Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 oktober 2010, 12:06   #21
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Ja het is verachtelijk om een front te vormen om beter je eigen belangen te verdedigen, want je verliest volledig je eigen identiteit.
De vraag is of N-VA, Sp.a., Groen! en CD&V hetzelfde verstaan onder de "Vlaamse" belangen...
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 14 oktober 2010, 12:11   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Docent politieke wetenschappen aan de KU Leuven Marc Hooghe vindt de sterke morele druk vanuit de N-VA om de Vlaamse rangen te sluiten ethisch onaanvaardbaar, omdat het de politieke tegenstrevers het recht ontzegt op een eigen identiteit.

Lees hier: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=C730MMQ0

Vreemd toch dat in Wallonië geen enkele professor op het idee komt de Franstalige partijen te verwijten dat zij wél een front vormen. Want laat dit duidelijk zijn: van een Vlaams front is er absoluut geen sprake, hoezeer BDW dat zou willen.
mannekes, doe jullie huiswerk eens ...

Marc Hooghe ... lid vd Paviagroep ... intenties duidelijk.

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 oktober 2010 om 12:12.
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 12:13   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De vraag is of N-VA, Sp.a., Groen! en CD&V hetzelfde verstaan onder de "Vlaamse" belangen...
Natuurlijk wel, ze kennen die heel goed vermits ze ze de laatste 40 jaar verkocht hebben aan de Walen omdat bij die mensen het Vlaamse belang ondergeschikt is aan de Belgische belangen.

Die kunnen niet anders, bij hen is leve Belgie = weg met Vlaanderen.

Je weet wel, vreemd volk eerst en eigen volk laatst.
Oud 14 oktober 2010, 12:15   #24
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Docent politieke wetenschappen aan de KU Leuven Marc Hooghe vindt de sterke morele druk vanuit de N-VA om de Vlaamse rangen te sluiten ethisch onaanvaardbaar, omdat het de politieke tegenstrevers het recht ontzegt op een eigen identiteit.
Inhoudelijk valt hier nochtans weinig op aan te merken. Het stukje toont alleszins mooi aan dat er een voortdurende trade-off bestaat tussen representativiteit en efficiëntie. De enige oplossing bestaat er m.i. in dat het front niet blindelings de N-VA-lijn volgt, maar een evenwichtig compromis tot stand brengt.
Oud 14 oktober 2010, 12:26   #25
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Wie tussen de regels door leest, merkt op dat het Hooghe niet louter om de N-VA te doen is, maar dat hij hier tevens een pleidooi houdt om Vlaanderen te verbieden zijn demografische meerderheid te gebruiken. De zoveelste oproep om de democratische scheeftrekkingen binnen België te aanvaarden en verder in stand te houden, met andere woorden.
Het rondidee van een democratische samenleving is dat men binnen een staat door xwetten geregeerd wordt en dat iedere burger in wezen gelijke rechten en plichten heeft. Dat is dus zeker niet tegenstrijdig aan het principe dat een taal- of andere minderheid beschermd zal worden tegen een meerderheid. Separatistische neigingen ontstaan in wezen daar waar de rechten van een minderheid met voeten getreden worden.

Het pbelgische paradox is dat hier geen minderheid bestaat die voor haar rechten vreest, maar juist een meerderheid. Sinds mensenheugenis heeft België een Nederlandstalige eerste-minister en domineren de nederlandstalige politieke formaties het parlement. Het verwijt van een "democratisch deficit"
ten gunste van een minderheid moet dus zeker wel wat gerelativeerd worden.

Ik opende een draad over "taalimperialisme" in dit forum met een bericht vbanuit Quebec, waar de federale overheid het recht om je kind naar een anderstalige school te zenden onder druk komt te staan.

Dit staat in schrille tegenstelling tot het gebruik van vele mensen in Europa om hun kinxderen anderstalig naar scholen te zenden (Franse, Engelse, Duitse...) of studenten om zich in buitenlandse universiteiten in het Engels te laten onderwijzen.

Ik geloof in nde "oplossing" dat men inderdaad het taalgebruik degradeerd tot een individuele zaak, maar aan de andere kant men voor bestuurszaken de zaak nogal strikt reglementeert. Op een quasi natuurlijke wijze zullen vooral in "randgebieden" de burgers pragmatisch "vertweetaligen".

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 14 oktober 2010, 13:00   #26
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inhoudelijk valt hier nochtans weinig op aan te merken. Het stukje toont alleszins mooi aan dat er een voortdurende trade-off bestaat tussen representativiteit en efficiëntie. De enige oplossing bestaat er m.i. in dat het front niet blindelings de N-VA-lijn volgt, maar een evenwichtig compromis tot stand brengt.
Welja, ik ga er van uit dat het voorstel gaat over kwesties waar eensgezindheid over bestaat. Dat lijkt me eerder logisch, en ik heb nog niets anders horen beweren.

Hooge zet hier de stroman op dat De Wever van de andere partijen zou eisen dat het allemaal NVAers worden, zonder bewijs, en argumenteert dan tegen zijn eigen stelling. Ik vind dat ook 'ethisch onaanvaardbaar', zeker voor een wetenschapper.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 14 oktober 2010 om 13:01.
Nyquist is offline  
Oud 14 oktober 2010, 13:02   #27
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Welja, ik ga er van uit dat het voorstel gaat over kwesties waar eensgezindheid over bestaat. Dat lijkt me eerder logisch, en ik heb nog niets anders horen beweren.

