begrijpen wat er moet gebeuren of in mekaar zit.

Kwestie van toch een minimum aan respect van die ondergeschikte te krijgen...

Wij hebben dan ook tijdens onze opleiding soms echt rotte werkjes mogen doen en sommige van die dingen zou ik zelf echt niet voor de rest van mijn leven willen doen. Ik heb dan ook respect voor die mensen die dat alle dagen wel moeten doen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 14:35   #27
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze kennis behoort trouwens niet tot de universitaire opleidingen, maartot de secundaire opleidingen in het TSO.
Als je dit nog moet leren in een hogere opleiding zit je in de verkeerde richting.
Ja, goed begrepen, je moet geen mechanischerichting gaan doen als jeASO gedaanhebt, je heb dan immers te weinig technische bagage.

Dor te weinig ervaring.

Eigelijk moeten we inderdaad terug naar de vooroorlogse industrie, want onze hoger opgeleiden kunnen niet meer nadenken of met hun handen werken.

Als ze geen pc hebben om alles op te zoeken, kunnen ze niets meer doen en weten ze zelfs niet meer hoe ze een moer op een bout moeten draaien.

Maar ze weten wel welke looneisen ze moeten stellen aan werkgevers, want dat leren ze wel op school.
Afgunst naar boven, ik dacht dat we die discussie hadden afgesloten jantje ?

Het werk wat een hoogopgeleide doet moet ook van dusdanig niveau zijn dat een laagopgeleide of een geschoolde technieker dat niet zou kunnen. Anders hadden we die mensen niet nodig. Vooral de academici zijn nodig om op conceptueel en abstract niveau na te denken over problemen op een dusdanige manier dat op innovatieve manier tot nieuwe producten kan gekomen worden.

Zie het zo: over de moeren en bouten in een auto, die al lang geleden zijn geklassificeerd bij bepaalde belastingen en omstandigheden, moeten hoogopgeleiden zich niet meer moe maken, maar die moeten hun energie steken in het verbeteren van de wegligging, nieuwe aandrijfmogelijkheden, etc...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 14:39   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wij hebben nog geleerd, dat voor ge het aan uw ondergeschikte moet gaan uitleggen, ge het eigenlijk toch zelf ook zou moeten kunnen of toch minstens zou moeten begrijpen wat er moet gebeuren of in mekaar zit.

Kwestie van toch een minimum aan respect van die ondergeschikte te krijgen...

Wij hebben dan ook tijdens onze opleiding soms echt rotte werkjes mogen doen en sommige van die dingen zou ik zelf echt niet voor de rest van mijn leven willen doen. Ik heb dan ook respect voor die mensen die dat alle dagen wel moeten doen.
De regel dat je alles zelfmoet kunnen wat je verlangd van andere dat ze kunnen en doen is reeds lang verdwenen uit de leerboeken van de ingenieurs en vervangen door de regel dat zij hun handen niet vuil mogen maken.

Spreek mij tegen met bewijzen, maar als ze nu op de arbeidsmarkt komen onze hogere opgeleiden, dan willen ze beginnen in een functie van projectleider zonder dat ze de nodige basiskennis en ervaring hebben.
Oud 11 oktober 2010, 14:39   #29
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Foute instelling.
Als een hoge opgeleide niet weet waar zijn ondergeschikten mee bezig zijn kunnen deze ondergeschikten hem/haar niet blijven respecteren.

Ik heb het reeds te vaak meegemaakt dat hoger opgeleiden zaken uittekenden en lieten uitvoeren die in de praktijk helemaal niet kunnen, met alle gevolgen vandien.

Heb zelfs ooit hoger opgeleiden horen vragen aan ondergeschikten waarom zij bepaalde bouten weigerden te gebruiken, hoewel zij die wel speciaal voor dat werk hadden besteld.
Het probleem was niet dat zij deze niet wilde gebruiken, maar dat de draad van bouten en voorgetapte moeren niet overeenkwamen.

