Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2010, 10:28   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, en niks anders of zo? Je hebt je dus gesetteld in je lichte onvrede?
Zo kan je het stellen ja.

Ik heb een fantastische vriendin, we hebben een zalig kindje, ik heb leuke vrienden en hobby's. We wonen in een gezellig huis en ik verdien goed mijn boterham. Dat zijn allemaal zaken die ik zo wil houden.

Daarnaast heb een job die misschien niet mijn droomjob is, maar da ik absoluut graag genoeg doe om te blijven doen waardoor ik alle bovenstaande zaken niet moet overhoop gooien.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 10:28   #22
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Lombas, terug studeren gaat in combinatie met werken hoor.
Als dat niet via thuisstudie is, MOET je baas je zelfs educatief verlof geven dacht ik.

Ik ben ook beginnen studeren op eigen tempo, maar zou mijn inkomen niet kunnen verliezen. Ik heb x aantal leningen lopen en de rekeningen stromen maandelijks toe, terwijl de andere helft rechtstreeks van de rekening wordt getrokken.

En het grappige is, waarvoor ik studeer en wat ik ermee wil doen zal misschien de helft verdienen van hetgeen ik nu verdien.
Maar ik zou me nuttiger voelen. Het gevoel heiligt de ervaring.

Doen wat je gevoel je ingeeft, maar wees niet te impulsief.
Oud 20 oktober 2010, 10:30   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Lombas, terug studeren gaat in combinatie met werken hoor.
Als dat niet via thuisstudie is, MOET je baas je zelfs educatief verlof geven dacht ik.

Ik ben ook beginnen studeren op eigen tempo, maar zou mijn inkomen niet kunnen verliezen. Ik heb x aantal leningen lopen en de rekeningen stromen maandelijks toe, terwijl de andere helft rechtstreeks van de rekening wordt getrokken.

En het grappige is, waarvoor ik studeer en wat ik ermee wil doen zal misschien de helft verdienen van hetgeen ik nu verdien.
Maar ik zou me nuttiger voelen. Het gevoel heiligt de ervaring.

Doen wat je gevoel je ingeeft, maar wees niet te impulsief.
Wat studeer je en doe je nu dan als ik mag vragen?

Trouwens, kun je vijf dagen per week educatief verlof nemen? Lijkt me wel veel... Ik dacht eerder aan loopbaanonderbreking, dat geeft een dikke 400 per maand - maar mag je dat nog aanspekken met bij te werken?
Oud 20 oktober 2010, 10:32   #24
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat zijn voltijdse dagprogramma's hé...

Ah, en niks anders of zo? Je hebt je dus gesetteld in je lichte onvrede?
ik dacht dat psychologie in Gent/VUB ook als werkstudent kon ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 20 oktober 2010 om 10:32.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 10:33   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Zo kan je het stellen ja.

Ik heb een fantastische vriendin, we hebben een zalig kindje, ik heb leuke vrienden en hobby's. We wonen in een gezellig huis en ik verdien goed mijn boterham. Dat zijn allemaal zaken die ik zo wil houden.

Daarnaast heb een job die misschien niet mijn droomjob is, maar da ik absoluut graag genoeg doe om te blijven doen waardoor ik alle bovenstaande zaken niet moet overhoop gooien.
ideale voedingsbodem voor een complete burnout op je veertigste
Oud 20 oktober 2010, 10:37   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik dacht dat psychologie in Gent/VUB ook als werkstudent kon ...
Mijn voorkeur gaat uit naar seksuologie en dat is KUL...

Of geneeskunde dus...

Laatst gewijzigd door lombas : 20 oktober 2010 om 10:39.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 10:39   #27
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Veronderstel dat je een prachtige aanbieding krijgt, waarbij je je mits je hard in te zetten heel wat geld kan verdienen.
Je bestudeert het aanbod. Je zet alle pro's en alle contra's naast mekaar. En je twijfelt. Wie zou niet twijfelen ?
Je beslist om het te doen. Na een aantal jaren blijkt dat de verhoopte opbrengst toch niet was wat je verwachtte. Kan je dan spijt hebben van deze beslissing ? Neen, want de sturing naar de afloop van deze beslissing heb je voortdurend zelf in handen gehad. Je kan best kwaad zijn. Op jezelf. Maar spijt ? Neen.
Spijt is dat als je NIET ingaat op dat aanbod, en later tot de vaststelling komt dat een andere persoon die wel is ingegaan op dat aanbod er bij wijze van spreken stinkend rijk mee geworden is. Dan ben je uiteraard kwaad op jezelf omdat je toen de ballen niet had om er voor te gaan. Dat is SPIJT hebben.

