Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2010, 10:52   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In een land waarin de zwakkeren in de maatschappij bepaalde bescherming genieten ja.

U doet alsof die mensen effectief de keuze hebben. Wel, vaak is voor die mensen er geen keuze en kunnen ze geen modernere woning betalen. En dan moeten ze dus blijkbaar maar alle ongemakken erbij nemen ? Zoals vocht, kou in de winter, hoge stookfacturen...kortom, zelfs een ongezonde situatie. Met kinderen is dit helemaal ondoenbaar.
Wie beperkt de keuze indien de staat verplichtingen oplegt die de huurprijs de hoogte injaagt?

Of vind je dat iemand die een gans leven gewerkt heeft om een te verhuren huis te kopen moet opdraaien voor (sommige) huurders die hun gans leven gebonjourd hebben?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 11:00   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Kan, mits een speciale vooropzeg van 6 maanden en met de verplichting voor de eigenaar van binnen een zekere periode de werken daadwerkelijk te laten uitvoeren, zoniet hangt er een boete aan van 18 mnd huur!

Maar, dit is niet mijn uitgangspunt.
t mijne wel, ik vind dat mijn eigendom moet blijven voldoen aan de hoogste standaarden, mijn huurders krijgen volgende week hun opzeg.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 11:01   #23
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wie beperkt de keuze indien de staat verplichtingen oplegt die de huurprijs de hoogte injaagt?

Of vind je dat iemand die een gans leven gewerkt heeft om een te verhuren huis te kopen moet opdraaien voor (sommige) huurders die hun gans leven gebonjourd hebben?
Gij hebt ook de keuze, ge kon uw geld ook in vastgoedfondsen steken ipv zelf een woning te kopen ermee. Dezelfde redenering als gij maakt tov de huurders dus.

En die krekel en de mier zever, daar ben ik ook niet mee gediend. Een jong koppel met jonge kinderen kan vaak nog geen eigen huis betalen. Een alleenstaande moeder met kinderen nog veel minder. Dus deze mensen, die noodgedwongen naar de goedkopere panden op zoek zijn, moeten dan maar kou lijden en zich blauw betalen aan stookfacturen ?

Ofwel voldoet u aan de regelmentering ofwel verkoopt u uw pand.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 11:03   #24
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
t mijne wel, ik vind dat mijn eigendom moet blijven voldoen aan de hoogste standaarden, mijn huurders krijgen volgende week hun opzeg.
Als die huurders niks anders vinden kunt u ze weinig maken als ze er langer in blijven zitten, zeker als ze netjes de huur blijven betalen en geen schade berokkenen aan het eigendom.
Oud 22 oktober 2010, 11:13   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Als die huurders niks anders vinden kunt u ze weinig maken als ze er langer in blijven zitten, zeker als ze netjes de huur blijven betalen en geen schade berokkenen aan het eigendom.
grote verbouwingswerken, ik heb zelf geen keus.

boeteclausules vanwege mijn aannemer zullen uiteraard doorgerekend worden indien nodig
Oud 22 oktober 2010, 11:16   #26
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij hebt ook de keuze, ge kon uw geld ook in vastgoedfondsen steken ipv zelf een woning te kopen ermee. Dezelfde redenering als gij maakt tov de huurders dus.

En die krekel en de mier zever, daar ben ik ook niet mee gediend. Een jong koppel met jonge kinderen kan vaak nog geen eigen huis betalen. Een alleenstaande moeder met kinderen nog veel minder. Dus deze mensen, die noodgedwongen naar de goedkopere panden op zoek zijn, moeten dan maar kou lijden en zich blauw betalen aan stookfacturen ?

de rendabiliteit van vastgoed ligt momenteel rond de 6%
(cfr vastgoedfondsen)
als dat nog verder zakt is er idd geen reden om nog in die markt te blijven zitten als particulier eigenaar.
dan zal verkoop idd volgen

resultaat : binnen 10 jaar heel de markt in handen van vastgoedfondsen en hun haaien advokaten in loondienst ... ge voelt zo aankomen dat dat een verbetering zal zijn voor de huurder
Oud 22 oktober 2010, 11:22   #27
yassine
Banneling

Standaard

Momenteel zou het rond de 2000 EUR kosten om uw woning (of enkel het dak?) te laten isoleren. Na premies en fiscale aftrekbaarheid zou de kost tot zo'n 300 �* 400 EUR kunnen worden gereduceerd.
Klopt dit?
yassine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 11:29   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
de rendabiliteit van vastgoed ligt momenteel rond de 6%
(cfr vastgoedfondsen)
als dat nog verder zakt is er idd geen reden om nog in die markt te blijven zitten als particulier eigenaar.
dan zal verkoop idd volgen

resultaat : binnen 10 jaar heel de markt in handen van vastgoedfondsen en hun haaien advokaten in loondienst ... ge voelt zo aankomen dat dat een verbetering zal zijn voor de huurder
Als het wordt zoals in NL klaag ik niet.

