Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2010, 09:51   #21
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
In Vojvodina (noordelijk Servië) spreekt men dan weer Hongaars, zoals in grote delen van Roemenië, In Oostenrijk spreekt men Sloveens, In Slovenië spreekt men behalve Italiaans ook nog Servo-Kroatisch en Duits.. In Duitsland spreekt men Kasjoebisch..

Europa kent behalve de indo-germaanse talen (Latijnse en Germaans/Skandinaafse)
nog talrijke slavische talen en buitenbeentjes zoals het Estisch, Baskisch, Hongaars en Fins... Bovendien zijn er in het Scandinavische taalgebied 3 verschillende "versies" van het Noors.. Ik ben er nog een paar vergeten..

Op het laatste Esperanto Beneluxcongres leerde ik dat de talrijkste dialecten te vinden zijn in Nederland, Belgisch en Duits Limburg de dialecten verschillen er quasi van dorp tot dorp. In België de gemeente Kelmis bevat zowat het vroegere neutralgebiet Neu Moresnet; het dialect dat daar gesproken wordt lijkt me inderdaad een nog meesterlijke vermenging van duits, nederlands en frans dan het Letzemburgisch.
Heeft men niet alleen een toepassing gevonden voor het esperanto, maar ook nog voor de Benelux, dat zie ik nou graag. Bovendien is het inderdaad een stuk zinniger dan je bijvoorbeeld tot Nederland en Vlaanderen beperken, want als iedereen dezelfde taal spreekt is dat hele esperanto ook niet meer nodig voor zo'n congres.
Dat Limburg het meest gevarieerde dialect heeft verbaasd me niks, daar staan ze inderdaad ook wel een beetje bekend om.

Citaat:
Overigens in Luxemburg worden de parlementaire notulen netjes in het Frans bijgehouden, de discussies verlopen meestal in het Letzemburgisch en het Duits
& iedereen is er content...
De meertaligheid van Luxemburg, waarbij de talen niet geographisch verdeeld zijn maar iedereen alles door elkaar gebruikt, is een voorbeeld voor de wereld, maar hun onderwijs is er dan ook helemaal op ingesteld. De kleuterklasjes draaien in het Luxemburgs, het grootste deel van de basisschool en de eerste helft van het middelbaar onderwijs word in het Duits doorlopen en dan moet je het afmaken in het Frans. Ik kan me voorstellen dat er zat leerlingen zijn die dat lastig vinden, maar die talenkennis word er wel ingeramd. Als in Belgie alles tot en met de brugklas in het Nederlands was en de rest in het Frans (of omgekeerd, als de flaminganten er anders problemen mee hebben dat hun taal als minder geschikt voor hoger onderwijs word gezien) zou men ook wel met zo'n constructie kunnen werken.

Citaat:
Als we grote sportevenementen willen organizeren zijn we op elkaar aangewezen. Elk afzonderlijk worden we uitgesloten van de echt grote economische gremia die ertoe doen. Binnen Europa zijn onze landekes een reus!
Wat betreft die sportevenementen loopt het alleen wat minder lekker momenteel. Het WK gaat naar Engeland of Rusland omdat joint bids als lastig worden gezien en over de olympische spelen word niet eens onderhandeld met de Belgische bonden, de grootste Nederlandse steden zijn alleen maar bezig met zelf een zo groot mogelijk deel binnen halen door zoveel mogelijk anderen uit te sluiten (Amsterdam wil alleen, Almere wil met Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag willen met Amsterdam maar zonder Almere, Eindhoven wil de zwemonderdelen maar ligt volgens de rest te ver weg etc).
En een reus zijn we misschien wel op papier, maar de kunst is het te verzilveren. Goed, een permanente plek in de G-zoveelentwintig moet te doen zijn, maar wat heb je daar dan aan?

Citaat:
Zowel Nederlanders, Vlamingen als Brusselaars en Walen zijn echte chauvinisten (een ander woord) splits onze landjes in een paar honderd "kantons" en begin met een federatie, waarbij alles wat beter lokaal besloten wordt ook lokaal besloten kan worden.

zet aan het hoofd van de federatie een senaat en een volksrepresentatiekamer en maak
een democratie, die naam waardig waar onderlinge solidariteit met een hoofdletter geschreven wordt.
Een paar honderd kantons? Da's wel erg veel niet? Kan je dan niet beter met een stuk of tien provincies/gewesten/kantons/districten/geef het een naam werken en daar dan gewoon de gemeentes (die je eventueel nog een beetje kan fuseren, maar dat doen we al genoeg de laatste tijd) onder plaatsen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor meer Benelux samenwerking en als het kan zelfs een gezamelijke staat, zij het op termijn. Ik denk alleen niet dat we ons gelijk rijk moeten gaan rekenen aan van alles en nog wat. Eigenlijk zou het stiekem helemaal niet zo'n grote verandering zijn als we zouden verwachten.

Om nog even terug te komen op het Luxemburgse onderwijsmodel trouwens: daar zou een theoretisch "Beneluxie" natuurlijk ook wat mee kunnen doen, zeg basisonderwijs in de eigen taal, op de middelbare sommige vakken in het Nederlands, andere in het Frans, bijvoorbeeld. Zolang Engels en Duits er maar niet onder lijden.
Al zullen de uitgevers van schoolboeken er misschien minder blij mee zijn dat de helft van hun collectie waardeloos is geworden, maar die hebben toch geen meerderheid in het kabinet.
Oud 19 oktober 2010, 09:51   #22
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Is het een vogel? Is het een vliegtuig? Nee, het is dubbelpostman!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 oktober 2010 om 09:53.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be