De ingenieurs wisten niet dat whitworth niet past op metrische schroefdraad.

In een ander geval vroeg een ingenieur aan een ondergeschikte, waarom hij geen gaten boorde in zijn werkstuk, maar alles aan het lassenwas, terwijl er op de tekening wel bouten en moeren getekend waren?

De ingenieur wist niet dat je in gehard staal geen gaten kan boren als je niet over het juiste materiaal beschikt. Hij ging toen even voordoen hoe je in gehard staal moet boren. Wat hem de naam "Borenvreter" opleverde.
Voor al die zever heb je een werkvergadering met de foreman.
Geverdekke bende amateurs.

Hier is sprake van één probleem : COMMUNICATIE (en overleg)
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 14:44   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Afgunst naar boven, ik dacht dat we die discussie hadden afgesloten jantje ?

Het werk wat een hoogopgeleide doet moet ook van dusdanig niveau zijn dat een laagopgeleide of een geschoolde technieker dat niet zou kunnen. Anders hadden we die mensen niet nodig. Vooral de academici zijn nodig om op conceptueel en abstract niveau na te denken over problemen op een dusdanige manier dat op innovatieve manier tot nieuwe producten kan gekomen worden.

Zie het zo: over de moeren en bouten in een auto, die al lang geleden zijn geklassificeerd bij bepaalde belastingen en omstandigheden, moeten hoogopgeleiden zich niet meer moe maken, maar die moeten hun energie steken in het verbeteren van de wegligging, nieuwe aandrijfmogelijkheden, etc...
Ik zou je gelijk geven, als de ingenieurs zich aan dergelijke jobs hielden, maar op dit ogenblik zitten de meeste van hen op de posten waar lager opgeleiden zouden moeten zitten.

Een bedrijf heeft vaak slechts 1 hogere opgeleide nodig per 100 lager opgeleide, doch op de arbeidsmarkt zitten er nu 100 hoger opgeleiden voor elke lagere opgeleide.

Het is dus gewoon een noodzaak geworden voor de economie dat deze hogere opgeleiden ook met hun handen kunnen werken
Oud 11 oktober 2010, 14:50   #31
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De regel dat je alles zelfmoet kunnen wat je verlangd van andere dat ze kunnen en doen is reeds lang verdwenen uit de leerboeken van de ingenieurs en vervangen door de regel dat zij hun handen niet vuil mogen maken.

Spreek mij tegen met bewijzen, maar als ze nu op de arbeidsmarkt komen onze hogere opgeleiden, dan willen ze beginnen in een functie van projectleider zonder dat ze de nodige basiskennis en ervaring hebben.
Ik durf gerust te claimen dat ik beter omkan met het bewerken van metalen dan u. Zelfs al hebt u 30 jaar ervaring.

Maar ja, u raadpleegt uw database als u iets wilt bewerken. Ik kijk naar materiaaleigenschappen zoals taaiheid, hardheid, electrische en thermische geleidbaarheid, restspanningen, vorm en afmetingen etc....en beslis op basis van die getallen hoe het het beste bewerkt moet worden.

Laatst gewijzigd door Tavek : 11 oktober 2010 om 14:52.
Oud 11 oktober 2010, 14:53   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor al die zever heb je een werkvergadering met de foreman.
Geverdekke bende amateurs.

Hier is sprake van één probleem : COMMUNICATIE (en overleg)
Nu ik ben zelf actief geweest als foreman in de industriebouw.
Heb op een bepaald ogenblik zelfs de veiligheidcordinator gewoon tegen zijn ballen moeten stappen, omdat hij in kostuum en gewone schoenen met zijn vrouw en kinderen even een werf kwam bezoeken, om hen te laten zien welk werk hij deed.

Heb er ooit aan een ingenieur gevraagd of hij even de geleverde balk op zijn plaats wilde brengen, want ik zag geen enkele mogelijkheid op dat geregeld te krijgen. Hoewel ik hem dit reeds met tekeningen had proberen uit te leggen.