De wachtlijsten neem ik wel er bij. Die miserie heb je trouwens ook maar 1 keer: wanneer je alleen wilt gaan wonen. Later kan je doorschuiven naar grotere woningen.

Contracten onbepaalde duur, oprotpremies als de coorperatie je op straat wilt zetten voor verbouwing/afbraak, redelijke huren, geen hoge huurwaarborgen en een forse bescherming. Kortom, geen irritante huisbaas die je het leven zuur kan maken.
Oud 22 oktober 2010, 11:31   #29
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yassine Bekijk bericht
Momenteel zou het rond de 2000 EUR kosten om uw woning (of enkel het dak?) te laten isoleren. Na premies en fiscale aftrekbaarheid zou de kost tot zo'n 300 �* 400 EUR kunnen worden gereduceerd.
Klopt dit?
Ongeveer.

Het is geen dure ingreep, maar verbetert het comfort wel erg veel. Een niet-geisoleerd dak is echt een miserie.
Oud 22 oktober 2010, 12:09   #30
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yassine Bekijk bericht
Klopt dit?
2000 €

allez komaan, denk eens na ?!?

ofwel langs buiten; dan moet er een nieuw dak op

ofwel langs binnen : cadrage, isolatiemateriaal, cadrage, gyproc, schilderen/behangen

ge zult dichter bij 20.000 € uitkomen dan bij 2.000 € !
Oud 22 oktober 2010, 12:10   #31
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het wordt zoals in NL klaag ik niet.

De wachtlijsten neem ik wel er bij. Die miserie heb je trouwens ook maar 1 keer: wanneer je alleen wilt gaan wonen. Later kan je doorschuiven naar grotere woningen.

Contracten onbepaalde duur, oprotpremies als de coorperatie je op straat wilt zetten voor verbouwing/afbraak, redelijke huren, geen hoge huurwaarborgen en een forse bescherming. Kortom, geen irritante huisbaas die je het leven zuur kan maken.
dan denk ik dat mijn huurders het toch een pak beter hebben.

en dat reken ik tot mijn plicht.

ge wilt daar ook wel een beetje eer van halen hé.

de kwaliteitslat ligt niet lager voor mijn verhuureigendommen dan voor mijn eigen woonst.

Laatst gewijzigd door Anna List : 22 oktober 2010 om 12:10.
Oud 22 oktober 2010, 12:32   #32
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Elke econoom kan u uitleggen dat degene die de negatieve gevolgen van deze regulering gaan dragen de marginale (in de economische betekenis van het woord) huurders zijn, i.e. arme(re) mensen. Dit soort maatregelen treft uw 'koppel met jonge kindern' en uw 'alleenstaande moeder'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 12:35   #33
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Probeer maar als verhuurder eens een huurder te laten betalen als de huurder niet wil. Zelfs contractueel vastgelegde sommen zijn al een probleem in geval van onvermogen of onwil.
En om het via het gerecht te gaan spelen, da's een slag van jaren, en dan is het de vraag dat een rechter er veel aan gaat doen.

Neen, ik verwacht eerder dat enkele bouwpromotoren goeie slagen gaan slaan, met rijen arbeidershuisjes uit de jaren 20-60. Waar nu 10 huisjes naast elkaar staan, waar naar moderne maatstaven maar een klein gezin in kan wonen, kan zo'n bouwpromotor gerust een serie luxe-appartementen neerplofen waar ie 25 kopers in kwijt kan.

En het is ook gemakkelijker en goedkoper zo'n appartementsblok neer te poten dat voldoet aande minimumeisen der isolatie, dan die 10 huisjes afzonderlijk op te krikken naar diezelfde norm.

ik huur nog met enkele beglazing, sedert mijn intrek zeg ik elk jaar bij de afrekening tegen de verhuurder dat dubbele beglazing toch geen slecht idee zou zijn. Na 9 jaar, nog zonder resultaat.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 12:38   #34
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2000 €

allez komaan, denk eens na ?!?

ofwel langs buiten; dan moet er een nieuw dak op

ofwel langs binnen : cadrage, isolatiemateriaal, cadrage, gyproc, schilderen/behangen

ge zult dichter bij 20.000 € uitkomen dan bij 2.000 € !
Inderdaad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De vastgoed maffia.