Of ten minste, wil je jezelf niet kwellen, zou dit een goede perceptie zijn om met 'spijt' en het bijhorende 'aanvaarding/berusting/nieuwe uitdaging' om te gaan.
Oud 20 oktober 2010, 10:42   #28
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat studeer je en doe je nu dan als ik mag vragen?

Trouwens, kun je vijf dagen per week educatief verlof nemen? Lijkt me wel veel... Ik dacht eerder aan loopbaanonderbreking, dat geeft een dikke 400 per maand - maar mag je dat nog aanspekken met bij te werken?
Ik leer ASO biologie via thuisstudie van NHA. Ik krijg een volwaardig diploma wanneer ik slaag.

Ik kan niets educatief verlof aanvragen omdat ik het via thuisstudie doe.
Maar het is zo, je baas zou je geen educatief verlof mogen weigeren om naar de les te gaan.
En dat betaalt denk ik evenveel als je gewoon loon.

De echte details ken ik niet, maar daarvoor moet je eens deze folder bekijken:
http://www.werk.belgie.be/publicatio...t.aspx?id=3636
Oud 20 oktober 2010, 10:43   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel mensen aan wie ik de vraag gesteld heb, hebben ooit wel eens getwijfeld aan hun studie- en beroepskeuze. Ze zouden liever iets anders gestudeerd hebben, of een bewust andere carrièreaanpak gedaan hebben.

Op de vraag of ze daar ook effectief iets mee deden, antwoordden sommigen wel dat ze ofwel iets waren gaan studeren (bij hun werk), anderen dat ze gewoon interesse toonden en op zoek gingen naar een nieuwe job in een andere sector of gewoon meer lazen over het onderwerp dat hun kon bekoren. Ik heb geen verhaal gehoord van iemand die stopte met werken om een volledige ommeslag te doen.

Sinds een jaar speel ik met de gedachte dat ik het "verkeerde" heb gestudeerd. Hoewel ik niets liever wou studeren en er nu absoluut geen spijt van heb, vind ik het jammer hoe mijn studie me in mijn werk duwde. Het is erg om op een werk te zitten dat je enorm goed zou moeten bevallen, je heel veel voordelen geeft, waar iedereen vriendelijk is en je geapprecieerd wordt om je kunde - en je toch niet goed te voelen.

Is dat echter niet arrogant? Ik ken de mogelijkheden niet, maar wat als ik nu zou stoppen met werken en terug ging studeren - zij het waarschijnlijk in combinatie met een deeltijds low-profile jobje? Loop ik niet het risico "nooit" tevreden te zijn, is het geen escapisme?

Zijn er mensen die zich hierin herkennen of raad ten over hebben? Dank je.
Lombas, nu moet ik er hier vele tegenspreken en tegelijk toch gelijk geven.

Ik heb zelf als jongere studies gedaan die mij deels opgedrongen zijn, deels gevolgd werden door gebrek aan kennis over alles wat er bestaat en mogelijk is. Maar ook deels door gebrek aan kennis over de werkelijke inhoud van de jobs.

Maar een tweede zaak die belangrijk is, is het feit dat mensen veranderen.
En jij bent nu op een punt waarin er geestelijk veel veranderingen plaatsvinden. Je bent nu namelijk overgestapt van student naar werkende.

En ja, je loopt de kans nooit voldoening te vinden binnen je keuzes die je maakt binnen onze maatschappij.
Maar je moet daartegenover de keuze stellen, je hele leven ongelukkig zijn, zonder zelf echt te weten waar de oorzaak ligt, of je eigen weg zoeken en aanvaarden dat je hiervoor vaak opnieuw zal moeten beginnen.

Vergeet immers niet dat de mens van nature een zwerver is en een opportunist.