Heb ooit een ingenieur gehad die dacht dat beton te bewerken was zoals plasticine en je die nog kon bewerken na enkele uren.

Ik zeg niet dat ze allemaal dergelijke stoten uithalen enheb zelfs heel veel respect voor de oudere generatie van hen, die vaak onderaan de lader zijn moeten beginnen en dusover de nodige ervaring beschikken, maar wat de hoge scholen en uniefs nu afleveren, is vaak zelfs geen stamp onder hun achterwerk waard.
Oud 11 oktober 2010, 14:56   #33
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben zelf geen ingenieur maar iets dat ge zou kunnen omschrijven als een technisch manager qua afstudeer richting...

Wij hadden er zo nog een paar van de oude stempel en ook mensen die echt in de praktijk stonden of gestaan hadden. Ons korps van docenten bestond voor een groot deel uit zo`n mensen. Ingenieurs uit kwaliteitsmanagement van toch een aantal serieuze bedrijven om een voorbeeld te geven.

Wij hadden ook serieus wat stage, en het was onder andere tijdens die stages dat we ook wel eens echt moesten werken.

Ik zie hier ook zo van die projectleiders rondlopen er zijn er ondertussen wel een paar die wat meer senior zijn en dat zijn dan meestal nog de besten, maar een paar van die gasten of meiskes , geven toch de indruk dat ze er helemaal niks van kennen en er nog minder van begrepen hebben. Zelf de meest logische dingen lijken, iets onvoorstelbaar te zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 14:58   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu ik ben zelf actief geweest als foreman in de industriebouw.
Heb op een bepaald ogenblik zelfs de veiligheidcordinator gewoon tegen zijn ballen moeten stappen, omdat hij in kostuum en gewone schoenen met zijn vrouw en kinderen even een werf kwam bezoeken, om hen te laten zien welk werk hij deed.

Heb er ooit aan een ingenieur gevraagd of hij even de geleverde balk op zijn plaats wilde brengen, want ik zag geen enkele mogelijkheid op dat geregeld te krijgen. Hoewel ik hem dit reeds met tekeningen had proberen uit te leggen.

Heb ooit een ingenieur gehad die dacht dat beton te bewerken was zoals plasticine en je die nog kon bewerken na enkele uren.
Citaat:

Perfect mogelijk. Hangt van de chemische samenstelling van het beton af en de hoeveelheid water die er in zit.
Ik zeg niet dat ze allemaal dergelijke stoten uithalen enheb zelfs heel veel respect voor de oudere generatie van hen, die vaak onderaan de lader zijn moeten beginnen en dusover de nodige ervaring beschikken, maar wat de hoge scholen en uniefs nu afleveren, is vaak zelfs geen stamp onder hun achterwerk waard.
Dat is overdreven. Hier spreekt vooral afgunst tov hooggeschoolden die direct een goeie baan krijgen.
Oud 11 oktober 2010, 15:00   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik durf gerust te claimen dat ik beter omkan met het bewerken van metalen dan u. Zelfs al hebt u 30 jaar ervaring.

Maar ja, u raadpleegt uw database als u iets wilt bewerken. Ik kijk naar materiaaleigenschappen zoals taaiheid, hardheid, electrische en thermische geleidbaarheid, restspanningen, vorm en afmetingen etc....en beslis op basis van die getallen hoe het het beste bewerkt moet worden.
Tavek, ik heb het niet over de uitzonderingen, maar over de huidige massa produtie aan hogere opgeleiden door het hogere onderwijs en het gebrek aan bekwamen mensen die afgeleverd worden.

Ikben trouwens niet verlegen om toe te geven dat er jonge mensen zijn die mij nog iets kunnen leren in mijn vak.
Oud 11 oktober 2010, 15:02   #36
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tavek, ik heb het niet over de uitzonderingen, maar over de huidige massa produtie aan hogere opgeleiden door het hogere onderwijs en het gebrek aan bekwamen mensen die afgeleverd worden.