Vandaag liet men via de radio omroepen dat alle woningen tegen het jaar 2020 volledig van isolatie moeten voorzien zijn, of men mag ze niet langer te huur aanbieden.

Het eigenaars syndicaat van zijn kant heeft inmiddels laten weten dat alle kosten hieraan verbonden rechtstreeks voor de huurder is. Het schijnt zo bij wet goedgekeurd te zijn inmiddels.

Dus huurders als vandaag of morgen een rekening van pakweg 10’000 euro in de bus ligt om uw huurwoning te laten isoleren….t’ is dus de wet! ’t Kan ook wat meer zijn.

Ik stel me hier ernstige vragen bij.
Kan dit zomaar?
Is dit nog ernstig?
En als een of ander product duurder wordt door de gestegen brandstofprijzen of door de gestegen grondstofprijzen dan wordt dit ook netjes doorgerekend aan de eindverbruiker. Maar dan hoor je niemand klagen hoor want dat vinden ze dan normaal.
Oud 22 oktober 2010, 12:43   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
ik huur nog met enkele beglazing, sedert mijn intrek zeg ik elk jaar bij de afrekening tegen de verhuurder dat dubbele beglazing toch geen slecht idee zou zijn. Na 9 jaar, nog zonder resultaat.
ik weet t , tzou uw taak niet moeten zijn,

maar vraag eens offertes op, en voer die gegevens eens in in de subsidiewijzer ... en leg m het belastingvoordeel even uit ...

toon m dat belang eens aan (en da's makkelijk)

ik snap niet dat je als verhuurder daar niet in meestapt in zulke zaken ... als je dat optimaal spreidt over verschillende jaren, dan is dat toch bijna een win/win

hij ziet mss gewoon tegen de 'zever' van t organiseren op ... mss helpt dus een uitgewerkt plan (offertes, subsidies, voordelen) ...

succes!
Oud 22 oktober 2010, 12:45   #36
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat zijn zulke dure werken waarvoor de verhuurder het recht heeft om jou er uit te zetten. Na de werken gaat hij een andere huurder aannemen die weliswaar meer zal betalen dan jij.

Als ik dus in jouw plaats zou zijn dan zou ik hem niet 1 keer per jaar aanspreken over die beglazing maar minimum 2 keer per maand. Je zal resultaat halen maar of dat het voor jou het gewenste resultaat zal zijn is een andere vraag.

Tenslotte is dat huis een investering van je huisbaas en wil die niet jouw persoonlijke OCMW zijn.
Oud 22 oktober 2010, 12:48   #37
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

jullie hebben beiden gelijk, buiten het ocmw, wat dat hier komt doen snap ik niet goed.
Oud 22 oktober 2010, 12:52   #38
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
jullie hebben beiden gelijk, buiten het ocmw, wat dat hier komt doen snap ik niet goed.
Omdat ik de indruk heb dat huurders wel eens het gevoel hebben dat ze naar een melkkoe bellen die steeds wel wat cash liggen heeft om de een of andere wens te bekostigen.

En het jaar nadien hebben ze weer wat anders "nodig".
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 12:55   #39
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

dubbele beglazing is nu toch niet overdreven?
Mijn indruk over mensen die anderen in groepen verdelen zonder rekening te houden met de individualiteit van ieder mens is dat zij doorgaans die groepen die zij als zwak omschrijven handig uitbuiten.
Oud 22 oktober 2010, 12:56   #40
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1e De beslissing is al genomen geen te verhuren pand meer te kopen vanwege die reglementitis van de Vlaamse overheid. Ik ga liever op mijn rug aan een Spaans strand liggen dan dat geld uit te geven aan allerlei fantasietjes van de overheid.
2e Indien ik het ruim, comfortabel en proper appartement dat ik nu nog verhuur verkoop zal de nieuwe verhuurder de verhuurprijs gegarandeerd hoger leggen dan de 440 euro die de huidige (zeer tevreden) huurder betaalt.
3e Als alle (kleine) eigenaren verkopen komt er een schaarste op de verhuurmarkt en gaan de huurprijzen nog meer stijgen. En dan spreek ik nog niet van de bouw die in een dip valt omdat er veel minder in vastgoed geïnvesteerd wordt.

Gewone economische logica.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be