Hooge zet hier de stroman op dat De Wever van de andere partijen zou eisen dat het allemaal NVAers worden, zonder bewijs, en argumenteert dan tegen zijn eigen stelling. Ik vind dat ook 'ethisch onaanvaardbaar', zeker voor een wetenschapper.
Een politicoloog is blijkbaar geen wetenschapper. Die mensen raden er ook maar naar. Kijk maar naar de verschillende meningen... Ik zou ze hier eens willen zien mee debatteren
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 oktober 2010, 13:27   #28
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar wel, want ze hebben er een akkoord over getekend met de Vlaamse regering (over deze gemeenschappelijke Vlaamse belangen).
Europese Vlaming is offline  
Oud 14 oktober 2010, 13:36   #29
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het zijn mensen als Hooghe zelf die met dergelijke uitspraken verantwoordelijk voor de groei van het door hen zo eh... 'verfoeide' Vlaams-nationalisme...
U bedoelt de "slechte Vlamingen"...?
solidarnosc is offline  
Oud 14 oktober 2010, 13:40   #30
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
noem het pavia-Vlamingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paviagroep

zeker geen 'neutrale' wetenschappers dus, maar mensen met een eigen politieke agenda.
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 13:55   #31
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zeker geen 'neutrale' wetenschappers dus, maar mensen met een eigen politieke agenda.
Zoals Bart Maddens dus...
Oud 14 oktober 2010, 13:59   #32
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En elke andere politicoloog...

Ik veronderstel dat een lezer van de Standaard toch wel beseft dat een stelling van een politicoloog sowieso politiek gekleurd is.
We hebben het hier toch niet over "News of the World" e?

In dat verband: die Sinardet vind ik wel een grapjas. Altijd zalig om die op RTBF te horen.
Francis Vere is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:00   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
het verschil DDD zit m in hoe ze 'opgevoerd' worden hé

bij Marc Hooghe hier, moet je zelf gaan googlen om de ware aard van t beestje te weten te komen, want hij wordt weldegelijk opgevoerd als 'neutraal' expert

terwijl ik Maddens nog niet heb opgevoerd weten worden zonder het compleet foutieve "ook wel partij-ideoloog van de N-VA genoemde Bart Maddens, u weet wel van de Maddens doctrine" ...

of merk jij die verschillende aanpak niet ?
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:01   #34
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het verschil DDD zit m in hoe ze 'opgevoerd' worden hé

bij Marc Hooghe hier, moet je zelf gaan googlen om de ware aard van t beestje te weten te komen, want hij wordt weldegelijk opgevoerd als 'neutraal' expert

terwijl ik Maddens nog niet heb opgevoerd weten worden zonder het compleet foutieve "ook wel partij-ideoloog van de N-VA genoemde Bart Maddens, u weet wel van de Maddens doctrine" ...

of merk jij die verschillende aanpak niet ?

Zoals de "objectieve "rapporten van Vives die wekelijks de kranten vullen?
solidarnosc is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:03   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals de "objectieve "rapporten van Vives die wekelijks de kranten vullen?
zoals de journalisten (die voor 80% Sp-a en Groen! stemmen) die de Vlaamse media dagelijks vullen !

Fieseler heeft u al tig keer dat onderzoek gelinkt.
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:08   #36
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zoals de journalisten (die voor 80% Sp-a en Groen! stemmen) die de Vlaamse media dagelijks vullen !

Ik dacht dat die fabel jaren geleden al doorprikt was:
VB heeft dat onderzoek (van Els Witte) gebruikt door VLD en CD&V ook in te delen bij 'links' en zo hun mantra 'regimepers is tegen ons' een wetenschappelijk tintje te geven.

Nieuwe lichting VRT is trouwens zwaar NVA-minded (Pauwels, Devadder,...)
Francis Vere is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:11   #37
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
VB heeft dat onderzoek (van Els Witte) gebruikt door VLD en CD&V ook in te delen bij 'links' en zo hun mantra 'regimepers is tegen ons' een wetenschappelijk tintje te geven.

PArdon? Devadder NVA minded? Ja, zijn openlijke vijandschap zie je niet meer, maar pleiten voor het NVA doet hij bepaald niet. Van Pauwels weet ik niet wat te denken. Die lijkt me redelijk neutraal. Ik vind zijn glimlach terwijl hij de problemen bespreekt echt kostelijk
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:12   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht

ik dacht dat dat een onderzoek was naar kiesintentie en dat daar gewoon 80% Sp-a + Groen! uitgekomen is, dat onderzoek zal inmiddels wel al een paar jaar oud zijn ... dat geef ik toe, als je meer wil , zal je meoten bronnen/linken
Anna List is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:15   #39
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Journalisten zoals Bracke, de ayatollah van de Linkse Kerk in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 14 oktober 2010 om 14:16.
solidarnosc is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:19   #40
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zou ze niet 'slecht' noemen. Eerder 'ongeëmancipeerd', omdat ze 'omwille van het staatsbelang' de demografische meerderheid van de Vlamingen in België miskennen en zich inschrijven in het Belgische onderwerpingsdenken. Maar gelieve mij verder door suggestieve vraagstelling als bovenstaande aub geen gratuite uitspraken in de mond te leggen. Bedankt.

Laatst gewijzigd door SDG : 14 oktober 2010 om 14:43.
SDG is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be