Ikben trouwens niet verlegen om toe te geven dat er jonge mensen zijn die mij nog iets kunnen leren in mijn vak.
Dat is fijn om te horen. Laten we het er gewoon op houden als als wij samen zouden werken ik gewoon jouw mening kwam vragen bij een probleem.

Dat is vaak de beste oplossing voor alle problemen.
Oud 11 oktober 2010, 15:02   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grapjurk. Ik ken maar 1 ingenieur die beter metaal kan verwerken dan ik. En die kerel is verdorie 10 jaar jonger als ik. maar da's niet verwonderlijk, hij is opgegroeid tussen de spanen. Terwijl U een pamper volscheet, was deze jongeman al zijn eerste draaiwerkstukjes aan't maken.

Citaat:
Maar ja, u raadpleegt uw database als u iets wilt bewerken.
Ik gebruik mijn tabellenboekje. Of de specifieke gegevens van het snijgereedschap in combinatie met de data van het te verwerken materiaal en de beschikbare werktuigen.
Maar in veel gevallen heb ik dat niet nodig, omdat de materialen waarmee ik meestal werk zo standaard zijn dat die gegevens in mijn biologische databank zitten, mijn brein.
ST37, HSS boor, standtijd 90min, = snijsnelheid 20m/min voeding 0,3mm per omwenteling

Citaat:
Ik kijk naar materiaaleigenschappen zoals taaiheid, hardheid, electrische en thermische geleidbaarheid, restspanningen, vorm en afmetingen etc....en beslis op basis van die getallen hoe het het beste bewerkt moet worden.
Hoe zou je het anders moeten doen?

Ik zie het al voor me, omdat de thermische geleidbaarheid van staal X is, en we hebben hier een constructie die alleen onderhevig is aan openlucht temperaturen op lokatie Y, dan moet ik die en die bout anders voorzien omdat dan de restspanning op die diagonaal dan 3% lager is, waardoor we een lichter profiel kunnen gebruiken, wat helaas wel op maat gewalst moet worden voor deze toepassing.

Maar U bent ten alle tijden welkom in Huize Chaos, ik ben altijd bereid om nieuwe dingen te leren.
Oud 11 oktober 2010, 15:05   #38
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is overdreven. Hier spreekt vooral afgunst tov hooggeschoolden die direct een goeie baan krijgen.
Helemaal niet.

Ik gun hen dat van harte, maar heb wel het recht om van hen te eisen dat ze kunnen waarvoor ze betaald worden.
Ik zal nooit van hen eisen dat ze met een hardingsoven kunnen werken, of kunnen zandstralen. Dat is hun job niet, maar als ik hen vraag op hoeveel graden en hoelang een werkstuk gehard moet worden en met welk middel het daarna gekoeld moet worden, wil ik wel een juist antwoord krijgen.
Oud 11 oktober 2010, 15:06   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pff, zulke onbekwame eendagsvliegen worden toch uitgelachen, en in veel gevallen worden ze gepromoveerd naar een middenkaderbaantje waar ze niks mis kunnen doen uitgezonderd omhooggevallen eikels spelen die meer papierwerk uitvinden. Eigenlijk zijn ze meer bezig hun eigen incompetentie en onvermogen te verstoppen dan te ontwikkelen.
Oud 11 oktober 2010, 15:10   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is fijn om te horen. Laten we het er gewoon op houden als als wij samen zouden werken ik gewoon jouw mening kwam vragen bij een probleem.

Dat is vaak de beste oplossing voor alle problemen.
Dat is vaak dus het probleem bij hogere opgeleiden, zij weigeren te aanvaarden dat andere ervaringen en kennis hebben die hen ontbreekt.
En dat je met 2 meer weet dan alleen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be