Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2010, 18:38   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Toon me eens het verschil. De verkeersborden die een rotonde bepalen zijn namelijk +/- Europees gelijk (*Conventie Wenen 1968), behalve in linksrijdende landen waar de pijlen in uurwerkzin staan. Daarbij komen nog de voorrangsborden (meestal B1) aan elke arm.
Citaat:
Een ROTONDE is een weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en die aangegeven is met het verkeersbord D5.

Op de toegangswegen staan de verkeersborden B1 (voorrang verlenen en zo nodig stoppen) of B5 (stoppen).

Goed gelezen? Dus als de borden D5 en B1 of B5 er niet staan is het geen rotonde.
Citaat:
Bij het oprijden van een rotonde moet je voorrang verlenen aan de weggebruikers die zich al op de rotonde bevinden.
In Frankrijk heeft een rotonde voorrang van rechts tenzij anders aangeduid. In België heeft de weggebruiker op de rotonde altijd voorrang.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 18:44   #22
pajoske

Standaard

Citaat:
Dus Nederlanders moeten zich in elk Europees land aanpassen en niet alleen in Be.
Dat is het nu net. Dat geeft problemen en ongevallen.
Indien er verschil is in verkeerswetgeving moeten mensen zich aanpassen. In België met een grootte van een schotelvod zou men zich dan 3 keer moeten aanpassen. SOms op slechts enkel kilometer. Wie daarvan de nadelen voor de verkeersveiligheid niet inziet is klein van begrip.
Oud 19 oktober 2010, 19:13   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In Frankrijk heeft een rotonde voorrang van rechts tenzij anders aangeduid. In België heeft de weggebruiker op de rotonde altijd voorrang.
Idd: tenzij anders aangeduid.

En wat is nu het gevaar ? Enkel de voorrangsborden zijn bepalend.

Iedere Belg moet weten dat het altijd voorrang van rechts is behalve anders aangeduid.

Rotondeborden zijn daarvoor in Frankrijk ook helemaal anders:

Het linkse.

Enkel het middelste bord bepaald de voorrang, en dat bord is identiek met het Belgische wat langs elke weg staat vlak voor de rotonde.

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/171-art12

Citaat:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

B1 B5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2010 om 19:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 19:19   #24
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien er verschil is in verkeerswetgeving moeten mensen zich aanpassen. In België met een grootte van een schotelvod zou men zich dan 3 keer moeten aanpassen. SOms op slechts enkel kilometer. Wie daarvan de nadelen voor de verkeersveiligheid niet inziet is klein van begrip.
je hebt zelfs straten waarvan de ene kant 1 gewest is en de andere kant in een ander gewest ligt.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 19:46   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet overdrijven, ik woon aan de grens en moet altijd door NL naar D, amai zeg.
Daarbij blijven Vlaanderen en Wallonië grote landen in vergelijking met de grootste van de kleine landen: GH Luxemburg.

Dus jij denkt dat de verkeersreglementen totaal gaan veranderen omdat Be gescheiden wordt ?

Ik heb 2500 km in UK gereden met eigen auto.
Toen ik van de Ferry kwam in Dover moest ik me al aanpassen zoals iedere buitenlander.

Direct buiten de Ferry-terminal kwam de eerste roundabout: links erond en links van de weg en voorrang geven aan het verkeer op de rotonde dat van rechts kwam... en ik zat altijd verkeerd in de auto - 2500 km lang...

Geef me nu eens een vb op het vasteland waar het door een aanpassing - die ik niet zou kennen - gevaarlijk kan worden.
Ik denk niet dat de Conventie van Wenen die zou toelaten.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2010 om 19:57.
Oud 19 oktober 2010, 19:55   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
je hebt zelfs straten waarvan de ene kant 1 gewest is en de andere kant in een ander gewest ligt.
Wegstukken met 50 kmh-limiet in een richting en 70 kmh-limiet in de andere is ook niets speciaals hoor. Zolang ze in beide richtingen maar rechts houden...