Later als je oud en versleten bent en terug kijkt op de weg die je tijdens je leven hebt afgelegd, heb je zelden spijt van wat je gedaan hebt, maar steeds van wat je niet gedaan hebt en van de kansen en mogelijkheden die je hebt laten schieten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 10:47   #30
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Later als je oud en versleten bent en terug kijkt op de weg die je tijdens je leven hebt afgelegd, heb je zelden spijt van wat je gedaan hebt, maar steeds van wat je niet gedaan hebt en van de kansen en mogelijkheden die je hebt laten schieten.
Zo ervaar ik het ook.
En als je je ergens goed bij voelt, doe het gewoon !
Oud 20 oktober 2010, 10:47   #31
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ideale voedingsbodem voor een complete burnout op je veertigste
Denk ik niet, er zijn veel meer mensen die hun job minder graag doen en die bovenal afstompend werk doen. Ik zit niet in zo een geval. Daarenboven ben ik van nature uit iemand die amper stress ervaart, dus ik denk dat het wel snor zit.

Maar bon, wat stel jij dan voor aan iemand in mijn situatie? Let wel, loon inleveren is voorlopig out of the question!
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 10:50   #32
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

In welke mate ben je zeker dat het niet gewoon aan je huidige job ligt?

Mijn inziens is een diploma slechts een adelbrief die bewijst dat je niet dom bent en dat je wil en kan leren.
Wat ik nu doe is niet (echt) in lijn met mijn studies en bij vorige jobs was dat net zo; bijleren in functie van een job (die je dan bij voorkeur graag doet) is essentieel denk ik. Dus het is niet per se nodig een bepaalde vooropleiding te hebben vooraleer toch toegang te krijgen tot een grote diversiteit aan jobs.

Ik weet niet of iets nieuws studeren uw probleem kan oplossen; is het niet interessanter nieuwe job(s) te zoeken en proberen te achterhalen wat u ligt? Je kan dan nog, in functie van een job, grondiger bijstuderen (vb. via intensieve avondcursus). Je hebt weinig verplichtingen dus je loopt weinig risico als je een andere job zou zoeken.
Oud 20 oktober 2010, 10:52   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ik leer ASO biologie via thuisstudie van NHA. Ik krijg een volwaardig diploma wanneer ik slaag.
Voor leekracht te worden? Leuk...?

Citaat:
Ik kan niets educatief verlof aanvragen omdat ik het via thuisstudie doe.
Maar het is zo, je baas zou je geen educatief verlof mogen weigeren om naar de les te gaan.
En dat betaalt denk ik evenveel als je gewoon loon.

De echte details ken ik niet, maar daarvoor moet je eens deze folder bekijken:
http://www.werk.belgie.be/publicatio...t.aspx?id=3636
Heb ik de brochure gelezen: educatief verlof kan niet aangevraagd worden voor een voltijds universitair dagprogramma.
Oud 20 oktober 2010, 10:58   #34
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen hoor. Weet nog niet goed wat ik ermee met ga doen. Maar het moet een bijdrage zijn voor de natuur.
Sea Shepherd lijkt me wel mooi.
Oud 20 oktober 2010, 11:04   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Heb ik de brochure gelezen: educatief verlof kan niet aangevraagd worden voor een voltijds universitair dagprogramma.
Educatief verlof kan je enkel aanvragen als je werkt en studeert in een opleiding voor sociale promotie en deeltijdsonderwijs.

Dagonderwijs valt hier niet onder.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 11:08   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Denk ik niet, er zijn veel meer mensen die hun job minder graag doen en die bovenal afstompend werk doen. Ik zit niet in zo een geval. Daarenboven ben ik van nature uit iemand die amper stress ervaart, dus ik denk dat het wel snor zit.

Maar bon, wat stel jij dan voor aan iemand in mijn situatie? Let wel, loon inleveren is voorlopig out of the question!
als ik daar het antwoord op had, zat ik hier niet hé
Oud 20 oktober 2010, 11:14   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn voorkeur gaat uit naar seksuologie en dat is KUL...