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2010 om 20:00.
Oud 19 oktober 2010, 21:57   #27
pajoske

Standaard

Citaat:
Niet overdrijven, ik woon aan de grens en moet altijd door NL naar D, amai zeg.
AH bravo....
Ik woon aan de grens en rijd met mijn fiets door NL naar D.
Ik vind het idioot dat ik me zelfs moet aanpassen om de bordjes van het fietsroutenetwerk te vinden.
Je kan me vertellen wat je wil. Maar aanpassen leidt tot fouten en dus tot verlaagde verkeersveiligheid. Uniformiteit verhoogt de veiligheid.
Of zullen we de verkeersregels maar aanpassen per dorp?

Ik begin het stilaan op te geven. De bekrompenheid, en domheid van dit volk kent geen grenzen. Alles draaien en manipuleren om maar te bewijzen dat onafhankelijkheid het ideaal is. En eigen regeltjes maken, gewoon om ze te maken.

Ze doen maar.
Oud 19 oktober 2010, 22:31   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over snelheidslimieten.
Hoeveel Nederlanders weten dat in België de meeste verkeerslichten niet verkeersvrij zijn?
Hoeveel Belgen weten dat de voorrangsregels op ronde punten in Frankrijk anders zijn dan in België?

Om maar enkele voorbeelden te geven.
En? Als autobestuurder moet men toch altijd kijken, of niet soms? Of rij je gewoon een kruispunt op zonder naar de lichten te kijken?

Ik bemerk geen chaos in onze grensstreek. Dus gaat uw vlieger gewoonweg niet op.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 22:33   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
AH bravo....
Ik woon aan de grens en rijd met mijn fiets door NL naar D.
Ik vind het idioot dat ik me zelfs moet aanpassen om de bordjes van het fietsroutenetwerk te vinden.
Hoezo, u moet zich aanpassen? Moet u iedere keer stoppen om in Duitsland de bordjes te zoeken misschien?
Oud 19 oktober 2010, 22:37   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begin het stilaan op te geven. De bekrompenheid, en domheid van dit volk kent geen grenzen. Alles draaien en manipuleren om maar te bewijzen dat onafhankelijkheid het ideaal is. En eigen regeltjes maken, gewoon om ze te maken.

Ze doen maar.
Ik denk dat u eerder bekrompen bent, daar u niet wenst in te zien dat een geregionaliseerde wegcode voor Vlaanderen een aantal oplossingen kan bieden waar wij ons nu moeten behelpen met noodoplossingen. De 90 km/u-limiet is bij ons niet meer van deze tijd. In onze volgebouwde regio is 70 km een veel betere richtsnelheid. Daar de wegcode echter niet regionaal is, moet men in Vlaanderen dus overal borden plaatsen.
Oud 19 oktober 2010, 22:58   #31
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat u eerder bekrompen bent, daar u niet wenst in te zien dat een geregionaliseerde wegcode voor Vlaanderen een aantal oplossingen kan bieden waar wij ons nu moeten behelpen met noodoplossingen. De 90 km/u-limiet is bij ons niet meer van deze tijd. In onze volgebouwde regio is 70 km een veel betere richtsnelheid. Daar de wegcode echter niet regionaal is, moet men in Vlaanderen dus overal borden plaatsen.
Jaja, 70 km/u rijden op een weg waar in geen kilometers een huis te zien is. Uitvluchten en zever om een splitsing goed te praten.

Citaat:
Hoezo, u moet zich aanpassen? Moet u iedere keer stoppen om in Duitsland de bordjes te zoeken misschien?
Ja in Nederland is het altijd zoeken. En regelmatig verkeerd rijden. In de rest van Vlaanderen trouwens ook. Daar is men zo dom geweest niet het voorbeeld te volgen van de blauwe borden in Limburg. Daarom heb ik me noodgedwongen een fiets-GPS aangeschaft om daar te rijden.
Oud 19 oktober 2010, 23:01   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja in Nederland is het altijd zoeken. En regelmatig verkeerd rijden. In de rest van Vlaanderen trouwens ook. Daar is men zo dom geweest niet het voorbeeld te volgen van de blauwe borden in Limburg. Daarom heb ik me noodgedwongen een fiets-GPS aangeschaft om daar te rijden.
Sorry, ik rij ook veel met de fiets. O.m. in Zeeuws-Vlaanderen. Men heeft eenzelfde systeem gehanteerd als in de Vlaamse provincies (met uitzondering van Limburg). Ik zie het probleem niet: het werkt uitstekend. Als u dan ook moet zoeken en de weg niet vindt, is dat eerder aan u te wijten dan aan het systeem.
Oud 20 oktober 2010, 08:31   #33
pajoske

Standaard

Citaat:
Sorry, ik rij ook veel met de fiets. O.m. in Zeeuws-Vlaanderen. Men heeft eenzelfde systeem gehanteerd als in de Vlaamse provincies (met uitzondering van Limburg). Ik zie het probleem niet: het werkt uitstekend. Als u dan ook moet zoeken en de weg niet vindt, is dat eerder aan u te wijten dan aan het systeem.
Ooit in Limburg gefietst waar het originele fietsknooppuntennetwerk ontwikkeld is? Dan pas kan je vergelijken.
Een blauw bord is nu eenmaal veel beter zichtbaar dan een groen/beige bord dat ergens tussen de netels staat of in de bomen hangt.
Oud 20 oktober 2010, 09:35   #34
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En? Als autobestuurder moet men toch altijd kijken, of niet soms? Of rij je gewoon een kruispunt op zonder naar de lichten te kijken?

Ik bemerk geen chaos in onze grensstreek. Dus gaat uw vlieger gewoonweg niet op.
Nee, nog nooit moeten uitkijken voor een Fransman die niet weet dat hij moet stoppen wanneer een voetganger het zebrapad wil oversteken.

Blijf maar ontkennen.

en het gedoe met de regeling voor de vrachtwagens die niet meer wisten in welk land ze wel of niet mochten inhalen bij regenweer.

men heeft nu blijkbaar een oplossing gevonden; maar wees maar zeker dat VL en WAL dingen zullen uitvinden om elkaar te pesten.
Oud 20 oktober 2010, 09:37   #35
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb al enkele vakantie in Nederland gefietst en ben erg tevreden over het verkeerssysteem behalve de fietsknooppunten. Meer dan eens zie je een bordje niet, ontbreekt er 1 of is het slecht geplaatst.
Oud 20 oktober 2010, 11:44   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit in Limburg gefietst waar het originele fietsknooppuntennetwerk ontwikkeld is? Dan pas kan je vergelijken.
Een blauw bord is nu eenmaal veel beter zichtbaar dan een groen/beige bord dat ergens tussen de netels staat of in de bomen hangt.
Ja, ik heb ook al in Limburg gefietst. Wat mij betreft, hebben de blauwe borden geen meerwaarde ten opzichte van de groene in de rest van Vlaanderen en Nederland. Wel vind ik dat de bijkomende bordjes van en naar een centrum (daar waar het buiten het netwerk ligt) goed heeft uitgewerkt in Antwerpen en Noord-Brabant, iets wat niet is gebeurd in West- en Oost-Vlaanderen.
Oud 20 oktober 2010, 11:48   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, nog nooit moeten uitkijken voor een Fransman die niet weet dat hij moet stoppen wanneer een voetganger het zebrapad wil oversteken.

Blijf maar ontkennen.
Wie in de grensstreek woont, is vertrouwd met die fijne verschillen. Daar kan ik als inwoner van Waregem van getuigen. In België moet je stoppen voor een voetganger als hij aanstalten maakt het zebrapad over te steken. In Frankrijk moet je voorrang geven zodra de voetganger een enkele stap op het zebrapad zet. In de praktijk is het verschil heel miniem en zal zeker niet aanleiding geven tot misverstanden.
Oud 20 oktober 2010, 12:30   #38
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie in de grensstreek woont, is vertrouwd met die fijne verschillen. Daar kan ik als inwoner van Waregem van getuigen. In België moet je stoppen voor een voetganger als hij aanstalten maakt het zebrapad over te steken. In Frankrijk moet je voorrang geven zodra de voetganger een enkele stap op het zebrapad zet. In de praktijk is het verschil heel miniem en zal zeker niet aanleiding geven tot misverstanden.
Waregem bij de grensstreek rekenen
Oud 20 oktober 2010, 12:37   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waregem bij de grensstreek rekenen
Ja, u moet maar eens een kijkje nemen bij ons. En dan vaststellen hoeveel Franse nummerplaten u al ziet in hartje Waregem. U zal er verbaasd van staan.
Oud 20 oktober 2010, 12:40   #40
pajoske

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft, hebben de blauwe borden geen meerwaarde ten opzichte van de groene in de rest van Vlaanderen en Nederland.
Kleurenblind?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be