Of geneeskunde dus...
Kunt ge dat niet gaan oefenen bij Goedele ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 11:18   #38
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Veronderstel dat je een prachtige aanbieding krijgt, waarbij je je mits je hard in te zetten heel wat geld kan verdienen.
Je bestudeert het aanbod. Je zet alle pro's en alle contra's naast mekaar. En je twijfelt. Wie zou niet twijfelen ?
Je beslist om het te doen. Na een aantal jaren blijkt dat de verhoopte opbrengst toch niet was wat je verwachtte. Kan je dan spijt hebben van deze beslissing ? Neen, want de sturing naar de afloop van deze beslissing heb je voortdurend zelf in handen gehad. Je kan best kwaad zijn. Op jezelf. Maar spijt ? Neen.
Spijt is dat als je NIET ingaat op dat aanbod, en later tot de vaststelling komt dat een andere persoon die wel is ingegaan op dat aanbod er bij wijze van spreken stinkend rijk mee geworden is. Dan ben je uiteraard kwaad op jezelf omdat je toen de ballen niet had om er voor te gaan. Dat is SPIJT hebben.

Of ten minste, wil je jezelf niet kwellen, zou dit een goede perceptie zijn om met 'spijt' en het bijhorende 'aanvaarding/berusting/nieuwe uitdaging' om te gaan.
Het klinkt ongeveer zoals de situatie waar ik nu in zit. Zeer mooi aanbod gekregen, en ik rijd mezelf er in vast.

Alleen is mijn conclusie niet dat de werkomgeving me niet bevalt, maar het werk. Ik doe mijn beroep niet graag. En er zijn omstandigheden die me doen teruggrijpen naar de afweging die ik in het zesde middelbaar heb gemaakt tussen het volgen van mijn interesse of het kiezen voor een bepaald beroep. Ik heb het eerste gevolgd. Daar heb ik uiteraard geen spijt van, maar wat ben ik er mee in de volgende veertig jaar?
Oud 20 oktober 2010, 11:19   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
In welke mate ben je zeker dat het niet gewoon aan je huidige job ligt?

Mijn inziens is een diploma slechts een adelbrief die bewijst dat je niet dom bent en dat je wil en kan leren.
Wat ik nu doe is niet (echt) in lijn met mijn studies en bij vorige jobs was dat net zo; bijleren in functie van een job (die je dan bij voorkeur graag doet) is essentieel denk ik. Dus het is niet per se nodig een bepaalde vooropleiding te hebben vooraleer toch toegang te krijgen tot een grote diversiteit aan jobs.

Ik weet niet of iets nieuws studeren uw probleem kan oplossen; is het niet interessanter nieuwe job(s) te zoeken en proberen te achterhalen wat u ligt? Je kan dan nog, in functie van een job, grondiger bijstuderen (vb. via intensieve avondcursus). Je hebt weinig verplichtingen dus je loopt weinig risico als je een andere job zou zoeken.
Dat zou ik ook denken, is bij mij overigens net hetzelfde en bij elke sollicitatie krijg ik dat te horen, ... Ja uw diploma is niet echt gerelateerd met uw huidige job, ... So ... is dat niet dikwijls het geval dan... ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 11:19   #40
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Lombas, nu moet ik er hier vele tegenspreken en tegelijk toch gelijk geven.

Ik heb zelf als jongere studies gedaan die mij deels opgedrongen zijn, deels gevolgd werden door gebrek aan kennis over alles wat er bestaat en mogelijk is. Maar ook deels door gebrek aan kennis over de werkelijke inhoud van de jobs.

Maar een tweede zaak die belangrijk is, is het feit dat mensen veranderen.
En jij bent nu op een punt waarin er geestelijk veel veranderingen plaatsvinden. Je bent nu namelijk overgestapt van student naar werkende.

En ja, je loopt de kans nooit voldoening te vinden binnen je keuzes die je maakt binnen onze maatschappij.
Maar je moet daartegenover de keuze stellen, je hele leven ongelukkig zijn, zonder zelf echt te weten waar de oorzaak ligt, of je eigen weg zoeken en aanvaarden dat je hiervoor vaak opnieuw zal moeten beginnen.

Vergeet immers niet dat de mens van nature een zwerver is en een opportunist.

Goh ja, "je hele leven ongelukkig zijn" klinkt misschien ook wat dramatisch. Ik denk er nu zo wat over zoals fox vertelde: job is minder, maar voor de rest goede relatie, goede woonst, leuke bezigheden enzovoort. Moet ik daaraan raken?

Wat je zegt in de laatste alinea is wel waar, daarentegen...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be